De DS19 had inderdaad een soort balg/ knop on te remmen geen pedaal.
Maar dat was naast Hydraulisch ook Hilarisch :)
De eerste keer dat je er mee weg rijdt en wil remmen zit je op de voorruit ( ze hadden niet allemaal veiligheidsriemen in die tijd...
De eerste les in een vrachtwagen is al een belevenis met luchtremmen om die te leren doseren.
Maar als je ooit in een DS19 gereden hebt is dat een makkie .
Een kennis had er een, dacht uit 1970 ( had al de meedraaiende koplampen) , daar heb ik nog wel eens aan gesleuteld, ze waren niet het toonbeeld van betrouwbaarheid.
Apart ding met de Aluminium motorkap en spatschermen die je achter met een grote bout er af kon nemen, en wiel wisselen was hoog zetten, blok hout er onder, auto in laag en hij tilde letterlijk een pootje op.
Ver zijn tijd vooruit, dat wel.

Op donderdag 23 april 2026 19:46:31 schreef revado:
Maar als je ooit in een DS19 gereden hebt is dat een makkie .

Is dat een Citroen waarbij het rempedaal maar een paar mm kan bewegen en je met de kracht op het pedaal moet doseren hoe hard je remt? Ik heb rond 1989 in zo'n auto gereden voor een bijbaantje tijdens m'n studie. Bij de eerste bocht maakte ik ongewild een "noodstop". Na enig wennen valt er prima mee te werken. Nooit geweten of het een exemplaar of type "eigenaardigheid" was.

Ik denk dat (sommige) GS en CX dat ook hadden.

Het is geen pedaal maar een soort balg, net als de ruitenwisser balgjes vroeger.

Ziet er zo uit, dat metalen ding rechts is het gas-geval :)

Ooit eens verdiept in de werking van dit veersysteem en remmen. Lang geleden eens meegereden in een BX met deze vering. Grappig dat omhoog en omlaag manueel.
Maar ik ben oude Italianen gewend. Mijn X1/9 heeft tegengestelde remmen. Normaal hydraulisch maar zonder bekrachtiging. Normaal remmen doe je door zo hard op het rempedaal te stampen dat je je volledig in de rugleuning van de stoel duwt. En dan ben je nog ver van een noodstop. Maar ja, Italianen zijn ook om te gaan en niet om te remmen. :+

Voor open soure en TC kijk eens bij de Megasquirt systemen.
En even voor de dirty minds, heb het hier over een automotive motormanagement systeem.....

Dat is alleen het afremmen/gas terugnemen van de motor deel.

Het deel detectie wielspin/slip doet MS niet.

Krijgt gewoon een input ga nu limiteren.

Er zijn heel veel van die systemen als megasquirt en sommigen,ijn zelfs sterk afgeleid hiervan.

Het hydraulische veersysteem van Citroen was zo goed/comfortabel dat zelf Rolls-Royce het in licentie gebruikt heeft op een aantal modellen.

Op zaterdag 25 april 2026 10:10:48 schreef High met Henk:
Dat is alleen het afremmen/gas terugnemen van de motor deel.

Het deel detectie wielspin/slip doet MS niet.

Krijgt gewoon een input ga nu limiteren.

Er zijn heel veel van die systemen als megasquirt en sommigen,ijn zelfs sterk afgeleid hiervan.

Hier kan je dus niks mee ?

Leest wielsensoren in en limiteert de motor.

Echter grijpt niet in op de remmen, wat TC wel doet.

Maar het gaat niet om of ik er wat mee kan: motormanagement systemen zijn er.

Maar ABS, TC, etc zijn er gewoon veel minder

Wat je eigenlijk zoekt is dan anti-slip control.
Dat systeem remt 1 wiel af als je teveel snelheids verschil hebt.
Dat vind ik levensgevaarlijk, ik heb zo eens bijna een bmw afgeschreven. In de regen hard een bocht in begint 1 van de voorwielen te remmen. Dan ben je passagier in je eigen auto.
Gewoon TC teruggekoppeld op de ontsteking en/of gasklep werkt prima.

Bij de scorpio doet idd de TC ook alleen de motor. Bij de range rover grijpt hij actief in en dat werkt prima, zeker op de brakke banden die ik paar maanden terug er nog op had liggen.