Dit hobbyprojectje bezorgt me toch meer grijze haren dan ik verwachtte.
Het laatste issue zoek ik nu al bijna twee maanden naar en krijg het niet gevonden.
Normaal als je gaat stomen vult de oven de watertank met leidingwater en gaat van daaruit de boiler vullen. Eens gevuld warmt die op tot 100 graden en start de klok met aftellen.
Een keertje per twee weken begint hij op te warmen en ergens in de 80 graden stopt het warmen plots. Geen foutmelding, niks. Hij heeft ooit een hele avond op die manier blijven ‘hangen’. Ik heb het programma eens afgebroken, opnieuw gestart en klaar. De keer nadien moest zelfs de stekker uit het stopcontact eer er bij stomen doorgewarmd werd naar 100 graden.
Origineel waren deze ovens uitgerust met een groene toevoerpomp. Omdat deze pompen problemen durfden geven kwam er van Miele uit een rode pomp met ander debiet. Die laatste zat erin.
Wat ik merk is dat tijdens bijpompen die soms behoorlijk moet werken. Ik vraag me soms af of deze serie wel uit de voeten kan met zo’n rode pomp, want volgens mij waren ze vooral voorzien voor de 7000 serie.
Ik heb de fout ooit gehad met de MDU aangesloten. De software laat de toevoerpomp niet meer pompen en de weerstanden van de boiler worden niet meer aangestuurd.
Laatst beschikbare software staat op dat toestel. Ik heb aan die jongens al vaak genoeg moeten werken om te weten dat die software op dat punt bugfree is.
Iemand ervaring met mijn specifiek geval?
Als de machine blijft hangen, vermoed ik toch een electronish probleem. Word de electronica niet te warm? Voeding is stabiel op print? Als de firmware / processor een fout detecteert zal deze toch moeten afbreken of de pomp wel of niet goed pompt..
Die voeding heb ik terwijl het issue voorvalt nog niet nagemeten. Anders is ze gewoon overal stabiel. Natuurlijk moeilijk om te kijken of de spanningen wel correct zijn, want schema’s vind je niet.
Als je tegelijk hete lucht gebruikt, zogenoemde combi-stomen, heb ik het nog niet geweten. Tot nu toe enkel bij gewoon stomen. Dus zeker bij hoge temperaturen is het niet het geval. Er is ook al genoeg feilloos gestoomd tijdens koude, dus ook daar geen lijn in te trekken…
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Klinkt idd als print issue. Indien niet zou het een time out issue kunnen zijn maar dan verwacht ik een error. Te lang duren eer 100 graden bereikt wordt. Soms is die tijd mss nipt niet gehaald? Maar dan schiet ik met spek naar stohalmen.
Met de ombouw van de groene naar rode pomp nog geen issues gehad.
Met de heteluchtovens uit de 6000 serie heb ik het al enkele keren gehad dat het opwarmen ook plots kan stilvallen bij weerstanden die in verlies liggen. Die van de hete lucht heeft nog een licht verlies, maar zodanig licht dat de 30mA verliesstroom schakelaar er toch nooit van uitspringt.
Al vaker verliesstroom in die dingen moeten gaan oplossen, maar ik hoorde nog nooit klachten dat opwarmen daarmee onderbroken werd. En vooral als je de stekker even uittrekt en meteen weer insteekt is het over. Dan is het verlies niet weg.
Maar goed, het is hier blijkbaar ook geen gekend probleem... We zoeken verder.
Ik weet wel dat AEG wasmachines uit toevalig de 6000 serie met aardlek in element ook een hoop ellende veroorzaakt, zelfs zo erg dat deurslot continu blijft tikken, dus aardlek KAN ellende veroorzaken..
Ik hou dat in het achterhoofd.
Vanmiddag kwam ik op het werk in de onderdelencorner nog een oven tegen waar zo’n groen pompje in zat. Ik heb dat net eens geplaatst in mijn DGC. Wat me opvalt: als hij de boiler voor de eerste keer vol pompt gaat dat een stuk sneller. Bijpompen gaat sneller en bijgevolg de opwarmtijd is ook beter.
We wachten weer af… Het is zo jammer dat de fout niet te triggeren is.