100v PA versterker, wel geluid uit koptelefoon geen spanning uit speakeruitgangen

Op maandag 1 juni 2026 17:52:00 schreef nonius:
[...]

Heb hier ooit zo'n 100V-box (met ingebouwde trafo en volumeregelaar (draadgewonden potmeter)) omgebouwd voor dit soort testdoeleinden tot 'universele test luidspreker'. Omschakelbaar van hoge naar lage impedantie, signaal van tip of ring, met een variëteit aan aansluitconnectors voor het gemak.

Maar volgens mij moet hij de uitgang ook veilig kunnen testen met een weerstand van 100 ohm of zo in serie met de 8ohm luidspreker? Het volume zal laag zijn maar voor testdoeleinden zal het wel volstaan.

Zoals ik al schreef, dit soort versterkers zijn meestal geen rocket science, dat worden ze wel als het de moderne pwm versterkers zijn, maar dat is deze niet. Kennis en kunde en wat meetapparatuur is het enige wat je nodig hebt om het ding te repareren ennnnnnn, natuurlijk reserveonderdelen als er echt iets stuk is.

In het schema van een paar bijdragen terug (Revado) zit er op de secundaire van de trafo geen laagohmige tap.
Voor een test kun je een 8 Ohm luidspreker wel aansluiten parallel aan de primaire zijde. De wikkelingen moeten daarbij uiteraard wel aangesloten blijven.
De minimale impedantie is te berekenen uit de maximale wisselspanning over de primaire en het nominale vermogen van de versterker.
Voor een proefje op laag vermogen zal iedere low z speaker voldoen.

100v kun je simpel testen met een 800Ω speaker uit een oude Philips radio...
Bijv. de AD3800AM:

https://www.picclickimg.com/S0AAAeSw4phpv~be/Philips-AD3800AM-OTL-800Ohm-AlNiCo-8-Full-Range.webp

[Bericht gewijzigd door Arco op (45%)]

Heb nu een mp3 bestand van een uur van 1Khz op de usb stick gezet

Als ik nu een losse speaker aansluit op zone 1 8Ohm hoor heel zacht een toon/brom

En de andere zones meten bij de uitgangen tussen 0 en 100v - 635Hz en als ik aan die zoneregeling draai zie ik die waardes zakken van ~500 -> 300Hz

Ook sprong nu voorop opeens het lampje van de limit aan bij de hoofdvolumeknop.. maar die verdween ook weer bij het bewegen van een van die achterste prints..

Bij het bewegen van de aansluiting van stekker CH9 zag ik opeens het limit lampje branden...

Volgens mij gaat hier iets niet helemaal lekker...

Verschillende frequenties kan niet dat is een meetfout van je meter.
Als je een lichte brom hoort met zacht geluid lijkt het dat de eindtrap wel werkt maar geen signaal krijgt.
Meet eens de spanning ( gelijkspanning) over de emitterweerstanden van de eindtorren.
Daar moet je een spanningsval meten door de ruststroom.

Ik denk, en dat is positief bedoeld, dat je beter hulp kan vragen van een van de mensen hier die veel PA apparatuur repareren.
Dit gaat je zonder de nodige kennis niet lukken, zeker omdat er geen schema is.
Dat kan het beste met een vraag in V en A.
Wel je mailadres in je profiel zetten, dat kunnen alleen de ingelogde leden maar zien.

1 kHz is net de grens die jou meter kan meten maar dit merk overdrijft eerder dan dat ze bescheiden zijn dus hou daar rekening mee. De spanning die je meet zal in werkelijkheid ergens tussen de 0,7 tot 0,5x de echte waarde zijn. (jou meter kan 40Hz tot 1kHz aan) Daarom zei ik 300Hz.

Wat je het beste kunt doen is dit geluid insturen bij een goede normale versterker en dan op de in en uitgang met jou meter meten. Dan heb je in ieder geval een idee van hoe je meter hier op reageert.

Wil je hier echt wat zinvols doen dan heb je een scoop nodig (en een voldoende elektronica kennis natuurlijk) Als je audio wil leren repareren kun je beter met een ouderwetse analoge versterker beginnen en een signaalvolger bouwen of een scoop kopen. Een signaalvolger is gewoon op zijn simpelst een gemodificeerd setje computerboxjes die je met een paar losse onderdelen ombouwt. Dan kun je het signaal hoorbaar door de versterker volgen (moet je natuurlijk wel weten waar dat signaal hoort te lopen, met schema niet zo moeilijk, zonder als beginner weinig kans op succes maar je kunt geluk hebben.)

Op maandag 1 juni 2026 18:21:11 schreef Arco:
100v kun je simpel testen met een 800Ω speaker uit een oude Philips radio...
Bijv. de AD3800AM:

[afbeelding]

Die luidsprekers zijn ca 6 watt. Op 100 Volt kunnen ze defect raken bij volle uitsturing . Het vermogen is dan ca 12,5W.
Op 70 Volt zal de luidspreker prima werken en heel blijven. Het vermogen is dan 6, 125 Watt. Op de 100 Volt tap moet je de output van de versterker dus een beetje in de gaten houden, dat je niet te ver richting 100 Volt gaat.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (11%)]

Op maandag 1 juni 2026 17:12:17 schreef revado:
Zolang je het niet hard zet gebeurt er niet veel met die 8 ohm speaker op de 100 volt aansluiting, het vervormt alleen heel erg.

Waarom zou het erg vervormen?
Als de 100 Volt uitgang niet meer uitstuurt als een lage spanning van bijv. 5 Volt, zal de speaker werken met een vermogen van ca 3 Watt. Voor de meeste 8 Ohm luidsprekers is dat niets bijzonders.

Op maandag 1 juni 2026 18:54:06 schreef EHV_GMT:
Bij het bewegen van de aansluiting van stekker CH9 zag ik opeens het limit lampje branden...

Volgens mij gaat hier iets niet helemaal lekker...

[bijlage]

Heb je geen "iets"meter?

Nouja ik meet daar opzich niks verkeerds ookal ziet het er wat slordig uit met die weerstandjes...

Heb die CN9 kabel nu met een andere draad verbonden en opnieuw gesoldeerd op het bord, daar leek echt een breuk te zitten in die kabel en nu komen we ergens...

Als ik contact maak met die pin dan gaat de limiter vol aan en gaat de speaker op 8Ohm verschrikkelijk kraken en ik meet dan ook 70+volt uit zone 4 dus volgens mij is dit het..

Maar zou dat dan de aarde zijn die niet is aangesloten omdat ik alles los heb liggen....

Als ik die draad losknip en zelf beide eindjes vastpak slaat de limiter vol aan en heb ik +70v uit de uitgangen... lijkt wel of die weerstand mist om te kunnen werken...

Dat soort rare testen kun je beter niet doen, dat is de snelste manier om dingen te mollen. Het is goed mogelijk dat er wat begint te oscilleren door dat jij 50Hz injecteert of de capaciteit die jij toevoegt als jij dat doet en dan kunnen dingen heeeeel snel heel erg kapot gaan.

Het viel me toevallig op toen ik die draad vastpakte om opnieuw te solderen, zal dan wel deel uitmaken van een mute of protectie circuit vermoed ik.

Je hebt wel geluid op de koptelefoonuitgang, maar niet op de speakeruitgang.

Ik zou dan gaan meten vanaf het koptelefoon chassisdeel.
Eerst checken of die het signaal wel doorgeeft of onderbreekt.
Daarna kun je met een speakertje verder gaan luisteren. Een scoop is natuurlijk beter, maar als je die niet hebt, kun je simpel het signaal gaan "volgen".

Het zal niet de eerste keer zijn dat het signaal geblokkeerd wordt door een vuile keuzeschakelaar of volumepotmeter.
Maar het signaal volgend moet je er vrij makkelijk achter kunnen komen waar het signaal stopt.

Daarbij is het wel verstandig om de bedrading in tact te houden.
Losgekoppelde massa/aard-aansluitingen kunnen de boel natuurlijk verstoren.

Inmiddels heb ik dus gevonden waar het mis gaat maar weet ik nog niet hoe ik dit moet oplossen, als ik een draad die op stekker CN9 (loopt van de print aan de voorkant naar de print aan de achterkant(met o.a. speakeruitgangen) onderbreek en vastpak dan werkt alles.

Ook als ik deze draad weer aansluit en dan het contactpunt aanraak dan werken de speakeruitgangen weer.

Ik vermoed dat deze draad deel uitmaakt van een protectie/mute circuit maar geen idee hoe dat in elkaar steekt, heb het schema opgevraagd bij de importeur en het is even afwachten of ze mij die geven.

Ah oke,
Dan weet je "misschien" waar je "ongeveer" de fout moet zoeken.
Dat is wel alvast iets :)

Ik heb 's een versterker gefixt waarvan een condensatortje in het protectiecircuit defect was.
Maar in jou geval kan het natuurlijk ook zijn dat er daadwerkelijk een fout gedetecteerd wordt waardoor de speakers afgeschakeld blijven.

Meten is weten.
(als je weet wat je meet)

Op dinsdag 2 juni 2026 00:06:10 schreef fred101:
Dat soort rare testen kun je beter niet doen, dat is de snelste manier om dingen te mollen. Het is goed mogelijk dat er wat begint te oscilleren door dat jij 50Hz injecteert of de capaciteit die jij toevoegt als jij dat doet en dan kunnen dingen heeeeel snel heel erg kapot gaan.

Daar ben ik het mee eens. Ts knoopt draden aan elkaar, knipt draden los, vindt losse draden.

Heb die CN9 kabel nu met een andere draad verbonden en opnieuw gesoldeerd op het bord, daar leek echt een breuk te zitten in die kabel en nu komen we ergens...

en dan zonder te weten waar het voor dient of naar toe gaat.
Daar leek een breuk te zitten, maar zat er daadwerkelijk een breuk en heb je die hersteld.
Een afgemonteerde versterker met breuken in de bedrading, moet toch wel wat bijzonders zijn. Ik zal niet zeggen dat het nooit voorkomt, maar gezien over de jaren dat ik repareer valt dat wel mee, zeg maar hooogst zelden.

Op dinsdag 2 juni 2026 15:49:15 schreef EHV_GMT:
Inmiddels heb ik dus gevonden waar het mis gaat maar weet ik nog niet hoe ik dit moet oplossen, als ik een draad die op stekker CN9 (loopt van de print aan de voorkant naar de print aan de achterkant(met o.a. speakeruitgangen) onderbreek en vastpak dan werkt alles.

Ook als ik deze draad weer aansluit en dan het contactpunt aanraak dan werken de speakeruitgangen weer.

Ik vermoed dat deze draad deel uitmaakt van een protectie/mute circuit maar geen idee hoe dat in elkaar steekt, heb het schema opgevraagd bij de importeur en het is even afwachten of ze mij die geven.

Je bent dus aan het apparaat aan het werk terwijl het half los ligt, knipt draden door en soldeert er aan met het apparaat INGESCHAKELD?
Tsja.
Wij hebben daar eigenlijk de naam "kapot repareren" voor...
Op deze manier sloop je, als je pech hebt, meer dan je gaat fixen.
Je hebt dus duidelijk geen enkel idee hoe een en ander werkt.
Dat is helemaal niet erg, maar vraag dan of iemand met ervaring er naar kijkt.
Zoals Buzzy ook zegt, draadbreuken zijn, zeker in een apparaat, zeldzaam en hebben altijd een reden.

Op dinsdag 2 juni 2026 17:27:39 schreef revado:
[...]

Je bent dus aan het apparaat aan het werk terwijl het half los ligt, knipt draden door en soldeert er aan met het apparaat INGESCHAKELD?
Tsja.
Wij hebben daar eigenlijk de naam "kapot repareren" voor...
Op deze manier sloop je, als je pech hebt, meer dan je gaat fixen.
Je hebt dus duidelijk geen enkel idee hoe een en ander werkt.
Dat is helemaal niet erg, maar vraag dan of iemand met ervaring er naar kijkt.
Zoals Buzzy ook zegt, draadbreuken zijn, zeker in een apparaat, zeldzaam en hebben altijd een reden.

Vergeet niet te vermelden dat het ook levensgevaarlijk kan zijn. Ook 100 V lijnspanning prikt behoorlijk (ja weet ik uit ervaring), om nog maar te zwijgen over de voeding.

Bedankt voor jullie antwoorden en het meedenken.

Helaas zijn er geen schema's beschikbaar heb ik als antwoord vernomen dusja wat kun je er dan nog mee, helaas want als ik de functie van die connector en draad had kunnen vinden was er nog wat te herleiden geweest.

Op dinsdag 2 juni 2026 16:41:15 schreef buzzy:
[...]Dat ben ik het mee eens. Ts knoopt draden aan elkaar, knipt draden los, vindt losse draden.
[...] en dan zonder te weten waar het voor dient of naar toe gaat.
Daar leek een breuk te zitten, maar zat er daadwerkelijk een breuk en heb je die hersteld.
Een afgemonteerde versterker met breuken in de bedrading, moet toch wel wat bijzonders zijn. Ik zal niet zeggen dat het nooit voorkomt, maar gezien over de jaren dat ik repareer valt dat wel mee, zeg maar hooogst zelden.

Achteraf was het dus geen breuk, als ik die flatcable met 8 draden bewoog sprong de versterker aan, dus kreeg het idee dat er een breuk/ slecht contact zat.

Achteraf was het dus het fysiek aanraken van die ene kabel wat de versterker deed aanspringen. Die kabel was overigens niet bloot op dat moment en heb voltage meten voor ik eraan begon.

Ik ga wel opzoek naar hoe protectie/mute-circuits eruit zien op andere versterkers, wellicht kom ik dan wat dichter in de buurt.

Heb je de tip van DJohnny ter harte genomen en die transistor Q502 er uitgehaald en getest?

Nee dat kan ik nog wel even doen..

Dat is de TIP41C

B-C-E

B->C = 0,2v (groen lampje)
C->B = 0,2v (groen lampje)
B->E = 0.006v (rood lampje)
E->B = 0,006v (rood lampje)
C->E = 0,2v (groen lampje)
E->C = 0,2v (groen lampje)

Bedankt, zal eens een nieuwe bestellen ;)

Op dinsdag 2 juni 2026 20:09:15 schreef EHV_GMT:
Nee dat kan ik nog wel even doen..

Dat is de TIP41C

B-C-E

B->C = 0,2v (groen lampje)
C->B = 0,2v (groen lampje)
B->E = 0.006v (rood lampje)
E->B = 0,006v (rood lampje)
C->E = 0,2v (groen lampje)
E->C = 0,2v (groen lampje)

Bedankt, zal eens een nieuwe bestellen ;)

Is die transistor dan stuk?
Ikm heb geen rood/groenelampjes tester en weet dus ook niet wat en hoe hij test..........
Geef eens een modelnummer op van die wondermachine.
Voor een simpele transistortest kunnen de meeste universeelmeters wel van pas komen in de diodestand. Je meet dan over de BE overgang, de BC overgang en de CE overgang. Die laatste mag in geen van beide richtingen doormeten

Omdat je zegt dat tijdens je experimenten het overload lichtje aanging heb ik nog een suggetie.
Eenmaal heb ik meegemaakt dat in een uitgangstransformator een fikse windingsluiting zat. De wisselstroomweerstand was tot bijna nul gereduceerd. Dat zou je ook nog kunnen testen. Let wel dergelijke fouten zijn tamelijk zeldzaam, maar je kunt ze niet geheel uitsluiten

[Bericht gewijzigd door buzzy op (19%)]

Ik meet met de Uni-T UT161D - Rood lampje in diode stand is sluiting

De CE kan ik beide kanten opmeten met 0,2V zonder sluiting dat zou al niet mogen, tevens meet ik maar 0,2v van B-C en B-E dit zou volgens de norm ook 0,5-0,7v moeten meten... dus dat gaat niet goed.

Heb even een nieuwe TIP35c gepakt die hetzelfde werkt en die er ter vergelijk naast gemeten en die waardes kloppen wel met de opgave voor dit type en meting met deze multimeter.

B-C-E

B->C = 0,6v (groen lampje)
C->B = OL
B->E = 0.6v (groen lampje)
E->B = OL
C->E = OL
E->C = OL

[Bericht gewijzigd door EHV_GMT op (17%)]