Niet echt fijn tijdens een hittegolf, maar de wasmachine -Siemens WM14S4L1NL- werkte gisteren opeens als stoommachine. Hadden we opeens een sauna in huis terwijl we het binnen juist koel willen houden.

Blijkbaar werkte de temperatuursensor niet naar behoren, of kreeg de controller geen 'Temperatuur Bereikt' signaal. Duidelijk is wel dat er geen maximaal thermostaat gemonteerd is.

Nergens een service manual op internet te vinden.

Wie heeft meer informatie?

1: geen volledig Enr. Een foto is wenselijk.
2: het kan de meting zijn waarbij ntc of print betrokken zijn. Of het kan een plakkend relais zijn.
3: er is geen mail adres voorzien voor de info toe te sturen zie ik.
4:. Ik dacht een 5k ntc.

Pos 0307 is de NTC voeler op bijgaande exploded view.

@Harm J Seef
Zoals gevraagd (foto typeplaatje) er zijn meerdere modellen met onderlinge verschillen, welke heb jij?

@EricN

Ik wist niet hoe de machine de temperatuur meet, maar je opmerking over een NTC zette mij op het spoor. Tijdens de start van het bontwas-programma was de NTC nog aangesloten. Tijdens het wassen is één van de NTC-draden afgebroken, zodat de temperatuurmeting letterlijk de (stoom)mist in ging.

NTC-ConnectorRepair.pdf

Omdat een service manual onvindbaar was, heb ik de indruk dat de machine zelf een generiek type is. Ik verwacht dat deze dan ook als een Asko, Bosch, Philips, Whirlpool, -versie o.i.d. geleverd kan worden.

Gisteren lukte het niet, maar vandaag van www.elektrotanya.com de service manual kunnen downloaden.

=> " ... 5K NTC ... "

De NTC verwijderd en schoongemaakt. Bij 22° was de waarde 4K2, en na een minuutje onder de tong 3K4. Volgens tabel in service manual is de NTC nog goed.

@vergeten

Tekening exploded view heb ik al. Het probleem wordt veroorzaakt door de NTC-connector van tagnr 103. Het typenummer is Siemens WM14S4L1NL ; wat staat er nog meer aan belangrijke info op een foto van het typeplaatje?

@allen. Huidige status;
- NTC is OK.
- NTC bedrading weer aangesloten
(Voor testen contact moet de besturingsprintplaat gedemonteerd worden)
- Verwarmingselement 28 ohm; dus OK
- Programma Reset uitgevoerd.
- getest met wolprogramma 40° en voltmeter over verwarmingselement; geen enkele reactie
- lijkt dat alle wasprogramma's correct worden uitgevoerd, behalve het aansturen/inschakelen van verwarmingselement.

Nog iets anders wat ik zou kunnen proberen voordat de elektronica uitgebouwd wordt?

het verwarmingselement wordt pas na een 10tal minuten geactiveerd. Heb je lang genoeg gewacht? Via de service mode kun je de verwarming testen. Volgens mij moet er geen error geheugen gewist worden maar lees best de SM er eens op na. Ik ben niet 100% zeker voor deze bepaalde error.

Het is geen generiek model. Binnen de BSH groep ga je uiteraard vergelijkbare toestellen aantreffen.

[Bericht gewijzigd door EricN op (22%)]

=> " ... het verwarmingselement wordt pas na een 10tal minuten geactiveerd. Heb je lang genoeg gewacht? ..."

Bij een omgevingstemperatuur van ca 20° mag je bij een 40° wolprogramma een temperatuurstijging verwachten. Tijdens het hele programma telkens na 5 minuten de temperatuur gemeten. Geen verwarming, geen enkele uitslag op de voltmeter over de verwarming.

=> " ... Volgens mij moet er geen error geheugen gewist worden .. "

Nee, wellicht niet, maar ik nam het zekere voor het onzekere. Vindt het wel een beetje raar dat de controller bij een machine-start niet test op een aangesloten sensor.

Wat ik achterhaald heb is dat het verwarmingselement in serie geschakeld is met een relais (die ik niet hoor) en een waterniveau-schakelaar. Het water-inlaten gaat goed, dus denk ik dat waterniveau-schakelaar OK is.

=> " ... Via de service mode kun je de verwarming testen. ... "

In de service manual is over een Service Mode (of Resetten) niets te vinden. Wel heb ik franse documentatie van de Service Mode, maar mijn frans is niet zo best nergens een '... chauffe? ...' te ontdekken.

Ik houd mij aanbevolen voor een 'verwarmingstest-via-de-service-mode-instructie'.
Is er ook een NTC-test beschikbaar?

=> " ... het verwarmingselement wordt pas na een 10tal minuten geactiveerd. Heb je lang genoeg gewacht? ..."

Bij een omgevingstemperatuur van ca 20° mag je bij een 40° wolprogramma een temperatuurstijging verwachten. Tijdens het hele programma telkens na 5 minuten de temperatuur gemeten. Geen verwarming, geen enkele uitslag op de voltmeter over de verwarming.

=> " ... Volgens mij moet er geen error geheugen gewist worden .. "

Nee, wellicht niet, maar ik nam het zekere voor het onzekere. Vindt het wel een beetje raar dat de controller bij een machine-start niet test op een aangesloten sensor.

Wat ik achterhaald heb is dat het verwarmingselement in serie geschakeld is met een relais (die ik niet hoor) en een waterniveau-schakelaar. Het water-inlaten gaat goed, dus denk ik dat waterniveau-schakelaar OK is.

=> " ... Via de service mode kun je de verwarming testen. ... "

In de service manual is over een Service Mode (of Resetten) niets te vinden. Wel heb ik franse documentatie van de Service Mode, maar mijn frans is niet zo best; nergens een '... chauffe? ...' te ontdekken.

Ik houd mij aanbevolen voor een 'verwarmingstest-via-de-service-mode-instructie'.
Is er ook een NTC-test beschikbaar?

Lees mijn eerste reactie punt 3.

=> " ... 3: er is geen mail adres voorzien voor de info toe te sturen zie ik. ... "

Om misbruik en spam te voorkomen, en vanwege ieders privacy is dat ook helemaal niet de bedoeling.

Yep. Vandaar is mijn mail ook niet zichtbaar. Maar je had graag info toegestuurd gekregen dus is er enige verbeelding/creativiteit nodig. Zet bv je mail zichtbaar in je gegevens. Dit wordt dan als afbeelding zichtbaar. Niet als copy-paste-able. Begrijpelijk dat je zoiets ook niet wil dus gebruiken we nog iets meer creativiteit: maak een tijdelijk mail adres(gmail-hotmail....). Zet het hier openbaar en wis de boel na ontvangst. No pain no gain.

A propos. Er staat wel degelijk iets in de SM over remanente errors. Ze zouden gedisabled worden bij het binnengaan in de service mode.

[Bericht gewijzigd door EricN op (13%)]

Op dinsdag 26 mei 2026 13:52:40 schreef Harm J Seef:

@vergeten

Tekening exploded view heb ik al. Het probleem wordt veroorzaakt door de NTC-connector van tagnr 103. Het typenummer is Siemens WM14S4L1NL ; wat staat er nog meer aan belangrijke info op een foto van het typeplaatje?

Heel veel zoals je zelf ook kunt zien. oa hardware revisie, bouwjaar en andere fabrieks codes.
Vooral de WM14S4L1NL/23 FD 8909 200095 etc is voor hardware identificatie en het bestellen van onderdelen of kijken of die nog leverbaar zijn, belangrijk.

=> " ... maak een tijdelijk mail adres(gmail-hotmail....). ..."

OK, dit is even nieuw voor mij. Bij deze dan; t3su62yfriwh@wegwerpmailadres.nl

Ach. Bij het woord gratis ontwikkeld een mens vlug veel creativiteit ;-)

Zit op de post. Check ook spam.

Edit: oeps (zie bijlage)

[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]

Beide errors. Test het even met je gewone mail. Laat weten als je iets werkend hebt. Mss moet het een dag rusten voor het actief wordt?

@EricN

Hoe, wie, wat en waar met tijdelijk email-adres is steile leercurve.

Met 09p8fc5m8m@freeml.net zou het nu moeten lukken.

Ok. Houdt wel steeds de spam in het oog. Blijkbaar komt het daar altijd in terecht ( #reputatie?). Voorlopig geen errors

Wow, wat een gedonder al met al. De computer van mijn vrouw gaat in de slaapstand en weg is het adres.

Nieuwe ronde, nieuw kansen met 09k0mzjqw4@spymail.one

Had even wat voeten in aarde, maar ... Yes! Gelukt! Dank je voor de moeite.

Ik zal komend weekend verdergaan met mijn storingsklus.

=> " ... Ach. Bij het woord gratis ontwikkeld een mens vlug veel creativiteit ;-) ..."

Vertel mij wat. Een aantal jaren als vrijwilliger gewerkt bij een Repair Cafe. Was blij dat je een wasmachine niet zomaar even onder de arm meeneemt. Maar men vraagt rustig of je ook even bij hun langs kunt komen.

Hm. Bij Machine-Reset verschijnt F38.

NTC inclusief connector en draadjes losgeknipt, en met ohmmeter getest onder warme kraan; helemaal volgens de specs. Conclusie NTC is OK, connector is OK, bedrading is OK.

Weer gemonteerd. Bij Machine-Reset verschijnt F38.

Controller-ingang defect?

Hoe de controller eenvoudig te verwijderen?

Het kan zijn dat de ntc toch stuk is. Of een beschadiging in de bekabeling.
Wat ik zou doen is volgend. Dit is denk ik het eenvoudigst gezien de kennis en testoverdracht die we via deze weg moeten ondernemen. Het gaat onmiddelijk de fout detecteren tussen ntc/bekabeling of print defect:
1. Zoek de stekker vd ntc waar die op de print toe komt.
2. Meet daar de ohmse waarde. (Rond de 5kohm). Meet ook naar de aarde. Dit moet oneindig zijn. Is dit ok?
3. Laat het stekkertje uit. Soldeer op de print een 4k7 weerstand waar de ntc op de print zit. Niet op de stekker aansluiting! Volg de baan en wees creatief.
4. Geeft hij nu geen f38----dan is de ntc bekabeling stuk. Wel f38----dan is de print stuk.

Deze test lijkt overbodig maar gezien de volgende stap diep duiken in de printplaatschakeling is moeten we eerst 100% zekerheid hebben.
F38 is een kortsluit error. F37 is de open circuit error.

[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]

De schokbrekers van deze machines zijn redelijk snel versleten met alle gevolgen van dien dat de bekabeling doorschuurt. Meet de bekabeling goed door. Als je de stekker loslaat bij de print zou machine naar E37 moeten gaan..

De ntc-draden vlak voor de controller-connector doorgeknipt, en vanaf daar de bedrading van/naar NTC gecontroleerd. NTC-weerstand volgens spec, en geen lek naar aarde.

Met openhangende ntc-aansluiting machine getest; F38.

Of je de controllerprintplaat zou moeten willen repareren? Dan moet het wel heel eenvoudig en simpel te doen zijn.

Op maandag 1 juni 2026 17:25:45 schreef EricN:
2. Meet daar de ohmse waarde. (Rond de 5kohm). Meet ook naar de aarde. Dit moet oneindig zijn. Is dit ok?

Zou hij dit hebben gemeten? Blijft een beetje gissen...