die 600W, dat mag je al minstens delen door 10 met zulke panelen.
1 paneeltje is al meer dan genoeg voor zoiets

specs van de panelen:
VmP: 17.6V

Voc: 20.8V

ImP: 2.55A

Isc: 2.7A

17V op max vermogen en dan heb je 2,5A, is eigenlijk iets teveel, je zal de accu kapot kunnen maken ermee. hier zie je trouwens als dat je in ideale omstandigheden maar 44W haalt. dus waarom ze 300/600W in die titel zetten...

natuurlijk, van die 2,55A schiet misschien 13V 1A over achter glas.

ik zou het paneel zo leggen dat je in de zomer 1uurtje ofzo zon erop hebt, maar in de winter dan met zuignappen tegen je raam zodat je dan 3-4uur toch wat opwek hebt

50€ is ook al duur. en je moet alles van kabels nog voorzien

er bestaan kitjes met verloopkabels bij.
bv

20W, 40x30cm, 42€
https://www.amazon.nl/Autoacculader-zonne-energie-zonnemodule-waterdicht-SAE-aansluitkabel/dp/B0DQTBZX57/ref=sr_1_1

20€, 20W 32x32cm
https://www.amazon.nl/TKSE-Polykristallijn-Zonnepaneel-20W-Ruimtestations/dp/B0BHW1DJB5/ref=sr_1_3

40€, vermoedelijk 20x70cm (ipv 20x7), 30W
https://www.amazon.nl/Solar-Trickle-Charger-zonne-oplader-Zonnebatterij/dp/B0D8KXYPJ4/ref=sr_1_3

34€, 20x30cm, die 50W is zeker overdreven, ik denk een 15W
https://www.amazon.nl/zonnepaneelkit-zonne-energie-monokristallijn-zonnepaneel-voertuigaccu/dp/B0DT6F5K9J/ref=sr_1_35

Op woensdag 24 juni 2026 06:15:00 schreef Arco:

Bedenk wel dat de stroomopbrengst van een paneeltje achter glas een stuk minder kan zijn als in de 'vrije lucht. Kan tot 20-50% minder zijn (afhankelijk van de glas samenstelling e.d.), dus een wat groter paneeltje is dan handig.

Op woensdag 24 juni 2026 07:05:09 schreef Patrick de Zeester:

en in jouw geval ligt de zonnecel ook nog achter glas.

Achter glas is waarschijnlijk niet eens het grootste probleem, maar de omgevingstemperatuur wel!

Een zonnepaneel presteert slechter naarmate de paneel-temperatuur hoger is!

@vergeten:
dat is positief, die temperatuur.
dan presteerd het paneel minder in de zomer... en beter in de winter.
dus een 50W paneel dat in de zomer de accu kan overladen, wordt al beperkt door de 60°C in de auto
datzelfde 50W paneel presteerd dan iets beter van 5°C en zal in de winter dan ook nog genoeg doen

Dat kan best zijn, maar zonder "laadcontroller" of BMS een accu laden met alleen een zonnepaneel is vragen om ellende.

In de winter veel minder en korter licht maar beter rendement dat is m.i. geen voordeel.

Het doel van de TS is een accu laden, dat duurt dan veel te lang.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (20%)]

Als het doorgaat komt er beslist een controller tussen dat heb ik al bekeken. Zag trouwens bij BOL ook het 1 en ander staan, moet nog eens goed gaan bestuderen en vergelijken.

(y)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (100%)]

dat vermogen is zo klein, dat krijgt met moeite een accu kapot, maar dan moet je geen paneel hebben van 150W natuurlijk.
een 20-30W paneeltje komt wel goed op een lood accu. en de zon gaat ook omhoog, op een bepaald moment heb je toch geen zon meer op het paneel.
in de winter zit de zon veel lager en kan dan langer door het glas schijnen.

je moet ook opletten dat die controller de accu niet leegtrekt. ik had ook zo van die pruts controller in mijn caravan en die controller trok in de winter gewoon de accu keihard leeg

Op woensdag 24 juni 2026 12:59:33 schreef fcapri:
dat vermogen is zo klein, dat krijgt met moeite een accu kapot, maar dan moet je geen paneel hebben van 150W natuurlijk.
een 20-30W paneeltje komt wel goed op een lood accu. en de zon gaat ook omhoog, op een bepaald moment heb je toch geen zon meer op het paneel.
in de winter zit de zon veel lager en kan dan langer door het glas schijnen.

je moet ook opletten dat die controller de accu niet leegtrekt. ik had ook zo van die pruts controller in mijn caravan en die controller trok in de winter gewoon de accu keihard leeg

Er hangt ook nog een "auto" aan de accu , waar de ECU iets van gaat vinden van die spanning die ineens gaat stijgen zonder dat de auto "aan" is.
Zou dat eerst eens goed uitzoeken.

Op woensdag 24 juni 2026 14:44:28 schreef revado:
waar de BMC iets van gaat vinden

waarom zou het Bureau voor Medicinale Cannabis iets van mijn accu vinden?

Er bestaan kleine goedkope 12V amorfe PV-paneeltjes die je achter de voorruit legt. Heb er hier ook enkele liggen die je zo in de sigarettenaansteker kunt inpluggen en dan de accu met 50-100mA bijtoppen.

Geen laadcontroller nodig omdat de laadstroom minimaal is in vergelijking met de accucapaciteit. Dit zijn paneeltjes van hooguit één Watt.

Ze zijn niet bedoeld om de accu op te laden maar om (zelf-) ontlading te compenseren, en dat is waar het hier volgens mij bij OP om gaat.

https://www.obelink.nl/pro-plus-solar-acculader.html?utm_source=google…

(mijn paneeltjes kwamen ooit bij Conrad vandaan; heb ze zojuist op hun website proberen te zoeken maar het lukt mij niet om ze daar terug te vinden. Da's de zoveelste keer dat ik er bij Conrad niet in slaag om te vinden wat ik zocht, terwijl ik 100% zeker ben dat ze het hebben. Sterker nog, als ik bij Conrad op het plaatje van zo'n solar druppellader klik krijg ik een zooi producten voorgeschoteld maar GEEN solar druppellader.... 8)7 ).

Op woensdag 24 juni 2026 14:59:06 schreef DK:
[...]waarom zou het Bureau voor Medicinale Cannabis iets van mijn accu vinden?

Hahaha, het is ook warm...
Moet uiteraard de ECU zijn.

@nonius, veel auto's schakelen de sigaretten aansteker uit als het contact uit is.
Dus dat werkt niet altijd, vooraf even testen.

Op woensdag 24 juni 2026 12:21:27 schreef fcapri:
die 600W, dat mag je al minstens delen door 10 met zulke panelen.

Oh. Ik ben te laat: Ik reken uit: Max ongeveer 47W. Die 600W is "een pietsie overdreven". Da's maar goed ook, met 600W een autoaccu is zomaar overladen....

Er hangt ook nog een "auto" aan de accu , waar de ECU iets van gaat vinden van die spanning die ineens gaat stijgen zonder dat de auto "aan" is.

Ik vind het een redelijke aanname als ie die accu (die kennelijk essentieel is voor het werken van de auto) laat leeglopen, dat ie zich dan ook geen zorgen gaat maken als de accu minder of niet ontlaad, of zelfs iets in spanning toeneemt.

[...]

Zou dat eerst eens goed uitzoeken.

Toyota heeft daar geen last van @Revado.

Dit is eerder iets voor duitse auto's zoals Bmw die ondernemen actie als de accu spanning is gewijzigd na het laatste uitzetten van het contact.

Op woensdag 24 juni 2026 12:41:05 schreef 280:
Als het doorgaat komt er beslist een controller tussen dat heb ik al bekeken. Zag trouwens bij BOL ook het 1 en ander staan, moet nog eens goed gaan bestuderen en vergelijken.

Het probleem is hier niet zozeer de controller maar dat er gewoon te weinig zonnepanelen zijn om de accu weer vol te krijgen

Op woensdag 24 juni 2026 21:35:05 schreef daandc:
Dit is eerder iets voor duitse auto's zoals Bmw die ondernemen actie als de accu spanning is gewijzigd na het laatste uitzetten van het contact.

Dat lijkt me een zwaar bezwaar in het gebruik van zo'n auto (*). Je parkeert de boel voor een maandje op het vliegveld, en als je terugkomt, mag je de ANWB bellen om naar huis te komen. Dus een jaar later, vraag je vrienden om je te halen/brengen naar het vliegveld... Kom je thuis, meet je de accu: Jep, te laag, Dus ondertussen heb je een acculader gekocht, je licht het ding er uit, hangt hem een dagje aan de lader, en als je de volgende dag wil vertrekken... mag je weer de garage bellen!

(*)Alsin als bovenstaand verhaal mij zou overkomen, dan is het in 1x gebeurd met m'n merk-vastheid.

Als de RAV4 dezelfde laadregeling voor de boordaccu heeft als de andere hybrides dan kan het zijn dat de 12V accu gewoon onvoldoende geladen wordt. Toyota heeft nogal een opmerkelijk laadalgoritme bedacht voor de 12V accu op basis van de stroomsensor waarbij hij actief de stroom op 0 probeert te regelen tenzij de stroomsensor is afgekoppeld of de verlichting is ingeschakeld. In de laatste gevallen regelt hij de accu op spanning in plaats van stroom.

Voorstel is dus om eens te testen of het probleem weg is wanneer je altijd met de verlichting aan rijdt.

Bron: https://docs.google.com/document/d/1g1a_B7_gGnuNQhoSRFN_sucfb7-lkU77q4…

[Bericht gewijzigd door Mr. SnuGGelS op (10%)]

Op donderdag 25 juni 2026 13:45:51 schreef rew:
[...]
Dat lijkt me een zwaar bezwaar in het gebruik van zo'n auto (*). Je parkeert de boel voor een maandje op het vliegveld, en als je terugkomt, mag je de ANWB bellen om naar huis te komen. Dus een jaar later, vraag je vrienden om je te halen/brengen naar het vliegveld... Kom je thuis, meet je de accu: Jep, te laag, Dus ondertussen heb je een acculader gekocht, je licht het ding er uit, hangt hem een dagje aan de lader, en als je de volgende dag wil vertrekken... mag je weer de garage bellen!

(*)Alsin als bovenstaand verhaal mij zou overkomen, dan is het in 1x gebeurd met m'n merk-vastheid.

Ja Rew en toch is het zo als jij de accu eruit haalt en m oplaad dan ziet ie een verschil en dat slikt ie niet.

Foutcodes krijg je sowieso.

In een slecht geval blokkeert ie zelfs een start. (een keer meegemaakt)

Tegenwoordig kun je niet zomaar je accu wisselen of de tester moet erbij gehaald worden.

Zoals met die start/stop (waardeloos) systemen.

Maar vooral de europeesche merken willen van die vreemde dingen/eisen hebben als je bij een jap de accu wisseld heb je in het slechtste geval alleen dat je het klokje weer gelijk moet zetten.

Ik sprak mij buurman met de Corolla Cross vandaag.
Die heeft een jumpstarter, maar wist mij ook te vertellen dat er nog een oplossing is.
Als je instapt en de auto wil niet aan vanwege de accu dan op contact " laten alsof je weg wil rijden.
Na een minuut of 10 is de 12 volt accu weer genoeg bijgeladen en start alles vanzelf op.
In de winter of bij kleine stukje in "B " rijden zorgt voor een volle HV accu.
Geen idee of dit ook voor de RAV werkt, maar ik geef het toch maar door.

Bedankt voor alle tips en adviezen, intussen heb ik een zonnepaneeltje met een controler besteld en ga daar eerst eens mee aan de gang.

Op maandag 29 juni 2026 17:13:23 schreef revado:
Ik sprak mij buurman met de Corolla Cross vandaag.
Die heeft een jumpstarter, maar wist mij ook te vertellen dat er nog een oplossing is.
Als je instapt en de auto wil niet aan vanwege de accu dan op contact " laten alsof je weg wil rijden.
Na een minuut of 10 is de 12 volt accu weer genoeg bijgeladen en start alles vanzelf op.
In de winter of bij kleine stukje in "B " rijden zorgt voor een volle HV accu.
Geen idee of dit ook voor de RAV werkt, maar ik geef het toch maar door.

Apart verhaal. Ik kan het niet ontkrachten maar bij mijn (2e generatie 2004-2009) Prius werkt het volgens mij als volgt: je hebt een 20A (bij 12V) nodig voor het opstarten van de computer(s) en deze sturen vervolgens de HighVoltage relais aan, dus als er te weinig vermogen is om de computer e.d. aan de gang te krijgen, schakelt ook de HV accu nooit in dus zal de 12V accu ook niet worden geladen door de (rond de 100A en altijd 14,1V) DC-DC omvormer .
Mijn AGM 55Ah accu i.p.v. de standaard 38Ah accu houdt het al ruim 10 jaar vol, inclusief bijna 10 weken vakantie (toen was ie nog wel gloednieuw). Ik heb geen automatische ontgrendeling (die types hebben standaard al 45Ah meen ik).

met mijn 2010 prius en lege accu, werkte ook niks, zelf geen binnen verlichting.
als ik op de start knop drukte hoorde ik vaag klikken. gewoon 10keer achter elkaar klikken en ineens starte de helft van het dashboard op. kon auto dan gewoon aanzetten. dat 2de display kwam dan weer op als de auto 30min had uit gestaan

dus ook bij mij startte de inverter, maar trok de lege accu zoveel stroom dat de computers niet startten en de inverter waarschijnlijk weer uitschakelde

Mijn buurman is nogal een pietje precies, die is "verhaal gaan halen" bij de garage nadat de auto een keer niet werkte, niet starten is niet de juiste benaming bij die hybride.
Toen kreeg hij dit verhaal.
Eerste keer de booster er op en het werkte.
Bij de 2e keer is hij er in gaan zitten , (op zijn horloge kijkend :) ) na het knopje gedrukt te hebben en inderdaad kwam het geval tot leven na een tijdje.
Het is nu dus 2 x voorgekomen na enkele dagen stil staan.
Zijn auto is van 2025 overigens.

Ik lees allemaal interessante mogelijkheden en ga zeker het één en ander uit proberen, Het zonnepaneeltje en de controll;er zijn binnen en ik ben de bedrading in orde aan het maken wat ik ook ga doen is een Volt Amperre meter aanbrengen tussen de controller en de accu, dan kan ik zien hoe hoog de spanning en de stroom zijn tijdens het laden c.q. ontladen.

Ik heb het topic even vluchtig gescand, dus weet niet zeker of ik iets dubbel zeg.
Twee mogelijkheden:

1. Zou het kunnen zijn dat die startbooster toch te veel van de accu trekt bij langere stilstand?
  2. Bij de meeste auto's wordt tegemwoordig de sigar(ett)en aansteker, bij uitschakeling van het contact, afgekoppeld, zodat je accu en de booster niet worden bijgeladen

.