Beste forumleden.
Meer dan eens heb ik op de werktafel een TV liggen waarvan de eMMC defect is. Vervangen van de eMMC door een nieuw en vooraf geprogrammeerd exemplaar is dan wat er moet gebeuren.
En om de nieuwe eMMC te programmeren heb je - zo is mijn ervaring tot nu toe - twee files nodig uit de oude/defecte eMMC (BOOT1 en BOOT2), alsmede de zogenaamde USER-file. Laatstgenoemde bevat o.a. toestel-specifieke systeemsoftware zoals drivers voor het scherm en andere hardware alsmede applicatiesoftware/apps. Het uitlezen van BOOT1 en BOOT2 uit de oude eMMC gaat bijna altijd goed, ook als die eMMC dus defect is. Dat komt waarschijnlijk omdat die files in een read-only deel van de eMMC staan. En dat deel van de eMMC(-chip) slijt minder snel dat het deel van de chip dat read/write is en waarin de USER-file staat. Dat deel is met een reden read/write; voorkeursinstellingen van de eindgebruiker en allerlei applicatie-specifieke gegevens (wat is de laatste bekeken aflevering van Netflix bijvoorbeeld) worden in dat deel opgeslagen. Meestal is het dan ook de USER-file die corrupted is, of beter gezegd: het deel van de eMMC dat niet goed meer functioneert. En dat is er dan ook de oorzaak van dat een TV in een bootloop komt; bepaalde gegevens kunnen tijdens het bootproces niet succesvol worden gelezen en/of weggeschreven in de eMMC.
Nu dan het probleem, of beter gezegd de aanleiding om deze posting te doen.
Zoals geschreven lukt het meestal wel om de BOOT1 en BOOT2-file uit de oude eMMC terug te lezen. Veel lastiger is het doorgaans om de toestel-specifieke USER-file te bemachtigen. Die USER-file moet namelijk afkomstig zijn uit de eMMC van een nog werkend en identiek toestel.
Er zijn diverse gremia op Internet waar USER-files te vinden zijn, zoals bijvoorbeeld de Russische site "remont-aud.net". Russisch. En vanwege sancties in verband met de oorlog Rusland - Oekraine zijn files van die Russische sites niet te downloaden. Nog afgezien van ethische/morele aspecten kan dat niet omdat er voor die downloads betaald moet worden en betalingsverkeer met Rusland niet mogelijk is.
Maar hoe kom je als reparateur dan aan de benodigde toestel-specifieke USER_file??
Graag leg ik hier een idee dat ik laatst kreeg aan jullie voor.
Uitgangspunten:
- zogenaamde eMMC-dumps zijn niet of slechts beperkt te vinden;
- update-files waarmee de sofware van een werkend toestel kan worden bijgewerkt zijn over het algemeen wél beschikbaar.
Mijn idee: programmeer de nieuwe eMMC met
- BOOT1- en BOOT2 uit de oude eMMC;
- een beschikbare USER-file uit een ietwat vergelijkbaar toestel
Plaats nu die eMMC op het mainboard, en boot de TV terwijl er een USB-stick met de voor dat specifieke toestel geschikte update-file in een USB poort zit.
Mijn verwachting is dat de update, omdat deze als een van de eerste dingen wordt gestart, succesvol zal worden uitgevoerd met als effect dat na afloop van die update exact de juiste file in de USER-space van die eMMC terecht zal zijn gekomen. Dat scherm en andere hardware het tijdens de update mogelijk niet doen omdat de USER-file initieel niet de juiste is hoeft m.i. geen probleem te zijn.
Ik benieuwd naar jullie reacties/ervaringen.
P.S. Omdat ik nu op vakantie ben deze posting. Was ik thuis geweest, dan had ik het natuurlijk gewoon "even" uitgeprobeerd.
De "Oekraïne oorlog" heeft niets te maken met de website remont-aud.net, zelfs leden uit beide landen werken gewoon samen en beantwoorden elkaars vragen. Betalen hoef je op die site niet, je moet gewoon wat uploaden om punten te verzamelen, heb je genoeg punten dan kun je downloaden.
Een EMMC slijt meestal door de vele malen dat er iets weggeschreven wordt in de EMMC ook wel cycli genoemd. Afhankelijk van welke programmer je gebruikt is dat aantal uit te lezen en kun je niet alleen aan de hand van een "lifetime used" ook het aantal cycli aflezen wat soms van belang is. Bijvoorbeeld bij Sony zie je vaak een hoog percentage lifetime used, bij een QM16.3E van Philips zie je vaak dat het lifetime used percentage laag is maar de cycli boven de 70000 uitkomt. De EMMC is dan vaak goed uit te lezen en kun je de data 1 op 1 overladen en alles werkt dan weer.
"je moet gewoon wat uploaden om punten te verzamelen, heb je genoeg punten dan kun je downloaden."
Kleine nuancering: je krijgt op remont-aud.net alleen punten als je een eMMC-dump upload die er nog niet op staat. En gelet op het feit dat er al van héél veel verschillende toestellen dumpfiles te vinden zijn (daarom is die site natuurlijk zo bekend) is dat niet zo eenvoudig als het woordje "gewoon" doet vermoeden.
Ik hoop natuurlijk dat er ook nog inhoudelijk op het door mij geschetste idee wordt gereageerd
.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Zoals IK het begrijp zitten er in de user-data ook nog dingen als "je scherm is 1920x1080" (maar dan ook veel "technischer" en "lower level"). En die van een "vergelijkbaar toestel" copieren gaat fout omdat die details nu juist verschillen. Maar goed. Echte ervaring heb ik niet, dus dit is een gok.
Yep, helemaal juist. Maar mijn vermoeden is dat, om de update vanaf USB te doen, "alleen" de aansturing van de USB-hardware hoeft te werken. Dat de aansturing van het scherm en andere hardware het dan mogelijk niet doet hoeft dat update-proces m.i. niet in de weg te staan. Maar dat is natuurlijk maar een aanname, en nog niet gestoeld op praktische ervaring.
Anyhow - vanaf donderdag ben ik weer thuis en ga ik het op enig moment gewoon maar eens proberen.
UPDATE
Toch, mede naar aanleiding van de opmerkingen van @William1967, nog eens opnieuw (maar nu goed...) gekeken naar de mogelijkheden om eMMC-dumps te kunnen downloaden van de site "remont-aud.net".
Op die site wordt een puntensysteem gehanteerd. En om te kunnen downloaden heb je dus punten nodig. Registreer je jezelf als gebruiker, dan krijg je standaard een (beperkt) aantal punten. Genoeg om één of twee keer (bijvoorbeeld) een eMMC-dump te downloaden. Nieuwe/extra punten kun je verkrijgen door een nog niet op de site aanwezige eMMC-dump te uploaden. Dat is echter niet de enige manier; je kunt óók punten verkrijgen door actief te zijn op één van de vele fora. Door zelf een bericht te posten of op het bericht van een andere gebruiker te reageren.
En, in tegenstelling tot wat ik in mijn vorige bericht beweerde, kunnen punten toch óók worden bijgekocht. Vanwege beperkingen in het internationale betalingsverkeer die verband houden met sancties tegen Rusland dien je dan wel te kunnen betalen met crypto danwel te beschikken over een PayPal-account.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Paypal account is sowieso handig om te hebben, ik heb er al jaren een.
Vaak gebruikt, is gratis en je kunt geld verzenden en ontvangen...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bijzonder dat Paypal zich niet aan de sanctie houdt.
Nou is remont (reparatie) zonder meer een goed doel om te steunen dus wat dat betreft te verdedigen.
Op zondag 17 mei 2026 16:46:33 schreef ChristiaanR:
Mijn verwachting is dat de update, omdat deze als een van de eerste dingen wordt gestart, succesvol zal worden uitgevoerd ...
Het klopt dat een software update als een van de eerste dingen wordt uitgevoerd (mits de set nog een beetje kan booten natuurlijk) maar de file zelf moet aan nogal wat eisen voldoen voordat ie daadwerkelijk geladen wordt. En daar zou het nog mis kunnen gaan. Het is niet zonder meer mogelijk om een stukje van de hele stack te flashen. Bovendien zijn software files in de regel behoorlijk encrypted vanwege de HDMI en Netflix keys om er maar een paar te noemen.
Groeten, Ron.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op woensdag 20 mei 2026 12:49:35 schreef maartenbakker:
Bijzonder dat Paypal zich niet aan de sanctie houdt.
Nou zijn die sancties toch weinig effectief en treffen (zoals in dit geval) vaak goedbedoelende derden...
Ze knijpen putins keel een heel klein beetje dicht zodat 'ie iets minder goed kan ademen en er maar weinig last van heeft.
Een paar minuten stevig doorknijpen is veel effectiever en lost het probleem op... 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een vraagje..
Bij diverse merken TV's kan de on-board eMMC "terug" geflashed worden naar een oudere versie software met behulp van een file genaamd "upgrade_loader.pkg". Dat is dus iets anders dan de zogenaamde "autorun" files waarmee je een TV in veel gevallen kunt updaten naar een meer recente versie.
Ik constateer dat zo'n "upgrade_loader.pkg" file in de meeste gevallen aanmerkelijk kleiner is dan wat er aan code in de eMMC zit. Dat roept bij mij de vraag op: wat wordt er nu eigenlijk bijgewerkt tijdens het uitvoeren van zo'n "upgrade_loader.pkg". Het Operating System? Applicatiesoftware? Beide? Maar waarom zijn die files in dat geval niet ongeveer even groot?
Anyhow: de vraag komt naar voren omdat ik vandaag een Philips 55PUS7871/12 op de werktafel had met een bootloop-probleem. De log die via de serv_U poort naar buiten komt maakte duidelijk dat de TV vastliep tijdens de bootcyclus, op het moment dat de Linux-kernel (na te zijn uitgepakt) gestart werd.
De betreffende TV "ging nog goed" op een update via USB met de relevante "upgrade_loader.pkg". Het netto resultaat was echter nihil. Ook na die slag hing de TV op het moment dat de linux-kernel gestart werd.
Toen maar een nieuwe eMMC gepakt en daar de software afkomstig uit de oude (en blijkbaar defecte) eMMC opgezet. Het uitlezen daarvan met mijn RT809H ging namelijk probleemloos.
Enfin, de TV bootte maar liep opnieuw vast bij het starten van de linux-kernel. Echter, omdat deze eMMC wél in orde was, dacht ik slim te zijn door nu op deze nieuwe eMMC weer de slag met "upgrade_loader.pkg" te doen. Vol verwachting klopte mijn hart. Echter - geen enkele verandering. Dat doet vermoeden dat bij het uitvoeren van die upgrade_loader er van alles wordt geupdate/herschreven, maar niet de linux-kernel.
Tot zover mijn gedachtengang - ik ben benieuwd naar ideeën/ervaringen op dit punt van mede-forumleden.