Hallo leden ,
Welke auto-dynamo geeft 3Kw aan stroom .
normaal zit het rond de 0.5-2 Kw ,aldus ChatGPT
Mvg
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Uitgaande van 12 volt ben je op zoek naar 250A. Benieuwd wat je met zoveel stroom van plan bent.
Ken bedrijf niet maar googlend lijken ze wel te bestaan
https://www.unitunlimited.nl/N_frame.html?https://www.unitunlimited.nl…
[Bericht gewijzigd door rudig76 op (47%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Let wel dat je boven bepaalde vermogens wel goed voor je koeling moet zorgen. Die van Mercedes hierboven is zo te zien luchtgekoeld, maar ik weet dat BMW ze ook wel met waterkoeling had.
Voor grote vermogens zoek je denk ik het best op grote auto's met luxe opties.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik vraag me af wat daar voor een B+ aansluiting op zit. Op een 70A dynamo zitten al 2 forse brede faston stekers. Voor 2x 6mm2
Een M10 of M12 bout? Voor 50 mm2?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een scenic van plm 20+ jaar geleden had al een 210A dynamo aan boord. maar dat vermogen is niet
continu te leveren ivm oververhitting. een wagen met veel opties heeft een sterke dynamo aan boord, elektrische stuurbekrachtiging, elek. ramen dakramen, stoelverwarming enz.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik wil eigenlijk nog wel eens een potentiaal vrije 250A 24V dynamo...
Of wel een waar de min los ligt van het dynamohuis...
Degene die ik nu heb is iets van 75 of 80A of zo.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op woensdag 29 april 2026 19:48:52 schreef Jinny:
Deze?
https://www.bermantec.nl/product/delstar-alternator-100-18202/
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
niet zo spannend, er komen 3 fasen uit de dynamo spoel die worden gelijkgericht. als je de gelijkrichting los opbouwt kan dat makkelijker. immers zijn de dioden in de behuizing geperst.
Zit je wel nog met de veldwikkeling die meestal aan één kant aan massa ligt, dus dan zou je iets van scheiding met een optocoupler oid moeten maken voor de regelaar.
Dynamo's - Balmar https://share.google/G1BAIMsYnzUwaScdV
Op woensdag 29 april 2026 20:12:46 schreef 90000006:
Zit je wel nog met de veldwikkeling die meestal aan één kant aan massa ligt, dus dan zou je iets van scheiding met een optocoupler oid moeten maken voor de regelaar.
Er zijn altijd 2 sleepringen . Moet wel aan te passen zijn dat deze ook geïsoleerd kan gebruikt worden .
Op 24 V lijkt mij dat een stuk makkelijker.
Maar wat wil je in vredesnaam met 250 A??
Ik vermoed dat dit weer een waterstof project is.
Even heel simpel: om waterstof te maken om 3 kW op te wekken, zal je ongeveer 7.5 kW moeten verbranden. Rendement van een motor is ca 40% en dan zit ik al heel erg aan de hoge kant is. Waterstof maken met elektriciteit heeft een rendement van 70%.
Dus je hebt ongeveer 11kW nodig om die 3 kW te maken.
Zoek eens op behoud van energie en rendement...
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Das in een boot, das wel iets anders.
Voor een scheepsmotor is het niet zo heel bijzonder.
TS vraagt om een auto dynamo en de meeste auto's zijn 12 V.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (25%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
nonius
set SCE to AUX.
Ik denk dat de TS het voor een windmolen wil gebruiken.
Tsja, dat is vooralsnog speculatie, maar zo ja, dan kan hij zich beter de moeite besparen en een PMA (permanent magnet alternator) kopen of bouwen.
Het electrische vermogen dat gebruikt wordt voor het opwekken van het electromagnetische veld is verloren en bedraagt met gemak 50-100W. Dat verlies heb je niet met permanente magneten. En dat verlies weegt des te zwaarder wanneer het maar een beetje waait en je alle energie goed kunt gebruiken.
Ik dacht dat het ondertussen wel algemeen bekend was dat auto-alternators GEEN goede goede generatoren voor windturbines zijn.... In de jaren '70 werden ze wel eens op die manier gebruikt maar we zijn de afgelopen 50 jaar een stuk wijzer geworden en de techniek heeft ook niet stilgestaan (NdFeB-magneten).
Vraag is ook of de lagers de axiale belasting aankunnen. Volgens mij is het zaakje ontworpen voor radiale belasting.
Voor toepassing in de maritieme sector worden vaak vrachtwagen dynamo's en starters massavrij gemaakt.
Ik heb een 255A GM high output op m'n auto zitten, ze zijn dus normaal leverbaar.
even googelend vond ik onder andere deze:
https://www.amazon.com/10464476/s?k=10464476
Op woensdag 29 april 2026 19:36:32 schreef henri62:
Ik vraag me af wat daar voor een B+ aansluiting op zit. Op een 70A dynamo zitten al 2 forse brede faston stekers. Voor 2x 6mm2Een M10 of M12 bout? Voor 50 mm2?
Een M8 achtig formaat.
Die hoge stroom kan denk ik niet continue geleverd worden.
Jinny
Golden Member
Op donderdag 30 april 2026 00:08:34 schreef Tinus22:
[...]Voor toepassing in de maritieme sector worden vaak vrachtwagen dynamo's en starters massavrij gemaakt.
Ik weet, ik heb een 75A (meen ik, 80A kan ook) massavrij aan mijn HOMO zitten.
En daar wil ik een zwaardere bij tzt, om het gebruik van de inverters op te vangen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 29 april 2026 23:09:23 schreef fred101:
Ik denk dat de TS het voor een windmolen wil gebruiken.
Dat ontkent ie in z'n andere topic over dit onderwerp.
Jullie zijn wat dat betreft ook een stelletje nieuwsgierige aagjes .
Het naadje van de kouse weten , zei mijn moeder altijd.
Jinny
Golden Member
Het is handig om te weten waarvoor het dient, omdat je dan een gerichter antwoord krijgt.
De kristallen bol is gejat en de glazen ter reparatie namelijk.
Eerlijk, ik moet zeggen dat je wel vaker vragen stelt met een waas van geheimzinnigheid, dat geeft niet veel goesting om paarlen voor de zwijnen te gooien eigenlijk.
ik vind er niks geheimzinnigs aan . ik vraag gewoon ;
Hallo leden ,
Welke auto-dynamo geeft 3Kw aan stroom .
normaal zit het rond de 0.5-2 Kw ,aldus ChatGPT
Mvg
Mag dat dan niet ?!