Volgens deze studie is ongeveer 8% van de afgestudeerden uit TSO- en BSO-opleidingen elektrotechniek, mensen die in BE doorgaans terechtkomen in de aanleg van elektrische installaties, na 1 jaar nog steeds werkloos. Dat percentage is m.i. behoorlijk hoog en niet bijzonder ver verwijderd van dat van afgestudeerden uit artistieke of aanverwante opleidingen, die traditioneel moeilijk liggen op de arbeidsmarkt.

Ook het werkloosheidscijfer van afgestudeerden aan een hogeschool vind ik met 4 à 5% eerder pover.

M.i. wordt het “knelpuntgehalte” van ons vak sterk overdreven. Het is zeker niet overdreven moeilijk om in deze sector een job te vinden, maar het is evenmin zo dat werkgevers staan te dringen of dat de lonen “the sky is the limit” zijn.

Ik heb de studie niet gelezen maar het feit dat “werkloos na 1 jaar” ook waarschijnijk mensen omvat die tijdelijk verder studeren, heroriënteren, de tegenwoordig in zijnde sabbatjaar(en) nemen of niet meteen voltijds beschikbaar zijn vind ik dit cijfers niet bijzonder hoog.

Die 8% zit eerder in een middelmatige zone, niet per se “goed” of “problematisch”

bij die hogeschoolcijfers zullen er ook heel wat zitten die na jaren studeren twijfelen of nog even verder zoeken naar de perfecte job.

[Bericht gewijzigd door Robbe de Smet op (15%)]

Oh, de talentvolle belgen moeten dan zeker eens in Nederland komen solliciteren, we staan er hier om te springen.

Misschien is 8% gewoon te incompetent om ergens aangenomen te worden?

Wow, 92% van de afgestudeerde vindt binnen een jaar een baan. Fred mompelt iets over een halfvolle fles of een halflege...

8% op wat?
In NL zijn genoeg opleidingen dat dat soort percentages 1 leerling is die geen baan heeft

Wie ben jij om dat te bepalen? Ze zijn wel 'gecertificeerd' door een 'geaccrediteerd' instituut he! Dus het moet wel goed zijn. Ofzo :)

Nah... als dat de oorzaak zou zijn, dan zou het percentage hoger liggen...

Fred mompelt iets over een halfvolle fles of een halflege...

Foei Fred. Een engineer zou zeggen: de fles is 2x zo groot als nodig. :+

[Bericht gewijzigd door EricP op (19%)]

als je met elektro op dit moment geen werk kunt vinden, ben je een elek waar het lampje nooit is gaan branden (mijn mening) of je wil niet werken.

Overal schreeuwt men om werknemers in de techniek. Men blijft mij benaderen of ik niet elders wil komen werken en ik denk dat het voo iedereen hier geldt.

Op donderdag 2 juli 2026 11:41:34 schreef High met Henk:
als je met elektro op dit moment geen werk kunt vinden, ben je een elek waar het lampje nooit is gaan branden (mijn mening) of je wil niet werken.

.. of hij heeft een kleurtje.

Helaas, eigen ervaring, zo werkt het nog steeds.

Op donderdag 2 juli 2026 11:02:57 schreef Robbe de Smet:
Die 8% zit eerder in een middelmatige zone, niet per se “goed” of “problematisch”

Vind je dat gemiddeld?

Verpleegkundigen en tandartsen “echte” knelpuntberoepen zitten op respectievelijk 0 en 1%, en daar merk je dat ook echt. Om een tandarts te vinden moet je tegenwoordig 20km van huis, en dan heb je nog geluk.

Wat ik persoonlijk denk en ook regelmatig van anderen hoor, is dat de groep schoolverlaters met een technische opleiding de laatste jaren grotendeels vertegenwoordigd is door jongeren met een migratieachtergrond. Helaas heeft deze grote groep een hardnekkige reputatie die af en toe in de media wordt onderstreept. De bekende kleine groep die het voor een grotere groep verzieken en er dus tegelijkertijd ook voor zorgen dat veel bedrijven hierop blijven selecteren. Wellicht is dit (ook) een deel van de 8% die geen baan vind.

Daarnaast is de nieuwe Generatie Z ook een heel ander mens dan de Boomers. De nieuwe generatie ziet niks in 40 uur met je handen werken en vind 3 dagen per week al voldoende, om genoeg vrije tijd over te houden. En ze hebben liever een smartphone in de hand dan gereedschap en ook al doen ze een technische opleiding, dan hebben ze de theoretische kennis maar niet de aanleg of motivatie.
Zoek je dan een technische baan voor 3 dagen in de week, zonder gebruik van gereedschap, dan ben je misschien ook een jaar bezig.

Op donderdag 2 juli 2026 11:16:14 schreef SparkyGSX:

Zou betekenen dat er geen incompetente verpleegkundigen en tandartsen zijn, maar wel technici. Lijkt mij onzin.

Op donderdag 2 juli 2026 11:02:57 schreef Robbe de Smet:

Vind je dat gemiddeld?

Verpleegkundigen en tandartsen “echte” knelpuntberoepen zitten op respectievelijk 0 en 1%, en daar merk je dat ook echt. Om een tandarts te vinden moet je tegenwoordig 20km van huis, en dan heb je nog geluk.

Op donderdag 2 juli 2026 11:18:48 schreef fred101:
Wow, 92% van de afgestudeerde vindt binnen een jaar een baan. Fred mompelt iets over een halfvolle fles of een halflege...

M.i is dat niet hoe je die cijfers mag interpreteren. Bij verpleegkundigen is dat 0%, leerkrachten 1% en problematische artistieke beroepen 12%. Je zou dan net zo goed kunnen redeneren “Woow 88% die binnen het jaar een job vindt”, terwijl het heel moeilijk is om in dat soort sector een behoorlijke baan te vinden.

Op donderdag 2 juli 2026 12:03:55 schreef New Beetle:
[...]Vind je dat gemiddeld?

Om een tandarts te vinden moet je tegenwoordig 20km van huis, en dan heb je nog geluk.

Laat ze eens stoppen met de instroom te beperken (het beperkt aantal dat mag beginnen aan de studie)...

Op donderdag 2 juli 2026 12:18:10 schreef Robbe de Smet:
[...]

Laat ze eens stoppen met de instroom te beperken (het beperkt aantal dat mag beginnen aan de studie)...

Dat is idd een factor, maar niet bij verpleegkundigen.

Zou betekenen dat er geen incompetente verpleegkundigen en tandartsen zijn, maar wel technici. Lijkt mij onzin.

Reken maar dat die er zijn. En waarschijnlijk nog meer dan bij techneuten. Daar lost men het op met 'procedures' en aanverwant geneuzel. Werkt in de techniek niet. Als je niet, al is het maar een klein beetje, zelf kunt nadenken struikel je snel - zonder mensen in de 'zorg' die wel kunnen denken te willen beledigen (die ergeren zich niet zelden ook groen en geel aan 'procedures'...)

Om een tandarts te vinden moet je tegenwoordig 20km van huis, en dan heb je nog geluk.

Is dat zo? Hier staat op de deur 'nieuwe patiënten welkom'. Zit op loopafstand. En tot op heden komt de vogel kundig over. Ok, het is wel een zelfstandige en geen loonslaaf. Wellicht scheelt dat.

dan hebben ze de theoretische kennis maar niet de aanleg of motivatie

En ALS de kennis er al is (met een 5.5 slaag je ook zeg maar...), dan moet je die ook nog kunnen toepassen... Reproduceren kan een bandrecorder ook zeg maar.

Op donderdag 2 juli 2026 12:34:37 schreef EricP: Is dat zo?

In BE is dat zo. Als je verhuist heb je 2 opties. Ofwel blijf je bij de oude, ook al woont die 50km van je vandaan of je belt eerst 20 tandartsen in jouw omgeving of ze jou als nieuwe klant willen.

Ah, ok. 'Hier' (in elk geval lokaal, ik weet niet of dat voor heel NL geldt) is dat niet zo'n probleem. Huisarts is een ander paar mouwen...

Overigens is er een tijd geweest dat ik elke dag 90km heen en 90km terug reed om als loonslaaf bij de toenmalige slavendrijver te komen. Dan maakt zo nu en dan die 50km ook geen zak meer uit.

Maar goed... we dwalen af...

Op donderdag 2 juli 2026 12:59:55 schreef EricP:
Maar goed... we dwalen af...

Ik ben intussen ook druk aan het zoeken wat dit topic nog met electronica te maken heeft...

Je kunt je ook afvragen wat de kwaliteit van zo'n opleiding is als één op de 12 na een jaar nog geen baan gevonden heeft.

Ik zou nu geen ICT, software engineering, of grafisch ontwerp opleiding meer beginnen, dat zijn m.i. de vakgebieden waar door AI nu de grootste klappen vallen voor de juniors.

Ik ben intussen ook druk aan het zoeken wat dit topic nog met electronica te maken heeft...

Niet te lang zoeken. Ik kan je het antwoord zomaar verklappen: helemaal NIETS :+

Je kunt je ook afvragen wat de kwaliteit van zo'n opleiding is als één op de 12 na een jaar nog geen baan gevonden heeft.

Wel en niet. De kwaliteit van de opleiding kan uitstekend zijn (niet waarschijnlijk, maar het KAN). Op het moment dat mensen met een diploma botweg niet in staat zijn om het werk te doen wat voor handen is, dan heb je er nog steeds geen moer aan.

Ik weet wel dat de kwaliteit van de hogere technische opleidingen (industrieel en burgerlijk ingenieur) bedroevend was (en waarschijnlijk nog is). Heel veel theorie en wiskunde, nauwelijks praktijk. Velen haken na hun studies af en gaan iets anders doen dan techniek. Ik herinner mij nog het vak informatica uit 1991. Dat was puur theoretisch over de semantiek van programmeertalen, daar kwam zelfs geen computer aan te pas.

Dat is ook het grote verschil met opleidingen geneeskunde/tandarts/verpleegster. Daar komt de praktijk gelukkig wel aan bod naast de theorie. Je wil ook geen dokter die alles uit boekjes van buiten heeft geleerd maar nog nooit een menselijk lichaam van dichtbij heeft gezien.

Volgens mij is die discrepantie oorzaak dat een belangrijk percentage technisch opgeleiden moeilijker werk vinden. Die moeten als ze in de bedrijfswereld terecht komen bij wijze van spreken hun opleiding nog beginnen en nogal wat bedrijven zitten daar niet op te wachten.

Op donderdag 2 juli 2026 11:41:34 schreef High met Henk:

Overal schreeuwt men om werknemers in de techniek. Men blijft mij benaderen of ik niet elders wil komen werken en ik denk dat het voo iedereen hier geldt.

Tot je boven de 40 a 45 bent. Dan hoeven ze je niet (meer) heb ik zelf ondervonden. Uiteindelijk wel op een mooie plek terecht gekomen maar de desinteresse bij werkgevers is stuitend. Bedrijven die volop op radio en tv reclame maken om bij ze te komen werken en jammeren dat ze geen mensen kunnen vinden sturen nog niet eens een ontvangstbevestiging als je solliciteert.

Op donderdag 2 juli 2026 17:46:15 schreef fzwart:
[...]

Tot je boven de 40 a 45 bent. Dan hoeven ze je niet (meer) heb ik zelf ondervonden. Uiteindelijk wel op een mooie plek terecht gekomen maar de desinteresse bij werkgevers is stuitend. Bedrijven die volop op radio en tv reclame maken om bij ze te komen werken en jammeren dat ze geen mensen kunnen vinden sturen nog niet eens een ontvangstbevestiging als je solliciteert.

doorgaans is die leeftijd juist interessant op de banenmarkt. niet net van school met alleen theorie maar al een half werkleven ervaring opgedaan. dat verschil merk ik meteen als er weer 1 begint die veel kan op papier, maar in de praktijk is dat bijlange na niet zo.

Ik ben 44 en geen probleem hoor..

Op donderdag 2 juli 2026 17:24:35 schreef McAwesome:
Ik herinner mij nog het vak informatica uit 1991. Dat was puur theoretisch over de semantiek van programmeertalen, daar kwam zelfs geen computer aan te pas.

Dat was toen ook lastig. Fatsoenlijke computers, die een klaslokaal overleefden, waren bar duur en om er dan meteen een stuk of 25 van te moeten aanschaffen is meer dan één rib uit je lijf. pc-privé kwam iets later en om nou te wachten tot iedereen een pc (oid) thuis had...
Zelfs bij de AMBI-cursussen (in de 80er jaren dat ik ze deed) werd geen computer gebruikt. Ze vonden het wel handig als je er een tot je beschikking had, maar dat lukte niet iedereen.
Iedereen vraagt nu om techneuten, maar in mijn vakgebied werd je met een fooi naar huis gestuurd. Ik vraag me af of dat nu beter is. Ze willen je wel graag hebben, maar daar blijft het bij.