Op zaterdag 30 mei 2026 19:55:01 schreef Bobosje:
Dan koopt de directrice toch zonnepaneeltjes (erbij) i.c.m. thuisaccu's?
Ze zijn muisstil, geven geen steeds varierende schaduwbeelden, verstoren het landschap niet en laten de buren rustig slapen. :)

Die komen / zijn er ook al, doen alleen in de winter en in de nacht niet zoveel.

[Bericht gewijzigd door Sine op (66%)]

[MvdK] Er was sprake van 20.000kW. Zo stond het er echt. Inmiddels is het aangepast

Klopt, dat stond er aanvankelijk in het VRT-artikel. Had besloten niet op deze thread te reageren eigenlijk, verspilde energie wat mij betreft. Een paar uur later toch maar een repliek ingeklopt (wie weet weerhoudt het er ooit iemand van z'n zuurverdiende geld weg te gooien aan dergelijke tuindecoratie) en toen was het alweer veranderd in het artikel. Maar nog steeds onzinnig (20kWh over welke periode?!).

Was in de tussentijd ook nog naar de boekenkast gelopen, wat boeken opengeslagen en foto's gemaakt van vergelijkbare windturbines maar het sop is de kool niet waard. :)

Caveat emptor.
(en Caveat investor)

Op zaterdag 30 mei 2026 19:55:01 schreef Bobosje:
Dan koopt de directrice toch zonnepaneeltjes (erbij) i.c.m. thuisaccu's?
Ze zijn muisstil, geven geen steeds varierende schaduwbeelden, verstoren het landschap niet en laten de buren rustig slapen. :)

De thuis accu en PV is 8 maanden in het jaar meer dan genoeg.
Echter 4 maanden niet, maar extra PV doet niet veel in de winter met sneeuw

Begrijpelijk maar een vastgevroren molen zal ook niet veel doen in de winter.

Ik heb ooit op een idillysch kampeerterreintje in Portugsl (vlak in de buurt waar indertijd "onze nationale voetbalploeg" op de smalle bergweggetjes en nauwe dorpjes vast was komen te zitten :-) ) het geluid van windmolens op een bergkan kunnen waarnemen.
Het was net zo rustgevend, en vergelijkbaar met, de golfslag aan een idillysch strand :z

Het geluid van het verkeer opde A17 is hinderlijker!

Op zaterdag 30 mei 2026 22:11:40 schreef Bobosje:
Begrijpelijk maar een vastgevroren molen zal ook niet veel doen in de winter.

Naar ik verneem worden de molens daarom bij langdurige windstilte al eens elektrisch aangedreven om enkele rondjes te draaien. Voor smering en zelfs tegen vorst.

Op zaterdag 30 mei 2026 20:48:51 schreef Sine:

Die komen / zijn er ook al, doen alleen in de winter en in de nacht niet zoveel.

Waar blijven de maanpanelen? O-)

Tidak, ruis schijnt heel erg rustgevend te werken; niets houdt je tegen een ruisgeneratortje te bouwen :) Maar het geluid van windtrubines valt inderdaad best wel mee (trouwens verbazingwekkend dat iemand 'per abuis' in z'n vergunningsaanvraag 95dB aangaf). Maar per saldo blijven windturbines foeilelijk, net als antennes.

Maar: bij m'n vorige woonadres stond er een grote windturbine (HAWT) op ca. 1000m afstand bij een boerderij in de polder. Een paar dagen per jaar, en dan slechts een paar minuten lang, net voor zonsondergang, veroorzaakte dat hele heftige slagschaduwen in mijn toenmalige studeerkamer. Nou ben ik gelukkig niet overmatig gevoelig maar dit was zeer, ZEER hinderlijk! Zodanig hinderlijk dat ik die periodes even naar een andere kamer ging, of even wat anders doen.

Zoals gezegd maar een paar minuten lang en ook maar een paar dagen per jaar. Wil niet weten hoe het was voor mensen die er wat dichter bij in de buurt woonden....

Heb er weinig twijfel over dat het bij iemand met epilepsie een aanval zou kunnen opwekken. Of dat bij deze VAWT ook het geval is kan ik niet beoordelen - maar dat zou als omwonende MIJN grootste struikelblok zijn (in combinatie met de foeilelijkheid).

Kan me voorstellen dat sommigen best blij zouden zijn met zoiets in hun buurt. Ik heb een kennis die zo'n turbine op 50-100m afstand in elk geval zeer zou waarderen: als bewegend doel voor schietoefeningen. Het is eens wat uitdagender dan een oude koekenpan.... en je hoort ook gelijk wanneer je doel treft. >:)

Waar blijven de maanpanelen?

Oude koek, die zijn al lang geleden uitgevonden door Wallace & Gromit! https://www.youtube.com/watch?v=5Tqsh3b_lb4&t=33s

Op zaterdag 30 mei 2026 22:34:05 schreef vergeten:
[...]Waar blijven de maanpanelen? O-)

Ooit claimde hier op CO iemand 's nachts een 'maan-opbrengst' van 50 W op zijn omvormer gezien te hebben. Dat moet haast een vergissing zijn geweest:

Vol zonlicht is maximaal ruwweg 100 000 lux. Volle maan is maximaal ruwweg 0,5 lux.
En halve maan is slechts ongeveer 10% daarvan; dus zelfs die 0,5 lux heb je maar een paar nachten.
Trouwens, als de maan niet vol is staat hij ook niet de hele nacht aan de hemel (de rest overdag).

Kortom, gedurende enkele nachten per maand, als het onbewolkt is, kun je een piek van 0,005 W maanvermogen voor iedere kW zonvermogen verwachten - áls je panelen tenminste niet een of ander drempeleffect vertonen, of de omvormer pas bij enkele tientallen watts start... ;)

Er wordt wel onderzoek gedaan naar panelen die ook 's nachts (beperkt) stroom opwekken, maar die zijn nog niet commercieel beschikbaar.
(die reageren op IR straling die de aarde 's nachs uitstraalt)
https://www.dutchcowboys.nl/gadgets/er-zijn-nu-zonnepanelen-die-ook-s-…

[Bericht gewijzigd door Arco op (18%)]

... als de maan niet vol is staat hij ook niet...

Heel terughoudend, en met een relativerende glimlach, kan ik toch niet laten eventjes te verwijzen naar die andere Frederik: "Den zon is mannelijk, de maan vrouwelijk" ;)

Adepten van alternatieve wijsheid zullen direct denken aan het alchemische huwelijk van Sol en Luna - maar die zijn hier misschien niet zo talrijk.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (24%)]

Op zaterdag 30 mei 2026 22:22:31 schreef Paulinha_B:
Naar ik verneem worden de molens daarom bij langdurige windstilte al eens elektrisch aangedreven om enkele rondjes te draaien. Voor smering en zelfs tegen vorst.

Kan me niet voorstellen dat die molens nog bruikbaar zijn / renderen in klimaten met strenge vorst of met langere / meerdere perioden van vorst. Laat staan dat ze bruikbaar zijn in / rondom (ant)arctische gebieden.

In 1 topic 10 nieuwe woorden, afkortingen en uitspraken geleerd. Voor een niche onderwerp toch nog leerzaam voor mij.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op (11%)]

Op zaterdag 30 mei 2026 17:23:50 schreef Bobosje:
[...]

De energie opbrengst was toch 20MWh per jaar als ik het goed begrijp?
Dat is dan zo'n 2283Wh gemiddeld per dag, de piek per dag zal ongetwijfeld hoger liggen.

Edit: typo.

Wat ik nu niet snap is dat mensem als het over energieopbrengst of vermogen gaat, mensen de boel zo makkelijk door mekaar halen.

Het verbruik van mijn auto is 25 liter. Dan weet iedereen ineens dat er iets niet klopt.

Je MOET gewoon de eenheden meenemen. 20MWh per jaar is 20MWh/jaar

een jaar is 365 dagen. Een MW is 1000000W. Dus 20MWh / jaar = 20 * 1000000 Wh / (365 dagen). Dan kan je de boel anders rangschikken en de cijfertjes vereenvoudigen. Dan krijg je 20000000/365 Wh/dag = 54794 Wh/dag.

Als je wilt kan je "dag" nog herschrijven als 24h. Dan krijg je: 54794 Wh/dag = 54794 Wh/(24h) = 54794/24 Wh/h = 2283 Wh/h . En h/h mag je wegstrepen. Je krijgt dan 2283 W.

Dan krijg je 20MWh per jaar is 2283W gemiddeld.

Dit is gewoon een wiskundige gelijkheid. Soms, in de natuurkunde, is het uitdrukken in andere eenheden juist wel of niet handig.

Dus als je weet dat een huishouden gemiddeld 5MWh per jaar(*) verbruikt, dan is 20MWh/jaar een zinnige representatie om snel "dan kan ie 4 huishoudens voeden mits je een voldoende grote batterij hebt" .

Het roepen van 2283 Wh/dag een factor 24 er naast is fout.
Net zo fout als 3 * 3 = 6 of 2283 Wh ipv 2283 W.

Op zondag 31 mei 2026 00:04:17 schreef Arco:
Er wordt wel onderzoek gedaan naar panelen die ook 's nachts (beperkt) stroom opwekken, maar die zijn nog niet commercieel beschikbaar.

En dat gaat nooit gebeuren ook.

Wat moderne "wetenschappers" vaak vergeten te doen is om een "back of the envelope" berekening te maken.

Je hebt een paneel van een vierkante meter (even makkelijk rekenen). Dan komt daar 1000W aan energie van de zon op. Die kan je omzetten in elektrische energie... ongeveer 250W. Dat gedurende zeg 12 uur op een dag levert 3 kWh op.

En dan ga je IR afstraling naar de ruimte gebruiken gedurende de nacht. De hoeveelheid beschikbare energie is gewoon bekend. Dat is veel minder dan de instraling van de zon. Ze halen iets van 1.5W per vierkante meter. Dan is het gewoon 100x zo efficient om een zonnepaneel en een batterij te kopen.

(*) Voor latere lezers. er stond eerst een typo: 5mWh.

Op zondag 31 mei 2026 09:23:25 schreef rew:
[...]
Dus als je weet dat een huishouden gemiddeld 5mWh per jaar verbruikt, dan is 20MWh/jaar een zinnige representatie om snel "dan kan ie 4 huishoudens voeden mits je een voldoende grote batterij hebt" .

5 mWh/jaar per huishouden lijkt mij wel erg laag ingeschat, dan zou je met 20MWh/jaar 4 miljard huishoudens kunnen voorzien.

Het roepen van 2283 Wh/dag een factor 24 er naast is fout.

Dat heb ik nooit geroepen, zie mijn allereerste post waarin ik die 2283Wh heb vermeld. De post waarin de 2283Wh werd vermeld met daarachter per abuis "per dag" dat was een typo door de post te snel te schrijven.

Op zaterdag 30 mei 2026 22:39:51 schreef nonius:
Tidak, ruis schijnt heel erg rustgevend te werken; niets houdt je tegen een ruisgeneratortje te bouwen :) Maar het geluid van windtrubines valt inderdaad best wel mee (trouwens verbazingwekkend dat iemand 'per abuis' in z'n vergunningsaanvraag 95dB aangaf). Maar per saldo blijven windturbines foeilelijk, net als antennes.

[...]

Ik wilde ook alleen maar iets positiefs te berde brengen :*)

Wat ik nu niet snap is dat mensem als het over energieopbrengst of vermogen gaat, mensen de boel zo makkelijk door mekaar halen.

Nou, ik snap dat wel. De meeste leken begrijpen niet wat het verschil is tussen kW en kWh. Zelfs mensen in het vak vergissen zich vaak. En dan heb ik het niet over de ingenieurs, maar over elektriciens die huisinstallaties aanleggen.

De meeste leken begrijpen niet wat het verschil is tussen kW en kWh.

En hebben ook niet echt begrip of aanvoelen van "energie" versus "vermogen", waarvan die twee eenheden zijn.

Men ziet trouwens gelijkaardig onbegrip inzake luidsprekers al dan niet in de auto. Hoe vaak hoort men niet "ik heb speakers gekocht van 100 watt, nu gaan we heibel kunnen maken" terwijl dat getal alleen aangeeft hoeveel vermogen er mag worden ingepompt voor ze kapot gaan.

En in het camperwereldje hoort men keer op keer over "een woonbatterij van 100 ampere" waar natuurlijk Ah bedoeld wordt. Maar zeg er vooral niks van want dan ben je aan het zeuren, zogezegd.

[...]
Dus als je weet dat een huishouden gemiddeld 5mWh per jaar verbruikt
[...]

Nou DAT is pas energiezuinig!
5 milliWattuur per jaar, hoe krijgen ze het voor elkaar...

Op zondag 31 mei 2026 13:14:11 schreef Paulinha_B:
[...] Men ziet trouwens gelijkaardig onbegrip inzake luidsprekers al dan niet in de auto. Hoe vaak hoort men niet "ik heb speakers gekocht van 100 watt, nu gaan we heibel kunnen maken" terwijl dat getal alleen aangeeft hoeveel vermogen er mag worden ingepompt voor ze kapot gaan.

En dan verbaasd zijn dat er ze zo'n 100W speaker openschroeven er een klein speakertje van 5 W rms in zit.

er een klein speakertje van 5 W rms in zit.

100W 'muziekvermogen'.... >:)

Correct gebruik van eenheden blijft een pijnlijk punt; W vs Wh; A vs. Ah. Maar wanneer ik zou zeggen dat ik 25km/h lang ben snappen ze WEL dat het onzinnig is....

Vaak kun je toch wel een goede inschatting maken van wat er bedoeld wordt, maar bij dat VRT-artikel kon ik er geen soep van maken.

Op zondag 31 mei 2026 14:36:32 schreef Hoeben:
[...]En dan verbaasd zijn

net zo verbaasd als jullie als iemand echt een 100w speaker koopt, en jullie alweer de aanname gedaan hebben dat hij maar 5w zal trekken

Same als mensen die het over stroom hebben ipv electriciteit.
Laatst ook zo een onbenul aan de telefoon, die wilde het hebben over mijn stroomcontract voor mijn loods.
Waarop ik antwoordde, 'Ik heb geen contract voor mijn afvalstroom'
Dat schiep verwarring en na nogmaals over stroom begonnen te zijn noemde hij electriciteit en deed hij of ik dom was.
Helaas dacht ik daar anders over, en gooide de verkoper de hoorn erop.
Ik heb voor gas en electriciteit een rekening van wel 25€ in de maand..
Daar ga ik niet voor zeuren.

Als ik zo'n telemarketeer aan de lijn krijg (en er zin in heb) is mijn eerste vraag "wat kost dat?". Grappig om ze dan in 100000 bochten te horen wringen om maar vooral de verkoop te sluiten.
Dream on...