Bapaktus
Special Member
Mijn meetlint antenne is gemaakt van een 5cm Stanley rolmaat 19mm breed en 5meter lengte. Product nr. 0-32-607.
Het metalen lint van de rolmaat was bedekt met een Mylar laag tegen het roesten.
De complete bouwbeschrijving, werking en toepassing is te downloaden op https://www.jendela.nl/diversen/PITA137N.pdf.
ruud (exPA0ROJ)
nonius
set SCE to AUX.
De naam van de antenna ('PITA') lijkt te suggereren dat het bouwen van de antenne geen onverdeeld genoegen is.... 
Bapaktus
Special Member
Op vrijdag 5 juni 2026 21:11:42 schreef nonius:
De naam van de antenna ('PITA') lijkt te suggereren dat het bouwen van de antenne geen onverdeeld genoegen is....
Ik geef mijn ontwerpen meestal een Indonesische naam.
Pita betekent lint of band!
Ruud
Van afval een antenne maken kost nix of weinig en het is ook nog leerzaam (als het werkt )
In een oud blauw Veron boek kwam ik de λ/2 coffee-can antenna tegen.Het is een knipsel uit 73 Magazine,mei 1983.Voor 2 meter is het een nogal lomp,groot ding maar voor 70 cm (alle afmetingen delen door 3) zou ik een soepblik kunnen gebruiken.
Wordt vervolgd. (als de soep op is
)
800 ml? huh..Ook hier heeft de krimpflatie toegeslagen 
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
ook geen puur staal.
Puur staal bestaat niet. Staal is per definitie een legering, een mengsel van metalen. Meer specifiek een legering van hoofdzakelijk ijzer. Toevoegsels kunnen zijn koolstof, chroom, nikkel, en eigenlijk ongeveer elk metaal.