Hallo iedereen.
Ik heb een vraagje over bovenstaande wasmachine.
Ik was bij een kennis van mij en de trommel draait niet.
Op welk programma hij hem ook zet. Je hoort we een klik en als
je hem op centrifugeren zet hoor je hem wel afpompen.
De riem is goed, maar de trommel draait niet.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Ik stuur ff juiste typeplaatje mee.
Bij voorbaat al dank voor de reacties

Heb de motor op de werkbank liggen, het ziet er naar uit dat de koolborstels echt versleten zijn, heb een nieuw setje besteld, ik hou jullie op de hoogte

Als hij op de werkbank ligt zou ik hem met perslucht volledig uitblazen.

Extra tip: de eerste 15 wasbeurten niet sneller dan 1000tr/min laten zwieren. Is 800 de enige instelling onder 1200tr dan heb je pech en gaat het even wat natter eruit komen.
Daarna 15 wasbeurten op max 1200tr/min. Doe je dit roderen (inslijten) niet dan riskeer je dat de motor het begeeft.

Dank je wel voor het advies, ik geef dit door aan mijn kennis. Zal ff een screenshot maken. Dank je wel

maatstaaf: Totdat ratelende geluid weg is, kan machine op volle toeren draaien.

Op vrijdag 17 april 2026 23:21:30 schreef EricN:

Extra tip: de eerste 15 wasbeurten niet sneller dan 1000tr/min laten zwieren. Is 800 de enige instelling onder 1200tr dan heb je pech en gaat het even wat natter eruit komen.
Daarna 15 wasbeurten op max 1200tr/min. Doe je dit roderen (inslijten) niet dan riskeer je dat de motor het begeeft.

Wel buitenshuis want er komt een boel zwarte stof vanaf. ;)

Op zondag 19 april 2026 20:45:45 schreef daandc:
[...]

Wel buitenshuis want er komt een boel zwarte stof vanaf. ;)

Ja dat klopt whaha, ik doe het ook buiten hoor

Wel 1 nadeel dat het stof in de lagers kan komen en rauw gaan klinken met het uitblazen

Op vrijdag 17 april 2026 23:21:30 schreef EricN:

Alles schoon gemaakt en nieuwe koolborstels geplaatst, 2 wasbeurten prima, maar nu wil de trommel uit de behuizing vliegen, lijkt of de schokdempers zijn werk niet meer doen.

Maak er eens een filmpje van zodat wij het kunnen beoordelen wat je bedoeld.

Op maandag 27 april 2026 18:59:45 schreef daandc:

Op maandag 27 april 2026 18:59:45 schreef daandc:

Lijkt zeker op schokdempers als je er ook het vet uit ziet komen bestel dan maar een setje.

Je zal ze waarschijnlijk uit de trommel moeten boren maar is goed te doen.

Is nog een inox geval. Uitboren zal niet hoeven. Maar ik hoor eerder een afgebroken trommel. Tja. Opgenomen geluid. Moeilijk te beoordelen.

Als je de trommel leeg maakt (alle was er uit) en je heft voorraan aan de trommel. Beweegt deze dan tov de kuip? Dit mag niet. Doe deze test op verschillende posities. Liefst elke 120 graden. Elk been vh trommelkruis.