Hallo,
Ik kwam volgend schema tegen van een condensator:
Mijn eerste reactie, 2x kortsluiting. Maar dat blijkt niet zo te zijn.
Kan me iemand vertellen hoe ik dit moet lezen en om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, hoe het tot deze notatie gekomen is?
Mvg
Rob
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
X2 duidt op een bepaalde categorie van condensator. Maar een X2-condensator staat normaliter parallel aan een elektromotor, niet in serie ermee.
Verder helemaal akkoord met @Robbe: meer uitleg/omkadering aub! Wat voor een motor? In wat voor een apparaat zit hij?
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (99%)]
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
misschien wat meer info van uw kant in welke toepassing dit zit. Voor mij slaat het schema nergens op en al zeker niet zonder enige duiding.
Nou zoiets staat op de ontstoorcondensator (denk ik) het is niet meer herkenbaar.
Hij zit in een zware boormachine, maar dat is allemaal niet interessant.
Wat X1 en X2 betekent weet ik al lang.
De opmerking van Paulinha_B " een X2-condensator staat normaliter parallel aan een elektromotor, niet in serie ermee. " is ook mijn (eerste) gedachte.
Ik had eerder iets verwacht als: 
Misschien zelfs met één condensator.
De vraag: Wat voor notatie is dat waar ik mee begon en hoe is die notatie tot stand gekomen?
Spanning en waarde van de condensator is bekend voor mij.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Spanning en waarde van de condensator is bekend voor mij.
En mag dat dan ook voor ons bekend zijn? Of heb je liever dat we blijven koffiedik kijken?
Ah, ok, ik dacht dat je dat ergens op internet gevonden had.
Wat er vaak in zo'n condensator zit is een combi van 2 spoeltjes in serie met de motor en een condensator voor en na de spoeltjes.
Maar er zijn veel meer variaties.
Post even een foto van de huidige als je die hebt.
Hiermee moest ik het doen. 
Een betere foto lukt niet vanwege het origineel. 230 V is een goede spanning om vanuit te gaan. De spanning moet dan hoger liggen. De condensator geeft in de bovenste regel iets van 0,22 μF. Waarom interpreteer ik dit zo? Omdat 0,22 μF een aardig normale waarde is en het proberen waard.
Nu heb ik me toch laten verleiden getallen te produceren, maar je hebt er niets aan
Koffiedik kijken? Nee, Ik hoef dat allemaal niet te weten. Getallen interesseren mij in dit geval totaal niet. Dat wordt toch proberen.
Klaarblijkelijk zit jij anders in elkaar. Als ik vraag hoe los de X1,2 = ax2 + bx + c op dan zou je de (afleiding van) de abc formule als antwoord verwachten. Geen getallen niets. Mijn vraag is nog steeds:
Kan me iemand vertellen hoe ik dit moet lezen en om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, hoe het tot deze notatie gekomen is?
Op zaterdag 9 mei 2026 16:41:33 schreef bleadje:
De vraag: Wat voor notatie is dat waar ik mee begon en hoe is die notatie tot stand gekomen?
Daar kan geen mens op antwoorden, behalve degene die dat getekend heeft. Waarschijnlijk heeft die persoon een schema getekend of willen tekenen met de beschikbare karakters op een toetsenbord, ipv een tekenprogramma. Meer moet je daar niet achter zoeken.
Paulinha_B
Honourable Member
Dat wordt toch proberen.
Stel u daar maar niets van voor. Dit ontstoording komt niet tussen in de elementaire functionaliteit. M.a.w. of het er nu zit of niet, de motor zal wel draaien als aan de vereisten voldaan is (stopcontact ingeplugd &c.) Andere waardes van de ontstoring zullen hoogstens maken dat sommige frequenties meer ontstoord worden, andere minder. Hoogstens (HOOGSTENS!) zou men dus storing op de FM-omroep kunnen verminderen door storing op de UHF-teevee te vergroten. Maar die gebruikt toch bijna niemand meer, begrijp ik.
Paulinha_B
Honourable Member
Op zaterdag 9 mei 2026 17:11:56 schreef Hugo Welther:
Het zal in de ontstoor-C wel zoiets zijn:
[ prentje ]
Nee, want dan moesten er vijf draden aan zijn, en ik zie er maar vier op de foto. Hoe slecht die foto ook moge zijn, zoveel nut heeft ze dan toch.
nonius
set SCE to AUX.
De maker of tekenaar van het schema lijkt me de zinnigste bron te zijn.
Voor de rest snap ik de hele discussie niet. Ontstoorcondensator of netfilter toevoegen. Klaar. Of niet toevoegen, dan werkt het apparaat nog steeds net zo goed maar veroorzaakt mogelijk wat storing. No big deal.
Who cares wat er in iemand's hoofd omging toen hij die onzinnige 'tekening' neerkrabbelde. Als ik voor elke keer dat ik iets raars zag op een tekening zoveel denkenergie eraan ging spenderen zouden m'n dagen te kort zijn.
Sowieso zou wat meer info van OP ook wel welkom geweest zijn in dit soort 'raad je plaatje'-plaatjes. Context geeft veel belangrijke hints.
Concreet: wat is nu het probleem? Wil OP weten welk soort netfilter hij nodig heeft? Waardes van de ontstoorcondensator? Minimale spanningen?
Of is het gewoon 'zeiken om zeik te hebben'?
Op zaterdag 9 mei 2026 17:35:58 schreef Paulinha_B:
Stel u daar maar niets van voor. Dit ontstoording komt niet tussen in de elementaire functionaliteit. M.a.w. of het er nu zit of niet, de motor zal wel draaien als aan de vereisten voldaan is (stopcontact ingeplugd &c.) Andere waardes van de ontstoring zullen hoogstens maken dat sommige frequenties meer ontstoord worden, andere minder. Hoogstens (HOOGSTENS!) zou men dus storing op de FM-omroep kunnen verminderen door storing op de UHF-teevee te vergroten. Maar die gebruikt toch bijna niemand meer, begrijp ik.
Idd, die boormachine werkt net zo goed zonder dat ding. Ergste wat je zou kunnen meemaken is dat de buurvrouw geen TV meer kan kijken of radio kan luisteren maar die zijn tegenwoordig digitaal en hebben nauwelijks nog enige last hiervan.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op zaterdag 9 mei 2026 17:44:09 schreef New Beetle:
[...]Idd, die boormachine werkt net zo goed zonder dat ding. Ergste wat je zou kunnen meemaken is dat de buurvrouw geen TV meer kan kijken of radio kan luisteren maar die zijn tegenwoordig digitaal en hebben nauwelijks nog enige last hiervan.
Digitale buurvrouwen hebben er dus weinig tot geen last meer van?
Paulinha_B
Honourable Member
Buurvrouwen zijn er van soorten, maar in grote meerderheid gebruiken ze gelijkaardige ontvangstapparaten.
Op zaterdag 9 mei 2026 14:02:26 schreef bleadje:
Hallo,Ik kwam volgend schema tegen van een condensator:
[afbeelding]
Mijn eerste reactie, 2x kortsluiting. Maar dat blijkt niet zo te zijn.
Kan me iemand vertellen hoe ik dit moet lezen en om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, hoe het tot deze notatie gekomen is?Mvg
Rob
Het is een grove schematische weergave van een ontstoringscondensator of beter een black box.
Er zitten 4 draadjes aan. Twee draadjes zijn bestemd voor de fase en de nul van het lichtnet, de twee andere draadjes zijn bestemd voor de motor. Met een beetje mazzel hebben de draadjes een verschillende kleur zodat je kan zien welk draadje waar naar toe moet lopen.
In die black box zit een X2 condensator en vanuit mijn bestaande kennis zit die condensator tussen fase en nul. Wat er nog meer is die black box zit (spoelen, condensatoren, weerstanden, halfgeleiders, CPU's) dat weet alleen de bouwer en hij vind dat niet het vermelden waard.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zaterdag 9 mei 2026 17:16:21 schreef bleadje:
Met jouw houding zie je die puzzelstukkjes nog niet als ze je in je gezicht waaien, een beetje dimmen richting mensen die je de goede kant uit sturen, mag wel.
Het schema van Hugo zit er zeer dicht op, alleen gaat hij uit van de gebruikelijkere 5-draads configuratie. Jij hebt een 4-draads versie waar de Y condensatortjes niet in zitten.
In dit geval zou je de 4-draads condensator waarvan het opgedrukte schema niet lijkt te lijken op wat jij in je eerste post aangaf, door een 2-draads X2 condensator mogen vervangen zonder functioneel verschil.
Als ik de opdruk van de condensator goed lees, dan staat er dit, en dat klopt gewoon als je bedenkt dat de platen van de condensator de doorverbinding tussen ingang en uitgang vormen: