Op maandag 29 juni 2026 10:20:23 schreef Bobosje:
Overzie het gehele plaatje eens over de 10000 jaren dat er mensen op aarde rondlopen tot heden of nog beter van het prille begin van de aarde tot heden dan vallen die laatste ca. 25 jaar drukte maken over het klimaatverandering totaal in het niet.
Dat klopt, maar de laatste week was het bloedheet. Daar heb ik mee te maken. Niet met het klimaat van de dinosaurussen.
Dat was het in bijv. 1981 ook toen was je jonger en kon je er beter tegen, zo gaat dat.
De dino's hebben ons al miljoenen jaren geleden verlaten.
Dat er een relatie is tussen *onze* CO2 uitstoot en het klimaat werd 100 jaar geleden al vermoed, en was 50 jaar geleden al nagenoeg geheel zeker. En 20 jaar geleden begonnen we daadwerkelijk de effecten te merken op persoonlijk niveau.
Wij als mensen hebben hier onder te lijden omdat we nu dus zitten met een bedreiging van onze economie en voedselproductie (boeren mogen hier niet meer beregenen uit putten en oppervlaktewater omdat ons water op begint te raken) en elders omdat er uberhaupt geen voldoende regen meer valt (afrikaanse landen).
Vervolgens gaan mensen lopen zeiken dat de mensen uit die landen zich aan gaan passen, en gaan wonen in gebieden waar de problemen minder ernstig zijn - Europa.
Past de mens zich aan aan het veranderende klimaat, is het wéér niet goed.
Zullen we wetenschapsontkenning even op een ander forum plaats laten vinden? Het verband tussen onze CO2 uitstoot en de opwarming van de aarde is net zo zeker als de relativiteitstheorie, waar ik niemand over hoor klagen.
Op maandag 29 juni 2026 10:20:23 schreef Bobosje:
Overzie het gehele plaatje eens over de 10000 jaren dat er mensen op aarde rondlopen tot heden of nog beter van het prille begin van de aarde tot heden dan vallen die laatste ca. 25 jaar drukte maken over het klimaatverandering totaal in het niet.
Inderdaad de mensheid is niet zomaar weg, paar duizend jaar geleden zijn die ook door ijstijden ed. gekomen.
Als dat nu nogmaals gebeurd sterven er een paar miljard mensen, maar dan zullen er echt wel mensen zijn die daarna weer opbouwen
De vraag is of je zulke problemen liever zelf oplost, of wacht tot de aardbol ze voor je oplost
Zowel met de aarde als de mens is niks mis, alleen de manier van leven verandert nogal drastisch
Overzie het gehele plaatje eens over de 10000 jaren dat er mensen op aarde rondlopen
Bwa, 2 miljoen jaar geleden de eerste hominiden.
Homo sapiens is hier +/- 300.000 jaar
Het probleem is niet de opwarming van de aarde "an sich", maar de snelheid waarmee het gebeurd.
Flora en fauna zien af, den mensch kan zich door technologie tot op zekere mate beschermen, maar we hebben die flora en fauna nodig om te overleven.
Bapaktus
Special Member
Waar maken wij ons druk over?
De aarde is ongeveer 4,5 miljard jaar geleden uit een gaswolk samen geklonterd.
4 miljard jaar geleden ontstond het eerste "leven".
En sinds die tijd is er veel gebeurd.
Geruststelling, wanneer wij niet vóór die tijd de aarde al "onleefbaar" voor voor mensen/dieren en planten etc. hebben gemaakt zal, wanneer de zon over ongeveer 1,7 miljard jaar een "rode reus" wordt, er geen stikstof probleem meer zijn.
ruud
Op maandag 29 juni 2026 12:17:46 schreef DK:
[...]
Inderdaad de mensheid is niet zomaar weg, paar duizend jaar geleden zijn die ook door ijstijden ed. gekomen.Als dat nu nogmaals gebeurd sterven er een paar miljard mensen, maar dan zullen er echt wel mensen zijn die daarna weer opbouwen
De vraag is of je zulke problemen liever zelf oplost, of wacht tot de aardbol ze voor je oplost
Zowel met de aarde als de mens is niks mis, alleen de manier van leven verandert nogal drastisch
Mee eens maar het zelf oplossen is onmogelijk omdat het aardse leven ontelbare oncontroleerbare parameters heeft die invloed hebben op het leven op aarde. De politiek denkt alleen maar dat door aan het knopje N en/of CO2 reductie te draaien het klimaat te kunnen beheersen / controleren, een windvlaag en alle moeite verwaaid en leidt tot helemaal niets (alleen de schatkist wordt ermee goed gevuld) .
Op maandag 29 juni 2026 13:00:30 schreef eSe:
Bwa, 2 miljoen jaar geleden de eerste hominiden.
Homo sapiens is hier +/- 300.000 jaarHet probleem is niet de opwarming van de aarde "an sich", maar de snelheid waarmee het gebeurd.
Flora en fauna zien af, den mensch kan zich door technologie tot op zekere mate beschermen, maar we hebben die flora en fauna nodig om te overleven.
Ik had eigenlijk 100000 willen schrijven maar vond 10000 al genoeg in vergelijking met de laatste 25 jaar.
Flora hebben we inderdaad nodig die CO2 door foto-synthese omzetten in voedingsstoffen en O2 en dat proces gebeurd al miljoenen jaren zo.
Is er een CO2 probleem, plant dan ergens waar dat kan flora om de balans te houden in plaats van het leefgenot of plezier van de mens af te knijpen.
nonius
set SCE to AUX.
Is er een CO2 probleem, plant dan ergens waar dat kan flora en fauna om de balans te houden
En wat gebeurt er met de gecapteerde CO2 wanneer 50 jaar later de boom sterft en wegrot....? Die CO2 komt net zo hard weer terug, ongeacht of je het verbrandt in de houtkachel of gewoon laat rotten in de natuur.
[Bapaktus] wanneer de zon over ongeveer 1,7 miljard jaar een "rode reus" wordt,
Was verbaasd over die 1.7 miljard jaar - ik heb altijd gedacht dat de zon nog zo'n 4.5 miljard jaar meekon? (haar huidige leeftijd). Net even gecheckt op Wikipedia: we hebben nog tussen de 4 en 7 miljard jaar.
Op maandag 29 juni 2026 13:17:26 schreef Bapaktus:
Waar maken wij ons druk over?
De aarde is ongeveer 4,5 miljard jaar geleden uit een gaswolk samen geklonterd.
4 miljard jaar geleden ontstond het eerste "leven".
En sinds die tijd is er veel gebeurd.
Geruststelling, wanneer wij niet vóór die tijd de aarde al "onleefbaar" voor voor mensen/dieren en planten etc. hebben gemaakt zal, wanneer de zon over ongeveer 1,7 miljard jaar een "rode reus" wordt, er geen stikstof probleem meer zijn.
ruud
Volgens de laatse inzichten zou de Big Bang 13,8 miljard jaar geleden zijn geweest. In de vele miljarden jaren daarna dat een van de ontelbaar vele gaswolken bezig was om o.a. ons melkwegstelsel samen te stellen was er helemaal geen bemoeienis dat die gaswolk wel eens te vervuilend zou kunnen zijn en dat er actie op moest worden ondernomen maar hier op aarde denkt men graag bekrompen en met oogkleppen op.
Die geruststelling is er inderdaad eens houd hier alles op (als we dan al niet eerder hier vertrokken zijn...)
Op maandag 29 juni 2026 15:09:54 schreef nonius:
En wat gebeurt er met de gecapteerde CO2 wanneer 50 jaar later de boom sterft en wegrot....? Die CO2 komt net zo hard weer terug, ongeacht of je het verbrandt in de houtkachel of gewoon laat rotten in de natuur.
Wat is het verschil tussen de geboorte van levende wezens (mens / dier / etc.) of het planten van flora?
Alles vergaat o.a. tot CO2.
Op maandag 29 juni 2026 15:14:52 schreef Retirado:
Waar is de link met electronica?
Excuses, ik dwaal te veel af.
Bapaktus
Special Member
Op maandag 29 juni 2026 15:09:54 schreef nonius:
[...]En wat gebeurt er met de gecapteerde CO2 wanneer 50 jaar later de boom sterft en wegrot....? Die CO2 komt net zo hard weer terug, ongeacht of je het verbrandt in de houtkachel of gewoon laat rotten in de natuur.
[...]
Was verbaasd over die 1.7 miljard jaar - ik heb altijd gedacht dat de zon nog zo'n 4.5 miljard jaar meekon? (haar huidige leeftijd). Net even gecheckt op Wikipedia: we hebben nog tussen de 4 en 7 miljard jaar.
Zou best kunnen, ik weet niet (meer) hoe lang zo'n proces van rode reus kan doorgaan. ?
ruud
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Zullen we de klimaatontkenners en chemtrailgelovigen maar weer eens opschonen gaan hier op het forum?
Ik wordt redelijk moe van die onzin.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op een elektronicaforum verwacht je dat ze een redelijk redenatievermogen hebben. Dan is het misschien beter om de discussie open te houden, voor zover in het koffiehoekje.
Bapaktus
Special Member
Op maandag 29 juni 2026 13:17:26 schreef Bapaktus:
Waar maken wij ons druk over?ruud
Ik merk nu dat ik een "knip-oogje" achter mijn zin had moeten plaatsen.
Sorry, ruud
Eric21
Golden Member
Op maandag 29 juni 2026 15:17:23 schreef Bobosje[/message]:
[...]Excuses, ik dwaal te veel af.
Tja, je begon op zich met een interessante vraag, maar deze discussie ontspoort totaal. Als dat de bedoeling is, is het geslaagd. Zo niet is het jammer, maar heb er eerlijk gezegd beetje spijt van dat ik uberhaupt heb gereageerd omdat ik aanvankelijk dacht dat je een serieuze vraag stelde. Ik ben weg.
Retirado
Golden Member
Op maandag 29 juni 2026 16:48:14 schreef Jinny:
Zullen we de klimaatontkenners en chemtrailgelovigen maar weer eens opschonen gaan hier op het forum?
Ik wordt redelijk moe van die onzin.
Ik ook eerlijk gezegd. die onzin kom ik al teveel tegen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Mij lijkt dat best mee te vallen: zelfs in deze koffiehoek is het al heel lang geleden dat ik het woord "chemtrail" nog tegenkwam; maar goed ook, trouwens.
En echte klimaatontkenners kan ik me zo direct ook niet voor de geest halen, niemand ontkent dat het klimaat opwarmt. Hoeveel en welk gevolg daar dient aan gegeven te worden dat is voorwerp van discussie, maar daar zie ik niets verkeerds in.
Ik heb het daarentegen moeilijk als mensen de punten die zij niet kunnen of willen snappen afdoen als onzin, of zelfs beroep doen op censuur van overheidswege.
De vraag was en is nog steeds serieus bedoeld, kan een radar (of meerdere) het weer / klimaat om zich heen beinvloeden (er gaat immers RF straling door de atmosfeer)?
Er is geen enkele opzet om de discussie te laten ontsporen, gewoon nuchter tegen de problematiek aankijken en er over discussieren kan, en doet niemand, geen kwaad.
Op maandag 29 juni 2026 19:02:09 schreef Paulinha_B:
En echte klimaatontkenners kan ik me zo direct ook niet voor de geest halen, niemand ontkent dat het klimaat opwarmt. Hoeveel en welk gevolg daar dient aan gegeven te worden dat is voorwerp van discussie, maar daar zie ik niets verkeerds in.
Dank Paulinha_B
Lijkt mij van niet. Zie berekening van FET. Het effectief vermogen van de sterkste radarzenders is erg laag.
Bovendien gaan radargolven ongehinderd door de atmosfeer, dus in de atmosfeer worden door die golven geen warmte ontwikkeld. Meeste energie gaat het heelal in.
Of doel je op de vleugelslag van een vlinder in de Amazone die een orkaan ontketent in de Verenigde staten?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
... ik zou zelfs meer zeggen: van dat kleine schepje energie gaat dan bovendien het grootste deel nog het ruime zwerk in.
Dat van die vlinder is een fraaie illustratie
!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik denk ook aan een druppel op een gloeiende plaat.
@Paulinha: kort geleden nog. Iemand die een site had ontdekt die allerlei (historische) experimenten met weerbeinvloeding netjes op een rijtje zet. Opzich waarschijnlijk wel kloppend maar op een of andere manier zou dat allemaal succesvol en tegenwoordig dagelijks in gebruik zijn.
Geen idee waarom dit niet in de koffiecorner staat.
Nu is het te laat voor een verhuizing, en hoog tijd voor de slotenmaker.