Op dinsdag 5 mei 2026 18:11:54 schreef testman:
doorgaans is de wachtbuis van de perilex een 19mm buis. daar zie je het meteen aan. echter soms zit er 16mm buis of zelfs flex met 3x2,5 en 2x1,5mm2. 5 draden 2,5mm2 erin trekken is standaard bij perilex, voor 400V bruin,zwart,grijs, blauw en 2x230V kookgroep 2x blauw en 2x bruin en beiden geelgroen.nu maar hopen dat het een perilex inbouwdoos is, lijkt me een gewone inbouwdoos. dan kun je ook de oven/vaatwas groep te pakken hebben..
Oeps...
Ik heb de schuifmaat op de buis gehad en 16 mm gemeten. Zo te zien zijn de buizen in de kast ook alle 16 mm.
Wat nu? Ik dacht dat nieuwbouwwoningen voorbereid zouden zijn.
Ik kan me nog bedenken en het fornuis weer op MP zetten, het kostte een prikkie en daar mag het ook weer voor weg. De installateur kan ik nog annuleren.
Ik woon alleen, zou zelfs voor een 2 zones kookplaat met eurostekker kunnen gaan (de laatste die ik had was een keramische) en de air fryer erbij houden. De magnetron en minioven zouden sowieso blijven voor het gemak.
Even een nachtje erover slapen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
keer aan de draad trekken en een ander laten kijken in de meterkast of er een draad beweegt. in 16mm kan ook wel 5x2,5 maar het trekt minder fijn. perilex wcd maak je dan opbouw op de doos. maken met wat er zit. heb ook weleens een 16mm van de oven voor fornuis gebruikt, kookeiland dus je kunt niet veel.
Dat eerste heb ik zelf al gedaan. De draden in de kast een halve slag naar boven gebogen, en 5 cm onderuit laten steken. Getrokken aan de zwarte draad in de muur, ook een cm of 5. Terug naar de meterkast en zag welke draad omhoog was gekomen. In de keuken de tuindraad aan de zwarte draad geknopt. In de meterkast aan de zwarte draad getrokken, nog een paar keer heen en weer om draad vrij te maken en toen de zwarte draad opgemeten, zoals gemeld.
Ik weet het al, de huurwoning is de tweede fase van een nieuwbouwproject. De eerste en tweede fase van de bouw hebben nog een gasaansluiting. Ik zit in de 2de. Dus met gas, ervan uitgaand dat men op gas kookt. Dus ws toch niet voorbereid. De volgende fasen van de bouw hebben geen gas en zullen ongetwijfeld meer voorbereidingen hebben, of misschien al Perilex wcd's ter plekke.
Toen ik aan het kijken was op MP zag ik soms ook fornuizen die het gedeeltelijk deden omdat ze een eurostekker hadden. Dat kan ik ook nog doen, 1 fase gaan gebruiken met eurostekker. Even goed kijken hoe, dan kan ik dat toch wel zelf?
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Je bent goed op weg, en wat Sine zegt, wel over twee fasen verdelen.
En die 16mm, daar kan je best 5 draden in trekken, heb ik meer dan eens gedaan, nood breek wetten.
Op dinsdag 5 mei 2026 17:53:01 schreef weardguy:
@ Sine:
[...]
Als ik dit lees lijkt een 3-fase kookgroep mij zinvoller dan een 'twee'-fase kookgroep.
Dat lijkt mij ook. Als een goede installateur ziet dat de klant een werkende 3-fase aansluiting heeft, dan zal hij/zij/het de kookgroep in 3-fase uitvoeren.
Met een beetje goede wil krijgt de installateur die draden wel in de 16mm hoor. Zeker als jij hem / haar even helpt met draad invoeren. Zou wel fraai zijn als je er geen 5x 2,5mm2 in krijgt. Dan lukt een kookgroepje ook niet.
Dat zou toch wel mooi zijn. Ik zal de kwestie van de 2 / 3 fasen bespreken met de installateur. Als het om een meerprijs gaat bij 3 fasen, kan dat er nog wel bij.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nieuw huis, dan zit er meestal al pijp met low friction coating in, dat scheelt al. ook weinig bochten is wel fijn, in t betondek word vaak nog weinig gebogen. buis gewoon ruim erin steken, ruime bochten trekt fijner draad. stukje flex en mofje naar de kast toe en je bent al een eind.
je hebt nu 3 groepen per aardlek, de kookgroep op L3 zetten en de andere groep die nu bij L3 zit bij L2 steken om de boel beter te verdelen.