Als gehandicapte heb ik het volgende probleem. Ik rij met een hybride auto waarin een 12v accu van 50Ah nu rij ik te weinig om de accu goed geladen te houden. Afgelopen week heb ik twee keer gehad dat de boel niet op wou starten. Nu was ik al gewaarschuwd voor deze mogelijkheid en heb uit voorzorg een jumpstarter in mijn dashboard kastje liggen die onder het rijden wordt opgeladen. Ik heb op de accu een lange kabel aangesloten (accu zit in de kofferbak) en kan dus probleemloos de jumpstart aansluiten en kom ik toch weg. Mij werd aangeladen de accu een keer goed op te laden maar een snoer over de stoep lijkt mij niet zo’n goed idee. Ik vraag me af of het mogelijk is met een zonnecel op het dashboard de accu een beetje meer op te laden. Ik heb bij Alie setjes gezien met een regel unit erbij en ik vraag me af of dat een optie is Trouwens ook mijn rolstoel lift draait op die accu.

Bedenk wel dat de stroomopbrengst van een paneeltje achter glas een stuk minder kan zijn als in de 'vrije lucht.
Kan tot 20-50% minder zijn (afhankelijk van de glas samenstelling e.d.), dus een wat groter paneeltje is dan handig.

Afgaande op mijn ervaringen met een powerbank met zonnecel, zou ik er niet veel van verwachten. Deze powerbank moet dagen buiten in de volle zon liggen om 'm helemaal op te laden. Deze powerbank heeft maar een fractie van de capaciteit van jouw accu, en in jouw geval ligt de zonnecel ook nog achter glas.

Compensatie van zelfontlading is goed mogeljjk hoor!

Het probleem is niet de zelfontlading.

Probleem met de huidige generatie auto's is dat er veel te veel "zooi" actief blijft.
Het 4G modem voor de communicatie voor de app bij voorbeeld.
De auto( ik ga even uit van een toyota achtige hybride) start niet op de 12 volt accu maar op de HV accu, en als die echt leeg is dan kan de auto afgesleept worden naar de dealer.
De 12 volt accu wordt ( tijdens rijden) opgeladen via de HV accu, die is er voor alle 12 volt systemen zoals boordcomputer, stuurbekrachtiging, aircopomp en noem maar op.
Buurman heeft een Toyota hybride en die heeft al een paar keer een lege 12 volt accu gehad.
Die maakt ook niet zo veel kilometers.
Ik zou de jump starter paraat houden en deze zo nu en dan thuis opladen, anders kost dat ook weer energie tijdens de weinige kilometers...
In de winter, juist als de accu het meest te lijden heeft, heb je helemaal niets aan zonnepaneeltjes.

nu een kleine kanttekening:
je zegt dat je afgelopen week 2X met lege accu hebt gezeten, dat is NIET normaal. een 3-4weken moet je auto overbruggen voor die niet meer gestart raakt. en starten bij een hybride is vaak gewoon contact aanzetten en de inverter van de hoogspanningaccu naar 12V inschakelen.
als die dat na 2-3dagen niet meer kan is je accu reeds gaar en eventueel ook een sluipverbruiker aan boord. want dit is niet normaal. als ze al 2x leeg is geweest, is je accu in principe ook al overleden nu.

zonnepaneel kan zeker maar:
1) je moet het in de richting van de zon leggen, parkeer dus je auto dat ofwel de vooruit of de achteruit in de zon staan en het paneel ligt krijgt
2) neem een voldoende groot paneel. alles kleiner dan 50x20cm is waardeloos en produceert niet genoeg.
met 50x20cm zou 12V 1A haalbaar zijn in volle zon achter glas. daar kan je dan een 6-8Ah bijladen in de accu
rekening houdende dat er sommige dagen bewolking zijn en andere met zon, moet je gemiddeld op een maand toch genoeg bijladen.

Misschien een heel ander idee, maar ik weet niet of dat kan in deze auto.
Een extra accu voor de rolstoellift?
Die dingen trekken flink stroom en dan kan de accu wel eens te ver leeg zijn getrokken.
Welk merk/ type auto heb je?

Bedankt voor de antwoorden
Het betreft hier een Toyota RAV4 verder als ik voor de deur geparkeerd sta staat hij met de neus naar het zuid westen dus wat zon betreft wel goed dat is ook één van mijn overwegingen. Een extra accu heb ik ook aan gedacht maar die moet ik er dan ook regelmatig uithalen omdat de laad capaciteit van de wagen gezien de afmeting van de boord accu ook niet al te groot zal zijn.

Op woensdag 24 juni 2026 08:25:34 schreef revado:
Het probleem is niet de zelfontlading.

Probleem met de huidige generatie auto's is dat er veel te veel "zooi" actief blijft.

Klopt. Dus het paneel moet je kwa vermogen mikken op dat ie buiten dec-jan meer oplevert dan standby gebruik van de auto + zelfontlading. (in dec/jan zal je dan 1 of 2 x met de jumpstarter moeten starten. Als je mikt op ook in dec/jan voldoende stroom uit het paneel, dan wordt het paneel onhandig groot)

[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]

Het typische bij Toyoya hybrides is dat het hele elektronische management systeem, dus ook dat voor het beheer / aansturing van het HV deel, wel op alleen de 12V accu loopt. Als die dan te ver leeg is, krijg je alleen nog maar knipperende feestverlichting op je dashboard, omdat er te weinig power is om het HV-systeem te starten.
Even de starthulp aan de 12V accu hangen en dan na een minuutje de boel aanzetten helpt.
(Onze Corolla hybride had daar ook wel eens last van: 2 weken stil staan wegens vakantie en het was gewoon gedaan.)
Daarom snap ik TS heel goed: een manier verzinnen om te voorkomen dat de 12V accu net te ver leeg raakt.

zonnepaneeltje zou goed kunnen werken, en in de winter af en toe de auto eens aanzetten. gewoon contact aan, zodat de 12V van de HV accu even wordt bijgeladen.

je hoeft niet te rijden om die 12V accu te laden, dat gaan direct eens de auto aan staat.

hoe oud is de wagen? ik denk dat de 12V accu ook op is.
onze prius heb ik na 14jaar ook een nieuwe gestoken, heb zo 2x in de winter plat gestaan.

ik ga dan in de auto, druk 5-10keer op die startknop en ineens springt alles aan. omdat die inverter toch kunnen starten heeft, en dan krijg je direct 12V van de inverter

De leeftijd van de accu weet ik niet maar heb hem gisteren laten checken bij een accu boer, accu was ok en ik kreeg het advies hem eens goed op te laden.
Ik heb nog eens zitten kijken en kwam deze tegen:

https://nl.aliexpress.com/item/1005008498172882.html?algo_pvid=6a27dca…

En wat betreft verlies achter het glas….. als het mooi weer is kan ik hem ook met 4 zuignapjes op de voorruit (scheelt ook weer in de opwarming van de auto) of op het dak plakken :)

die 600W, dat mag je al minstens delen door 10 met zulke panelen.
1 paneeltje is al meer dan genoeg voor zoiets

specs van de panelen:
VmP: 17.6V

Voc: 20.8V

ImP: 2.55A

Isc: 2.7A

17V op max vermogen en dan heb je 2,5A, is eigenlijk iets teveel, je zal de accu kapot kunnen maken ermee. hier zie je trouwens als dat je in ideale omstandigheden maar 44W haalt. dus waarom ze 300/600W in die titel zetten...

natuurlijk, van die 2,55A schiet misschien 13V 1A over achter glas.

ik zou het paneel zo leggen dat je in de zomer 1uurtje ofzo zon erop hebt, maar in de winter dan met zuignappen tegen je raam zodat je dan 3-4uur toch wat opwek hebt

50€ is ook al duur. en je moet alles van kabels nog voorzien

er bestaan kitjes met verloopkabels bij.
bv

20W, 40x30cm, 42€
https://www.amazon.nl/Autoacculader-zonne-energie-zonnemodule-waterdicht-SAE-aansluitkabel/dp/B0DQTBZX57/ref=sr_1_1

20€, 20W 32x32cm
https://www.amazon.nl/TKSE-Polykristallijn-Zonnepaneel-20W-Ruimtestations/dp/B0BHW1DJB5/ref=sr_1_3

40€, vermoedelijk 20x70cm (ipv 20x7), 30W
https://www.amazon.nl/Solar-Trickle-Charger-zonne-oplader-Zonnebatterij/dp/B0D8KXYPJ4/ref=sr_1_3

34€, 20x30cm, die 50W is zeker overdreven, ik denk een 15W
https://www.amazon.nl/zonnepaneelkit-zonne-energie-monokristallijn-zonnepaneel-voertuigaccu/dp/B0DT6F5K9J/ref=sr_1_35

Op woensdag 24 juni 2026 06:15:00 schreef Arco:

Bedenk wel dat de stroomopbrengst van een paneeltje achter glas een stuk minder kan zijn als in de 'vrije lucht. Kan tot 20-50% minder zijn (afhankelijk van de glas samenstelling e.d.), dus een wat groter paneeltje is dan handig.

Op woensdag 24 juni 2026 07:05:09 schreef Patrick de Zeester:

en in jouw geval ligt de zonnecel ook nog achter glas.

Achter glas is waarschijnlijk niet eens het grootste probleem, maar de omgevingstemperatuur wel!

Een zonnepaneel presteert slechter naarmate de paneel-temperatuur hoger is!

@vergeten:
dat is positief, die temperatuur.
dan presteerd het paneel minder in de zomer... en beter in de winter.
dus een 50W paneel dat in de zomer de accu kan overladen, wordt al beperkt door de 60°C in de auto
datzelfde 50W paneel presteerd dan iets beter van 5°C en zal in de winter dan ook nog genoeg doen

Dat kan best zijn, maar zonder "laadcontroller" of BMS een accu laden met alleen een zonnepaneel is vragen om ellende.

In de winter veel minder en korter licht maar beter rendement dat is m.i. geen voordeel.

Het doel van de TS is een accu laden, dat duurt dan veel te lang.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (20%)]

Als het doorgaat komt er beslist een controller tussen dat heb ik al bekeken. Zag trouwens bij BOL ook het 1 en ander staan, moet nog eens goed gaan bestuderen en vergelijken.

(y)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (100%)]

dat vermogen is zo klein, dat krijgt met moeite een accu kapot, maar dan moet je geen paneel hebben van 150W natuurlijk.
een 20-30W paneeltje komt wel goed op een lood accu. en de zon gaat ook omhoog, op een bepaald moment heb je toch geen zon meer op het paneel.
in de winter zit de zon veel lager en kan dan langer door het glas schijnen.

je moet ook opletten dat die controller de accu niet leegtrekt. ik had ook zo van die pruts controller in mijn caravan en die controller trok in de winter gewoon de accu keihard leeg

Op woensdag 24 juni 2026 12:59:33 schreef fcapri:
dat vermogen is zo klein, dat krijgt met moeite een accu kapot, maar dan moet je geen paneel hebben van 150W natuurlijk.
een 20-30W paneeltje komt wel goed op een lood accu. en de zon gaat ook omhoog, op een bepaald moment heb je toch geen zon meer op het paneel.
in de winter zit de zon veel lager en kan dan langer door het glas schijnen.

je moet ook opletten dat die controller de accu niet leegtrekt. ik had ook zo van die pruts controller in mijn caravan en die controller trok in de winter gewoon de accu keihard leeg

Er hangt ook nog een "auto" aan de accu , waar de ECU iets van gaat vinden van die spanning die ineens gaat stijgen zonder dat de auto "aan" is.
Zou dat eerst eens goed uitzoeken.

Op woensdag 24 juni 2026 14:44:28 schreef revado:
waar de BMC iets van gaat vinden

waarom zou het Bureau voor Medicinale Cannabis iets van mijn accu vinden?

Er bestaan kleine goedkope 12V amorfe PV-paneeltjes die je achter de voorruit legt. Heb er hier ook enkele liggen die je zo in de sigarettenaansteker kunt inpluggen en dan de accu met 50-100mA bijtoppen.

Geen laadcontroller nodig omdat de laadstroom minimaal is in vergelijking met de accucapaciteit. Dit zijn paneeltjes van hooguit één Watt.

Ze zijn niet bedoeld om de accu op te laden maar om (zelf-) ontlading te compenseren, en dat is waar het hier volgens mij bij OP om gaat.

https://www.obelink.nl/pro-plus-solar-acculader.html?utm_source=google…

(mijn paneeltjes kwamen ooit bij Conrad vandaan; heb ze zojuist op hun website proberen te zoeken maar het lukt mij niet om ze daar terug te vinden. Da's de zoveelste keer dat ik er bij Conrad niet in slaag om te vinden wat ik zocht, terwijl ik 100% zeker ben dat ze het hebben. Sterker nog, als ik bij Conrad op het plaatje van zo'n solar druppellader klik krijg ik een zooi producten voorgeschoteld maar GEEN solar druppellader.... 8)7 ).

Op woensdag 24 juni 2026 14:59:06 schreef DK:
[...]waarom zou het Bureau voor Medicinale Cannabis iets van mijn accu vinden?

Hahaha, het is ook warm...
Moet uiteraard de ECU zijn.

@nonius, veel auto's schakelen de sigaretten aansteker uit als het contact uit is.
Dus dat werkt niet altijd, vooraf even testen.

Op woensdag 24 juni 2026 12:21:27 schreef fcapri:
die 600W, dat mag je al minstens delen door 10 met zulke panelen.

Oh. Ik ben te laat: Ik reken uit: Max ongeveer 47W. Die 600W is "een pietsie overdreven". Da's maar goed ook, met 600W een autoaccu is zomaar overladen....

Er hangt ook nog een "auto" aan de accu , waar de ECU iets van gaat vinden van die spanning die ineens gaat stijgen zonder dat de auto "aan" is.

Ik vind het een redelijke aanname als ie die accu (die kennelijk essentieel is voor het werken van de auto) laat leeglopen, dat ie zich dan ook geen zorgen gaat maken als de accu minder of niet ontlaad, of zelfs iets in spanning toeneemt.

[...]

Zou dat eerst eens goed uitzoeken.

Toyota heeft daar geen last van @Revado.

Dit is eerder iets voor duitse auto's zoals Bmw die ondernemen actie als de accu spanning is gewijzigd na het laatste uitzetten van het contact.