Op 260.420MHz/260.430MHz (NFM) ontvang ik zojuist Russische muziek. (ma 1 juni 23:15)

Gewoon binnenshuis, voor een raam staand met uitzicht op het zuiden, met de standaard rubber-duck antenne van de IC-R10 breedbandontvanger.

Heb niet verder geluisterd of er meer stations waren. Ongetwijfeld zullen die er zijn.

Een paar jaar geleden heb ik ook al wat naar die FLTSATCOM's geluisterd. Kon behoorlijk wat stations ontvangen. Wordt af en toe behoorlijk grof gesproken (denk aan 27Mc en erger).

Zenden ga ik niet doen, niet wanneer ik op 2km van een vliegbasis woon en, uit het raam kijkend, de 60m hoge radiotoren zie. Die mannen zien eerder dat ik een signaal in de lucht zet dan dat je 'nonius staat nu ook op de watchlist van alle Amerikaanse 3-letterinstanties' kunt uitspreken :)

[Edit: en op 260.530MHz is een QSO aan de gang. Behoorlijk sterk signaal.

Eén groot voordeel van die geostationaire satellieten is dat ze altijd op hetzelfde punt staan. Met Oscar had ik in de ene hand de porto en de andere hand de zelfbouw-Yagi, en dan maar zo goed mogelijk de overkomende satelliet proberen te volgen. Met aan het einde van de overkomst steevast een lamme arm.]

De FLTSATCOM 7 heeft zijn brandstof op en is hierdoor niet meer bestuurbaar.. Hij beweegt zich in een 8 vormig patroon. Meestal ontvang je verticaal het beste, maar soms ook horizontaal. Gelanceerd 5 dec. 1986.

Heb het even opgezocht,FLTSatcom 150°--155° Zuid-Zuid Oost.Elevatiehoek 25°--27°,Dat is nou net een hoek waar mijn (balkon) antennes doof en blind zijn,dus ik moet toch een keer naar buiten met een portable scanner of met de TinySA met een oortje erin.

OT\Hoe is het eigenlijk met die NOAA 137.xxx MHz weersats?Is dat inmiddels ook ruimtepuin geworden?

150°--155° Zuid-Zuid Oost

Ik dacht dat de FLTSATCOM juist op 15°-22.5° WEST stonden, niet oost?

Als ik op je plaatje kijk dan zou ik ze juist eerder zo rond 200°-210° verwachten; in het zuid-zuidwesten dus.

Hoe is het eigenlijk met die NOAA 137.xxx MHz weersats?

Ah, die NOAA's :) Heb er goede herinneringen aan, was een leuke tijd, met een zelfgebouwde ontvanger, antenne en voorversterker die satellieten ontvangen en weerplaatjes op het computerscherm tevoorschijn toveren.

Geen idee of ze nog in gebruik zijn (en zo ja, het belangrijkste: of ze nog steeds APT gebruiken).

Alleen FLTSATCOM 7 is hier te horen. Die hing oorspronkelijk wel op 22 gr. West, maar is 'afgedwaald ' naar 7 gr. West.
FLTSATCOM 8 hangt boven Indonesië, 125 gr. Oost. Die is hier onmogelijk te ontvangen, want hangt helemaal beneden onze horizon..

Net toch eens eventjes gezocht naar APT bij de NOAA's, maar ze zijn er helaas mee gestopt:

Automatic Picture Transmission (APT), also known as NOAA-GEOSAT, is an analog image transmission mode used to by the NOAA weather satellites and formerly some Russian weather satellites to transmit satellite weather photos. On August 19th 2025, the final satellite transmitting this mode (NOAA-15) was decommissioned at 15:26 UTC. This mode is no longer in use.

https://www.sigidwiki.com/wiki/Automatic_Picture_Transmission_(APT)

Het stoppen van APT zat er jammer genoeg al heel lang aan te komen.

Heb zojuist even snel een geïmproviseerde dipool in elkaar geflanst. Die geeft zoals verwacht al direct een veel beter resultaat bij de ontvangst van FLTSATCOM boven de originele rubber-duck 'antenne'.

Maar is nog steeds lineaire polarisatie. Met een kruisdipool (circulaire polarisatie, RH) zou het signaal weeral 3dB moeten toenemen.

Je zou bijna zeggen...het is er voor gemaakt... :)

[Bericht gewijzigd door Hubie op (19%)]

Had de dipool eerst gewoon afgeknipt op 56cm (Lambda = 300/260MHz= 1.15m; 1/2 lambda = .576m; gegokte verkortingsfactor 0.97 geeft .576 * .97 = 56 cm).

Hij werkte prima, maar daarna voor de zekerheid de antenne nagemeten met de nano-VNA en hij zat wat laag in de band, ca. 240MHz. Maar met een zijkniptangetje zat hij zo op 260MHz :)

(totale dipoollengte is nu 52cm).

Misschien dat ik nog eens een keer zo'n tapemeasure kruis-yagi in elkaar ga prutsen....

Het is er voor gemaakt...

Misschien, maar er slingeren hier zat restantjes installatiedraad rond. Ik hoef er niet eens naar te zoeken, gewoon even rondwroeten op de werkbank :)

Trouwens wel een ingenieuze manier om met die krokodilleklemmetjes de antenne wat te verlengen. Ik deed dat altijd met een kroonsteentje, maar die krokodillenklemmen is veel gemakkelijker.

Op maandag 1 juni 2026 21:00:32 schreef Henry S.:
Met meetlinten: https://diebastelkammer.wordpress.com/2018/09/11/uhf-milsat-satcom-ein…

Binnen,windvrij, is dat een prima antenne maar buiten?Met een beetje wind wappert het alle kanten op,vrees ik.

Wind zal wel meevallen. Misschien bij windkracht 9. Bij permanente opstelling kan het wel gaan roesten .
Hangt of van het materiaal. Met een magneetje kun je testen of het roestvrij is of niet..

Op donderdag 4 juni 2026 00:15:39 schreef Hubie:
[...]

Binnen,windvrij, is dat een prima antenne maar buiten?Met een beetje wind wappert het alle kanten op,vrees ik.

Mijn 137 MHz antenne, gemaakt van meetlint.
Op strand of ophangen in een boom.
d.d. 1.1.2010.
Lokatie GOA, India.
Zie bijschrift.
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (44%)]

Op vrijdag 5 juni 2026 17:10:45 schreef Bert jan:
Wind zal wel meevallen. Misschien bij windkracht 9. Bij permanente opstelling kan het wel gaan roesten .
Hangt of van het materiaal. Met een magneetje kun je testen of het roestvrij is of niet..

Net even getest bij 3 meetlinten.Het is "matig" magnetisch,dus geen RVS maar ook geen puur staal.Zal wel een of andere vage legering zijn...

Net eventjes een hier rondslingerende magneet tegen de op de werkbank rondslingerende rolmaat (Stanley powerlock) gehouden, en da's toch echt staal, geen vage legering.

Denk niet dat je 'vage legeringen' dergelijke materiaaleigenschappen kan geven, het lijkt wat dat betreft behoorlijk op verenstaal (als het dat zelfs niet is). Zal ook wel een warmtebehandeling nodig hebben gehad. En gezien de (oppervlakkige) roest op het meetlint is het ook geen RVS. Sowieso is RVS onverstandig als je het gaat lakken.

De meetlinten zijn daarnaast ook behoorlijk goed soldeerbaar met zachtsoldeer.

'How it's made' is het met me eens dat het staal is :) : https://www.youtube.com/watch?v=N_necSB2dsM&t=37s

Bapaktus: wow, da's een heel andere manier van een tape-measure antenne!

Vertel mij wat! :)

(Nonius verwijst Hubie door naar de 'Stahlschlüssel'; eindeloos veel leesplezier! >:) )

Mijn meetlint antenne is gemaakt van een 5cm Stanley rolmaat 19mm breed en 5meter lengte. Product nr. 0-32-607.
Het metalen lint van de rolmaat was bedekt met een Mylar laag tegen het roesten.
De complete bouwbeschrijving, werking en toepassing is te downloaden op https://www.jendela.nl/diversen/PITA137N.pdf.
ruud (exPA0ROJ)

De naam van de antenna ('PITA') lijkt te suggereren dat het bouwen van de antenne geen onverdeeld genoegen is.... :)

https://en.wiktionary.org/wiki/PITA

Op vrijdag 5 juni 2026 21:11:42 schreef nonius:
De naam van de antenna ('PITA') lijkt te suggereren dat het bouwen van de antenne geen onverdeeld genoegen is.... :)

https://en.wiktionary.org/wiki/PITA

Ik geef mijn ontwerpen meestal een Indonesische naam.
Pita betekent lint of band!
Ruud

Ruud,zie de post van nonius hierboven...

Van afval een antenne maken kost nix of weinig en het is ook nog leerzaam (als het werkt )
In een oud blauw Veron boek kwam ik de λ/2 coffee-can antenna tegen.Het is een knipsel uit 73 Magazine,mei 1983.Voor 2 meter is het een nogal lomp,groot ding maar voor 70 cm (alle afmetingen delen door 3) zou ik een soepblik kunnen gebruiken.
Wordt vervolgd. (als de soep op is ;) )

800 ml? huh..Ook hier heeft de krimpflatie toegeslagen :+

ook geen puur staal.

Puur staal bestaat niet. Staal is per definitie een legering, een mengsel van metalen. Meer specifiek een legering van hoofdzakelijk ijzer. Toevoegsels kunnen zijn koolstof, chroom, nikkel, en eigenlijk ongeveer elk metaal.