Scheidings filter aanpassen Quadral vulkan Mk2

Goedemiddag
Bij mijn luidsprekers zijn de woofers vervangen de W270/38/28/pf 8 ohm zijn stuk en heb een vervanger gevonden via een duitse side de Beyma 10BR60V2 8 ohm maar de aanpassingen aan het scheidingsfilter is niet te volgen iedere keer een ander antwoord.. hoofdpijn zal ik maar zeggen.
Zal de gegevens van de woofers in een bijlage proberen te zetten.
Hoe moet ik dit aanpakken?
Alvast bedankt voor de tip

Is het wel zeker dat het scheidingsfilter dient gewijzigd? Al eens geprobeerd "zoals het is"? Beviel dat?

Eerlijk zeggen niet eens geprobeerd ging op Google AI modes dit leek makkelijk maar niet geb op dit moment alleen een zobel netwerk toegevoegd over de woofer kan ik zo doorknippen .
Heb ze zo gekocht ken het origineel helaas niet maar nu lijkt de bas te zacht en mid te hard.

Sorry, maar als je de adviezen van AI gelooft ben je toch wel een beetje suf bezig. ;)

Dat nu de bas zachter is klopt; daarom zou je ook eigenlijk de weerstanden voor de midden- en hogetonenluidspreker moeten aanpassen, zoals in je meest rechtse screenshot staat. De waarden staan erbij.
Dan komt alles weer in verhouding.

e: Begrijp je de Duitse tekst?

Voor Duits een vertaal app gebruikt gaat net iets makkelijker.
Had dit schema ook nog gevonden maar dan wordt zo te zien alles aangepast.

Een HPF na een MPF na een LPF ?

Ja, waar dát komt dat schema nou weer vandaan?
Over de kortgesloten L3 zullen we het maar niet eens hebben; L3 en R2 horen natuurlijk beide parallel over de tweeter te staan. Maar dat is een tekenfout in een ook overigens fout schema.
Want dit slaat natuurlijk werkelijk op niets. Hieronder de doorlaten die je eruit zou krijgen (rood=woofer, groen=midrange, blauw=tweeter):

Let op de andere dB-schaal. De middentoner zou rond 600 Hz een zacht geluidje kunnen geven, en de tweeter zou je helemaal niet meer horen.

@TS:

1. Doe aan het scheidingsfilter eerst niets, en luister.
  2. Beslis daarna eventueel of midden en hoog in verhouding te hard zijn, zodat je de weerstanden wilt aanpassen zoals in de vierde screenshot in de startpost.

Al de rest is onzinnig.

Hartelijk dank voor uw bijdrage.

Op zaterdag 23 mei 2026 20:15:41 schreef Frederick E. Terman:
Ja, waar dát komt dat schema nou weer vandaan?

AI is weer onzinnig, verwarrend en creatief bezig geweest, dat krijg je met robots met een IQ van nul.

Ik vind het vooral vermakelijk om te zien hoeveel vertrouwen mensen erin hebben. Ongelooflijk :) Bijna op het schattige en naïef-onschuldige af.

En ach, laten we het relativeren, een luidsprekerfiltertje dat uitbrandt of de versterker van OP opblaast is verder niet zo'n ramp. Beschouw het als leergeld.

Ik ga me pas echt zorgen maken als constructeurs van bruggen, wolkenkrabbers en kerncentrales gaan chatten met GPT. >:)

Naïeve vraag van een niet-audiofiel: die paar dB afwijking van de diverse filters, is dat niet op te vangen/te corrigeren/recht te trekken met de equalizer of bass/treble-potmeters?

is dat niet op te vangen/te corrigeren met de equalizer of bass/treble-potmeters?

In beginsel wel natuurlijk, maar het is altijd prettig als de weergave zoveel mogelijk evenwichtig is met alle toonregelaars in de middenstand.

In die vierde screenshot lees ik dat de midden- en hogetoner wat verzwakking krijgen, om weer in evenwicht te komen met de woofer. Blijkbaar geeft de vervangende woofer wat minder geluid voor hetzelfde vermogen.
Als bij luisteren blijkt dat dat inderdaad het geval is, lijkt me die weerstanden aanpassen een eenvoudige en zinnige wijziging, waarmee ook eigenlijk niets mis kan gaan (én je kunt altijd weer terug). Meer is niet nodig.

Zijn de woofers echt stuk? Moeten ze niet gewoon nieuwe foam randen krijgen?

X

[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (100%)]

Vraag mij om te beginnen af waarom die weerstand van 1.5 ohm in de aansluiting zit?
Dat is al een behoorlijke verzwakking voor een bass speaker.
Bovendien ondermijn je de tegenkoppeling van de versterker aanzienlijk.

Met Rs verzwak je toch alles, niet alleen het laag?

Dat hele schema is door neuronenloze AI gegenereerde onzin.

In beginsel wel natuurlijk, maar het is altijd prettig als de weergave zoveel mogelijk evenwichtig is met alle toonregelaars in de middenstand.

Waarom? Wat is daar prettig aan? Die batterij potmeters is daar toch juist voor?

Zolang er nog wat regelbereik naar boven en beneden overblijft zie ik het probleem niet. Kan aan mijn gebrek aan kennis liggen.

Dat moet elk voor zich weten. Velen vinden het prettig, net zoals het prettig kan zijn als een auto met het stuur in het midden de neiging heeft rechtuit te rijden, hoewel je met continu het stuur iets gedraaid houden een afwijking best zou kunnen opheffen.

Mijn versterker bijvoorbeeld heeft, zoals veel eenvoudige versterkers, geen equalizer. En als dit mijn weergevers waren, zou ik met de basregelaar de lage bassen wel kunnen ophalen, maar dan zouden de 'lage middentonen' - die niet uit de woofer, maar uit de midrange komen - te sterk bevoordeeld worden. Voor mij zijn weergevers met een gelijkmatige weergave van het spectrum dus prettig. Maar dat is maar één smaak. :)

Op zondag 24 mei 2026 13:44:12 schreef IJzerhersteller:
Met Rs verzwak je toch alles, niet alleen het laag?

Mijn gedacht! Ik vroeg het me al direct af, maar dacht dat het wel weer aan mezelf zou liggen.

Verder akkoord met @FET: toonregelingen en equalisers dienen niet om eventuele onvolkomheden van de weergevers te compenseren. De perfecte keten is de keten met allemaal perfecte componenten, en dus dient men voor elke component perfectie na te streven - binnen de grenzen van budget en natuurwetten, uiteraard.

En een detailbedenking bij dat fraaigetekende maar verder niet indrukwekkende schema: ik leerde toch altijd de opeenvolgende luidsprekers in tegengestelde fases aan te sluiten? Volgens mij dient de middentoner omgekeerd in fase.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (17%)]

hoewel je met continu het stuur iets gedraaid houden een afwijking best zou kunnen opheffen.

Ik zou een equalizer eerder vergelijken met een trim-instelling zoals bij vliegtuigen; je corrigeert een onbalans door éénmalig iets anders wat bij te regelen (zonder dus continu aan het stuur of de knuppel te hoeven trekken, met een lamme arm als gevolg).

Ben niet overtuigd, echt een sterk technisch argument is het niet, maar is verder ook niet zo belangrijk. Was meer uit curiositeit.

(misschien moet ik de vraag aan ChatGPT stellen..... >:) )

Dat is de manier waarop ik heb geleerd een PA te bedienen: de equalising wordt eenmalig ingesteld bij de voorbereidingen, tijdens de muziek kan er bijgekleurd worden met de individuele toonregelingen per kanaal.

De vergelijking met de trim van een vliegtuig gaat eigenlijk opvallend goed op: tijdens de vlucht wordt er brandstof verbruikt, waardoor het zwaartepunt een beetje kan verschuiven; dan wordt de trim wat bijgesteld. Als men de PA heeft afgeregeld met een lege zaal, en de akoestiek verandert fel naarmate er publiek binnenkomt, dan kan men de equalising bijstellen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (47%)]

Zeker maakt die weerstand van 1.5 ohm ook deel uit van de verzwakking van hoog en midden.
Maar! de bas is de meest energetische en moet door de versterker in toom gehouden worden.
Beter zou natuurlijk een dubbel systeem zijn waarbij zoals tegenwoordig hoog en midden gescheiden wordt van de laag aansluiting en dat hoor je zeer goed. Bas maakt het hoog wollig. modderig en ongedefinieerd.
De demping van een versterker is speaker impedantie, gedeeld door de impedantie van de versterker.
Die 1.5 Ohm mag je dan optellen bij de uitgangs impedantie. Dat wordt ongeveer 2. Daarmee wordt het dus in dit geval 4 Ohm/2 (bij een 0.5 ohm uitgang), is een magere 2x demping.
Maar een behoorlijke versterker heeft een veel hogere demping.
Stel iets van 60 tot 150 of zelfs 300 voor zware versterkers. Dat zijn wel de dynamische waarden.
De weergave van het laag is in hoge mate afhankelijk van plaatsing en bekabeling.
Equalizers zijn leuk, maar vaak een ergernis, omdat het niets anders is dan vervorming.
Ze veroorzaken fase draaiing en daarmee wordt het etaleren van het geluidsbeeld danig verstoord.

Enkele DB's verschil zijn meestal niet hoorbaar en de invloed van de luisterruimte is veel groter.
Veel erger zijn staande golven, want elke kamer is een klankkast met vreemde karakteristieken.
Ik heb die equalizers op een hoop gegooid. Na de aanschaf van een echt goede versterker en een luidspreker met kleinere basspeakers en een zeer goede impulsweergave waren eindelijk de vermoeiende bassen en wolligheid verdwenen. Wat een ontspanning. Ook interlinkjes hebben een grote invloed op de weergave en dat hoeven geen peperdure linkjes te zijn. Ik heb er zelfs gemaakt van 60 Ohms kabeltjes.
Een mirakel voor sommige installaties. Alles viel ineens op zijn plaats, weg gebonk.
Plaatsing van de luidsprekers is van zeer grote invloed. Speel ermee.

Een toonregeling of equaliser geeft zelden de correctie die je wilt hebben, soms met een parametrische equaliser (om een resonantie weg te krijgen bv.). In software kan je meer doen aan correctie, wat bij voorstellingen en studio´s standaard is geworden. Maar dat gaat voor een eenvoudige thuisinstallatie wat ver. Zal wel steeds meer gemeengoed worden. Philips had, na het MFB systeem, speakers (DSS940) met een DSP erin voor de correctie.

Analoge filters gebouwd met discrete onderdelen zoals transistoren, opamps, RLC's of digitale filters gebouwd in hardware zoals CPU's of DSP's zullen beide fase draaiingen hebben.
Gelukkig is het menselijk gehoor niet gevoelig voor fase verschillen tussen de originele bron en de gecorrigeerde bron (mits L en R of dezelfde wijze worden gecorrigeerd).
Het is alleen dat de luidsprekers in-fase moeten worden aangestuurd zodat beide luidsprekers op hetzelfde moment dezelfde luchtdrukt (dezelfde luchtverplaatsing) in dezelfde richting produceren, bij tegen-fase aansturing heffen de luchtdrukken elkaar op en dat is hoorbaar in de lage (bas) tonen.

Op zondag 24 mei 2026 21:49:23 schreef Paulinha_B:

En een detailbedenking bij dat fraaigetekende maar verder niet indrukwekkende schema: ik leerde toch altijd de opeenvolgende luidsprekers in tegengestelde fases aan te sluiten? Volgens mij dient de middentoner omgekeerd in fase.

Dat kan je best wel zo geleerd hebben (volgens mij onjuist) maar wat zijn de achterliggende redenen dat het je zo geleerd is?