Op dinsdag 5 mei 2026 13:46:11 schreef Jinny:
Ah, Crap GTP oid.
Vergeten, liegt altijd.
Je zou zelfs uit kunnen komen met een kookgroep, maar een 16A 3f alamat past in je kast en lost ineens al je problemen op.
Ik zou eerst eens een trekveer van 20 meter kopen (30 kan ook) en die aan de zwarte draad hangen en door trekken.
Zwarte draad lengte meten, weet je de afstand.
Daar ongeveer een meter bij optellen en je weet de werklengte.
3xvoor bruin plus blauw en geelgroen.
Kan je bepalen of je doosjes koop of niet.
Je zit voor mij wat ver, ik zit westen vh land, maar er is vast wel een fatsoenlijke elec in het oosten vh land.

Jij hebt op school nog net de oude naar nieuwe kleuren meegemaakt gok ik.

Gelukkig zijn er ook echte mensen, ik zal AI maar links laten liggen in deze.

Ik heb al even gezocht en een installateur gesproken die vrijblijvend wil komen kijken.

Deze vroeg ik naar de lengte van de buizen en jouw tip van het meten van de draad zal ik zo gaan toepassen, dan kan ik dat doorsturen naar de installateur. Ik zal er een stuk touw aan knopen, zodat daar later de trekveer van de installateur (die koop ik dus niet zelf dan) aan kan. Bedankt, goeie tip.

Ah, Crap GTP oid.
Vergeten, liegt altijd.

Pardon! :S :)

Offtopic, een vriendin was ook eigenwijs en ging vol af op een of andere CrapGTP.
Resultaat, 4 weken later werkt het nog niet.

Dit ging over remslangen van een motorscooter met ABS en spullen van Ali.
Uiteindelijk kon ze bijna alles van Ali weggooien en nieuw bestellen bij een hydrauliekslangenboer en dan ontluchten als ik voorstelde.
Ipv volgens de onzin uit CrapGTP.
Moeilijk is het niet.
De AI maakte het moeilijk.

Ik ga nu mijn e-mail meldingen uitzetten. Kijk later wel een keer of er nog inhoudelijke bijdragen geplaatst zijn.

@Jinny: de combinatie van AI met Ali..... <chef's kiss>

De vraag is ook in hoeverre grote bedrijven als Ali invloed hebben op de resultaten van AI.
(kun je er invloed op uitoefenen met een 'donatie'...)

Resultaten zijn bijna altijd te beinvloeden.

Zo zei men trots dat de bijv. de Independer site geheel onafhankelijk en neutraal advies gaf.
Tot een journalist droog vroeg: "waarom zijn al die adviezen in verschillende fontgroottes geprint?"
Waarop men zei "als je betaalt krijg je een groter lettertype"

Hoezo neutraal?... :+

Ik zou ook niet blindelings vertrouwen op AI, maar in dit geval was het advies niet verkeerd. Je mag voor de fasen de kleuren bruin, zwart, grijs gebruiken. Is makkelijk om ze uit elkaar te houden. Maar ze mogen ook alle 3 bruin zijn.

In een kabel zijn ze dat meestal ook zelfs.

Maar gewoon met losse draad ga je dat niet snel doen.

Op dinsdag 5 mei 2026 16:13:25 schreef Sine:
In een kabel zijn ze dat meestal ook zelfs.

Maar gewoon met losse draad ga je dat niet snel doen.

De fasen onderling een andere kleur geven, kan in bijv. een fabrieks of werkplaats wel zinvol zijn, als de groepen in de verdeelkasten allemaal het zelfde bedraad zijn wat volgorde betreft , e.e.a. in verband met de draairichting van sommige machines.
In een woonhuis zal dat niet zo gauw voorkomen. Een oven heeft helemaal geen draairichting, daarin zitten hoogstens motoren voor ventilatoren en een spit , die op 230 of 400Volt werken, meestal kleine KSA motoren, waarbij de draairichting vast ligt in de constructie.
Indien noodzakelijk of gewenst, gebruikt een installateur meestal een draairichting metertje om in een bedrijf alle driefasenaansluitingen dezelfde draairichting te geven.

Gesteld dat je al grijs en zwart in doos kan krijgen 2,5 qmm...
En welke prijs. (meestal veel duurder omdat het niet gaat)
Het advies is niet eens heel fout, maar in losse draad wel onzinnig.
In kabel kan je weer geen 3 maal bruin krijgen maar alleen bruin zwart grijs, of bruin zwart zwartwit.

Ergo, CrapGTP heeft ergens een klok horen luiden, maar waar of die klepel nu is?

Edit, fabriek en werkplaats wordt in de regel in kabel uitgevoerd, nonprobleem dus.

Eerder had AI het over tweekleurige draden, die chat is niet bewaard. Maar ik begrijp steeds beter hoe het zit met de kleuren draad.

De lengte van het traject weet ik ondertussen.

Ik zou eerst eens een trekveer van 20 meter kopen (30 kan ook) en die aan de zwarte draad hangen en door trekken.
Zwarte draad lengte meten, weet je de afstand.
Daar ongeveer een meter bij optellen en je weet de werklengte.

Geen trekveer gekocht, maar heb een rol tuindraad 2 mm in huis, sterk en de kleur is groen. :-)

Vervolgens de eerste de beste installateur gebeld en deze gaat de klus voor me doen. Ik vind het veiliger voor mezelf, bang om fouten te maken en daardoor vergis ik me soms alsnog. Er moet ook in de meterkast geprutst worden, dat zou ik al helemaal iet zelf doen.

Dus, bedankt allen, van mij mag de after-babbel los gaan.

*** AI vervolg ***

Onlangs heb ik op YT een aflevering bekeken van VPRO tegenlicht over de AI bubble wereldwijd. Sindsdien gebruik ik DeepSeek naast ChatGPT. Ik verklap niet welke mijn voorkeur heeft en waarom.

Wat stil hier...

O ja, iedereen is nu die aflevering aan het opzoeken en bekijken (of aan het eten, of gewoon uitgepraat).

O ja, de installateur zei nog dat die er twee fasen van ging maken, 2 x 16 A. Dan kan ik gewoon alle functies gaan gebruiken. Mij best, het zij zo. Ik kan straks weer koken.

De meeste kookplaten zijn twee fasen, dus daar is niets mis mee. Zolang het maar verdeeld wordt over twee fasen en geen enkelfasige kookgroep.

@ Sine:

Op dinsdag 5 mei 2026 10:03:44 schreef HuubvG:
Nu wilde ik toch weer een oven, maar dan met inductie (of keramische) kookzone en hete lucht over met grill.

Als ik dit lees lijkt een 3-fase kookgroep mij zinvoller dan een 'twee'-fase kookgroep.

Wel blij om zo'n nette Eaton kast met idem dito schakelmateriaal te zien en dat iemand de gegeven adviezen ter harte neemt, dat zien we ook wel anders ;)

doorgaans is de wachtbuis van de perilex een 19mm buis. daar zie je het meteen aan. echter soms zit er 16mm buis of zelfs flex met 3x2,5 en 2x1,5mm2. 5 draden 2,5mm2 erin trekken is standaard bij perilex, voor 400V bruin,zwart,grijs, blauw en 2x230V kookgroep 2x blauw en 2x bruin en beiden geelgroen.

nu maar hopen dat het een perilex inbouwdoos is, lijkt me een gewone inbouwdoos. dan kun je ook de oven/vaatwas groep te pakken hebben..

Op dinsdag 5 mei 2026 18:11:54 schreef testman:
doorgaans is de wachtbuis van de perilex een 19mm buis. daar zie je het meteen aan. echter soms zit er 16mm buis of zelfs flex met 3x2,5 en 2x1,5mm2. 5 draden 2,5mm2 erin trekken is standaard bij perilex, voor 400V bruin,zwart,grijs, blauw en 2x230V kookgroep 2x blauw en 2x bruin en beiden geelgroen.

nu maar hopen dat het een perilex inbouwdoos is, lijkt me een gewone inbouwdoos. dan kun je ook de oven/vaatwas groep te pakken hebben..

Oeps...
Ik heb de schuifmaat op de buis gehad en 16 mm gemeten. Zo te zien zijn de buizen in de kast ook alle 16 mm.
Wat nu? Ik dacht dat nieuwbouwwoningen voorbereid zouden zijn.

Ik kan me nog bedenken en het fornuis weer op MP zetten, het kostte een prikkie en daar mag het ook weer voor weg. De installateur kan ik nog annuleren.

Ik woon alleen, zou zelfs voor een 2 zones kookplaat met eurostekker kunnen gaan (de laatste die ik had was een keramische) en de air fryer erbij houden. De magnetron en minioven zouden sowieso blijven voor het gemak.

Even een nachtje erover slapen.

keer aan de draad trekken en een ander laten kijken in de meterkast of er een draad beweegt. in 16mm kan ook wel 5x2,5 maar het trekt minder fijn. perilex wcd maak je dan opbouw op de doos. maken met wat er zit. heb ook weleens een 16mm van de oven voor fornuis gebruikt, kookeiland dus je kunt niet veel.

Dat eerste heb ik zelf al gedaan. De draden in de kast een halve slag naar boven gebogen, en 5 cm onderuit laten steken. Getrokken aan de zwarte draad in de muur, ook een cm of 5. Terug naar de meterkast en zag welke draad omhoog was gekomen. In de keuken de tuindraad aan de zwarte draad geknopt. In de meterkast aan de zwarte draad getrokken, nog een paar keer heen en weer om draad vrij te maken en toen de zwarte draad opgemeten, zoals gemeld.

Ik weet het al, de huurwoning is de tweede fase van een nieuwbouwproject. De eerste en tweede fase van de bouw hebben nog een gasaansluiting. Ik zit in de 2de. Dus met gas, ervan uitgaand dat men op gas kookt. Dus ws toch niet voorbereid. De volgende fasen van de bouw hebben geen gas en zullen ongetwijfeld meer voorbereidingen hebben, of misschien al Perilex wcd's ter plekke.

Toen ik aan het kijken was op MP zag ik soms ook fornuizen die het gedeeltelijk deden omdat ze een eurostekker hadden. Dat kan ik ook nog doen, 1 fase gaan gebruiken met eurostekker. Even goed kijken hoe, dan kan ik dat toch wel zelf?

Je bent goed op weg, en wat Sine zegt, wel over twee fasen verdelen.
En die 16mm, daar kan je best 5 draden in trekken, heb ik meer dan eens gedaan, nood breek wetten.

Op dinsdag 5 mei 2026 17:53:01 schreef weardguy:
@ Sine:
[...]
Als ik dit lees lijkt een 3-fase kookgroep mij zinvoller dan een 'twee'-fase kookgroep.

Dat lijkt mij ook. Als een goede installateur ziet dat de klant een werkende 3-fase aansluiting heeft, dan zal hij/zij/het de kookgroep in 3-fase uitvoeren.

Met een beetje goede wil krijgt de installateur die draden wel in de 16mm hoor. Zeker als jij hem / haar even helpt met draad invoeren. Zou wel fraai zijn als je er geen 5x 2,5mm2 in krijgt. Dan lukt een kookgroepje ook niet.

Dat zou toch wel mooi zijn. Ik zal de kwestie van de 2 / 3 fasen bespreken met de installateur. Als het om een meerprijs gaat bij 3 fasen, kan dat er nog wel bij.

nieuw huis, dan zit er meestal al pijp met low friction coating in, dat scheelt al. ook weinig bochten is wel fijn, in t betondek word vaak nog weinig gebogen. buis gewoon ruim erin steken, ruime bochten trekt fijner draad. stukje flex en mofje naar de kast toe en je bent al een eind.

je hebt nu 3 groepen per aardlek, de kookgroep op L3 zetten en de andere groep die nu bij L3 zit bij L2 steken om de boel beter te verdelen.