Bij een klant ( flats voor ouderen) gebied Wassenaar, hebben we sinds een paar dagen een gek probleem.
Een aantal tv's werken ineens een aantal zenders niet meer, na opnieuw zoeken is alles weg en lijkt de TV niets meer te vinden.
TV's staan op 4444 / 474.000 symbol rate 6875.
Die op een Philips op 6900 gezet en hij zat meteen alle zenders weer.
De Samsungs zien totaal geen enkele zender meer met zoeken.
Niet op 4444, niet op 5555.
Op een andere aansluiting waar een werkende tv op staat ook niets.
Zetten we er zo'n Humax ding tussen ( die hebben we op voorraad voor oudere tv's) dan werkt het wel.
Weet iemand wat de reden kan zijn?
Een update van de FW helpt ook niet.

Frequentie: 47400, 474000 of 474
Netwerk-ID: 5555 of 05555
Modulatie: 256-QAM
Symboolsnelheid: 6900
dit zijn de huidige netwerk instellingen van ziggo, je symboolsnelheid komt niet overeen , je hebt 6875 gebruikt .
verder zou het gewoon moeten werken

[Bericht gewijzigd door klaasy op (25%)]

QAM op 256? Die staat op 64.
Dat ga ik proberen, thanks.
4444 is ivm geen CI module en kaart, ze hebben een multiaansluitingen pakket.

geen probleem gerelateerd aan onweer? een cai versterker die moeilijk doet met retourverkeer bijv..

Woon wel in andere regio, maar tot nu toe niets vernomen over wijzigingen in netwerk. Ik vermoed ook een slechte versterker OID? Het is warm weer en een versterker legt eenvoudig nu het lootje..

Op donderdag 25 juni 2026 18:13:37 schreef smd:
Woon wel in andere regio, maar tot nu toe niets vernomen over wijzigingen in netwerk. Ik vermoed ook een slechte versterker OID? Het is warm weer en een versterker legt eenvoudig nu het lootje..

nu staat veel goed heet idd, kunt menig stuurvoeding niet vastpakken met een omgeving temp van 35 graden. had van de week al een halysterkast die aan t wegfikken was. vorig jaar in zo'n periode een airco hoofdschakelaar die wegknetterde, liep ook maar 70 Ampere..

Het is al een aantal dagen, en ook voor het onweer van vrijdag.
Er staan 3 kasten met een EV en mulittap buiten, de rest op een kast werkt.
Was ook een van mijn eerste gedachten.
Vandaag een Phiips op 6900 gezet en die zag alle zenders meteen weer en werkt prima.
Maar alleen de 3 Samsungs willen niks.
Na een paar seconden scannen zegt ie al"geen zenders gevonden".
Een werkende ( loewe) tv en de Samsung gewisseld, probleem verhuist mee.
Morgen ga ik 256 proberen, laat het uiteraard weten.

We hadden gisteren een stroomstoring in een groot deel van Wassenaar.
Ik kreeg om 22.39 een hele rits alarmmeldingen van de bewakingscentrale, fase uitval in 2 gebouwen, etc.
Alleen de noodverlichting werkte nog en de telefooninstallatie en netwerk op de UPS-sen.
Om eben na 0.00 weer spanning.
De UPS-sen zijn blijven werken al die tijd.

[Bericht gewijzigd door revado op (26%)]

Hi Revado, :-)

Doe eens een scantest op het WAN IP dat de Profider levert.
Ik heb eens aardig wat problemen ondervonden met TV's,
toen een Provider een Blok IP's had opgekocht en deze niet had laten overzetten naar het Nederlandse gebied.

Groet,
Bram

Hoi Bram,

Het is digitale tv via de kabel en geen IP tv in dit geval , op een enkele bewoner na die zelf een modem met next-dinges heeft.
Dat die QAM 256 is geworden zal zijn vanwege de uitbreidingen.
Die toestellen blijven ook wel werken, maar alleen een deel van de zenders, de rest is weg.
Doe je een nieuwe scan dan is alles weg ;(

Het ergste is dat Ziggo je gewoon laat vallen en zo'n miepje op de "helpdesk"nergens vanaf weet.
Haal de steker er uit, zet de tv uit en meer van die call center schermen onzin.
En ze sturen een gratis nieuwe coax kabel op 8)7
Een soort AI zal ik maar zeggen.
Daar heb je niets aan.

dit riekt me naar een update waardoor oudere toestellen ineens niet meer ondersteund worden.

Op donderdag 25 juni 2026 20:04:06 schreef testman:
dit riekt me naar een update waardoor oudere toestellen ineens niet meer ondersteund worden.

Ja, zoiets lijkt het wel.
Ik ga morgenochtend even kijken en testen.

en anders de digitale kanalen in SD nemen. was een andere instelling meen ik. bij oudere philips toestellen moest ik hier toch upc selecteren ondanks dat het allang ziggo was, tv nog uit de tijd dat het nog upc was.

Het is opgelost!
De tip van Klaasy was de gouden tip.

QAM op 256 en symb. snelheid 6900. en frequentie 474.000
Dan werkt id. 4444 ook weer gewoon voor het standaard zenderpakket zonder CI module en kaartje.
Ziggo wil iedereen graag aan een abbo hebben met CI en kaartje, maar het standaard pakket laat ook een hele grote berg zenders zien.
Symbool snelheid had ik al getest op 6900, dat werkte wel op de Phiips met QAM 64 gek genoeg, maar dat is een raar ding die dat intern misschien wel aanpast.

De 3 Samsungs zijn intussen ingesteld vanmorgen en werken weer als vanouds.
Weer een hoop mensen blij. (y)