Ik had 2 UPS'n van APC (1500VA). De eerste heb ik doen sneuvelen door te solderen aan bekabeling. Tijdens het solderen heb ik kleine ontladingspuntjes gezien aan de punt van mijn soldeerbout. Door wat advies in te winnen en opzoekwerk gedaan te hebben kom ik tot de conclusie dat er nog spanning op het bord zal gestaan hebben door de Elco C8 (2700uF)
Het volledig schema is in bijlage.
Een aantal banen gaan naar IC's (IC14 / IC 11 en IC 10) Een van die banen gaat naar IC11 en dat is de microprocessor denk ik.
Wat zou er gesneuveld kunnen zijn? Kan ik dit nameten? Mag ik diodemetingen doen op een microchip?
Niet om je te ontmoedigen, maar dit ga je zonder veel ervaring nooit hersteld krijgen zelf.
Dat is in het andere topic ook al aangegeven.
Als je niet weet wat de componenten zijn en wat de functie is ( dat is zo op te zoeken op google) wat wil je dan meten?
IC11 is de processor, IC10 is een multiplexer en IC14 een seriele led driver.
Alles communiceert digitaal en daar heb meetspullen zoals een scoop en inzicht voor nodig om de data te controleren.
Als er ergens een flinke spanning op een data kanaaltje is gekomen, bv 26 volt van een dikke elco , op een 3,3 volt lijntje is het over en uit met dat component.
Ik wil je een desillusie besparen, zeker zo'n UPS die ook nog eens met enorme stromen en hoge spanning werkt, is een veel te gecompliceerd apparaat voor iemand zonder enige ervaring om mee te starten.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Draadjes, je kan een tram doen rijden met die draadjes... De bekende Hiroshima Bom zou iemand op youtube dat noemen. En dat van een UPS, ik zou zeggen hopelijk heb je een goede brandverzekering thuis, je zal ze nodig hebben... 
Verder als ik die print zie denk ik dat er ook sprake is van enige vochtschade. De koelvlakken rond die driepoot regelaars zien er geoxideerd uit.
Je legt de lat wel hoog voor jezelf zonder ervaring.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Deze print, waarvan ikzelf ook vermoed dat de processor defect is had ik compleet afgeschreven. Dit omdat ik zelf ook besef dat dit waarschijnlijk niet repareerbaar gaat zijn en zeker niet door mij. Maar gisteren dacht ik "misschien kan ik toch dit of dat eens proberen" , laat ik het vragen aan het forum waar de kennis aanwezig is! Daamee mijn vraag: "Wat zou er gesneuveld kunnen zijn? Kan ik dit nameten? Mag ik diodemetingen doen op een microchip?"
Ivm de bedrading, ik wou testen of ik die flatcable kon verlengen met 6m!! signaalkabel ertussen. Gigantisch veel. Het was een test. En de test was geslaagd, het werkte. Die flacable bestuurd enkel de indicatieleds en de aan en uit knop. Ik weet niet hoeveel mA erdoor zou lopen en welke hoogfrequente signalen maar gevaarlijke stromen zijn dit niet. Bedankt voor de bezorgdheid.
Nu heb ik nog de andere printplaat die op een andere manier gesneuveld is. Ik heb een vriend die deze plaat wel kan repareren maar die is zijn dak aan het vernieuwen nu. Ik heb ook contact gehad met Bert, eigenaar van elektronica winkel, deze wil ook wel eens kijken als ik niemand anders vind. Het is niet zijn favoriete werk om zoiets te repareren maar hij zag er geen probleem in dat dit mogelijk zou zijn.
Het gaat over deze print( https://www.circuitsonline.net/forum/view/171720)
Als iemand deze print kan repareren tegen betaling in mijn bijzijn mag dat ook. Fred101?
Dit soort UPS-en moet je geen geld in steken.
Zeker dat oude model wat jij hebt is gewoon e-waste. Die modellen landen normaal gezien in de container, zeker met dode accu's mogen ze niet veel meer kosten dan de oud ijzer prijs.
Dus het vinden van een "nieuwe" moet eigenlijk zo'n probleem zijn. Wellicht op de enkeling na die denkt goud in handen te hebben met zo'n UPS met dode accu's.
Gewoon even de bekende 2ehands sites in de gaten houden voor een vervanger.
Er staat er van het nieuwe type nu eenje op mp voor 50 euro vraagprijs:
https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/noodvoedingen-ups/m…
[Bericht gewijzigd door Sine op (17%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je wil leren repareren begin dan gewoon met simpele analoge apparaten zoals kleine versterkers uit de jaren 70/80. Bekijk ook de videos van "my mate vince" en "buy it, fix it" op YT. Daarvan leer je perfect hoe je reparaties aanpakt. De eerste is het meest realistisch voor jou nu. Veel reparaties van de tweede zijn waarschijnlijk nu nog te hoog gegrepen.
Ik ben ermee begonnen (maar toen had ik een stevige electronica kennis en het nodige ontworpen en gebouwd) omdat ik van een zendamateur een auto vol defecte meetapparatuur kocht. Dingen die hij niet gerepareerd kreeg voor gemiddeld 1 euro per apparaat. Allemaal analoge apparatuur waar volop schema's van waren. Waar ik het meest van geleerd heb was een Philips scoop en daarna een Russische netwerk analyser maar toen had ik al een hele berg reparaties achter de rug en was toen al F-zendamateur dus ik had al de nodige RF kennis die bij dat soort apparaten nodig is.
Ook zelfbouw is een goede leerschool. Gewoon experimenten op een breadboard. Daar heb ik het meest van geleerd. (waren bij mij wel RF experimenten) En dan bedoel ik zelf ontwerpen en dan bouwen en werkend zien te krijgen. Niks high techs, gewoon simpele dingen zoals ze vroeger in bv zo'n Philips experimenteerdoos deden (die kreeg ik een toen ik een jaar of 14/15 was in de 80's).
Dingen als een simpel 1 tor versterkertje, iets met een opamp, lichtgevoelige schakelaar, audio oscillator etc.
Een simulator als Spice, simetrix, electronic workbench of kicad zijn alternatieven waar ik vreselijk veel mee geoefend heb voor ik ging solderen. Er gaat namelijk niks in rook op , je hebt elk onderdeel op voorraad
en je kunt alles meten. Hoeveel stroom, vermogens, welke spanning waar etc. In het echt is je torretje dood zodra je de schakelaar omzet, in een sim zie je gewoon dat er 1kA loopt en het 100mW ding 1000W staat te dissiperen. In electronic workbench (EWB) ging een onderdeel zo grafisch wel kapot. Maar het denk ik zo'n 25 jaar geleden dat ik daar mee begon. Later voornamelijk simetrix (dat was er toen voor linux) gebruikt, die is echt heel goed, maar redelijk complex. Tegenwoordig gebruik ik bijna geen sims weer. Af en toe Qucs en Kikad omdat daar Linux versies van zijn. EWB was toen voor mij de makkelijkste en werd ook in het onderwijs gebruikt. Daarmee heb ik een scoop leren bedienen.
Op vrijdag 24 april 2026 05:39:47 schreef Kodec:
Ivm de bedrading, ik wou testen of ik die flatcable kon verlengen met 6m!! signaalkabel ertussen. Gigantisch veel. Het was een test. En de test was geslaagd, het werkte. Die flacable bestuurd enkel de indicatieleds en de aan en uit knop. Ik weet niet hoeveel mA erdoor zou lopen en welke hoogfrequente signalen maar gevaarlijke stromen zijn dit niet. Bedankt voor de bezorgdheid.
dat geeft gegarandeerd problemen ooit. data lijnen mag je niet zomaar 6meter lang maken.
voor hetzelfde schakel je de UPS aan/uit terwijl je een lamp aanzet op je zolder. of begint die gek te doen als je buur zijn wasmachine draait .
als je die signalen verder wil kunnen zien, kan je er gewoon een arduino ofzo aan koppelen, alle leds koppelen aan een ingang en die data op je wifi netwerk gooien. die signalen onderscheppen en uitlezen zou ook nog kunnen maar vraag al meer handigheid
Op vrijdag 24 april 2026 08:49:14 schreef Sine:
Dit soort UPS-en moet je geen geld in steken.Zeker dat oude model wat jij hebt is gewoon e-waste. Die modellen landen normaal gezien in de container, zeker met dode accu's mogen ze niet veel meer kosten dan de oud ijzer prijs.
Dus het vinden van een "nieuwe" moet eigenlijk zo'n probleem zijn. Wellicht op de enkeling na die denkt goud in handen te hebben met zo'n UPS met dode accu's.
Gewoon even de bekende 2ehands sites in de gaten houden voor een vervanger.Er staat er van het nieuwe type nu eenje op mp voor 50 euro vraagprijs:
https://www.marktplaats.nl/v/computers-en-software/noodvoedingen-ups/m…
Je hebt gelijk. Hoe meer ik zoek hoe meer ik merk dat je die dingen wel min of meer gratis kan vinden. Tot nu toe enkel de 3000VA gratis gevonden, jammer genoeg werkt deze op 48V en is mijn project opgebouwd rond 24V. En zelfs als het niet gratis is wil ik er wel 'iets' voor geven. Ik zou gewoon graag verder kunnen met waar ik gebleven was met mijn project waar ik minstens al 60uur mee bezig was.
Bedankt voor die link, die zal waarschijnlijk nog kunnen dienen. Zolang de interface niet te modern is kan ik ermee voort.
Op vrijdag 24 april 2026 09:22:09 schreef fred101:
Als je wil leren repareren begin dan gewoon met simpele analoge apparaten zoals kleine versterkers uit de jaren 70/80. Bekijk ook de videos van "my mate vince" en "buy it, fix it" op YT. Daarvan leer je perfect hoe je reparaties aanpakt. De eerste is het meest realistisch voor jou nu. Veel reparaties van de tweede zijn waarschijnlijk nu nog te hoog gegrepen.
Het is niet dat ik percé zou willen leren repareren maar ik zou het wel machtig vinden moest ik binnen een paar jaar mijn elektronicakennis naar een hoger niveau getild hebben dan waar ik nu sta. Het prominent probleem op dit moment is dat mijn APC defect is en ik niet verder kan met het project waar ik al enorm lang mee bezig was. Dus ik zoek zowel online naar andere UPS'n die kunnen dienen alsook naar het repareren van diegene die hier gewoon naast mij ligt
Aangezien ik er 2 heb, heb ik wat referentie en ben beginnen zoeken naar afwijkingen. Momenteel toch al iets gevonden bij ic 18 (diegene die de Mosfets stuurt) Vanavond naar een vriend die er meer vanaf weet. Misschien dat ik erna nog eens terug naar hier kom met een vraag, als ik nog mag 
Ook zelfbouw is een goede leerschool. Gewoon experimenten op een breadboard.
Ik heb al wel wat dingetjes ontworpen en in elkaar geknutseld. Idd enkel de analoge dingen, werken met IC's heb ik nooit graag gedaan maar daar begint verandering in te komen. Ik etste vroeger nog mijn eigen printplaten thuis. Het logisch denken om fouten op te sporen heb ik mee weet ik. Dat merk ik ook in mijn werk. Maar je hebt gelijk. Blijven knutselen en prullen help om het niveau de lucht in te krijgen, want mijn niveau is nog laag. Alvast blij dat ik er eindelijk terug mee begonnen ben!
Merci voor verwijzing naar "my mate vince" en "buy it, fix it"
Op zaterdag 25 april 2026 07:16:46 schreef Kodec:
[...]Bedankt voor die link, die zal waarschijnlijk nog kunnen dienen. Zolang de interface niet te modern is kan ik ermee voort.
Eehhh, niet te modern?
Als die ups'sen hebben een digitale interface, die nieuwere heeft alleen een grafische display ( met zijn aansturing ).
En die databus verlengen kan, nee zal, de meest verrassende effecten gaan geven op ene moment.
Ook "even een arduino er aan koppelen " kan je alleen maar doen als je heel zeker bent wat je aan het doen bent.
Als je toch met zo'n UPS verder gaat, stop er dan de bijbehorende management kaart in, daar is makkelijk aan te komen en je kan het hele ding monitoren via je netwerk ( lekker zonder Wifi maar gewoon met een kabeltje
).
Mijn opstelling:
Accu's zijn van 2011 en werken nog prima 
Die kleintjes koken kapot, de grote niet,
Op vrijdag 24 april 2026 12:38:17 schreef fcapri:
[...]voor hetzelfde schakel je de UPS aan/uit terwijl je een lamp aanzet op je zolder. of begint die gek te doen als je buur zijn wasmachine draait .
Ahja, dat lijkt wel vervelend 
Ik heb er ondertussen een esp32 tussen gezet voor het schakelen van de aan/uit knoppen en zou misschien nog wat ledstatussen kunnen doorsturen ook als ik dat nodig acht. Oorspronkelijk dacht ik de UPS met zijn brommende transfo in de betonnen kelder te steken (leek mij ook veiliger ivm brandgevaar) maar ik heb nu de ups naast mij liggen en de brommende transfo buitengezet. 
Op zaterdag 25 april 2026 07:51:34 schreef revado:
Je hebt toch niet de draden van die trafo ook verlengd...?
Veiligheid?
Ja toch wel
6mm² flixibele kabel. Is ok hoor. Tenzij er één of andere elektronische formule of theorie bestaat die zegt dat je stroomdraden niet mag verlengen? De juiste diameter is het belangrijkste (is ook niet hoogfrequent dus lijkt mij geen probleem)
Op zaterdag 25 april 2026 07:47:53 schreef revado:
[...]Eehhh, niet te modern?
Als die ups'sen hebben een digitale interface, die nieuwere heeft alleen een grafische display ( met zijn aansturing ).
En die databus verlengen kan, nee zal, de meest verrassende effecten gaan geven op ene moment.
Ook "even een arduino er aan koppelen " kan je alleen maar doen als je heel zeker bent wat je aan het doen bent.
Als je toch met zo'n UPS verder gaat, stop er dan de bijbehorende management kaart in, daar is makkelijk aan te komen en je kan het hele ding monitoren via je netwerk ( lekker zonder Wifi maar gewoon met een kabeltje).
Mijn opstelling:
Die kleintjes koken kapot, de grote niet,[bijlage]
[bijlage]
Ah, dat is jouw befaamde UPS met zijn batterijen die al zo lang meegaan! Maar dat is dus 48V dat je daar hebt staan.
Met niet te modern bedoel ik dat de UPS die ik hier heb staan een aan en uit knop hebben, die kan ik bedienen via een relais en esp32. Bv 4sec op de aanknop duwen zet de APC van helemaal uit direct om naar voeding leveren vanuit de batterijen. Ook bij het omschakelen naar netstroom en het aan en uit schakelen van de contactor in de zekeringskast moet de UPS ofwel helemaal uit staan of aan staan en gevoed worden door 220V. Dit ging allemaal met mijn esp32 en de aan en uit knoppen. Als ik nu een UPS zet waar je via een menu moet gaan om dat ding aan en uit te krijgen dan werkt mijn huidige opstelling niet
Die trafo is niet geschikt om zonder behuizing geplaatst te worden. Laat staan in een vochtige omgeving (=buiten), da's wachten op problemen. En dan hangt hij ook nog tegen van die lekkere brandbare kunststof schrootjes
Ik hoop dat je goed verzekerd bent. Alhoewel de verzekering wel eens kon besluiten helemaal niet uit te keren als ze dit zien. Verdiep je in elk geval een beetje in de veiligheidseisen voor je dit soort dingen doet.
Afhankelijk van de golfvormen ga je waarschijnlijk ook dikke EMC problemen krijgen als je de bekabeling gaat verlengen en de trafo uit de afgeschermde kast haalt.
[Bericht gewijzigd door 90000006 op (16%)]
Geen zorgen heren. Ik weet best dat je zoiets niet buiten tegen een houten plaat moet gaan vijzen. Dat dat wachten is op problemen. Dit is voorlopig, enkel tijdens de testfase. Maar zo'n tranfo mag best wel zonder case gebruikt worden. Ik zal de foto maar terug verwijderen want ik ga nog veel rollende ogen krijgen.
En de brandverzekering zal sowieso niet happig zijn met opengesmeten UPS'n en batterijen overal.
Het is al eerder gezegd, prima dat je wilt leren en je kennis op dit gebied wilt verbreden, maar een ups is nou niet direct een geschikt apparaat om mee te beginnen. Zo'n ups werkt met heel serieuze stromen en spanningen in het levensgevaarlijke gebied, en allerlei gegenereerde golfvormen met veel hf harmonischen. Misschien goed om te beseffen dat het ontwerp van een dergelijk apparaat veel verder gaat dan alleen het schema. Ook het print ontwerp, de interne lay-out, de bekabeling en de behuizing zijn onderdeel van een ontwerp dat betrouwbaar werkt en aan de normen voldoet. Zo maar bedrading gaan verlengen of onderdelen elders gaan plaatsen zonder dat je beseft wat daar de implicaties van kunnen zijn moet je gewoon niet doen.
Op zaterdag 25 april 2026 09:08:09 schreef 90000006:
Afhankelijk van de golfvormen ga je waarschijnlijk ook dikke EMC problemen krijgen als je de bekabeling gaat verlengen en de trafo uit de afgeschermde kast haalt.
Hier kan ik wel iets mee, dank je.
Ook je bezorgdheid rond veiligheid is terecht 
Ik ben het met 90000006 eens.
Die UPS is ontworpen met de print waar de trafo en mosfets met een bepaalde lengte printspoor / draad zijn aangesloten.
Daar is door de fabrikant veel tijd in gestoken om dat goed te ontwikkelen.
Als je daar lange draden tussen gaat zetten ga je er extra weerstand tussen zetten, en dat is bij de flinke stromen die er lopen niet te verwaarlozen.
Ook de harmonischen die er uit die omvormer komen kunnen best wel een rare storingen gaan opleveren.
Ik denk dat ik je succes ga wensen, ik zie dit project niet meer op een veilige en goede manier afgerond gaan worden.
Je bent het wiel opnieuw aan het uitvinden.
Ik denk dat je veel beter naar een goede omvormer van 24v naar 230 v kan gaan kijken.
Die zijn er voor gemaakt, veel efficienter , en meer ga je er ook eigenlijk niet mee doen aangezien je de hele laadfunctie niet meer gebruikt van de UPS.
nonius
set SCE to AUX.
De trafo en behuizing zijn mogelijk nog wel geschikt om zelf een omvormer van te bouwen? Is goed doenbaar, maar niet echt een beginnersproject. Bijv.: https://danyk.cz/menic230_6_en.html
Deze is wat simpeler: https://danyk.cz/menic230_4_en.html
En je had vroeger ook van die hele simpele schakelingen van zelf-oscillerende inverters met een paar 2N3055's o.i.d. (werden in de Elex/Elektuur/RB meestal aangeprezen als 'voor op de camping').
Ik denk dat die route meer kans op succes gaat opleveren dan deze UPS te herstellen.
Met een beetje geluk zijn de oude schakeltorren (FETs?) nog werkend en bruikbaar. En ze zitten ook al mooi gemonteerd op een koellichaam, vermoed ik.
Ik zou inderdaad veel beter een andere soort omvormer gebruiken. Of zelfs nog beter zonnepanelen op mijn dak leggen met hybride omvormer en batterijen. Die spullen kosten mij weinig geld als zelfstandige elektricien. Dan één van mijn keurders laten komen voor conformiteitskeuring en dan ben ik 100% in orde.
Dit zal waarschijnlijk ook gebeuren binnenkort.
Ik wil nog even uitleggen waarom een ups zo interessant is. Je kan van netstroom naar UPS gaan en terug zonder onderbreking in je kring. Zelf haak ik af bij lange uitgerekte uiteenzetting van allerhande 'hocus pocus' maar ik voel me er beter bij (of toch alvast mijn ego) het toch even uiteen te zetten:
Kring A => deze wordt gevoed door ofwel de zekeringskast ofwel de UPS
Kring B => deze staat altijd onder spanning, hierop staat een smartplug om de UPS al dan niet te voeden
met 230V van het net.
Contactor: wordt geschakeld door de REMI (screenshot in Home Assistant)
// Ik wil omschakelen van netspanning naar spanning geleverd door UPS (op batterijen)
Logica:
Als kring A wordt gevoed door zekeringskast (contactor in zekeringskast is gesloten)
=> schakel wifi plug van UPS aan (UPS staat uit maar krijg nu 230V aangeboden door kring B)
=> schakel UPS aan door op de aanknop te drukken (UPS gaat nu ook 230V op uitgang voeden in fase met het kring A). Dus kring A wordt gevoed door de zekeringskast en de UPS via de smartplug op kring B (fases lopen gelijk)
=> schakel nu de contactor in de kast uit (kring A wordt niet meer gevoed door de zekeringskast maar door de UPS. De UPS wordt nog steeds gevoed door de smartplug op kring B
=> schakel nu de smartplug van de UPS uit (de UPS schakeld nu over op batterijvoeding en kring A wordt gevoed door de UPS)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Omgekeerd: (als batterijen leeg zijn bv)
logica:
=> schakel smartplug op kring B aan (UPS gaat over op netvoeding en brengt zijn fase terug syncroon met de netfase)
=> schakel contactor aan. (kring A wordt terug gevoed door zekeringskast en UPS via smartplug op kring B)
=> schakel UPS uit door op 'off' te duwen
=> schakel smartplug uit
=> schakel UPS helemaal uit door terug op 'off' te duwen.
De kring wordt terug helemaal gevoed door zekeringskast en de UPS staat volledig uit, de batterijen worden enkel opgeladen door de zonnepanelen. De volgorde van de logica is van groot belang.
Dit is allemaal geautomatiseerd en werkte.
Dit alles werd gestuurd door Homeassistant en bijbehorende metingen.
Ik zei het eerder. Ik was zoe goed als rond. Alles erop en eraan. De testfase was ongeveer afgerond. Incl met de transformator buiten tegen de muur gevezen. Ik heb weken thuis gezeten door revalidatie en ben hier minstens 60u mee bezig geweest. Toen mijn 2e APC sneuvelde was het even kortsluiting in mijn hoofd. Daarmee mijn koppigheid om verder te willen gaan met waar ik was. Ondertussen heb ik 2X APC 1500VA terug op de kop kunnen tikken.
Hieronder nog wat foto's gewoon voor het plezier
Jammer dat ik het vertrouwen verlies van sommigen.
Bedankt Nonius voor je post!
Ik verwacht dat er een probleempje is in het verhaal.
De netspanninng van de UPS aan de uitgaande kant is niet altijd in fase met de ingaande.
Bij omschakelen zou dat wel eens rare problemen kunnen geven voor de apparaten er achter.
Daarom is een UPS als deze van APC juist gemaakt om via zijn eigen omvormer de appatatuur er achter te voeden.
Die uitgang zal hij altijd netjes 50 Hz houden en de spanning constant, onafhankelijk van de ingang.
De kleintjes hebben een relais wat de 230 direct aan de uitgang koppelt en schakelt de omvormer razendsnel in bij uitval van de netspanning en schakelt dan over.
De omvormer loopt daar wel synchroon aan de netfrequentie.
Daarnaast kost het inschakelen van de grotere APC tijd, er is een korte zelftest en dan schakelt hij pas in.
Die tijd is veel te lang om de uitgaande kant constant up te houden.
Gaat het om alleen maar verlichting en ander spullen dan is dat natuurlijk helemaal niet erg, dan is een paar seconden overnametijd geen enkel probleem.
Maar voor servers en computers is het fataal omdat die dan rebooten en mogelijk problemen hebben met openstaande bestanden en dergelijke, of zelfs crashen.
Ook voor de grotere (core) switches betekent dit een directe reboot en dat kan minuten duren.
Been there, done that 
Daarom was mijn advies, en dat sluit ook aan bij Nonius.
Zoek een omvormer, of bouw er inderdaad zelf een, die je inschakelt bij stroomuitval en schakel dan de groep om als het niet kritisch is.
Is het dan wel, dan de UPS gebruiken zoals hij bedoeld is.
Waarschijnlijk ken je als geen andere de werking van een UPS. Ik geef maar alleen mijn ervaring mee van hoe het bij mij werkt. Hoe ik proefondervindelijk ben gekomen tot wat ik gekomen ben.
Ik kan alvast mijn APC 1500VA doen inschakelen zonder de zelftest. Gewoon aanzetten terwijl hij gevoed wordt door 230 en voordat de zelftest inschakeld de voedingsspanning loskoppelen. Bij mij schakeld hij dan direct over op batterijvoeding. Je kan de APC ook rechtstreeks opstarten vanaf de batterijen. => 4 seconden drukken op de aan knop en wanneer de beeper beept loslaten. Werkt voor mij.
Ik heb hierboven de procedure geschreven zoals ze voor mij werkt. Dit heeft weken zo gedraaid. Ik heb honderen keren overgeschakeld van netstroom naar batterijstroom zoals ik hierboven beschreef. Niets leuker dan het horen klikken van relais en contactoren en je meters in Home Assistant de spanning en stroom zien weergeven. Waarop de de omschakeling weer automatisch gebeurde wanneer de spanning onder beslasting te laag werd. Het werkte perfect.
Het is goed dat je de werking van de UPS duidelijk maakt voor mij, ik slurp de info op. Maar ik kan je zeggen dat wat ik hier nu in elkaar heb gestoken werkt zoals hierboven beschreven. Dit is gewoon proefondervindelijk zo ontstaan. Maar wat ik wel kan doen, is nakijken hoe het met de fases zit met de scope. Ik verwacht alvast niets dramatisch want dan had ik al lang elektrische problemen ondervonden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zaterdag 25 april 2026 07:47:53 schreef revado:
[...]Eehhh, niet te modern?
Als je toch met zo'n UPS verder gaat, stop er dan de bijbehorende management kaart in, daar is makkelijk aan te komen en je kan het hele ding monitoren via je netwerk ( lekker zonder Wifi maar gewoon met een kabeltje).
Mijn opstelling:
Die kleintjes koken kapot, de grote niet,[bijlage]
[bijlage]
heb onlangs 1 van mn 55Ah agm's opgeruimd, was 13 jaar oud en wel op onderhand, had 2,5 jaar terug nog maar 1/3 capaciteit over. overgehouden een jaar of 8 geleden bij een renovatie waar een flinke set van die accu's stond toen.
en tja, ups en solderen eraan of grotere accu's eraan knopen heeft de nodige risico's. heb er ook wel een paar opgestookt in 20 jaar klussen ermee.