Het gaat om een DAP ZA-9250VTU PA versterker
Ik loop een beetje vast met waar het nou precies misgaat, bij aanzetten klikt alles aan, ik kan eem mp3 stick met audio erin doen en dan werkt het geluid uit de hoofdtelefoon.
Als ik voltage meet op de speakeruitgangen gebeurt er niks, ook de limiter zie je bij max volume niet aanspringen.
kan helaas ook geen tekening vinden van dit merk/model dus weet even niet hoe ik de verschillende voltages kan terugmeten.
Als de koptelefoon het wel doet, doet de eindtrap het blijkbaar wel aangezien deze waarschijnlijk geen aparte versterker heeft. Dan zou je denken dat er misschien een veiligheidsrelais defect is...
DAP is een merk wat met name Bax verkoopt.
Daar ga je geen schema van vinden.
Spanning meten op de luidspreker aansluiting zou een wisselspanning kunnen zijn als de versterker vermogen levert, er zit een trafo tussen.
Gelijkspanning meet je nooit.
Spanningen van de voeding meten, kijken of de eindtrap spanning krijgt.
Hoe handig en ervaren ben je met repararen?
Anders iemand zoeken die ervaring heeft met deze apparaten.
Ben niet heel ervaren maar wat metingen kan ik nog wel uitvoeren.. heb de onderdelen van de eindtrap gemeten en daar is niks wat afwijkt, de 35v spanning komt daar ook aan.
De uitgangen van de speakers meten mv wanneer de zones aanstaan en als je de zones meet als ze uitstaan staat er soms 7v soms 4v op maar gaan niet mee met volume instellingen of wisselen met de muziek mee
Een veiligheidsrelais dacht ik ook alleen dat is wat lastig zoeken...
[Bericht gewijzigd door EHV_GMT op (30%)]
Die relais kan je ook een paar tikken verkopen met de achterkant van een schroevendraaier met de versterker aan en een 100 volt ls er aan, of een 8 ohm aan de 8 ohm aansluiting, en signaal er op.
Als je dan wat hoort kraken...
Die veiligheiddsrelais vallen meestal ook af als er gelijkspanning op de uitgang komt ( in dit geval een trafo).
Dan zouden er eindtorren ( zullen wel fet's zijn) defect kunnen zijn.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je moet een heel erg goede en snelle multimeter hebben wil je met je multimeter de AC spanning van muziek kunnen meten. (Er mag geen DC op de uitgang staan maar ik heb geen ervaring met 100V systemen, geen idee hoe die werken) Veel eenvoudige multimeters halen maar een paar honderd Hz (muziek gaat tot 20 kHz) en als hij ook niet TRMS is dan gaat hij er nog minder van bakken tenzij je een mooi sinus vorming testsignaal via een functie generator of via een mp3 met sinus test signaal van bv 300 Hz gebruikt.
Je heb hier een scoop of signaal volger nodig. Het enige wat je zonder verder kunt doen is de onderdelen testen die je in situ met je DMM kunt testen (weerstanden en halfgeleiders) waarbij het op kennis aankomt om het correct te doen en de meetwaarde juist te interpreteren zodat je weet of je ze uit moet solderen om te testen. Als de kop telefoon is afgetakt voor van de voorversterker is het relais dood of de eindtrap (of bv het circuit wat een mute genereert, een audiotrafo(?) etc, zonder schema is dat koffiedik kijken)
Tweede probleem, stel je vindt het probleem, heb je dan de apparatuur en ervaring om dit soort SMD onderdeeltjes te vervangen? (hete lucht en een goede bout) Anders heeft fout-zoeken weinig nut.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Q502 en het circuit ervoor willen nog wel eens falen bij deze versterkers. Kan me niet exact meer herinneren welke klachten dit veroorzaakt, maar misschien de moeite waard om ff te kijken.
Sluit dan eens een speaker aan op die CN15 connector.
Ik heb zo'n vermoeden dat tussen de zwart en witte draad de a8 ohm aansluiting zit.
Gewoon een ( oude luidspreker) er aan en signaal op de versterker.
En kijk naar DJohnny zijn mogelijke oplossing. Hij heeft ook veel ervaring met PA spul.
@ Fred, zo'n 100 volt versterker is niets anders dan een gewone push pull versterker met een dikke trafo er achter.
Op die trafo kan je dan ( opp de versterker van ts) 8 ohm speakers aansluiten of 4 lijnen van parallel geschakelde 100 volt speakers die ieder weer een trafo hebben van 100 volt naar laagohmig.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Speaker op CN15 doet helaas niks...
En inderdaad als hobby project, maar blijkt helaas toch niet heel eenvoudig.. de vorige eigenaar zei er niks aan gedaan te hebben...
Kan zijn dat ik wat gesmeerd heb met oppakken..
[Bericht gewijzigd door EHV_GMT op (10%)]
Op zondag 31 mei 2026 21:21:22 schreef revado:.
@ Fred, zo'n 100 volt versterker is niets anders dan een gewone push pull versterker met een dikke trafo er achter.
Bij een echte pp versterker, ,maakt de uitgangstrafo deel uit van de eindversterker met een gedeelde collectorwinding.
Veel moderne transistortrappen hebben een low z uitgang , de spanning die daar uit komt wordt dan later opgetransformeerd naar de benodigde uitgangsspanning, 100 of bijv. 70 Volt.
Het voordeel is dat de transformator geen deel uitmaakt van de versterkerschakeling, ontwerpproblemen door de tekortkomingen van de trafo zijn er dan ook niet.
Repareren kan niet echt moeilijk zijn. Om te beginnen gebruik je geen muzieksignaal, want dan valt er weinig serieus te meten. Het zwabbert alle kanten op.
Een toongenerator met een constante toon van bijv 1 KHz en een constante amplitude werkt vele malen beter en sneller. Met de scope kun je dan stap voor stap meten en het hele signaal in de versterker volgen. Uiteindelijk kom je dan ook bij de fout uit. Alle andere methodes leveren alleen veel werk op met weinig (meet)resultaat.
Ook voor dit soort tamelijk simpele versterkers geldt meten is weten en zonder kennis krijg je hem niet gerepareerd.
Dit komt misschien hard aan, maar het is niet anders. Repareren is een vak waarvoor je kennis en kunde nodig hebt.
Zonder schema's wordt het dan nog lastiger.
Overigens staat een van mijn 100 volt eindtrappen al weer een paar weken bij een kennis, omdat zijn DAP versterker voor de derde keer terug is naar de leverancier. Klacht geen uitgangssignaal. De versterker is nieuw gekocht, maar (nog) niet bij mij in reparatie geweest. Ik weet daarom ook niet welk model van DAP het is. Wel is die geleverd door een firma uit Goes.
Highlite is de leverancier voor Nederland, misschien willen zij de schema's wel leveren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op maandag 1 juni 2026 00:04:23 schreef EHV_GMT:
Speaker op CN15 doet helaas niks...
Wat voor luidspreker? Volgens mij moeten er op een 100V versterker ook speciale 100V hoorns of 100V speakers.
Van de site van Bax:
Passieve 100 Volt-luidsprekers voor je 100 Volt-geluidsinstallatie of omroepinstallatie
Een 100 Volt-luidspreker is specifiek ontworpen voor een 100 Volt-versterker. Op een dergelijke versterker kan je alleen reguliere passieve PA-speakers aansluiten mits er bijvoorbeeld ene 8 Ohm-aansluiting aanwezig is, en 100 Volt-speakers kun je niet (altijd) op een reguliere PA-versterker aansluiten. Wat er zo bijzonder is aan 100 Volt-speakers is dat je het verbruik op de luidspreker kan instellen via zogenaamde 'tappings'. Zo zou je een luidspreker bijvoorbeeld in kunnen stellen op 5 Watt verbruik, 10 Watt en 25 Watt verbruik.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (57%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
- Echte 100v luidsprekers bestaan niet bij mijn weten.
- Enkele "100v" versterkers hebben ook een "gewone" 4 of 8 Ω uitgang
Wel bestaan er 100v luidsprekerboxen met een normale 8 0f 4Ω luidspreker erin.
Dan zit er ook een 100 volt transformator in die box die de lijnspanning (van de 100v versterker) omzet naar de 8 of 4Ω voor de luidspreker.
Zo bestaat er ook een 70v systeem.
Maar altijd zit er een transformator tussen de xxxvolt versterkeruitgang en de 4 of 8Ω luidspreker.
fred101
Golden Member
https://www.bax-shop.nl/100-volt-speakers/inbouw-100v-luidspreker 100V inbouw speakers. Daar zal dan wel een trafo tegenaan gebout zitten.
Wat ik voornamelijk bedoelde, als de TS een gewone 4 of 8 ohm speaker op de 100V-speaker uitgang aansluit, zou het dan kunnen dat er niets stuk is maar hij gewoon de verkeerde speaker/box/horn gebruikt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 1 juni 2026 16:37:09 schreef fred101:
https://www.bax-shop.nl/100-volt-speakers/inbouw-100v-luidspreker 100V inbouw speakers. Daar zal dan wel een trafo tegenaan gebout zitten.
Wat ik voornamelijk bedoelde, als de TS een gewone 4 of 8 ohm speaker op de 100V-speaker uitgang aansluit, zou het dan kunnen dat er niets stuk is maar hij gewoon de verkeerde speaker/box/horn gebruikt.
Zeerzeker zit daar een trafo op, of als het inbouw plafondspeakers zijn, erin gebouwd.
Ik vermoed dat de versterker in de beveiliging schiet (tenzij hij 2000watt is) met een laagohmige luidspreker (4 of 8 ohm) op de 100 volt uitgang.
Ik ga het niet proberen 
Sowieso is het handig om een 4/8 ohms speaker op de desbetreffende aansluiting te testen. Als het goed is zit die rechtstreeks op de eindtrap zoals bij een "normale" versterker en kun je zo controleren of het aan de trafo of aan de eindversterker ligt.
Voor zover ik weet schakelt bij 100 V versterkers de hoofdtelefoonaansluiting de speakers niet af bij inpluggen van een hoofdtelefoon.
Ik gok eerder dat je je speaker oprookt als je een 4/8 Ohms speaker op de 100 V aansluiting zet.
Zolang je het niet hard zet gebeurt er niet veel met die 8 ohm speaker op de 100 volt aansluiting, het vervormt alleen heel erg.
Daarom gaf ik het advies een oude speaker te nemen en geen dure hifi box.
Er zit gewoon een uitgangstrafo in zo'n versterker, net als een buizenversterker, alleen dan met een hoogohmige uitgangs wikkeling die bij vol vermogen tot 100 volt kan.
De 8 ohm aansluiting is bij de versterkers die ik ken ook een wikkeling op de trafo anders zou de belasting van de eindtorren scheef gaan.
Vaak is er ook een 70 volt aansluiting.
Dat gebruikte Ericsson vroeger bij de school omroepsystemen.
Die hoofdtelefoon aansluiting zou best eens uit de voortrap kunnen komen.
Aan de luidsprekerkant zit een omgekeerde trafo, die is 100 volt in en laagohmig uit, waarbij je meestal kan kiezen uit meerdere taps voor het vermogen, bv 2 watt, 4 watt, 6 watt etc.
Voorbeeld van een versterker:
[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]
Als het toch een hobbyproject is, zou ik de primaire kant van de trafo losnemen en rechtstreeks een 4/8 Ohms speaker op de eindtrap aansluiten, dan weet je of de eindtrap werkt.
Als je de trafo los neemt krijgen de eindtransistoren / fets geen spanning...
Maar die trafo is echt niet stuk, die is robuust.
Speaker direct aan de secundaire kant, dan sluit je die regelaars uit.
Verder gewoon meten is de beste oplossing
Worden die eindtorren een beetje warm?
Dan loopt er iig een ruststroom doorheen.
Spanning meten over de emitterweerstanden.
nonius
set SCE to AUX.
Daarom gaf ik het advies een oude speaker te nemen en geen dure hifi box.
Heb hier ooit zo'n 100V-box (met ingebouwde trafo en volumeregelaar (draadgewonden potmeter)) omgebouwd voor dit soort testdoeleinden tot 'universele test luidspreker'. Omschakelbaar van hoge naar lage impedantie, signaal van tip of ring, met een variëteit aan aansluitconnectors voor het gemak.
Maar volgens mij moet hij de uitgang ook veilig kunnen testen met een weerstand van 100 ohm of zo in serie met de 8ohm luidspreker? Het volume zal laag zijn maar voor testdoeleinden zal het wel volstaan.
Op maandag 1 juni 2026 17:52:00 schreef nonius:
[...]Heb hier ooit zo'n 100V-box (met ingebouwde trafo en volumeregelaar (draadgewonden potmeter)) omgebouwd voor dit soort testdoeleinden tot 'universele test luidspreker'. Omschakelbaar van hoge naar lage impedantie, signaal van tip of ring, met een variëteit aan aansluitconnectors voor het gemak.
Maar volgens mij moet hij de uitgang ook veilig kunnen testen met een weerstand van 100 ohm of zo in serie met de 8ohm luidspreker? Het volume zal laag zijn maar voor testdoeleinden zal het wel volstaan.
Zoals ik al schreef, dit soort versterkers zijn meestal geen rocket science, dat worden ze wel als het de moderne pwm versterkers zijn, maar dat is deze niet. Kennis en kunde en wat meetapparatuur is het enige wat je nodig hebt om het ding te repareren ennnnnnn, natuurlijk reserveonderdelen als er echt iets stuk is.
In het schema van een paar bijdragen terug (Revado) zit er op de secundaire van de trafo geen laagohmige tap.
Voor een test kun je een 8 Ohm luidspreker wel aansluiten parallel aan de primaire zijde. De wikkelingen moeten daarbij uiteraard wel aangesloten blijven.
De minimale impedantie is te berekenen uit de maximale wisselspanning over de primaire en het nominale vermogen van de versterker.
Voor een proefje op laag vermogen zal iedere low z speaker voldoen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
100v kun je simpel testen met een 800Ω speaker uit een oude Philips radio...
Bijv. de AD3800AM:

[Bericht gewijzigd door Arco op (45%)]
Heb nu een mp3 bestand van een uur van 1Khz op de usb stick gezet
Als ik nu een losse speaker aansluit op zone 1 8Ohm hoor heel zacht een toon/brom
En de andere zones meten bij de uitgangen tussen 0 en 100v - 635Hz en als ik aan die zoneregeling draai zie ik die waardes zakken van ~500 -> 300Hz
Ook sprong nu voorop opeens het lampje van de limit aan bij de hoofdvolumeknop.. maar die verdween ook weer bij het bewegen van een van die achterste prints..