Onze 12 zonnepanelen (3600 Wattpiek) hebben de omvormer in de garage. In de groepenkast is de omvormer aangesloten op een EMAT EA16-32 B16 Aardlekautomaat 300mA.
Nu zijn we van plan de omvormer te verhuizen naar de zolder en daar een PV-verdeler te plaatsen, die de omvormer bedient en de wasmachine.
Het liefst wil ik de in de groepenkast aanwezige aardlekautomaat blijven gebruiken.
De vraag is: welke componenten moeten er (behalve een hoofdschakelaar) in de PV-verdeler voor de omvormer en de WCD?
Ik zie verschillende oplossingen, maar de meeste hebben een ALA in de PV-verdeler en sluiten in de groepenkast aan op een installatieautomaat, wat dus niet mijn voorkeur heeft.
Alvast dank voor tips!
In de PV verdeler komt dan een B16 installatieautomaat voor de omvormer en een B16 30mA aardlekautomaat voor de wasmachine. Richting de meterkast mogen dan geen stopcontacten meer op deze groep zitten
[Bericht gewijzigd door Erik777 op (24%)]
Het liefst wil ik de in de groepenkast aanwezige aardlekautomaat blijven gebruiken
Dat is niet slim. Bij een fout in de pv-installatie kan je niet meer wassen, bij een fout in de wasmachine kan je pv-installatie ook uitschakelen.
Oplossing is de pv-aardlekautomaat in de groepenkast verplaatsen naar de pv-verdeler op zolder.
In de groepenkast een B20A installatieautomaat plaatsen op de vrij gekomen plek van de pv-aardlekautomaat.
3600Wp is al aardig op het randje voor een 16A automaat.
Laat wat ruimte vrij naast de pv-aardlekautomaat, zodat deze zijn warmte wat gemakkelijker kwijt kan.
Hoe groot is het vermogen van de omvormer?
Het beste zou zijn de B16A/300mA alamat te vervangen door een B20/300mA alamat, en in de groepenkast een B25A automaat te gebruiken, bij een eenfase netaansluiting van 35 of 40A.
[Bericht gewijzigd door keebrev op (12%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
gezien normaal de 80% regel word gebruikt ( als je het goed doet) dan is 3600WP idd te veel voor een B16. zou eerder een B20 zijn. spanningsval is ook een dingetje, check nu eens je netspanning in de omvormer midden op de dag, een zonnige dag! als je dan al aan 245V komt dan zou ik eerder 4mm2 naar de zolder trekken want anders gaat je omvormer straks plat bij 252V. een aparte groep naar de meterkast is beter, een automaat is een bimetaal en doet ook een watt of2-5 aan verliezen. die heb je dan 2x als je een tussenverdeler hangt.
Om te beginnen: veel dank voor jullie snelle op- en aanmerkingen.
Eerst maar een paar feiten:
De omvormer is een Solar Edge SE 3500H, 7,5 jaar geleden geïnstalleerd door een groot bedrijf, geen beunhazen, ze bestaan nog steeds. De EMAT EA16-32 B16 Aardlekautomaat 300mA was het advies van die firma.
In de praktijk wordt er nooit 3600 Watt opgewekt, ik zie wel eens 3000 Watt. Nu de panelen iets ouder worden zal die 3600 Watt ook niet meer gehaald worden, lijkt mij. Dus zitten we aardig aan die max. 80%.
Een paar jaar geleden is door hetzelfde bedrijf bij een kennis een installatie gemaakt (ook 12 panelen) met een pv-verdeler met daarin zowel voor de WCD als voor de panelen een aardlekautomaat EMAT EA 16-32 C16 30mA. Verder is in de groepenkast de installatieautomaat van de wasmachinegroep vervangen door een EMAT EGN 16-32 C20.
Misschien is dat voor mij ook een goede oplossing. In dat geval: jammer van de oorspronkelijke aardlekautomaat.
Nieuwe draden (4mm2) trekken is geen optie. Maar ik ga wel voor een veilige situatie.
Dank voor eventuele verdere suggesties.
testman
als je panelen minder opleveren, was ze eens, dat scheelt zo een paard honderd watt.. als je er over kijkt, dan zijn ze zeker nu vaak licht geel van zand en stuifmeel.
schone panelen herken je op google earth, dan is het huis een verblinde vlek van de blinkende panelen op dak 
een emat aardlekautomaat, dat het bedrijf nog bestaat geloof ik wel. action rommel verkopen als hager spul. die 18mm dingen zijn prima als pootje als de magnetron wiebelt en verder ellende op afroep. kom er teveel tegen met mankementen wat gewoon slechte productie is.
[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]
Een bedrijf wat Emat of Shit Chint automaten installeert kan ik al niet meer serieus nemen.
Lijkt op Saman en dat is wel een grote, maar hadden er bij mijn ouders ook een zooitje van gemaakt. (Geneens ALS bij panelen)
Heb een nieuwe groepenkast door mijn collega laten hangen (had zelf geen tijd)
Op zondag 7 juni 2026 12:00:43 schreef Midas:
Een paar jaar geleden is door hetzelfde bedrijf bij een kennis een installatie gemaakt (ook 12 panelen) met een pv-verdeler met daarin zowel voor de WCD als voor de panelen een aardlekautomaat EMAT EA 16-32 C16 30mA. Verder is in de groepenkast de installatieautomaat van de wasmachinegroep vervangen door een EMAT EGN 16-32 C20.
Een automaat van 20 A met daar een 16 A achter is niet selectief, bij sluiting gaan beiden er uit.
Dat hoeft niet erg te zijn op zich.
voor 25A in de groepenkast moet je 4mm2 gebruiken, en er zal 2,5 zitten.
En in een (huis) installatie horen geen C automaten als dat niet strikt noodzakelijk is.
Die zijn er om een hoge inschakelstroom van bv een dikke motor op te vangen, dat is een wasmachine niet en een PV ook niet.
Het bedrijf kan lang bestaan, maar dat zegt helemaal niets over de manier hoe ze werken.
Nuttige tips, dank. Ik ga ABB componenten gebruiken, daar zit mijn groepenkast al bijna vol mee.
Die (max) 3600 Watt leveren een kleine 16 Ampère op, toch? Dan zou 2,5mm2 toch moeten kunnen? Al die installaties met een pv-verdeler via de wasmachinegroep hebben gewoon de 2,5mm2 lijkt mij want het is juist het voordeel om geen nieuwe draden te hoeven trekken (als dat überhaupt zou lukken door de bestaande buis). In de praktijk is het altijd wel minder dan 3600 Watt.
Maar wat is nu de beste componentenkeuze voor:
- de WCD
- de omvormer
- de vervanging van de IA van de wasmachinegroep
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
FWIW: bij mijn PV installatie (5 kW omvormer; 4 kW piek aan panelen) is een B25 aardlekautomaat in de groepenkast geplaatst.
Op maandag 8 juni 2026 06:19:36 schreef High met Henk:
Een bedrijf wat Emat ofShitChint automaten installeert kan ik al niet meer serieus nemen.Lijkt op Saman en dat is wel een grote, maar hadden er bij mijn ouders ook een zooitje van gemaakt. (Geneens ALS bij panelen)
Heb een nieuwe groepenkast door mijn collega laten hangen (had zelf geen tijd)
Ik zal eens chekcen of ze dat bij mij hebben gedaan. Maar: moet dit vanuit de norm? Ik heb zelf micro-omvormers. In pincipe is er verder niets aan te raken bij mij (totdat ik op het dak klim).
Op maandag 8 juni 2026 06:19:36 schreef High met Henk:
Lijkt op Saman en dat is wel een grote, maar hadden er bij mijn ouders ook een zooitje van gemaakt. (Geneens ALS bij panelen)
Bij mijn schoonouders (ook Saman) een 4K SolarEdge enkelfase met een 20A Schneider en geen ALS. Maar volgens mij heeft Solaredge (in dit geval een eerste generatie) vrij goede beveiligingen zodat dit niet altijd nodig is?
Verder geen klachten behalve dat de vervanging van een defecte optimizer gratis was, op het werkloon na (70€ iirc). De volgende vervang ik zelf wel... (CIS panelen dus optimizer voor hoge voltages en dubbele input nodig)
Op maandag 8 juni 2026 08:29:14 schreef revado:
[...]Een automaat van 20 A met daar een 16 A achter is niet selectief, bij sluiting gaan beiden er uit.
Dat hoeft niet erg te zijn op zich.
voor 25A in de groepenkast moet je 4mm2 gebruiken, en er zal 2,5 zitten.
En in een (huis) installatie horen geen C automaten als dat niet strikt noodzakelijk is.
.
Dat hangt helemaal af van je aardverspreidingsweerstand Ra (TT-stelsel). Een B-kar 16A automaat schakelt bij kortsluiting naar aarde uit met 5* Inom = 80A. Ra dient dan minimaal 230/80 = 2,8 Ohm te zijn. Bij een C-kar 20A is dat 10* Inom =200A, met een Ra van 230/200 = 1,15 Ohm.
Zit je daartussen met je Ra, dan zal je C-automaat achterover leunen.
Bij een TN-stelsel zit je al gauw dik onder de 1 Ohm (tenminste hier ter plekke, 30m van trafohuisje, Zline = 0,17 Ohm/ Ik = 1385A). De hoofdzekering is een C25A, die floept eruit bij 230/250 = 0,92 Ohm. Dan is zelfs een C25A niet selectief voor een B16A automaat (Uw netbeheerder biedt aarding aan).
Met een goeie kortsluiting (sleuvenfrees door een leiding) ligt alles eruit, de automaat, aardlekschakelaar en de hoofdzekering...(gelukkig een automaat).
Maar wat is nu de beste componentenkeuze voor:
- de WCD
- de omvormer
- de vervanging van de IA van de wasmachinegroep
Het beste zou zijn de B16A/300mA alamat te vervangen door een B20/300mA alamat, en in de groepenkast een B25A automaat te gebruiken, bij een eenfase netaansluiting van 35 of 40A.
van een goed merk, ABB, Eaton, Hager, Schneider (alfabetische volgorde)
testman
Op maandag 8 juni 2026 21:16:50 schreef keebrev:
[...]Met een goeie kortsluiting (sleuvenfrees door een leiding) ligt alles eruit, de automaat, aardlekschakelaar en de hoofdzekering...(gelukkig een automaat).
[...]
[...]
van een goed merk, ABB, Eaton, Hager, Schneider (alfabetische volgorde)
met een punttang lukt dat ook, 1000A vermogensautomaat eruit en 10KV 25A zekeringen van de trafo. andere orde grootte, een steekvlam van 8 meter en geen schilder krijgt een ruimte zo snel geheel zwart..
Voorlopig is dit mijn plan:
PV-verdeler: ABB ZV16-40, daar zit in:
- Hoofdschakelaar
- 2 stopcontacten (1 was voldoende, maar ja...)
- 2 ABB aardlekautomaten B16 30mA
In de groepenkast:
ABB installatieautomaat C20 (De 20A C-karakteristiek zie ik bij meerdere vergelijkbare oplossingen)
Dank voor alle tips, adviezen, lessen, etc.