Droitwich 198kHz stopt binnenkort definitief

Op vrijdag 22 mei 2026 10:25:14 schreef Kees frees:
[...]
Eens.

En KG zender is ook handig voor noodgevallen, met weinig energie toch een groot bereik, maar ja, wie heeft er nog een (werkende) radio daarvoor ? En wie kan er nog mee omgaan ?
Jammer ook dat DRM geen doorgang heeft gevonden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale

In de nadagen van RNW prikten ze radio1 door, ik reed voor werk in Duitsland met een een KG radio, "perfect".

Niet alleen in de nadagen, maar al eerder, zoals bijv Radio Tour de France. Nog zelf meegewerkt aan die uitzendingen. Samen met Robert Meeder.

Op vrijdag 22 mei 2026 10:54:30 schreef Kortsluiting_Online:
Misschien kun je wat vrijwilligers bij elkaar sprokkelen om het in de lucht te houden...

Dan moet je ook wel iets verzinnen om de elektriciteits rekening voor 500kW bij elkaar te sprokkelen.
Is dat opgenomen, of uitgezonden vermogen?
Wat is het rendement van zo'n zender?
Ik heb er nog steeds moeite mee om te begrijpen hoe je 500kW in een draadje kunt stoppen, en dat het dan "gewoon verdwijnt".

https://en.wikipedia.org/wiki/Droitwich_Transmitting_Station

500 kW was niet altijd echt nodig.
RNI, vanuit zee, deed het met 2 x 10 kW in de 49 en 31 meter, was waanzinnig goed te ontvangen in Europa.

Op vrijdag 22 mei 2026 23:30:38 schreef nonius:
[...]

On-topic: Radio Oranje zond blijkbaar ook uit via onder andere Droitwich (1500m = 200kHz). https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio_Oranje

Maar Droitwich was wat verder weg voor Europa en dus werd een nieuw station gebouwd met 3 x 200 kW, waaronder LG 200 kHz. In Ottringham, bij Hull.
En die zenders waren zo goed in Nederland te ontvangen, dat de Duitsers ze niet goed meer konden storen en besloten de radioos te laten inleveren. Dankzij de BBC dus.

Later kwam er ook een 500 kW zender uit de USA, de sterkste zender toen. Was een kopie van de WLW zender in Cincinnattie.

Ik heb de petitie om Droitwitch voort te laten bestaan ondertekend.

Nee, ik luister niet vaak naar deze zender. Ik luister sowieso niet vaak naar LW/MW/KG. Ik luister kort naar zenders waarvoor ik een succesvolle ontvanger heb gemaakt. Voor mij is het belangrijkste het maken van de ontvanger.

Ik heb een paar jaar geleden een TA7642 ontvanger gemaakt, en BBC4 kwam luid en duidelijk door.

Mijn plan was fixed-frequency ontvangers te maken, eerst voor DCF77, daarna wellicht deze BBC4-zender, en er zijn meerdere andere interessante zenders aan toe te voegen.

Voor DCF77 zijn er vele spannende, oude ontwerpen beschikbaar (Elektuur), ook met ontwerpen voor klokken en frequentiereferenties.

Kant-en-klare ontvangers interesseren mij totaal niet. Ik ben liever weken- of maandenlang bezig met experimenten, dan dat ik en LIDL of ALDI klokje koop en aan de muur hang.

Wat mij schokt, is hoe makkelijk bureaucraten voorbijgaan aan de betekenis van ouderwetse, analoge informatiekanalen, die geheel onafhankelijk van digitale netwerken kunnen functioneren, zelfs als zeer ernstige catastrofes onze samenleving ontregelen. Dat stelt ook Bram: het eerste dat in een oorlog uitgeschakeld gaat worden, zijn onze digitale communicatiekanalen. Ik heb te weinig verstand van deze zaken, maar het lijkt mij, dat aangezien al deze systemen afhankelijk zijn van grote hoeveelheden stroom, dat het uitschakelen van onze energiecentrales een enorme slag voor onze communicatie betekent. Hackers zullen zeker pogen ons leed zo groot mogelijk te maken, al voor energiecentrales uitgeschakeld zijn.

Ik heb al het afschaffen van het landelijke systeem van sirenes genoemd. Ik laat mij graag uitleggen dat dit een technologisch rationele beslissing is.

Net zo als het afschaffen van het LORAN systeem. Ik begrijp dat niet. Leg mij graag uit waarom dat een verstandige beslissing was.

En ja, ik ben subjectief. Ik heb duizenden uren met mijn transistorradio onder de dekens verstopt naar allerlei radiostations geluisterd. Mijn ouders keurden dat ten strengste af. Ik moest slapen! Maar nee, ik luisterde tot vroeg in de ochtend naar de radio tot ik uiteindelijk uitgeput in slaap viel, terwijl de radio door speelde, tot de batterijen leeg waren...

Ik ga stug door met mijn projecten, langzaam, ja, dat wel, maar voor mij is het proces van experimenteren, proberen, falen en weer opnieuw proberen belangrijker dan meteen 100% slagen. Jammer dat mijn BBC4-project nu schijnbaar definitief van mijn lijstje kan worden verwijderd.

Net zo als het afschaffen van het LORAN systeem. Ik begrijp dat niet. Leg mij graag uit waarom dat een verstandige beslissing was.

Uitgaande van GPS (toen dat opkwam werd LORAN afgeschaft): Nou, met een hand vol satellieten heb je een nauwkeuriger en betere plaatsbepaling. Daarnaast is het nog goedkoper ook. En werkt het over de hele wereld (nou ja, de polen weet ik eigenlijk niet...). Je hebt geen voorkennis nodig om het te gebruiken. Dus technisch gezien heeft het vele voordelen.
Over 'beschikbaarheid' en 'robuustheid' wordt zelden (nooit?) nagedacht. Dat is mensen eigen. En daar struikelen ze regelmatig over.

Een simpel voorbeeld: het reserve wiel. Ja, dat kost geld. En ruimte. En brandstof (je sjouwt het tenslotte een auto leven mee). En de gemiddelde bestuurder is inmiddels zo onhandig geworden dat ook voor een lekke band de ANWB moet komen. Daarmee is het reserve wiel min of meer overbodig geworden - en het schittert ook steeds vaker door afwezigheid.

Toen KPN nog PTT was, lag er 'om' elke grote stad een dubbele glasvezel 'ring'. Je kon die op elke willekeurige plek door halen. De boel werkte nog steeds. Commercieel was dat natuurlijk niet handig: de helft van de beschikbare bandbreedte gebruikte men niet. Dus is men dat wel gaan gebruiken en heeft ingeleverd op 'beschikbaarheid'.

Alles hierboven gaat goed zolang het goed gaat. En ergens gaat dat dus een keer fout. Iets met een put en een kalf...
Het zou wel goed zijn voor het land om 'internet' gewoon eens een week uit te zetten. En kijk wat er opeens allemaal niet meer werkt. Dat zou best wel eens heel veel meer kunnen zijn dan 'men' verwacht...

Ook opvallend dat Droitwich nog met buizen werkt. De 675 khz zender te IJsselstein werkte destijds met 96 verwisselbare mosfet units van 1,25 Kw. Dat kon gewoon tijdens bedrijf.
Eindtorren waren 8x IRF140 in klasse D. Dus wél met de tijd meegegaan.

Zie schema..
http://www3.nautel.com/pub/Ampfet50/NAP10.1.pdf

Het verhaal over EOL en niet beschikbare onderdelen, buizen, voor deze zender, is dan ook lulkoek. Publiek, Media en politiek slikt dat, wegens nihile kennis van omroepstructuren en techniek.

Voor 198 staan er een aantal Solid State zenders beschikbaar, maar men heeft er gewoon geen zin in, niet sexy genoeg ook.
SS zenders werken overigens zeer efficiënt op LG wegens de lage frequentie

[FET] al die uitzendingen zijn er nog steeds, dus het trouwe luisteren is géén argument.

Hm. Dat zie ik toch echt anders. Voor mij hield de Worldservice de facto op te bestaan met het verdwijnen van de 648kHz, in 2010.

Nu met het verdwijnen van 198kHz houdt het voor mij volledig op (Radio 4 heeft me nooit kunnen boeien).

648kHz heb ik van 1986 tot 2000 elke avond en nacht naar geluisterd, en van 2000-2010 nog steeds regelmatig maar niet meer zo trouw als daarvoor. (aanvankelijk was de Worldservice voor mij een manier om in slaap te vallen; naarmate m'n taalvaardigheid vooruitging en het luisteren minder inspannend werd, werkte dat een stuk minder goed....)

Sorry FET, maar door dergelijke afschakelingen wordt de drempel een stuk hoger gelegd. In mijn geval TE hoog. (dan kun je uiteraard tegenwerpen dat ik in dan blijkbaar toch niet zo'n trouwe of fanatieke luisteraar was? Misschien. Gemakzucht en makkelijk voorhanden zijn speelt altijd een rol.) Er staat hier in de studeerkamer een Kenwood R2000 waarmee ook veel te ontvangen is. Maar is gewoon teveel gedoe, vergeleken met de AM-band.

De uitzendingen voor Afrika schijn je soms nog te kunnen ontvangen hier als je je best doet. En voor zolang het nog duurt, verwacht ik.

[Blackdog] Worden er atoombommen gegooid dan heeft niets nog zin...

Teveel naar Doe Maar geluisterd misschien? >:) Want het blijkt in de praktijk toch behoorlijk anders te liggen.... (los van het feit dat er volgens mij niet heel veel atoombommen nog in omloop zijn; mogelijk nog wat tactische kerngranaten? Volgens mij is het merendeel thermonucleair en van vrij bescheiden yield.)

Maar je kunt het zelf naar hartelust simuleren: https://nuclearsecrecy.com/nukemap

Zo langzamerhand houden we alleen DCF77 op 77.5 kHz over, en natuurlijk heel af en toe SAQ.

Toeval wil dat ik een dikke week geleden deze Adret Marconi time rx heb gekocht op een ham verkoping. En ja, na wat TLC doet ie het prima op DCF.
Deze week nog maar even Droitwhich proberen, nu kan het immers nog.

Wilko

Op zaterdag 23 mei 2026 00:00:40 schreef pararuud:
[...]

500 kW was niet altijd echt nodig.
RNI, vanuit zee, deed het met 2 x 10 kW in de 49 en 31 meter, was waanzinnig goed te ontvangen in Europa.

Maar er is een enorm kwaliteitsverschil tussen de kortegolf en de langegolf. Het BBC signaal heeft zo goed als geen fading, terwijl fading juist standaard is (zelfs op sterke zenders) op de kortegolf.

Ik vind het een beetje dubbel. Stel dat het opgenomen vermogen 500kW is. Dat klinkt tegenwoordig voor mij helemaal niet meer als buitensporig veel vermogen. Dat is immers evenveel als een snelladende elektrische auto waar we niet naar omkijken als er een paar bij 't laadpunt langs de snelweg staan. Natuurlijk staat dat in geval van de zender 24 uur per dag te stoken, maar toch is het qua vermogen niet extreem hoog.

Ik begrijp wel helemaal dat 3000 euro per etmaal betalen voor de energie een beetje heftig is. Dáár heb ik dan weer geen oplossing voor. Alhoewel je misschien de zendtijd kan verkleinen tot 12 uur (dan zit je op 1500 euro per dag aan 0,25 per kWh) en dan 15.000 mensen kan vinden die een abonnement nemen op Radio 4, die dan 10 cent per dag (3 euro per maand) willen betalen voor het in de lucht houden van de zender. Onderhoud en programma's zal de BBC en/of beheerder zelf moeten betalen.
Uiteraard luistert de rest van de wereld gratis mee :+

Het is inmiddels te laat om hier nog wat van te maken. 'De Jeugd' heeft soms letterlijk geen idee wat 'een radio' is, omdat de muziek tegenwoordig in veel betere kwaliteit via het internet komt. Het is diep en dieptriest, maarja...

Op een overheidsbudget is 3000 euro per etmaal vrij weinig.

Grote gebruikers betalen een heel ander tarief dan 0,25 Dan moet je eerder denken aan 0,05 - 0,10 jaloersmakend. Bedrijven zoals zender operators die niet alleen bulk gebruiker zijn maar ook constant afnemen betalen het laagste bedrag.

500 kW is ook niet nodig, de zender heeft nu een hele lage modulatie.
Een moderne Solid State zender doet het veel beter en dan is 250 kW meer dan genoeg. Die zijn gebruikt voor een leuk bedrag te krijgen.
SS is heel efficient op LG, je komt al uit op 1 op 1,5 hoogstens.

Dus 375 kW input x 0,10 is 37,50 per uur x 24 = 900,00 per dag x 30 dagen = 27,000 per maand = 325,000 per jaar.
Er komen wat kosten bij maar ik kom echt niet verder dan 1 miljoen per jaar, dat is alles.
Het volk wordt gewoon voorgelogen om de agenda van de bestuurders gedaan te krijgen, die willen van die LG (en MG) af, daar gaat het om.

Maar waarom willen ze ervan af als het niet om de kosten gaat? De frequenties zijn niet echt voor hoge prijzen voor andere toepassingen te veilen lijkt me.

Op zondag 24 mei 2026 10:26:12 schreef PA1WBU:
Zo langzamerhand houden we alleen DCF77 op 77.5 kHz over, en natuurlijk heel af en toe SAQ.

Toeval wil dat ik een dikke week geleden deze Adret Marconi time rx heb gekocht op een ham verkoping. En ja, na wat TLC doet ie het prima op DCF.
Deze week nog maar even Droitwhich proberen, nu kan het immers nog.

Wilko

Je kunt je frequentie standaard ook nog afstemmen op 162kHz (Allouis, voorheen France Inter).

Op zondag 24 mei 2026 23:57:17 schreef RFDude:
[...]

Je kunt je frequentie standaard ook nog afstemmen op 162kHz (Allouis, voorheen France Inter).

Ja, inderdaad, die is er ook nog. Of de Engelse MSF nog bestaat moet ik nog nakijken.

Nakijken hoeft niet hoor, MSF is gewoon te ontvangen, en bij mij ongeveer net zo sterk als DCF77. Soms iets sterker. Mijn Aldi-klokje van zes euro springt er soms op over als zijnde 'het beste signaal'. Lastig, want dan loopt het klokje een uur achter. :D
MSF op SDR Twente

--

Op zondag 24 mei 2026 23:39:52 schreef pararuud:
Het volk wordt gewoon voorgelogen om de agenda van de bestuurders gedaan te krijgen, die willen van die LG (en MG) af, daar gaat het om.

Dat de BBC precies doet wat ze zegt te gaan doen (al is het pas na vijftien jaar!) is voor jou misschien apart, maar daarmee is ze nog geen leugenaar. ;)

In 2011 kondigde de BBC aan dat er als gevolg van bezuinigingen niet meer opnieuw zou worden geïnvesteerd in langegolf-uitzendingen.
BBC: we moeten bezuinigen; lange golf is erg duur; we willen daarom van de lange golf af.

Natuurlijk waren er diverse 'onzin!'-roepers, die beweerden dat het allemaal geen drol zou hoeven kosten.
'Goed, maak een begroting, laat maar zien hoe het goedkoper kan, mogen jullie het doen.' Stilte.

Duidelijk: er zou dus geen vervanging meer komen.
Na enig geharrewar hoefde de oude zender, zolang hij nog te gebruiken was, niet metéén uit. Dan zou TeleSwitch ook nog tijd hebben (men dacht zo'n jaar of tien; inmiddels dus opgelopen tot 15 jaar) om de elektriciteitsmeters die van het lange golf-schakelsignaal gebruikmaakten om te bouwen of te vervangen.

De aparte lange golf-programmering eindigde op 15 april 2024. Op lange golf is het programma sinds die dag exact gelijk aan dat op FM, en DAB, en internet, en satelliet.

Dus, 15 jaar nadat BBC zei 'we willen van de lange golf af', gaat het ook echt gebeuren.

Nog een keer uitgelegd:

• De 198 kHz gaat niet 'nu al' weg omdat de zender 'op' is, integendeel:
  • De 198 kHz is juist 15 jaar extra in de lucht gebleven doordat de zender maar niet 'op' wilde.

--
Ik had het hierboven over 3×150 kW. Dat was toen ik er was; later is dit vervangen door een 2×250kW-zender. Die 500 kW antennevermogen klopt dus wel. Dat is echter ongemoduleerd; bij honderd procent modulatie zou het antennevermogen de helft meer worden.
Volgens Marconi is het rendement van de eindtrappen 70%, zodat de input ergens tussen de 0,8 en 1,1 megawatt ligt; plus gloeistroomvermogen natuurlijk, plus de rest van de zender, het gebouw, etc.

Ik heb concrete gegevens van een andere hoogvermogen zender.
Per jaar kost die ALL IN 1,5 M met 500 kW, uitgaande van een uurbedrag, dus met 24/7 wordt dat goedkoper.

Zo, n bedrag is voor de BBC niet echt veel, bovendien komt er nog wat terug voor gebruik als service zender door derden.

De Franse zender 162 wordt in de lucht gehouden alleen voor de extra diensten, dat kan kennelijk wel af.
Voor weinig extra zet je daar modulatie op, hier dus eveneens een gekkigheid.
Met een Britse partner heb ik het proberen te huren, maar Engelse presentatie mag niet. Idioterie natuurlijk, want KG in Fr mag wel in andere talen, oftewel de regel is nog wel uit te leggen voor FM en lokale MG, maar voor grensoverschrijdende zenders niet. Dus zenden we nu alleen maar stilte uit?? 700kW output.....
(Ook in NL was presentatie in het Nederlands verplicht maar dat heb ik er via de Tweede Kamer af weten te krijgen voor MG)

Voor de volledigheid hier het infoblokje dat om de zoveel uur vlak voor het nieuws wordt uitgezonden op Radio 4 (alleen op de lange golf).
Hier aan de kust is de ontvangst redelijk storingsvrij.
(25 mei 2026, 21u NL zomertijd)

BBC-LG-sluiting.wav

Nadat VRT niet meer op AM uitzond, luisterde ik vaak naar 747 en 1008. Voor de namen van de zenders moet ik langer nadenken. :-)

Op dinsdag 26 mei 2026 12:50:40 schreef Frederick E. Terman:
Voor de volledigheid hier het infoblokje dat om de zoveel uur vlak voor het nieuws wordt uitgezonden op Radio 4 (alleen op de lange golf).
Hier aan de kust is de ontvangst redelijk storingsvrij.
(25 mei 2026, 21u NL zomertijd)
[bijlage]

Ik heb voor de grap vanmiddag de 10/20/40m draadantenne (dus beroerd voor LG) eens aan de Marconi tijdreferentieontvanger gehangen. Handig genoeg heeft dat ding een koptelefoonaansluiting. Met de nodige storing kon ik het nieuwsbericht van BBC4 vanmiddag hier in Arnhem goed ontvangen. Niet zo mooi als Frederick's opname maar goed te verstaan.

Leuk dit experimentje!

Op dinsdag 26 mei 2026 20:03:05 schreef Evarist:
Nadat VRT niet meer op AM uitzond, luisterde ik vaak naar 747 en 1008. Voor de namen van de zenders moet ik langer nadenken. :-)

Radio 1 en Radio 5, hoewel ze daar in de nadagen nog wat mee geklooid hebben.

Op maandag 25 mei 2026 12:19:50 schreef Frederick E. Terman:
Nakijken hoeft niet hoor, MSF is gewoon te ontvangen, en bij mij ongeveer net zo sterk als DCF77. Soms iets sterker.
MSF op SDR Twente

--

Klopt, dit kan ik bevestigen door even mijn Philips EE VLF/LF ontvanger in te zetten:

Toch jammer (maar wel begrijpelijk) dat de BBC op LW verdwijnt, heb daar zelf met een andere, simpele LW-rechtuitontvanger naar geluisterd:

Nu het signaal binnenkort verdwijnt, moet ik dit ontvangertje misschien nog maar eens bouwen, en dan de FET-ingangstrap als spanningsversterker incl goede biasing gebruiken, die verbetering is nog wel mogelijk. Naast de BBC kon/kan ik ook de VOR van Vliegveld Eindhoven ontvangen. Weet iemand een goed overzicht van bestaande / nog functionerende VOR's op LW te vinden?

Detailfoutje: wat er op midden- en langegolf te ontvangen is, dat heet geen VOR, wel een NDB (non-directional beacon). VOR's zitten in de VHF, juist boven de omroep: +/- 108,00 - 117,90 MHz.

Ik kan een lijstje maken, maar het zal zeker niet up to date zijn.

Ik dacht ze in NL succesvol uitgeroeid te hebben. Maar begin vorig jaar werd ik nog een keer uit mijn pensioen gehaald om enkele nieuwkomers uitleg1 te geven over NDB, omdat er nog één in de lucht is.
En eigenlijk is dat niet eens een NDB maar een locator; technisch hetzelfde, maar met kleinere reikwijdte.
Je moet al redelijk dicht bij Sittard zitten om hem te horen. 'NW', 373 kHz.

EHBK-IAC-03-NDB.pdf

Van andere landen kun je zelf de eAIS of eAIP googelen en doorzoeken. Vaak kan dat gewoon vanuit het menu, of anders kun je de hele bubs als een grote pdf downloaden en dan daarin zoeken. Zoekterm 'kHz' is handig.

--
1Uitleg: dat was een heel klein beetje techniek, maar meer het gebruik ervan; procedures, routes, kaarten en zo.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (10%)]

Naast elektronica interesseer ik me ook in geschiedenis. Daarom even op zoek.
Radio Droitwich werd in gebruik genomen in 1934. De zender haalde bijna 100 jaar.

Hij werd gebouwd in Dodderhill, in Worcestershire. Omdat geen zinnige mens dat laatste woord kan uitspreken, werd de zender genoemd naar het nabijgelegen Droitwich.

De zender had een vermogen van 120kW op 200kHz. Later werd het vermogen verhoogd naar 150kW en daarna nog eens naar 500kW. Nog veel later kwam er een nieuwe indeling die de zender oplegde om op 198kHz te gaan uitzenden, met luide vloeken tot gevolg van mensen die de frequentie van 200kHz deelden door 200.000 om seconde pulsen te bekomen.

Ik heb altijd horen zeggen dat de oscillator zich in een grot bevond om zo stabiel mogelijk te zijn, maar dit blijkt niet waar te zijn. De oscillator zit in het gebouw van de zender en is een atomaire rubidium-oscillator.
Tevoren in 1934 had hij een conventionele kleppen-oscillator (LC-kring) die zo stabiel mogelijk was gebouwd, of een vroege vorm van een kwartskristal.

At your service.