Op de buienradar is te zien dat de radar in Den Helder het middelpunt is van de momentele extreme weer hitte bubbel.
Toeval or not?
Edit:
Per request, onderstaand plaatje toegevoegd.
[Bericht gewijzigd door Bobosje op (21%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Buienradar heb ik niet erg veel vertrouwen meer in, ze laten de meest idiote waardes zien die absoluut niet kunnen kloppen... 
Ik heb vaak dat de temperatuur enorm afwijkt tussen plaatsen (soms meer als 20 graden! )
Ook de luchtvochtigheid schiet bijv. van 41% plots 5 min later naar 92%...
Luchtdruk is er helemaal niet meer bij...
Dat is dan fout want het (KNMI)weerbericht van gisteren 20:20 beweerde dat Den Helder en de waddeneilanden nu juist de koelste plekken in NL zijn.. 
nonius
set SCE to AUX.
Op de buienradar is te zien dat de radar in Den Helder het middelpunt is van de momentele extreme weer hitte bubbel.
Toeval or not?
Natuurlijk geen toeval! Daarnaast is het algemeen bekend dat radar de veroorzaker is van COVID, eczeem en impotentie.
Maar dat wil dan indirect dus ook zeggen dat de radars van de haven van Rotterdam, Antwerpen, Schiphol, Zestienhoven, Zaventem, Heathrow, Frankfurt etc. NIET het centrum van de hittebel zijn?
En de radar hier vlakbij de Westerschelde is dan blijkbaar ook al het middelpunt niet....
Op donderdag 25 juni 2026 20:16:51 schreef Bobosje:
Op de buienradar is te zien dat de radar in Den Helder het middelpunt is van de momentele extreme weer hitte bubbel.Toeval or not?
waar kijk je precies naar? Linkje? Screenshot?
mvdk
Golden Member
Op donderdag 25 juni 2026 20:16:51 schreef Bobosje:
Op de buienradar is te zien dat de radar in Den Helder het middelpunt is van de momentele extreme weer hitte bubbel.Toeval or not?
Ik vind dat gebruik van het woordje "extreem" een beetje overdreven. Eindelijk eens een beetje warmte in de zomer. Vroeger had je alleen maar lekkere zomers. Gerard Cox heeft daar zelfs een liedje over gemaakt. Mag ook al niet meer.
https://www.youtube.com/watch?v=23ORU2CZ5K4&list=RD23ORU2CZ5K4
Wat wél vervelend is met die warmte, dat er allerlei zaken niet zo goed tegen die warmte kunnen. Ik bedoel, bij railconstructies in de straat, bedoeld om trams op te laten rijden, zou je verwachten dat de ingenieurs rekening houden met hogere temperaturen. We worden nou al zo'n dertig jaar om de oren geslagen met allerlei doemscenario's, gebruiken ze voor die rails een bitumensoort die bij 50 graden al begint te lopen. Dat kan echt wel anders. Ongelukkig daardoor rijden er dus geen trams in Delft vanaf het station naar Abtswoude. HTM adviseert om maar de bus van de andere vervoerder te gebruiken, maar die heeft óók een probleem. Door de warmte werkt het laadsysteem niet goed. Die stroomafnemer constructie bij het eindpunt functioneert niet naar behoren. En dan denk ik weer, in Wenen hebben ze een klimaatkamer. https://www.rta.eu/en/
Daar rijden ze hele treinen, trams of bussen in. Maar op de een of andere manier vermijden nederlandse vervoersmaatschappijen dat soort tests. Waardoor in de winter treinen niet rijden, en in de zomer bussen niet kunnen worden opgeladen.
Dit soort dingen kan vermeden worden.
Op donderdag 25 juni 2026 20:33:51 schreef nonius:
[...]Natuurlijk geen toeval! Daarnaast is het algemeen bekend dat radar de veroorzaker is van COVID, eczeem en impotentie.
Maar dat wil dan indirect dus ook zeggen dat de radars van de haven van Rotterdam, Antwerpen, Schiphol, Zestienhoven, Zaventem, Heathrow, Frankfurt etc. NIET het centrum van de hittebel zijn?
En de radar hier vlakbij de Westerschelde is dan blijkbaar ook al het middelpunt niet....
@nonius, ken je alternatieve natuurkunde.
Als radar COVID en andere nare ongein veroorzaakt, dan zijn alle radars van de door jou genoemde vliegvelden centra van de(zelfde) hittebel.
Op donderdag 25 juni 2026 21:48:18 schreef mvdk:
... bij railconstructies in de straat, bedoeld om trams op te laten rijden, zou je verwachten dat de ingenieurs rekening houden met hogere temperaturen. We worden nou al zo'n dertig jaar om de oren geslagen met allerlei doemscenario's, gebruiken ze voor die rails een bitumensoort die bij 50 graden al begint te lopen. Dat kan echt wel anders. Ongelukkig daardoor rijden er dus geen trams in Delft ...
Laat ik altijd gedacht hebben dat tramrails van ijzer gemaakt zijn, maar kennelijk hebben ze in Delft rails van bitumen. Lijkt me niet zo handig.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (32%)]
Zie onderstaande link, dit is wat ik bedoel. De Europese regenradar laat effecten zien van de radar. Je kunt er een cirkel van maken met als centrum Den Helder.
Nu bekijken, straks kan / zal het effect zijn verdwenen.
Eric21
Golden Member
De radar staat in Den Helder en wat je ziet zijn valse echo's (scatter) als gevolg van de luchtvochtigheid.
Maar waarom geen valse echo's van andere radar systemen.
Is het een zeer krachtige defensie radar in Den Helder misschien?
Eric21
Golden Member
Nee hoor, het is gewoon een standaard weerradar zoals weerstations ze overal gebruiken. Maar deze staat wel zowat in zee en de meeste staan meer landinwaarts en dus is het signaal boven zee zwakker. (signaalsterkte neemt kwadratisch af met de afstand, enkele reis). De windmolens op zee doen ook een flinke duit in het zakje. Zuid en zuidoost zie je het ook niet.
[Bericht gewijzigd door Eric21 op (11%)]
Op donderdag 25 juni 2026 21:49:23 schreef ohm pi:
[...]Laat ik altijd gedacht hebben dat tramrails van ijzer gemaakt zijn, maar kennelijk hebben ze in Delft rails van bitumen. Lijkt me niet zo handig.

Buienradar gebruikt voor de Nederlandse internetter kennelijk het plaatje wat de Den Helderse radar ziet. Al het andere wat buiten het gezichtsveld van Den Helder valt wordt 'gejat' van gegevens van andere weerstations. Die gegevens zijn niet zo gedetailleerd. Ik ben niet zo vaak in de Golf van Biskaje, dus ik vind dat niet erg.
Op donderdag 25 juni 2026 20:27:39 schreef Arco:
Buienradar heb ik niet erg veel vertrouwen meer in,
Buienradar is ook niet meer wat het geweest is. Vroeger had je op buienradar plaatjes van isobaren en windrichtingen in Europa. Die plaatjes gaven mij veel informatie wat voor weer ik kon verwachten. Nu zijn ze er niet meer.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (36%)]
Oja, dat effect heb ik vaker gezien. Maar niet recent, ik denk dat het tegenwoordig beter weggefiltert wordt op de meeste plaatjes. Bij het KNMI is het ook niet te zien. De weerradar in Den Helder staat op het (dak van het) hoofdkwartier van de marine, direct aan de haven. Hier staat een foto waarop de radome te zien is:
https://www.defensie.nl/organisatie/marine/eenheden/admiraliteit
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Er staan meerdere radars, namelijk in Den Helder en Herwijnen. (tenminste, dat zijn de KNMI radars en die zijn voor zover ik weet openbaar qua data) Er was er vroeger een in De Bilt, maar die werd door steeds meer toenemende hoge bebouwing steeds beperkter in zicht.
Daarom is Herwijnen nu de tweede locatie geworden. Vroeger was het er ook maar 1, maar dat leverde veel radarverblinding op.
Het KNMI heeft ooit zelf gezegd dat de verplaatsing van de radar nu ook betere combinatiebeelden oplevert omdat de kans op radarverblinding nu kleiner is. Ik weet niet of dat voor de publiekelijk beschikbare data geldt of dat dat misschien intern is, maar ik merk in de praktijk nog steeds dat er vrij geregeld radarverblinding optreedt.
Er was recent een artikel'tje over bij het KNMI: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/regenbuien-nu-nog-beter-te-vo…
Hoewel er iets te zeggen valt voor meerdere bronnen en ruwe data gebruik ik tegenwoordig eigenlijk uitsluitend het KNMI.
De blauwe cirkel is wat de Den Helder radar ziet.
De rest is door buienradar bijverzonnen aan de hand van weersinformatie van buitenlandse weerstations. De buitenlandse weersinformatie komt niet (alleen) van radarbeelden maar van weersatellieten, weeramateurs, weerschepen enz.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (29%)]
Elke keer als ik de windmolens zie draaien, dan waait het opeens ook hard. Dat kan ook geen toeval zijn.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op donderdag 25 juni 2026 21:56:55 schreef Bobosje:
Zie onderstaande link, dit is wat ik bedoel. De Europese regenradar laat effecten zien van de radar. Je kunt er een cirkel van maken met als centrum Den Helder.Nu bekijken, straks kan / zal het effect zijn verdwenen.
Vaak zijn dit soort rariteiten een effect van het meetsysteem in combinatie met de verschijnselen. Enigszins vergelijkbaar het het zien van een regenboog.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op vrijdag 26 juni 2026 02:24:55 schreef Kortsluiting_Online:
Elke keer als ik de windmolens zie draaien, dan waait het opeens ook hard. Dat kan ook geen toeval zijn.
Waar denk je anders dat de wind vandaan komt? Het overschot aan zonneënergie in Duitsland wordt in Nederland gebruikt om wind te maken waarmee de windmolens in Duitsland dan weer worden aangedreven. Politiek is erg doordacht deze dagen.
Ook mijn ervaring is dat buienradar niet meer is wat het geweest is. De laatste jaren gebruik ik Il'meteo. Italiaanse weersite , kent niet alle Nederlandse plaatsen , 's-Hertogenbosch of Den Bosch bijvoorbeeld. Rosmalen dan weer wel, ok, close enough.
Nadeel is wel de grote hoeveelheid reclame waar je omheen moet laveren, ze hebben ook een app.
https://www.ilmeteo.it/previsioni
[Bericht gewijzigd door bprosman op (14%)]
Op vrijdag 26 juni 2026 06:34:55 schreef Gerard*:
[...]
Waar denk je anders dat de wind vandaan komt? Het overschot aan zonneënergie in Duitsland wordt in Nederland gebruikt om wind te maken waarmee de windmolens in Duitsland dan weer worden aangedreven. Politiek is erg doordacht deze dagen.
Je moet toch wat met het overschot aan zonnestroom.
Het heeft geen zin om mensen te "bekeren" wat het klimaat betreft.
Dat het weer wordt gemanipuleerd is onbetwistbaar. Tonnen documentatie beschikbaar.
Maar we hebben maanden gehad met lage temperaturen, lager dan normaal of te verwachten in de tijd van het jaar. Iets van 12 tot 14 graden, in Mei en Juni. Nu een paar hete dagen en ja hoor, overal klinken de alarmbellen en toeters. De warmste zomer van de ganse geschiedenis. Honderden mensenlevens verloren.
Gretha wordt weer in beeld gezet in het rood en het stoom komt ongeveer uit de overdrukventielen in haar oren. Alle klimaat trollen en weer mannetjes klinken in koor, unisono onder het dirigeerstokje van de EU.
Je hoort ze nooit als het kouder is dan normaal.
Iedereen kan met eigen ogen zien wat er in de lucht gebeurt. We zien nog maar zelden een mooie diep blauwe lucht met prachtige Zon belichte wolken partijen. Die trails lossen natuurlijke wolken op. Er hangt dus altijd en vooral nu een nevel. Grijs, tot donkergrijs. De vliegtuigsporen, die ten onrechte als contrails worden aangeduid, kris krassen in een schaakbord patroon om elk open stukje hemel zo snel mogelijk af te dekken. "We moeten de planeet weer redden". Weg met de auto's en brommers.
Een normale trail of contrail lost op in enkele minuten als de temperatuur gelijk raakt aan de atmosfeer.
Niet zoals nu met trails van horizon to horizon, die uren blijven hangen en uitwaaieren als veren. (Tempera)
Computers op wielen, met "gezichtsherkenning" en afluister apparatuur enz. De overheid kijkt mee en bekeurt elke overtreding. Ze kunnen zelfs je voertuig op slot zetten of tot stilstand brengen bij "verdacht gedrag".
15 minuten city's. De CO2 onzin wordt weer uit de kast gehaald. Iedereen is bij voorbaat schuldig aan de voorgewende opwarming. Drones vliegen hier 's nachts rond om te zien of je verwarming niet te hoog staat. Iemand moest hier maar liefst € 4500 bij betalen, bovenop de toch al krankzinnig hoge rekening.
Er worden materialen en chemicaliën verspreid die een tot twee jaar in de atmosfeer blijven hangen.
Daar maken ze niet eens een geheim van.
Over de aardbol zijn honderden krachtige radarsystemen en HAARP installaties verspreid op strategische punten. Vroeger was Rusland de zwarte Piet met radio en radar en ELF systemen. Nu doen we het zelf voor het "goede doel" zeg maar.
O en 39 Amerikaanse staten zijn van plan Chemtrails te verbannen, maar let op! ze kraaien aan alle kanten "chemtrails bestaan niet". We hebben het wel over wetten. Florida heeft die wet al bekrachtigd. Je kunt geen chemtrails verbieden als ze niet bestaan. Maar goed laat ieder maar voort dromen op hun terrassen.
De Horeca doet gouden zaken.
Nou,je hoort ze juist wel als het kouder is dan normaal.Na slechts 1 nachtje strenge vorst roept dom rechts:Huh,zie je wel,er is helemaal geen klimaatopwarming... 
Nog even over die cirkel,is dat niet gewoon het bereik van de radar wat je daar ziet? Dus buiten de cirkel geen echo, geen info en dus geen beeld? Ik doe maar een gooi...Herstel,Oh jullie hebben het over het kleinere middencirkeltje?