Als iedereen een 3x35A aansluiting heeft is het denk ik heel simpel, alles op 3x25A afzekeren dan hou je 10A over per appartement. Zeker als je zegt dat het niet nodig is.

Die 30x10A ga je gewoon gebruiken in de parkeer garage.

Met loadbalancing op de chargers is dan een verzwaring op het pand helemaal niet nodig. (Zowiezo krijg je die niet meer de eerste 5 to 10 jaar ivm net congestie).

Een EV heeft minimaal 6A nodig om te kunnen laden, daar onder schakelt die af.
Dus ik zou toch voor die oplossing gaan.

Wat DK zegt is ook precies wat ik in mijn eerste post zei.

Met losse kabels naar alle appartementen krijg je onder de parkeerplaatsen al gauw een enorme chaos van kriskras door elkaar lopende kabels...

Op donderdag 11 juni 2026 16:06:45 schreef ArashiZoner:
Enorm bedankt - allemaal waardevolle informatie.

De parkeerkelder is inderdaad onder ons complex, iedereen heeft daar een eigen parkeerplek.

Ik zou niet boven lithiumaccu's willen wonen.

Op vrijdag 12 juni 2026 08:16:11 schreef Gerard*:
[...]

+1

Op donderdag 11 juni 2026 17:23:08 schreef revado:
Er is mogelijk nog een addertje onder het gras.
De woningen hebben ieder 3 x 35A, maar de voorzekering in de centrale ruimte is waarschijnlijk maar 3 x 80 of 3x 125 ampere,en waarschijnlijk over meerdere strangen een kast.
Als de woningen een WP hebben en inductie koken, er er komen opeens 30 EV's bij dan is die voorzekering dus veel te laag.
...

Misschien begrijp ik je verkeerd maar je maakt hier een denkfout:
In een appartementencomplex staan de netaansluitingen van de woningen altijd los van het complex zelf.
Er zijn dus 30 netaansluitingen met slimme meter gemaakt voor c.q. in de woningen, vaak via stamleiding.
Daarnaast wordt een netaansluiting voor faciliteiten van het complex gemaakt in de algemene meterkast.
De hoofdzekeringen van de algemene meterkast van het complex staan dus 100% los van de 30 woningen.

Nee. Bij dit soort gebouwen komt vaak 1 leiding binnen die gesplitst wordt. Daar wordt niet bij uitgegaan van een 100% gelijktijdige belasting.

Bij mijn complex komt bv 3x50A binnen (meszekeringen in verdeelkast) en loopt vanaf daar naar 6 appartementen (2x3), dus 2 kabels omhoog waar iedereen op zit. En per woning varieert dat tussen 1x35 en 3x25.

Dat gaat prima (geljiktijdigheidsfactor) maar als iedereen zn auto gaat laden is de kans heel groot dat die invoer het niet trekt.

Natuurlijk heeft de algemene meterkast ook eigen zekeringen maar de kans is 90% dat die, net zoals een woning, gewoon op 1 van de centrale punten aangesloten zit en dus meetelt met de voorbeveiliging.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (17%)]

Op vrijdag 12 juni 2026 08:16:11 schreef Gerard*:
[...]

Ik ook niet.
Nu is de kans dat ik boven zoiets woon nihil, maar soit.

Offtopic,
In Rotterdam, waar ik een aantal maanden verbleven heb staat een parkeergarage waar op de eerste verdieping alle E auto's staan te laden.
Uit veiligheidsoverwegingen zou -ik- als ik het voor het zeggen had gehad deze op de bovenste verdieping gezet hebben.

E auto's kunnen ook bij niet gebruik in de brand schieten.
In tegenstelling tot brandstofauto's die eenmaal afgekoeld vrijwel nooit uit zichzelf gaan branden.
Als daar een Tesla of een andere E auto in de brand schiet fakkelt het hele gebouw af.
Als die zooi op de bovenste verdieping staat niet.

Op vrijdag 12 juni 2026 08:44:20 schreef DJSmiley:
Nee. Bij dit soort gebouwen komt vaak 1 leiding binnen die gesplitst wordt. Daar wordt niet bij uitgegaan van een 100% gelijktijdige belasting.

Bij mijn complex komt bv 3x50A binnen (meszekeringen in verdeelkast) en loopt vanaf daar naar 6 appartementen (2x3), dus 2 kabels omhoog waar iedereen op zit. En per woning varieert dat tussen 1x35 en 3x25.

Dat gaat prima (geljiktijdigheidsfactor) maar als iedereen zn auto gaat laden is de kans heel groot dat die invoer het niet trekt.

Natuurlijk heeft de algemene meterkast ook eigen zekeringen maar de kans is 90% dat die, net zoals een woning, gewoon op 1 van de centrale punten aangesloten zit en dus meetelt met de voorbeveiliging.

Ik ben het meestal met je eens maar dit keer ga ik toch mijn twijfels delen:

Een huizenblok van 3x2 is niet het zelfde als een flatgebouw van 7 verdiepingen en 30 woningen. De manier van netpanning opsplitsen gebeurd hier dan ook vaak anders, zij het niet anders per regio c.q. netbeheerder.
Ik kom voor mijn werk in de grote regio Rotterdam/Rijnmond erg veel in de netspanningsruimte van een appartementencomplex en zie daardoor de verschillende manieren waarop een netbeheerder werkt, of langere tijd geleden werkte:

In kleinere complexen met vaak 6 tot 8 woningen per portiek wordt er inderdaad vaak met 1 voedingskabel gewerkt die in een (vaak oude Holec) verdeler wordt opgesplitst naar de hoofdvoedingen voor de woningen en een aftakking voor de facilitaire zaken van het complex zelf. Zoals verlichting, lift, intercom, MV, etc.

In grotere complexen zie ik vrijwel altijd dat de netvoeding vanaf de BG (parkeergarage/bergingengang) op verschillende plekken omhoog door alle meterkasten van de woningen gaat. Die kabel is ononderbroken en vind zijn oorsprong meestal in een afgesloten ruimte van de netbeheerder, of ergens lokaal in een trafostation.
Naast deze netvoeding voor de woingen komt er los hiervan een kabel binnen welke direct op de algemene groepenkast wordt afgewerkt, inclusief eigen hoofdzekeringen.
Het is hooguit 1 dikke voedingskabel die in 1 elektraruimte (van de netbeheerder) wordt opgesplitst in een MES-zekeringenkast, om naar de woningen en naar de algemene meterkast in aangrenzende ruimte te gaan. Maar nog altijd is de algemene meterkast van het complex dan afgezekerd met eigen zekeringen plus slimme meter, waar achter geen woningen zitten.

Een ander verhaal zijn bijvoorbeeld oude kantoor- of fabriekspanden welke tot de muren en vloeren zijn gesloopt en opnieuw zijn opgebouwd met verschillende appartementen. In dit geval 'kan' er aangekoppeld zijn op de bestaande/oude situatie van 1 aanwezige netvoedingskabel en is er geen aparte voeding door de netbeheerder ingebracht voor de woningen. In zulke situaties wordt er meestal redelijk zwaar voorbeveiligd op basis van de gelijktijdigsheidsfactor en zitten de woningen plus het complex indirect wel op 1 zekering.

Buitenom of je via andere woningen mag, kun je het beste eerst vragen aan de gemeente; verzekering ;verhuurder of er met een el auto mag parkeren en of laden. Er zijn met het oog op brandende accu's en de daarmee enorm hoge temperatuur en geen ruimte deze te plaatsen in een waterbakal vele plaatsen dat het verboden is. Het zelfde mag je ook niet el rolstoelen parkeren en laden inverkeersruimten in woongebouwen.

Op donderdag 11 juni 2026 13:10:45 schreef ArashiZoner:
(...)

Verder voldoet het complex en laadsysteem aan huidige wet- en regelgeving over laadpalen in parkeergarage.

Waarom nou al deze zaken er keer op keer bijslepen terwijl het in de startpost staat?

Gewoon in de VVE bespreken en naar een notaris gaan om een en ander in de eigendomsactes vast te leggen.
Technisch zie ik geen problemen.

Het aansluiten van de laadpalen op de eigen meterkasten van de verschillende appartementen is wellicht bij de aanleg duur en complex, maar bij het beheer daarna is het verreweg de mooiste oplossing.

Met name het feit dat er voedingen vanuit verschillende meterkasten door dezelfde ruimte lopen, is volgens mij een aandachtspunt. Zeker ook als je ervan uit moet gaan dat de spanning in de parkeergarage uitgeschakeld moet kunnen worden. Dus er zal een voorziening moeten komen, waardoor het niet nodig is om in geval van nood alle appartementen af te gaan om de spanning af te schakelen.

Groot voordeel bij de beheersfase is dat iedere appartementseigenaar zelf verantwoordelijk is voor de betaling van de afgenomen elektriciteit aan de leverancier. Je hebt geen onderlinge verrekening en dat betekent dus ook geen administratieve lasten en potentiele kans op conflicten. Ook loop j eniet het risico dat je gezamenlijk opdraait voor een eventuele wanbetaler.

Aansluiten op de huisaansluitingen betekent ook dat er geen zware gemeenschappelijke aansluiting nodig is. Dat scheelt nogal in de beheerkosten. Tenminste dat is nu zo, dat argument wordt minder als het verbruiks- en tijdsafhankelijke tarief wordt ingevoerd zoals nu de planning is.

Op vrijdag 12 juni 2026 15:56:41 schreef mvdk:
[...] Gewoon in de VVE bespreken en naar een notaris gaan om een en ander in de eigendomsactes vast te leggen.
Technisch zie ik geen problemen.

Als de Notificatieregeling voor laadpalen wettelijk vastgelegd wordt, bespaart je dat een gang naar de notaris. Scheelt een hele hoop €€€.
Tot de Wet er is, wordt het al oogluikend toegestaan.
Een melding aan het Bestuur van de Vve is dan voldoende, met een goed onderbouwd plan van een Erkend Elektrotechnisch Installatiebedrijf. M.a.w. kabeldikte berekening, -tracé, gebruikte materialen (o.a. halogeen vrije kabel), veiligheidsvoorzieningen (noodknoppen, brandvertragende doorvoeren) etc..
Je kan niet op eigen houtje een laadpaal plaatsen/ aansluiten.
Een verzekeringsmaatschappij eist een Scope 10 keuring, anders geen verzekering voor de Vve.

Plus een jaarlijkse keuring door een inspectiebedrijf.

Nou kijk. Wist niet van mezelf dat ik zo oplossing gericht kan denken.
Kreeg vroeger van m'n collega's te horen dat ik altijd probleemgericht ingesteld was.

Dank voor de aanvullingen.

dat voedingen vanuit woningen door andere meterkasten lopen is wel vaker zo. onder andere een schuurvoeding heeft dat. ook wel gezien dat die schuurvoeding ook op de andere verdiepingen nog een lasdoos had zitten. maakt het wel erg gemakkelijk :P een fijne overigens als er sluiting in die schuur lijn zit en de draad vervangen moet worden. al vaker meegemaakt, water in de pijp..

de netbeheerder kabel is vaak dan ook een grondkabel om aftakken tegen te gaan.

vaak zitten er stijgvoeding op een verdeelkast. elke zoveel woningen op 3x 35-63A voorgezekerd. tijd terug nog de vraag gehad bij een grote flat of niet iedereen naar een eigen elektra boiler kon gaan daar. veel problemen met de gasgestookte boiler. echter dan had je 160X een 2500W boiler die schakelen allemaal in als de stroom 3 uur weg is geweest, en dat trekken de hoofdzekeringen niet. dat zie je vaak aan de voedingskabel al wel, een 4x16mm2 kas kabel of een 4x70mm2 kabel scheelt wel iets..

[Bericht gewijzigd door testman op (44%)]