In Vlissingen wordt een batterijpark gebouwd wat rechtstreeks op het hoogspanningsnet wordt aangesloten. Capaciteit 1.400 MWh en een vermogen van 350 MW. Wat ik mij afvraag: op wat voor spanning werken die batterijsystemen? Ik ga er tenminste vanuit dat er wel één transformator of meerdere transformatoren tussen zitten? Als ik het goed uitreken kom ik op ca. 300A bij 380kV. Opzich is dat nog niet heel gek voor een batterijsysteem. Maar om op 380 kV te komen moet je dan ca. 120.000 cellen in serie zetten, wat me niet heel logisch lijkt.

Ik lees dat de batterij wordt opgebouwd uit 372 Tesla 'Megapacks'.
Megapack specs
(er zijn varianten van)

Da's niet echt in overeenstemming met het idee om minder afhankelijk te worden van Trumpenië.

480V dus. En dan in twee of drie stappen naar 380 kV?

Ja, waarschijnlijk wel.

Ik zat nog even te denken aan enkelfase apparaten. Als je er toch honderden hebt, dan kan je die gewoon in serie zetten!

De aansturing goed krijgen zal dan een "dingetje zijn". En je hebt allerlei spul wat "gewend" is om < 1000V te dragen wat ineens >> 1000V aan spanning voor z'n kiezen krijgt. Nope, dat gaat hem niet worden. :-)

Op donderdag 21 mei 2026 11:44:08 schreef Zeeuwsekees:
In Vlissingen wordt een batterijpark gebouwd wat rechtstreeks op het hoogspanningsnet wordt aangesloten. .....

Okéejjj,
Mijn thuisbatterijplannen gaan de schroothoop op. Bufferen van zonne-energie en kernenergie van Borsele is een taak van de energiemaatschappijen.

1400 MWh. Klinkt veel (is het ook, 372 Megapacks van 1 miljoen euro per stuk). Maar voor heel Nederland is dat een kleine 200Wh per huis. Dus we zijn er nog niet.

Dus toch maar een Marstek aanschaffen.

In plaats dat we allemaal een accupack in huis gaan plaatsen lijkt het me veel simpeler en duurzamer om gewoon een ouderwetse waterkrachtcentrale te bouwen in de omgeving van Neeltje-Jans. Flink deel van Zeeland afsluiten (Oosterschelde? Denk dat de Belgen de Westerschelde niet zo leuk gaan vinden >:) ), water in het reservoir pompen bij energieoverschot en bij energietekorten water aftappen en stroom genereren. Lijkt mij de beste oplossing te zijn voor de Nederlandse situatie maar milieuorganisaties zullen wel dwars gaan liggen want het getij is heilig. Verandering kunnen ze sowieso niet zo goed mee omgaan.

Volgens mij kunnen we op die manier wel een flink stuk van de pieken en dalen opvangen, en dat alles met bestaande, 'well-proven' technologie.

Ijsselmeer is ook een optie.

Dat is wat Lievense in de jaren 80 wilde doen met het Markermeer.

Op donderdag 21 mei 2026 16:41:14 schreef Boudie:
Dat is wat Lievense in de jaren 80 wilde doen met het Markermeer.

Nou. Ik weet niet hoe veilig het dan nog is om in Amsterdam te wonen.
Dan word er wel lafjes geopperd om leeg te trekken, en stroom op te wekken bij vollopen, maar hoe diep is het daar dan eigenlijk?
Hetzelfde ala je dit zou doen tussen Maasvlakte, (waar niks meer van over is) en Oostvoorne. Ik weet niet of die Oostvoorners daar blij mee zouden zijn. En voor degenen die zeggen: wat kan er nou mis gaan?
Google eens op Vajon dam.

Op donderdag 21 mei 2026 13:03:10 schreef rew:
Ja, waarschijnlijk wel.

Ik zat nog even te denken aan enkelfase apparaten. Als je er toch honderden hebt, dan kan je die gewoon in serie zetten!

De aansturing goed krijgen zal dan een "dingetje zijn". En je hebt allerlei spul wat "gewend" is om < 1000V te dragen wat ineens >> 1000V aan spanning voor z'n kiezen krijgt. Nope, dat gaat hem niet worden. :-)

En de overslagspanning is ook nog een dingetje...

Op donderdag 21 mei 2026 17:33:01 schreef mvdk:
[...]
Nou. Ik weet niet hoe veilig het dan nog is om in Amsterdam te wonen.

Geen probleem.
Je zorgt gewoon dat de Afsluitdijk lager is dan de dijk die Amsterdam moet beschermen. De Afsluitdijk wordt gewoon een (nood)overlaat.
De waddeneilanden mogen wel wegspoelen.
En als de Friezen naar Den Helder willen, dan moeten ze maar een stukkie omrijden

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (10%)]

Ik denk dat de hoogteverschillen in NL veel te klein zijn voor waterkracht.

Wat je mist aan hoogteverschil kun je compenseren met oppervlak/volume. Epot=mgh. Toegegeven, het zou leuker zijn als we een getij hadden zoals de Rance in Frankrijk, maar we moeten het doen met wat we hebben.

Nog een stapje verder denkend: de Waddenzee afdijken en als reservoir gebruiken. Politiek uiteraard (nog) niet uitvoerbaar, maar als de energienood hoog genoeg wordt denk ik dat het praktische en pragmatische het toch van de 'groene' idealen gaat winnen. (los van het feit dat heel NL in feite een door mensen gecreëerd land is)

Ik verwacht dat, na een jaartje of wat van regelmatige stroomstoringen, de kogel snel door de kerk zou zijn. Jammer voor de zeehondjes, maar helaas.

Op donderdag 21 mei 2026 17:33:01 schreef mvdk:
[...]
En voor degenen die zeggen: wat kan er nou mis gaan?
Google eens op Vajon dam.

Als engineer moet je natuurlijk nooit denken er kan niets mis gaan. Maar het zijn meestal de geldschieters die dingen eisen en als snel denken die engineer ziet overal spoken.

Dus alleen al om deze reden moet je het in de Nederland niet gaan doen. Maar ik heb wel vertrouwen in de engineers als die tenminste gewoon hun werk kunnen doen en voldoende kritisch zijn.

Nah, we hebbeb toch wel ergens plek voor een grote flow battery? Schaalt goed: meer opslag is gewoon een grotere tank, net als met olie of gas. Alleen is elektrolyt herbruikbaar / is het een oplaadbare batterij. Met bizar goed cycle life en heel schaalbaar. En de ontlaadstroom schaalt afzonderlijk van de capaciteit. (Grotere tank of groter membraam)

En dan niet thuis in je schuurtje, maar per appartementencomplex, per wijk, of per stad. Of een aanbouwtje bij een transformatorhuisje :p

https://hackaday.com/2026/05/05/how-giant-tanks-of-fluid-could-help-su…

Er zijn zelfs zelbouwdingen van, alleen om de een of andere reden moeten die uit lekkende 3D-printsels bestaan ipv dat men ze uit een blok kunststof freest (op een makerspace / bij een fablab / via een CNC-bedrijf, etc). En het zijn bij zelfbouwdingen mW met Wh aaan opslag, niet MW met GWh aan opslag, maar hey.

(Een zelfbouw flow batterij van een tiental W met een paar honderd W aan opslag zou al leuk zijn)

Mijn bierviltjes-gevoel is flow batteries op wijk/stad schaal. Ik kan ernaast zitten, maar dat merken we over 10 of 15 jaar wel :p

Op donderdag 21 mei 2026 12:21:58 schreef Zeeuwsekees:
480V dus. En dan in twee of drie stappen naar 380 kV?

Hoe kom je aan 380kV?

Op donderdag 21 mei 2026 20:47:10 schreef Lucky Luke:
Nah, we hebbeb toch wel ergens plek voor een grote flow battery? Schaalt goed: meer opslag is gewoon een grotere tank, net als met olie of gas. Alleen is elektrolyt herbruikbaar / is het een oplaadbare batterij. Met bizar goed cycle life en heel schaalbaar. En de ontlaadstroom schaalt afzonderlijk van de capaciteit. (Grotere tank of groter membraam)

...

Worden ook al op grotere schaal gemaakt, kwam laatst deze tegen: https://www.h2ovolt.nl/technologie/

water omzetten naar waterstof kost veel energie. ik denk dat we die piste op moeten gaan en alle 'overtollige' zonnestroom gebruiken om waterstof te maken.
die kan je dan door het bestaande gasleidingsnet steken en kan je in de winter op draaien. lijkt mij een pak realistischer om elke x jaar zo een mega accupack te moeten vervangen

Op donderdag 21 mei 2026 22:12:01 schreef ohm pi:
Transformator ertussen

Ik bedoelde: waarom wil hij naar 380kV? In Vlissingen is geen 380kV.

@fcapri Voor waterstof heb je wel een ander soort buizen nodig, die voor aardgas zijn daar niet geschikt voor .
En ook de nodige vergunningen, zo ligt de aanleg stil tussen Zelzate en Kallo vanwege de impact op het milieu . Die groene jongens ook altijd hé ...

Op donderdag 21 mei 2026 18:53:58 schreef joopv:
Ik denk dat de hoogteverschillen in NL veel te klein zijn voor waterkracht.

We hebben in NL wel een centrale in een rivier. Levert niet mega veel op, maar technisch kan het dus wel en commercieel kennelijk rendabel (of genoeg subsidie)

https://powerplants.vattenfall.com/maurik

En vergeet dit kleinere initiatief niet:

https://www.visitbrabant.com/nl/locaties/2689175131/stuw-en-waterkrach…

[Bericht gewijzigd door rudig76 op (16%)]