Goedemiddag eenieder,

Een vraagje hier, ik gebruik cat 6E kabel met 8R8 stekers EAN 3598410743442 van Radiall.
Aangeknepen met de bijbehorende Radiall tang.
Kabel TKF UTP 6E 23 awg (steker is voor 24 tot 26, (de 5E ook overigens) kabel is dus zelfs iets dikker dan verlangt)
Ik blijf problemen houden met contact.
Gebruik ik de 8P8 variant (voor cat 5E) werkt alles in een keer.
Je snapt welke ik gebruik.
Maar het blijft zeuren, waarom werkt de voorgeschreven combinatie kabel/steker niet?
Zijn er meer mensen die hier last mee hebben?

Op dinsdag 9 juni 2026 12:33:58 schreef Jinny:
Kabel TKF UTP 6E 23 awg (steker is voor 24 tot 26, (de 5E ook overigens) kabel is dus zelfs iets dikker dan verlangt)

Je kabel is 23AWG en de stekker is geschikt voor 24 tot 26AWG, dan is je kabel toch te dun?

Is UTP 5E dikker dan UTP 6E?

Op dinsdag 9 juni 2026 16:04:05 schreef Lambiek:
[...]
Je kabel is 23AWG en de stekker is geschikt voor 24 tot 26AWG, dan is je kabel toch te dun?

AWG werkt (onlogischerwijze) andersom... ;) (lagere waarde is dikker...)

Bij nog dikker draad als AWG0 gaan ze onder nul verder voor het gemak... :+
AWG0, AWG00 (of AWG-1), AWG000 (of AWG-2),...

[Bericht gewijzigd door Arco op (19%)]

Dat, Amerikaanse logica.
Ik snap nog steeds de redenatie niet achter dat AWG, maar soit.
Ze meten ook in bananen ipv het metrisch stelsel.

Maar dat geeft nog geen oplossing voor mijn probleempje..

AWG-cijfers geven (theorethisch) aan hoe vaak een koperdraad getrokken is om tot de gewenste afmeting te komen.

AWG 23 is dus 23 keer kleiner getrokken dan AWG0 en is daarmee dikker dan AWG 24-26 dat respectievelijk 24 en 26 keer door een mal getrokken is.

Verder eens met Amerikaanse meet'systemen'.

Hier hadden we overigens ooit ook problemen met contact: de gebruikte tang was weliswaar geen echte Radiall of andere merk-tang maar ook geen bouwmarkt-goedkoopje. Toch bleek na na-knijpen met een betere tang dat 1 of 2 contacten niet lekker contact maakten.

Dus: tang al gecontroleerd en eventueel met een andere tang (indien aanwezig) geprobeerd?

Tang doet het prima (op de steker voor cat5)
Sterker, deze tang is aangeschaft vanwege eerdere problemen met de comby.
Is een originele (dure) Radiall tang.

Edit, CAT5/6 is CAT5, maar dat gebruik ik dus ook voor CAT6 inmiddels.

[Bericht gewijzigd door Jinny op (22%)]

Connectoren voor soepele aders zijn niet geschikt voor stugge aders.
Daar zijn speciale connectoren voor.
De "gewone" hebben een pen die door de isolatie en de soepele aders boort, degene voor stug hebben een soort "vorkje" wat zich vast bijt in/ om de stugge ader.
Ik gebruik al jaren EZ spul, zowel cat 5E ls Cat 6 nooit meer problemen.
Vroeger veel gezeur gehad bij klanten, ook als ze het zelf hadden aangelegd, ik pik ze er zo uit met dee datatester.
Zeker met POE moet het gewoon goed zijn.

Bij de EZ connector druk je de aders door de connector, de tool knipt ze zelf af.

Op dinsdag 9 juni 2026 16:04:05 schreef Lambiek:
[...]

Is UTP 5E dikker dan UTP 6E?

De aderisolatie van Cat 6 is dikker dan die van 5e.
Connectoren zijn absoluut niet uit te wisselen.

René, ik weet het verschil tussen soepel en vast
Als het EAN nummer uit de eerste post gebruik zal je zien dat die voor vaste kabel bedoeld is, incl vorkje inderdaad, en toch werken ze niet goed.
Geef het EAN nummer van de zooi die jij gebruik en ik ga ze proberen.

Op dinsdag 9 juni 2026 18:30:11 schreef revado:
[...]

De aderisolatie van Cat 6 is dikker dan die van 5e.
Connectoren zijn absoluut niet uit te wisselen.

Connectoren voor CAT5 zijn bij mij prima te gebruiken op CAT6...

Op dinsdag 9 juni 2026 12:33:58 schreef Jinny:
G

Wellicht is dikker wel het probleem, het is in elk geval niet de juiste connector.

Overigens probeer ik dat soort stekkers niet te gebruiken, zeker niet in professionele toepassingen. Prefab kabels of afwerken op keystones / patch panels.

Als er dan toch dwingend een stekker op een losse kabel moet dan hebben PHOENIX, Helmholz en co daar hele mooie oplossingen voor.

Op dinsdag 9 juni 2026 18:44:07 schreef Sine:
[...]

Wellicht is dikker wel het probleem, het is in elk geval niet de juiste connector.

Overigens probeer ik dat soort stekkers niet te gebruiken, zeker niet in professionele toepassingen. Prefab kabels of afwerken op keystones / patch panels.

Als er dan toch dwingend een stekker op een losse kabel moet dan hebben PHOENIX, Helmholz en co daar hele mooie oplossingen voor.

Puntje is Sine, kabel en steker worden geleverd als bij elkaar horende. (door de TU)
In de praktijk werkt het niet.
Daarom vind ik het zo vaag dat de CAT5 steker uitstekend werkt op de CAT6 kabel.
Ik liep weer eens tegen het probleem aan hier aan boord, het systeem eens bedraden ipv afhankelijk te zijn van de WIFI voor vaste toepassingen.
En na het nodige gevloek (want ik probeerde het toch weer) toch weer terug naar de CAT5 stekers en ineens werken..

voorheen werden op t werk ook die radiall r280 mod 8p8 stekkers gebruikt, maar dat is overgegaan naar stekkers waar je de aders doorheen kunt schuiven. werkt ook met een gewone rj tang fijner, kniptang draden op maat knippen, paar mm naar achter schuiven en aanpersen. heb er tot nu toe geen problemen mee gehad of er nu cat6 of cat5e soepel of stug inzat.

die radiall tang had ik van t werk ook 1 gehad, duur ding idd maar ik vond het geen fijne tang. heb van mezelf een rj tang die de 30 jaar inmiddels wel haalt gepakt. die doet het nog prima.