Bij sommige (Belgische) leveranciers krijg je dagen dat er veel zon en wind is enkele uren gratis elektriciteit. Nu het nog vrij koud is laat ik dan elektrische vuurtjes de meest gebruikte ruimtes gratis opwarmen. Maar de zomer komt er aan en ik vroeg mij af of er geen betere (en rendabele) oplossingen mogelijk zijn.
Ik denk in de richting van een plug-in batterij om dan tijdens de gratis uren deze op te laden vanuit het net. Vraag is kan ik dan de zonnepanelen weglaten en in de plaats een netvoeding aankoppelen?
Of zien jullie betere oplossingen.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Klinkt als een prima plan. Je kan ook warm water boilers aanzetten dan.
Je airco graadje kouder zetten als dat fijn is.
Alles wat een vorm van opslag doet van energie kun je inzetten.
Een voorwaarde is slim aansturen en als je echt besparend bezig wil zijn niet meer uitgeven aan de techniek eromheen dan dat je bespaart.
Rendabel is hier de lastige inderdaad
Ik weet niet of de belgische prijzen gunstiger zijn,
Maar als je in NL de uren <€0.05 optelt, dan zijn het er maar een stuk of 50 per jaar
Dat is een terugverdienwinst van tientjes per jaar
En de energiebelasting betaal je toch, ook al is de prijs negatief. ( in NL)
Dus dan kost het alsnog 11 cent per kWh....
Je moet idd wel even kijken of je netto echt gratis (of zelfs negatief) uitkomt.
--
Een gewone plugin-batterij zal normaal gesproken opladen als je teruglevering hebt, en weer ontladen als je geen teruglevering hebt.
Maar in de app heb je ook de mogelijkheid om, ongeacht de omstandigheden - dus ook zonder teruglevering, of zelfs zonder panelen -, de batterij tot vol te laden. Dat heet dan bijv. 'test' of zoiets.
Ik gebruik dit om de batterij te laden als ik (bij negatieve stroomprijs) de auto laad. De plugin-batterij zou anders willen ontladen, wat natuurlijk zonde zou zijn.
Dat is bij mijn batterij dus wel handbediening (in de app). En als hij vol is terwijl de auto nog laadt, moet ik de plugin zelf 'uitzetten' (werkschakelaar op UIT), anders zou hij alsnog weer gaan ontladen. Maar het kán dus wel.
Op dinsdag 5 mei 2026 21:32:24 schreef rudig76:
Je airco graadje kouder zetten als dat fijn is.
Zeker; sommige mensen laten het huis dan echt zo koud worden als nog comfortabel is. Na afloop van de 'gratis'- (of 'negatief)-periode heb je dan nog lang een koel huis.
joopv
Golden Member
De lege ruimte in de vriezer (als je die hebt) vullen met flessen water en de temp extra laag zetten.
Als de gratis periode voorbij is de temperatuur weer normaal zetten.
Eigenlijk hetzelfde als wat je met de airco van je huis doet dus.
Verder zou je crypto kunnen gaan minen... Als je de computerhardware daarvoor al hebt tenminste. <dat is iets uit het verleden, nu blijkbaar niet meer rendabel.
[Bericht gewijzigd door joopv op (12%)]
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Bereken eens of het wel loont.
Energieprijs is in belgie iets van 12ct, en met alle taxen en netvergoeding erbij zit je aan 32ct.
Als de stroomprijs negatief is, dan is dat het 12ct gedeelte. Die 20ct betaal je nog altijd.
Dus de stroom moet al fors negatief zijn om voordeel te hebben. K denk dat -0,26ct gehaald werd in april.
Dus netto had je dan ongeveer 6ct/kwh dat je kreeg.
Vergeet ook niet:als je op zo een moment grootverbruikers samen aanzet dat je capaciteitstarief zal stijgen. Dat kost 60euro/kw piek dat je op een kwartier verbruikte. 2,5kw is dan 150euro, 8kw komt op 480euro.
4 electrische kacheltjes zou je capaciteitstarief ferm nadelig kunnen maken
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Op dinsdag 5 mei 2026 23:11:31 schreef joopv:
Verder zou je crypto kunnen gaan minen... Als je de computerhardware daarvoor al hebt tenminste.
Oh die is idd wel creatief
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 5 mei 2026 23:11:31 schreef joopv:
Verder zou je crypto kunnen gaan minen...
Omdat de professionals minen met heftige FPGA hardware, kan je met normale CPUs niets meer uithalen tegen al dat geweld.
Dat wil dus zeggen dat als je de 50 uur negatieve-energie-prijs-per-jaar vol weet te krijgen met 100W aan CPUtijd je iets van 0.05 euro aan bitcoin gemined hebt (je moet je dan aansluiten bij een groep en bewijst tegen de groep-management-software dat je werk hebt geleverd wat 1:4.5 miljoen kans heeft gehad om het volgende block te vinden. De huidige reward voor een bitcoin block is 227129.50 (oh de pagina waar ik dat heb opgezocht heeft een auto-update. Het is nu een paar euro minder... meer... weer minder... ) De waarde van die 227k/4.5m is dan ongeveer 0.05 euro en die kunnen ze dan uitkeren...
Maar goed, ik heb NIET nagerekend hoeveel je met 50 uur CPU kan bereiken, maar toen ik dat tussen de 10 en 15 jaar geleden deed was het echt met ordes van grootte niet rendabel.
Update: Nu toch wel uitgerekend: Met 100% CPU op een moderne CPU, verdien je 0.001 euro per CPU-JAAR. De afschrijving op "CPU staat te niksen, is toch gratis" is al meer.
Hier in NL heb ik het ook. Volgens mij bieden bijna alle energiemaatschappijen nu een dynamisch uurtarief aan.
Het aantal uur dat je gratis energie of zelfs geld toe krijgt is minimaal. We hadden het (geld toe) hier op 1 mei en toen heb ik een paar euro verdiend door de vaatwasser te draaien, oven voorverwarmt, wasmachine met azijn op 90° en nutteloos een kacheltje en wat lampen aan.
Waar je rekening mee moet houden zijn:
1. Je batterij/boiler/warmteopslag/EV kunnen al bijna vol zijn
2. Die apparatuur kan ook maar met beperkte snelheid laden. 2 gratis uren geven niet zomaar een volle 10kWh accu.
3. Er lekt weer energie weg via warmte, laadverliezen e.d.
4. Je moet ook nog thuis zijn, lekker in mei t/m september op vakantie of dagjes uit is dan een gemiste kans 
Een thuisbatterij 5kWh lijkt zo'n €1500 te kosten. Als je dan gemiddeld 20 cent per kWh kan winnen heb je een euro per gunstige dag (dus er moet aanbod zijn, maar je moet het ook nog kunnen verbruiken). Je hebt dat echt niet in een paar jaar terugverdiend.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Da's een mooie makkelijke manier om inderdaad een orde-van-grootte berekening te doen. Je verdient een euro per dag bij je op die dag dan 5 kWh * 0.20 = EUR 1 kan verdienen.
Met 10 dagen per jaar duurt het dan 1500/10 = 150 jaar voor je de accu terugverdient. Dan is het 100% duidelijk dat het niet rendeert.
Met meer thuisbatterijen op het net wordt vanzelf de prijs bij "te veel aanbod" minder negatief.
En tot 2027 is niemand geneigd om een thuisbatterij te kopen: Je mag het net als "gratis thuisbatterij" gebruiken, dus een fysiek exemplaar kopen is weggegooid geld.
(Dit is een klein beetje overdreven: Met de terugleververgoedingen van de meeste leveranciers begint het iets te renderen sinds ongeveer begin 2025 en kan je vooruitlopend op 2027 nu gaan nadenken over een thuisbatterij).
[Bericht gewijzigd door rew op (16%)]
Sowieso zijn thuisbatterijen alleen interessant voor mensjes met zonnepanelen. De thuisbatterijen kun je overdag opladen met zonnestroom waarover geen energiebelasting geheven wordt. Heb je geen zonnepanelen en ga je lopen op dynamische contracten, dan moet je voor het laden van je batterijen altijd 11 cent/kWh energiebelasting betalen.
Op woensdag 6 mei 2026 13:18:49 schreef rew:
(Dit is een klein beetje overdreven: Met de terugleververgoedingen van de meeste leveranciers begint het iets te renderen sinds ongeveer begin 2025 en kan je vooruitlopend op 2027 nu gaan nadenken over een thuisbatterij).
Gelukkig hebben we een overheid die wel roet in het eten strooit.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (36%)]
Op woensdag 6 mei 2026 13:18:49 schreef rew:
Da's een mooie makkelijke manier om inderdaad een orde-van-grootte berekening te doen. Je verdient een euro per dag bij je op die dag dan 5 kWh * 0.20 = EUR 1 kan verdienen.Met 10 dagen per jaar duurt het dan 1500/10 = 150 jaar voor je de accu terugverdient. Dan is het 100% duidelijk dat het niet rendeert.
...
Nou die 10 dagen per jaar is echt geld terugkrijgen. Je kan veel vaker voor 5 tot 15 cent laden en en dan 's avonds gebruiken als het 35ct per kWh is. Maar nog steeds geldt dan: je moet dan wel in die goedkope uren kunnen volladen. En precies je oventje in dat duurste uur aanzetten. Al het witgoed kan je ook zonder accu in de goedkope uren draaien.
De homewizard community heeft wat software gemaakt om je gebruik te analyseren. Ik heb het zelf niet gezien, maar daarmee kan je blijkbaar inschatten hoevaak je profijt hebt van de accu. Het blijft ook een hoop giswerk en succes verschilt met mate van inzet.
Iemand zonder accu kan ook een hoop voordeel halen door het (elektrisch) koken om 14:00 te doen en deze dan warm te houden en 's avonds alleen nog wat tv kijken op een opgeladen laptop/tablet of nog liever een opgeladen ebook/leeslamp. 
Iemand zonder accu kan ook een hoop voordeel halen door het (elektrisch) koken om 14:00 te doen en deze dan warm te houden en 's avonds alleen nog wat tv kijken op een opgeladen laptop/tablet of nog liever een opgeladen ebook/leeslamp.
Slow-cooking heet dat tegenwoordig, de moderne variant van een hooikist is deze.
fcapri
een waterboiler overdag laten opwarmen kan ook je gasfactuur of je energieverbruik savonds/snachts beperken.
ik heb thuis een paar accu's draaien, kan ze overdag ferm opladen en snachts leegtrekken.
heb nu ook een EV die ik overdag oplaad en het bespaart me enorm veel.
maar dat opladen overdag bij negatieve stroom en dan nog steeds die netwerkkosten enzo betalen, daar verdien je niks mee. als je daarvoor ook nog je zonnepanelen moet afzetten is het helemaal nutteloos en zit je gewoon met het verkeerde contract.
iemand met zonnepanelen heeft het goedkoopste overdag, en dat zijn ook de momenten met negatieve stroom prijzen
ik denk dat het in België iets anders ligtn die 11 ct energiebelasting/ KWh hebben wij niet. Het laden tijdens de happy hours is dan ook gratis (bijvoorbeeld van 13 tot 16 u). s 'Avonds verbruik ik zo een 3 KWh, moest ik dit kunnen bufferen in een batterij dan is mijn verbruik quasi 0.
Nu ben ik wel heel benieuwd naar de opbouw van de kosten in BE.
Als ik kijk op de site van de vlaamse overheid zie ik dat ong 60% van de kosten van een kWh is opgebouwd uit accijns, netkosten en btw.
Die zal je dus bij een negatief bedrag ook gewoon moeten betalen.
Dan moet de negatieve kWh prijs dus meer zijn dan die vaste kosten voor je er werkelijk wat aan over gaat houden.
Dat is in NL zo en zal in BE niet anders zijn lijkt mij.
Dus het werkelijke aantal uren dat je echt wat overhoud is niet zo heel groot.
fcapri
Op woensdag 6 mei 2026 22:58:05 schreef kombucha:
ik denk dat het in België iets anders ligtn die 11 ct energiebelasting/ KWh hebben wij niet. Het laden tijdens de happy hours is dan ook gratis (bijvoorbeeld van 13 tot 16 u). s 'Avonds verbruik ik zo een 3 KWh, moest ik dit kunnen bufferen in een batterij dan is mijn verbruik quasi 0.
ja, je betaald VEEL MEER.
de energieprijs die je betaald is nu ongeveer 32ct.
daarvan zit er 12ct kale energieprijs in, dat is hetgeen jij 'gratis' krijgt dan. maar je digitale meter registreerd het verbruik verder. ik geef nu getallen van ongeveer 3jaar geleden, het zal allemaal dus al iets duurder zijn
allereerst betaal je voor groene stroom 0.53ct/kwh
je betaald voor warmtekrachtkoppeling: 2.544ct/kwh
je betaald netwerkkosten, meestal een 7-10ct/kwh (25-35% van de totale prijs, afhankelijk wie je netbeheerder is)
je betaald de energiebijdrage 0.20ct/kwh
je betaald het energiefonds 0.45ct/kwh
je betaald accijns 1.44ct/kwh
...
en je betaald BTW 6% zeker nu.
van die 32ct totale prijs zit er ongeveer 20ct aan extra kosten bij die niet in de energie prijs zitten. die betaal je ALTIJD.
EDIT:
ik heb even een simulatie gedaan van mijn verbruik om de bedragen te zien. ik verbruik 6000kwh
6000kwh verbruikt voor 805€. komt op 13.4ct/kwh kale energieprijs.
totale factuur 1866€ voor 6000kWh komt op 31.1ct totale kostprijs energie.
1060€ netwerk en accijns voor 6000kWh komt op 17.6ct/kwh.
dus mijn schatting van 12 en 20ct zatten er niet ver af, t is 13 en 18ct.
als jij dus in die gratis periodes veel verbruikt, dan zal je dat 2de deel vollop betalen. als je dan nog eens 4 electrische kachels opzet gedurende een kwartier, zal je nog eens het capaciteitstarief betalen van 8KW (520€) ipv 160€ voor een normaal verbruik van 2,5KW.
bij negatieve prijs (bv -18ct/kWh) ga je dus gratis energie hebben, maar zal je 17.6ct/kWh aan accijns en netwerkkosten betalen. waardoor je dus op 0€ winst komt. maar je verhoogd capaciteitstatief maakt dat je netto zal betalen.
stel nu dat ze zeggen: negatieve prijs -15ct, dan betaal je nog steeds 2,5ct/kWh aan de verbruikte electriciteit door de netwerkkosten.
stel nu dat ze zeggen: negatieve prijs van -5ct/kwh, betaal je netto 12ct/kwh aan het stroomverbruik.
gratis in belgie bestaat niet. en nog erger, als jij nu 1000den euros investeerd om tijdens zo een gratis uurtje 10kWh in je accu te pompen om savonds te gebruiken, dan heb je:
1) een serieuze kost aan capaciteitstarief
2) een serieuze kost voor die accu
3) slijtage van de accu waardoor je NOOIT winst zal halen.
als je zonnepanelen hebt en je kan die in een 'beperkte' accu dumpen, dan ben je 'even' gratis bezig want je betaald 0€ netwerk en accijnskosten (de zonnestroom is gratis en ook savonds gebruik je het netwerk niet). waarom een beperkte accu? wel die kost veel minder en het is toch nutteloos om 10kWh in je accu te pompen overdag als je er savonds maar 3kWh uit verbruikt. want hierdoor kan je de dag erna maar 3kwh meer opladen voor de accu weer vol is. bespaar je dus de moeite van een dure grote accu.
mijn grote accu is mijn EV auto, daar kan ik 77kWh in kwijt. we rijden elke dag wel een beetje waardoor er dagelijks 7-10kWh in kan. is die goed leeg (bv 30%) kan ik er elke dag wel veel energie volpompen voor die ooit weer op 100% raakt. en hierdoor betaal ik 8maand lang niks van brandstof, wat in huidige tijd een aardige besparing is.
op de 6000km dat we op 2maand hebben gereden heeft ons dat 373€ aan electriciteit gekost (we zijn naar zuid frankrijk gereden en hebben daar altijd moeten laden op de autosnelweg aan 70ct/kWh). maar dan nog, 6000km met onze prius aan 5L/100km verbruik en 2€/Liter brandstof zou ons 600€ hebben gekost
Dus precies hetzelfde als in NL.
Dat capaciteitstarief kennen wij in NL ( gelukkig) niet onder de 3x80 A.
Dan zou de eindafrekening van TS nog wel eens een verrassing kunnen worden.
Boudie
Vervangen DOOR.
@fcapri:
Langs de snelweg laden in Frankrijk voor 70 cent / kWh?
Dat kan echt goedkoper. Kijk eens bij elli. Afhankelijk van het abonnement (voor een maand) kan je snelladen (meestal tot 320 kW) bij IONITY voor 39 tot 49 cent / kWh.
In het binnenland van Frankrijk, niet langs snelwegen, kan je snelladen bij ieCharge (max. 160 kW dacht ik) voor 25 cent / kWh.
fcapri
het wad de eerste keer met de EV naar het buitenland.
9h vertrekken thuis, 3-4uur rijden tot de auto 30% toont, stoppen, inpluggen, eten, weer rijden voor 3-4uur tot het tussendoor hotel. daar konden we laden aan 56ct dacht ik.
dag erna idem, weer laden op autosnelweg.
eens in menton was er maar 1 laadpunt in de ondergrondse parking aan ons hotel, dus daar de volle pot betaald.
terugweg naar huis hetzelfde. quasi altijd de duurste stations, omdat ik de alternatieven nog niet ken en steeds goedkoper af dan met onze prius