Hallo,
UIteindelijk wil ik van windows af maar eerst wil ik een dual boot systeem maken met linux.
In linux wil ik met de Arduino omgeving kunnen werken.
Ik ben al bezig geweest met VirtualBox met vescheiden distro's maar het is nog steeds niet gelukt om een werkend systeem te maken.
Ik had wifi problemen en port problemen in arduino.
Ik heb enige kennis van linux.
Mijn vraag heeft 1 jullie een werkend dual boot systeem gemaakt met een linux distro met de arduino omgeving.

Een CD branden met Linux Mint en daar vanaf de CD mee booten.
Dat is niet snel. maar wel handig om eens aan te snuffelen.
Of een of ander goedkoop laptopje of ouder systeem kopen, linux draait op de meeste systemen prima.

Op vrijdag 3 juli 2026 19:50:24 schreef MansTrein:
Hallo,
UIteindelijk wil ik van windows af maar eerst wil ik een dual boot systeem maken met linux.
In linux wil ik met de Arduino omgeving kunnen werken.
Ik ben al bezig geweest met VirtualBox met vescheiden distro's maar het is nog steeds niet gelukt om een werkend systeem te maken.
Ik had wifi problemen en port problemen in arduino.
Ik heb enige kennis van linux.
Mijn vraag heeft 1 jullie een werkend dual boot systeem gemaakt met een linux distro met de arduino omgeving.

Virtualbox is niet echt "Dual boot" maar een virtueel systeem.
Wat lukte/werkte er niet ? Een virtuele machine heeft over het algemeen geen eigen Wifi adapter maar een gewone ethernet poort "bridged" of een "GeNATte" poort naar het netwerk van de host-computer. Welke distro had je ?
En welke "Port problemen" ?
Ook bij USB poorten moet je in de virtuele machine vertellen dat je die "doorlust" naar de Linux box.

Geen idee wat de vraag nu precies is. Maar ik heb de Arduino IDE hier op m'n Linux (Mint Cinnamon) laptop draaien en dat werkt goed.

Daarnaast heb ik een (oud) dual-boot systeem op een desktop PC; Win2000 samen met Ubuntu 21.04LTS (meen ik); ook dat werkt prima. W2000 gebruik ik nog voor wat oude CAD/CAM software. Ook dat werkt gewoon prima.

Een dualboot systeem werkt gewoon goed. Heb het dualboot-systeem nooit met de Arduino IDE uitgeprobeerd (het is een legacy systeem dat alleen in speciale gevallen gebruikt wordt; niet voor dagelijks gebruik), maar alle Windows-software werkt nog steeds prima, en alle geïnstalleerde Linux software werkt ook gewoon zoals het hoort.

Een Linux Live-CD (of Live-USB stick) is een manier om wat aan Linux te snuffelen, zoals Revado al schreef. Het werkt maar is enorm traag.

Sowieso zou ik, vóór u gaat experimenteren, eerst een goede backup maken van uw huidige Windows-systeem. Heb het zelf nooit nodig gehad, maar het is wel een fijne gedachte dat je altijd de oorspronkelijke situatie terug kunt herstellen.

Ik zou zelf even tijdelijk een oud hardeschijfje in de PC plaatsen en daarop Linux installeren om het uit te proberen.

En ja, W2000 is de laatste versie van Windows die ik hier heb gebruikt. Sinds 2007 draait hier Linux. En dus alleen in bijzondere uitzonderingsgevallen het antieke W2000. Nodeloos te vermelden dat die PC NOOIT aan een netwerk mag hangen.

Hi,

Het beste is een andere bootdisk, dit omdat W11 je bootsector kan overschrijven, dus W11 en Linux op een schijf is niet wijs.

Ver wijder je Windowsschijf en plaats de schijf waar je Linux op wilt installeren.
En ga daar dan mee testen.

Vitualbox is verder ok, maar er is wat ervaring nodig om een ander OS goed te laten draaien.

Kaal Linux installeren kies dan deze Linux distro's.

Mint en MX Linux voor makkelijk overstappen vanaf Windows.
Heb je een moderne laptop en b.v. een moderne AMD processor, dan is Fedora Workstation een goede optie.

Mijn afwegingeng zijn gebaseerd op normale werkomgevingen.
De 'snellere' game distros gaan je meestal veel tijd kosten en die zou ik zeker niet gebruiken om het Linux mee gaan te verkennen om te zien of het je bevalt voor je normale werkzaamheden.

Je OS moet errst goed bijgewerkt worden na installatie, er is op youtube veel info te vinden hier over.

Mijn 2 cent,

Bram.

Ik heb een standaard virtualbox aangemaakt. 2CPU's, 2MB RAM, 16Gb disk.
Linux Mint 22.3 image gedownload en geinstalleerd, gewoon "next-next-next-finish", muv het aanmaken van een account.
Standaard installeert hij een ethernet poort/kaart en krijgt een ge-NAT ip adres 10.2.x.x

Wil je een USB (COM) poort doorlussen naar je Linux VM, klik met de rechter muistoets op het USB icoontje, en selecteer het USB device wat je wil doorlussen.

Windows en Linux werkt zonder problemen als dual boot naast elkaar.
Geen gehannes nodig met verschillende schijven.
In de regel is het wél het handigste om eerst Windows te installeren en daarna pas een Linux distro.

Werken met een vituele machine is een optie, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Verder ben ik het eens met blackdog. Een extra SSD in je PC schuiven en daar Linux op zetten is een simpele en betrouwbare oplossingen. Al heb ik geruchten gehoord dat windows zelfs zulke schijven om zeep helpt (Windows denkt dat ze "leeg" zijn, en eigent zich dan het recht toe er data naar te schijven of zoiets). (Vrijwel?) elke PC heeft een funktie in het bios (UEFI) zitten om een boot medium te kiezen tijdens het opstarten. Daardoor heb je met een extra schijf ook geen aparte boot manager nodig.

Ik ben het helemaal niet eens met picsels om verschillende SSD's "gehannes" te noemen. windows heef een lange geschiedenis met het overschijven van boot managers voor Linux. Met een extra schijf hoef je helemaal niets te veranderen aan de windows installatie schijf, en het is daarmee de betrouwbaarste optie. Tenzij...

Een tweedehands PC kopen is ook een optie. Er worden heel veel ex- kantoor machines aangeboden hier in NL. Als een winkel b.v. 20 2e hands pc's van hetzelfde type in de aanbieding heeft, dan is dat een partij uit een of ander kantoor die na een paar jaar automatisch is "afgeschreven". En voor EUR 200 of zo heb je al een heel bruikbare 2e hands PC.

Nieuwe hardware kopen is op dit moment niet leuk. Geheugen prijzen zijn ong. 5x zo duur dan een jaar geleden, en SSD prijzen zijn ook fors omhoog dankzij da ai zeep bel.

Als je nog een HDD hebt liggen kun je linux ook daarop zetten.

Voor rond de 130 euro heb je al een gebruikte Dell latitude 5480 laptop.
Dat is prima voor dit doel om mee te starten.

Op vrijdag 3 juli 2026 23:14:08 schreef Kortsluiting_Online:Verder ben ik het eens met blackdog. Een extra SSD in je PC schuiven en daar Linux op zetten is een simpele en betrouwbare oplossingen. Al heb ik geruchten gehoord dat windows zelfs zulke schijven om zeep helpt (Windows denkt dat ze "leeg" zijn, en eigent zich dan het recht toe er data naar te schijven of zoiets).

Absoluut onnodig gehannes en inderdaad: het zijn geruchten.
Tenzij je wat wilt experimenteren en later toch gemakkelijk terug wilt kunnen.
Kun je die experimenteerschijf later gebruiken om daar met dual boot Linux permanent op te zetten.

Ik ben het helemaal niet eens met picsels om verschillende SSD's "gehannes" te noemen. windows heef een lange geschiedenis met het overschijven van boot managers voor Linux.

Klopt. Daarom, als je goed had gelezen, zei ik ook dat je eerst beter Windows kunt installeren en dan pas Linux.
Dus hannesen met schijven en schijf-jockey gaan spelen is totaal niet nodig (ik draai al jaren dual boot systemen met Windows en Linux side-by-side.)

Wat revado trouwens zegt doe ik zelf er ook nog naast: alle elektronica spul doe ik op een wat oudere PC die alleen Linux draait.
Dat hoeft helemaal geen dure i9/128GB PC met TPM chip te zijn.

Hi picsels,

Windows 11 heeft de nijging de bootsector van linux te overschrijven!

Zoek het maar op!

Groet,
Bram

Die windoze geruchten zijn een beetje te hardnekkig om zomaar te negeren. Maar ik heb zelf al ong. 15 jaar geen windoze meer gebruikt en heb me nooit in de details verdiept.

En voor Linux heb je idd geen snelle PC nodig. Ong. 3 jaar geleden heb ik een Ryzen 5600G gekocht omdat ik een grote 4k monitor wou, en m'n oude PC'tje was toen ong. 12 jaar oud en deed het nog steeds best redelijk. Met linux kun je ook al aardig uit de voeten met 4GiB RAM, maar dat is wel wat krap.

Als je een 2e- hands machientje koopt om mee te "spelen", kun je er ook over nadenken wat je er nog meer mee kunt (en wilt) doen. Er een NAS kastje van maken is een van de gebruikelijkste toepassingen.

It's a common frustration for dual-boot users: you install a Windows 11 update, reboot your computer, and suddenly your familiar GRUB menu is gone, replaced by Windows booting directly. This happens because Windows updates, particularly major feature updates, often overwrite the boot sector (MBR for older systems or the EFI System Partition for modern UEFI systems) with the Windows Boot Manager, effectively sidelining GRUB.

Fortunately, this doesn't mean your Linux installation is lost. You can repair the GRUB bootloader and restore access to both operating systems.

Ik heb hier een recente laptop met windows 11. Daarop ook Debian 13 geïinstalleerd in dual-boot.

Nu blijkt dat de originele windows boot partitie ongemoeid blijft, terwijl voor debian een tweede boot partitie is aangemaakt. Die tweede boot partitie start grub met dual-boot en vandaar kan ik kiezen tussen windows en linux.

Nu kan ik vanuit bios kiezen welke van de 2 boot partities wordt opgestart. Met de ene krijg ik altijd windows. Met de andere krijg ik een grub menu en kan ik een os kiezen.

Dus het lijkt erop dat debian het windows probleem tegenwoordig heeft opgelost :).

Dus als je in de bios de Windows boot partitie kiest dan ziet Windows altijd zijn eigen bootloader.

En wat gebeurd er als je in de bios de Linux boot partitie kiest en dan in het GRUB menu Windows start en Windows dan een update uitvoerd?

Op zaterdag 4 juli 2026 01:05:43 schreef Bobosje:
En wat gebeurd er als je in de bios de Linux boot partitie kiest en dan in het GRUB menu Windows start en Windows dan een update uitvoerd?

Geen idee, maar ik zou denken dat windows dan de windows boot partitie aanpast en de debian boot partitie ongemoeid laat.

Ik vrees dat Windows altijd de bootsector van de primaire actieve partitie aanpast.

ik draai linux en windows op mijn laptop , wel elk op een eigen schijf , zo kan pobleemloos switchen , ik heb er nog geen problemen mee gehad .
volgens mij bestaat dit probleem alleen als 1 hd is opgedeeld in meerdere partities 1 voor linux de andere voor windows .
de reden waarom ik zowel linux als windows op mijn laptop heb is , ondanks dat linux door sommigen de hemel in geprezen word , heeft linux nog veel problemen en beperkingen en is het bij lange na niet zo perfect als ze beweren .

En door de wildgroei aan Linux distros / varianten wordt het er ook niet echt beter / makkelijker op.

En iets vergelijkbaars geldt voor Windows (minder maar nog steeds genoeg distro's en net zo goed problemen en beperkingen). Het is maar wat je gewend bent en waar je het voor gebruikt.

Ik heb ook twee aparte SSD waar ik kan kiezen, Mint of Windows. In het BIOS kan ik instellen welke default moet booten, of tijdens reset F8 ingedrukt houden dan kan ik kiezen welke ik start, makkelijk zat.

Op zaterdag 4 juli 2026 02:20:55 schreef CrossFireX:
... makkelijk zat.

Inderdaad. Vooral als je ergens nog een (oude) SSD hebt liggen. Een jaar geleden was een extra SSD kopen hiervoor ook erg voordehand liggend (Kostte toen EUR 30 ofzo voor 128GB)

------------
Ik gebruik zelf Linux Mint.
De normale installatie procedure is om eerst een image op een USB stick te branden, en om dan daarvan op te starten. Dan heb je al een vrij goed werkbare linux omgeving zonder ook maar iets te installeren. En op je buro blad (desktop) staat dan een icoon waar je op kunt klikken om de "permanente" installatie procedure te starten.

Ik heb toen ook een keer de permanente installatie naar een andere USB stick gedaan. Idee was om die installatie wat te configureren en extra programma's te installeren als "reddings media voor noodgevallen". Zonder extra werk draaide die installatie een heel stuk langzamer dan de originele installatie USB stick. Ik vermoed dat die een slimme manier van compressie en caching toegepast om de flessehals van een trage USB te verzachten, en dat dit bij de tweede installatie niet gebeurde.

Verder ben ik erg blij met Linux Mint. (Met XFCE als desktop) Het is een distributie die "gewoon werkt". 1x per maand ofzo draai ik standard updates, (Mint heeft daar een GUI voor, maar ik gebruik nog steeds apt). Updates duurt ongeveer 2 minuten, en heel af en toe wil hij daarna een reboot doen, maar meestal is dat niet nodig. Windoze is zo hopeloos ouderwets wat dat betreft.

heeft linux nog veel problemen en beperkingen

Welke dan??

Ja, daar ben ik dan ook wel nieuwsgierig naar...

Linux is een prima en zeer betrouwbaar besturingssysteem., veel problemen en beperkingen is echt niet waar en Windows is ook meer dan verre van perfect.
Ik gebruik al tientallen jaren servers, proxyservers en werkstations met linux.
Meestal op een werkstation Mint omdat dat makkelijk werkt.
Alleen als je veel windows tools gebruikt voor apparaten is een windows laptop makkelijker omdat niet ieder programma goed wil werken onder een simulatie programma.
Maar dat wordt ook steeds minder, de meeste apparaten zijn nu ook via een browser te benaderen en in te stellen.
En windows word er ook niet beter op... dat gaat een uit zijn voegen gegroeid gedrocht worden wat soms op Apple gaat lijken wat eigenwijsheid betreft, dat is ook gewoon linux, alleen met een eigenwijze schil er omheen :)
Je kan bij windows steeds minder zelf zonder dieper te gaan, bv een local user kan alleen maar via powershell gemaakt worden en bij installatie via de \\OOBE truuk.

Om iemand die mogelijk geen ervaring heeft met het goed inrichten van een harddisk voor dual boor het advies te geven beide naast elkaar te installeren op de zelfde disk, of er een 2e in te prikken en via de bios om te schakelen gaat mij wat ver voor een mogelijk onervaren gebruiker.
Voor "ons" als techneuten met de nodige skils geen probleem, maar de TS kent linux nog niet eens.
Dan blijft mijn advies, een DVD ( rete traag maar werkt wel) of een apart goedkoop systeempje er naast.