fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Nâh, alleen wat custom pluggables.
De kan-en-klare plug kastjes zijn het niet: te onhandig. Oplossing: 3D printen, maar waar haal ik de contactpennen vandaan?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Banaanstekkers? Zijn ook zonder de plastic delen te koop. Bijvoorbeeld https://www.tme.eu/nl/details/bc-026/banaanstekkers-4mm/sci/r8-2a/
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Kan je zoiets gebruiken? Uit elkaar halen (schroefje) en dan enkel het stekkerdeel gebruiken in jouw 3D geprint deel:
https://nl.aliexpress.com/item/1005010653403464.html
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard
Honourable Member
Op dinsdag 21 april 2026 22:09:36 schreef Swake:
Kan je zoiets gebruiken? Uit elkaar halen (schroefje) en dan enkel het stekkerdeel gebruiken in jouw 3D geprint deel:
https://nl.aliexpress.com/item/1005010653403464.html
Ik kwam tot dezelfde conclusie, maar heb net iets andere besteld:
Die zijn (hopelijk) volledig te demonteren; zo'n plaatje met twee pennen integreren in mijn behuizing is me te lastig...
Ik heb ook nog even gekeken naar de dingen waar ik de getoonde pen had uitgehaald, maar dat werd me te duur.
LET OP: die dingen werken niet zoals geadverteerd omdat de enige electronica erin een brugcel, een weerstand en twee LEDs is...
Hoi,
Voor een oude blender ben ik op zoek naar onderstaande condensator.
Opschrift 0.3µF + 2x0.025µF
is zo iets nog te vinden, of moet ik zelf aan de slag met losse condensators?
Alvast bedankt.
Op vrijdag 24 april 2026 13:19:01 schreef hans_4:
Hoi,Voor een oude blender ben ik op zoek naar onderstaande condensator.
Opschrift 0.3µF + 2x0.025µF
is zo iets nog te vinden, of moet ik zelf aan de slag met losse condensators?Alvast bedankt.
Als je Googled op "Ontstoorcondensator" en dan nog evt 3-polig kom je er genoeg tegen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zoiets:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006091745527.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005005972066423.html
https://nl.aliexpress.com/item/32833302497.html
[Bericht gewijzigd door Arco op (17%)]
Of een ronde, wat duurder :
https://www.bol.com/nl/nl/p/universeel-ontstoringscondensator-3-draads…
fatbeard
Honourable Member
Ik ben het zat dat de netstekker met enige regelmaat uit de monitor valt.
Na het nodige zoeken heb ik deze gevonden:
Bij Ali ving ik bot, terwijl dit mij toch echt iets lijkt waarin ze vaak genoeg uitblinken... Wie weet waar ik als consument deze clip tegen een normale prijs en zonder idiote verzendkosten kan kopen? Negen euro lijkt me wat veel voor twee boutjes en een stukkie verenstaal, dan kan ik het net zo goed zelf in elkaar fröbelen (alleen ben ik daar te lui voor).
Of heeft iemand dit per ongeluk (of expres, mag ook) nog ongebruikt liggen? 
Dat is deze:
qualtek 730-00/05
Ik heb er geen, kan er wel een keer een mee laten komen van RS of Farnell voor je als het geen haast heeft.
Enne, ik zet het snoer altijd met een lusje en een tywrap vast aan de monitor.
Bij een school is dat verplicht, anders liggen ze er dagelijks uit 
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op dinsdag 28 april 2026 16:15:42 schreef fatbeard:
Ik ben het zat dat de netstekker met enige regelmaat uit de monitor valt.
Met een broodmes 1.5 - 2 mmm van het plastic aan de voorkant wegsnijden.
Die contacten zitten gewoon belachelijk diep.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is zoiets niet voldoende?: https://nl.aliexpress.com/item/1005009401182531.html
(als het snoer vast zit kan de steker er ook niet uit...)
fatbeard
Honourable Member
@henri62: dat gaat alleen uitstel opleveren: er is nu al (nagemeten) 6mm 'contact engagement'. Plus dat dat alleen werkt met stekkers die geen borst hebben, anders werkt het averechts omdat de plug dan meer 'wiggle space' heeft.
@revado: Graag, twee stuks. 
In de tussentijd ga ik wel voor de oplossing van Arco, een tyrap had ik al naar gekeken maar gaat het niet worden...
Thevel
Golden Member
Er zijn ook connectoren te koop met ingebouwde vergrendeling.
De vergrendeling zit op de aardaansluiting (zit echt muurvast)
https://nl.mouser.com/c/?q=iec%20lock
fatbeard
Honourable Member
Weet ik, maar die zijn met €8.92 ex dus ook niet bepaald goedkoop (en dan hebben we het nog maar ff niet over de verzendkosten)...
fatbeard
Honourable Member
Voor (eigenlijk best wel veel) projectjes heb ik 1M 1206 SMD weerstanden nodig die bestand zijn tegen 800V minimaal (twee 'gewone' in serie kan niet altijd overal wegens plaatsgebrek).
Die hoogspanningsvariant bestaat, alleen voorzover ik weet niet verkrijgbaar bij de reguliere hobby-handel (en die zal er dan waarschijnlijk geen 100 op voorraad hebben én stevige prijzen rekenen)...
Ze zijn wel verkrijgbaar bij RS, Farnell, Mouser, Digikey en vast ook wel bij anderen, alleen zijn de bijkomende order- en verzendkosten het 5- tot 10-voudige van het orderbedrag: 100 weerstandjes kosten -afhankelijk van de leverancier- iets tussen de €3.50 en €5.00 ex BTW.
Dus... met wie kan ik meeliften?
Kosten worden, as always, vergoed.
brains
Special Member
Ik was een electrobak aanwinst aan googlen want volgens mist hij iets.
Het is een bicycle tire inflator hw-125.
Het was al duidelijk dat een generiek chinees geval was 
Op ali kom ik er verschillende varianten van tegen onder verschillende merknamen.
(Ding is echter toch wel duurder dan ik dacht. Zo'n 32 euro op ali met welkoms korting. Dus in echt nog duurder.)
Enfin, ik kwam op een website van de/een maker ervan terecht.
En ik zie wat ik mis, die "valve" aan de bovenkant.
https://en.cyclami.com/product_detail/15.html
Nu eens kijken of ik aan de missende opzetstukje ervoor kan geraken via ali. Maar ik heb geen idee hoe je dat noemt.
Iemand een idee welke zoekwoorden ik kan gebruiken?
Of heel toevallig zelf al eens reserve moeten bestellen voor zo'n geval? Lijkt me erop dat die op meerdere soorten/varianten gebruikt worden, een stukje generieke techniek waar de chinezen goed in zijn 
Op maandag 4 mei 2026 10:51:18 schreef fatbeard:
Voor (eigenlijk best wel veel) projectjes heb ik 1M 1206 SMD weerstanden nodig die bestand zijn tegen 800V minimaal (twee 'gewone' in serie kan niet altijd overal wegens plaatsgebrek).
Die hoogspanningsvariant bestaat, alleen voorzover ik weet niet verkrijgbaar bij de reguliere hobby-handel (en die zal er dan waarschijnlijk geen 100 op voorraad hebben én stevige prijzen rekenen)...Ze zijn wel verkrijgbaar bij RS, Farnell, Mouser, Digikey en vast ook wel bij anderen, alleen zijn de bijkomende order- en verzendkosten het 5- tot 10-voudige van het orderbedrag: 100 weerstandjes kosten -afhankelijk van de leverancier- iets tussen de €3.50 en €5.00 ex BTW.
Dus... met wie kan ik meeliften?
Kosten worden, as always, vergoed.
Had deze gemist.
Heb je een bestelnummer bij RS?
Ik moet binnenkort toch elco's bestellen ..
Mail maar even.
nonius
set SCE to AUX.
Het is een bicycle tire inflator hw-125.
Ongetwijfeld niet wat je wil horen (en ook niet naar vraagt), maar: doe jezelf een plezier, vergeet al die electrische brol en koop een SKS Rennkompressor. Doet één keertje pijn in de portemonnee maar dan heb je iets voor de rest van je leven.
Ik gebruik de mijne voor de fietsen, kruiwagens, auto, .... ondanks dat ik twee echte compressors heb met hulpstukken en lange slang. Even wat lucht in de autoband pompen gaat veel sneller en makkelijker met die SKS, ondanks dat de compressors gebruiksklaar zijn en altijd onder druk staan. De Rennkompressor werkt met alledrie de gangbare ventielen (Frans/Presta; Hollands/Dunlop; Schrader (autoventiel))
Dit soort 'electrisch speelgoed' is weggegooid geld, zelfs als je het gratis in de afvalbak vindt.
brains
Special Member
Ik was niet van plan om een kleine, mobiele compressor te kopen.
Met een fietspomp kom ik ook al een heel eind
En ik heb er ook 2 goede staan.
Maar vindt leuk om te prutsen en iets wat defect is in orde te maken 
En als mocht werken leek het me wel handig voor nood om in mijn tas te hebben als ik in Gent ben met fietsen b.v. Of voor een camping tripje deze zomer.
Maar ik stuitte net ook bij verdere zoektocht op een filmpje met een test en teardown van deze pomp en die waren er ook absoluut niet content van
Het was een kanaal dat er al veel van dat soort mobiele compressors getest had.
En deze had het al begeven na 21x gebruik 
Dus ik zal inderdaad misschien eerst eens ding goed onderzoeken of echt werkt en dan mogelijk pas overwegen om ventieltje aan te schaffen. Als heel goedkoop zou zijn wil ik wel overwegen.
Maar als zulke flut kwaliteit is dan is waarschijnlijk beter om geen geld in te steken.
En eens te kijken als hij defect is of nog iets van onderdeel te hergebruiken is.
Kastje en scherm zijn best aardig.
ik heb een display van een oude ebike. er komen soms lijnen in maar meestal is het beeld gewoon wit (achtergrondverlichting). een gekend probleem zou waterinsijpeling zijn. volgens mij is het een canbus achtig display en ik zie knipperende ledjes binnenin.
ik zag dat de rechtse 2 spoortjes 'opgegeten' waren. ik heb ze proberen verbinden maar helaas geen beeld.
waar zou ik dergelijk kunnen vinden? ik vermoed ergens 128x48pixels
EDIT: opgelost, kabel 3mm afgeknipt en blank geschraapt. er waren nog 'onderbrekingen'
[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]
Op dinsdag 19 mei 2026 18:38:06 schreef brains:
En ik zie wat ik mis, die "valve" aan de bovenkant.
https://en.cyclami.com/product_detail/15.html
Nu eens kijken of ik aan de missende opzetstukje ervoor kan geraken via ali. Maar ik heb geen idee hoe je dat noemt.
Iemand een idee welke zoekwoorden ik kan gebruiken?
Of heel toevallig zelf al eens reserve moeten bestellen voor zo'n geval? Lijkt me erop dat die op meerdere soorten/varianten gebruikt worden, een stukje generieke techniek waar de chinezen goed in zijn
Past daar niet gewoon een standaard fietspompslang op? Anders een tule (en slangklem) en een stuk van een oude fietspompslang incl kop, eenstuk slang ertussen lijkt mij sowieso prettiger, net als een vergrendeling.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Onderstaand onderdeel komt uit een zonnepaneel, zie foto's voor de specs.
In ieder geval is er 1 diode defect, alleen kan ik hier de specificaties niet van vinden.
Er is 1 code die verschillend is, dat zal de productie code wel zijn.
Is het veilig om aan te nemen dat het 50 volt, 10 ampère diodes zijn? Dan vervang ik ze beide en werkt alles weer. Of misschien voor gewone diodes die 2 pootjes hebben.