EricP
mét CE
windows tools gebruikt voor apparaten
Eh... Dat is een probleem van het apparaat of de tool. Niet van Linux...
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Eensch, inmiddels al iets van 20 of 25 jaar Linux only gebruiker en de huidige distro's doen het gewoon.
Ook 15 jaar terug overigens al.
Ik heb diverse laptops en kastjes met Kubuntu (uitfaseren) en Debian 13 (dat is de vervanging) en een (1) stand alone kastje met W10 erop die niet aan internet hangt. (hetgeen dat kastje zelf zeer vervelend vind en regelmatig blijft jammeren daarover)
Die is noodzaak omdat het navigatieprogramma dat daarop draait voor geen goed draait op een Linux machine.
De stokoude laptop daarnaast (11 jaar oud) draait een moderne Open CPN navigatie op onder Debian.
Iemand die (als de meeste mensen) alleen wat browst en emailt met een online spelletje doen soms (Ja Bram, ik weet het) heeft aan een moderne Linux distro meer dan voldoende en loopt nergens tegen problemen aan.
Alles werkt.
Huidige nieuwste configuratie, HP laptop (drie maanden oud nu) met een Debian 13.
Alles werkte out of the box.
Oudste configuratie's
HP en een Lenovo uit 2015 met respectievelijk Debian 13 en Kubuntu (de laatste versie) werkte ook out of the box.
Op zaterdag 4 juli 2026 08:49:44 schreef EricP:
[...]Eh... Dat is een probleem van het apparaat of de tool. Niet van Linux...
Dat zeg ik toch?
Op zaterdag 4 juli 2026 07:12:18 schreef EricP:
[...]Welke dan??
onderandere de belachelijk lage transferrate van schrijven en lezen van usb sticks , dit komt voor bij alle smaakje van linux. ( niet iedereen heeft er last van ).
onder windows met een bestand van een paar mb is zo gepiept , linux heeft voor het zelfde bestand een paar minuten nodig .
beschikbaarheid van drivers van hardware voor linux .
beschikbaarheid van software voor linux. zoals bv RS-BA1 software van icom , dit is een windows only software . en ja dit ligt niet aan linux , maar wil ik het gebruiken dan zal dat toch onder windows moeten .
en windows is net zo min perfect . om die hele discussie gelijk maar uit de weg te gaan
Dat is inderdaad het grootste ding, een berg software is nog steeds windows only
En als enige een alternatief gebruiken terwijl de hele markt de windowsvariant gebruikt is gewoon jezelf onnodig moeilijk maken vanwege principes
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tja, M$ heeft een heleboel standaarden verschreven naar een eigen insteek.
En nogmaals, heel veel mensen gebruiken de laptop alleen voor wat browsen of social media.
En daar heb je geen heftig Miccisoft geval voor nodig.
Het lukt mij op een 11 jaar oude laptop (Lenovo, goedkoopste in die tijd) met Kubuntu.
Dan zijn zaken als USB snelheid van geen belang.
Hoewel ik daar nog nooit iets van heb gemerkt.
Met specifieke programmatuur (zie mijn navigatie) kan het noodzakelijk zijn ja.
Maar dat is hier echt de uitzondering en zodra we de mogelijkheid zien om dat ook onder Linux te laten lopen zullen we die kans ook niet laten voorbijgaan.
Edit, antwoord van een Linux beheerder op het USB verhaal,
USB is wat anders dan USB, is weer wat anders dan USB wat ook weer verschillend is van USB.
Dat zit namelijk zo: USB is een standaard waarbinnen heel veel mogelijk is en niet iedere USB poort (ongeacht of dat op een PC of een lader of een telefoon of whatever is) hoeft alle potentiële mogelijkheden te ondersteunen. Enige waar je zeker van kunt zijn is dat een USB-poort 100mA kan leveren bij 5V, simpelweg omdat dat met USB 1.0 ook al zo was. Verder kun je er vanuit gaan dat - mits het een data-poort betreft!!! - je i.i.g. wel een snelheid van 1,5mbps haalt (jawel: USB 1.0) en zeer waarschijnlijk 12mbps (USB 1.1) ook wel. Alle hogere spanningen, stromen en snelheden zijn afhankelijk van wat een poort biedt.
Dit verhaal is dus zwaar afhankelijk van alle randverschijnselen. En zolang we niet weten of die persoon dezelfde devices in dezelfde poort met dezelfde specs heeft gestoken is het gelul.
Oh, en dan ga ik er ook nog een keer vanuit dat die USB stok rechtstreeks de poort in gaat. Want er zijn ook nog verschillende kwaliteiten kabel...
Deze dame werkt dagelijks met die zooi, dus die zal het wel weten neem ik aan.
Op zaterdag 4 juli 2026 10:53:20 schreef Jinny:
Dan zijn zaken als USB snelheid van geen belang.
Hoewel ik daar nog nooit iets van heb gemerkt.Edit, antwoord van een Linux beheerder op het USB verhaal,
[...]
Deze dame werkt dagelijks met die zooi, dus die zal het wel weten neem ik aan.
gisteren een backup proberen te maken onder linux , dit waren bestanden van keyboards roland va-76 , yamaha tyros 3 en 4 en een yamaha genos , totale file grote 54gb , volgens het balkje wat zichbaar word tijdens copy , transferrate tussen 8 KB/sec en 2 MB/sec tijd indicatie 176 uur 
onder windows met dezelfde laptop en zelfde hardware ongeveer 6 uur .
nog niet snel maar beter dan 176 uur
dit toch echt een linux probleem , google het maar eens .
een echte oplossing is er nog niet voor , de een zegd dat het met de drivers te maken heeft , en de andere zegd dat het aan de hardware ligt waar de usbdrive is ingestoken , weer een ander zegd dat het de drive zelf is , nog een ander zegd dat het aan de transferbuffer ligt , maar geen van allen heeft de oplossing ,
EricP
mét CE
onderandere de belachelijk lage transferrate van schrijven en lezen van usb sticks , dit komt voor bij alle smaakje van linux. ( niet iedereen heeft er last van ).
Onzin. Dat is een mount optie. Doe je write caching of doe je write-through. Raampjes doet caching. Dat gaat dus ook regelmatig fout...
onder windows met een bestand van een paar mb is zo gepiept , linux heeft voor het zelfde bestand een paar minuten nodig .
Zie boven. Ik ken het ook omgekeerd. ff wat updates files... Het zijn er maar 15000 in een tar ball. Linux: minder dan een minuut (en inderdaad, op hdd doet dat wel write caching). Raampjes: ruim een half uur...
beschikbaarheid van drivers van hardware voor linux .
Ik heb nog zelden een driver moeten installeren. Vrijwel alles werkt 'out of the box'.
beschikbaarheid van software voor linux. zoals bv RS-BA1 software van icom , dit is een windows only software . en ja dit ligt niet aan linux , maar wil ik het gebruiken dan zal dat toch onder windows moeten .
Of gewoon andere hardware hebben...
Ik zie vooral non-problemen. Alleen dingen die niet in jouw denkwereld passen...
dit toch echt een linux probleem , google het maar eens
Dit is geen probleem, dit is een keuze. En wel van de gebruiker... Zie boven.
@Mans, ik zou een tweede computer pakken om met linux te spelen, dan kan het elkaar zeker niet in de weg zitten. Veel monitoren hebben meerdere video inputs, dus dan kun je de monitor delen met beide PC's. Gewoon zo'n Dell of HP kantoor machientje, het liefst eentje die ongeschikt is voor Windows 11, dan is 'ie extra goedkoop. 
Gefeliciteerd met je verjaardag! 
Op zaterdag 4 juli 2026 11:41:05 schreef Bobosje:
Was de backup target toevallig EXTx geformatteerd bij het maken van de backup onder Linux?
nee de yamaha keyboards zien alleen fat32 , dus de drive was als zodanig geformarteerd .
Op zaterdag 4 juli 2026 12:07:38 schreef EricP:
[...]Onzin. Dat is een mount optie. Doe je write caching of doe je write-through. Raampjes doet caching. Dat gaat dus ook regelmatig fout...[...]Zie boven. Ik ken het ook omgekeerd. ff wat updates files... Het zijn er maar 15000 in een tar ball. Linux: minder dan een minuut (en inderdaad, op hdd doet dat wel write caching). Raampjes: ruim een half uur...[...]Ik heb nog zelden een driver moeten installeren. Vrijwel alles werkt 'out of the box'.[...]Of gewoon andere hardware hebben...Ik zie vooral non-problemen. Alleen dingen die niet in jouw denkwereld passen...[...]Dit is geen probleem, dit is een keuze. En wel van de gebruiker... Zie boven.
ik zie in jou reactie vooral non oplossing , non info , voor problemen waar niet ik alleen last van heben . maar waar het www inmiddels vol van staan , zelfs op linux forums hebben ze de oplossing voor bv trage data transfer nog niet .
mount optie , dat is een nieuwe voor in het rijtje non oplossingen .
of gewoon andere hardware hebben ? je hebt duidelijk geen idee waar je over hebt.
die icom is geen pci kaartje voor in je pc , die icom is een icom 756 proIII hf zender en de software is bedieningssoftware daar voor , cummunicatie verloopt via een cat interface .
voor linux is er geen driver voor die cat interface en de software werkt niet onder linux .
maar ik zie dat ik met mijn post op een paar hele lange tenen ben gaan staan .
EricP
mét CE
Nee hoor. Je laat alleen een enorm gebrek aan kennis zien en zegt dan 'linux is ellende'. Tsja... Kan.
Maar voor 'trage disks' in enige vorm... je kunt best een hoop aan caching configureren. Afhankelijk van de linux smaak die je hebt zijn de defaults wat meer gericht op performance of wat meer gericht op robuustheid en soms helemaal nergens op gericht. Met een paar minuten lezen is daar vaak veel winst te halen - waarbij het ene vaak wel wat ten koste van het andere gaat.
icom 756 proIII
Daar hadden we het al eerder over... een fabrikant die windows-only software maakt... Dat is een keuze.
Ik heb - maar dat is al een tijd terug - dezelfde keuze voor een (overigens veel simpelere) PCR-1000 gemaakt: er is linux software voor, dus die kan. Nogmaals, het is een keuze...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Caching, of een USB driver die de hoogste snelheid niet onderhandelt of herkent. Soms heeft de hardwarefabrikant ook gewoon betere drivers beschikbaar, dat komt onder Windows ook voor. Soms moet je iets meer van je computer weten als je met Linux werkt, de volgende keer vloek je op Windows.
Op zaterdag 4 juli 2026 11:24:39 schreef klaasy:
[...]
een echte oplossing is er nog niet voor , de een zegd dat het met de drivers te maken heeft , en de andere zegd dat het aan de hardware ligt waar de usbdrive is ingestoken , weer een ander zegd dat het de drive zelf is , nog een ander zegd dat het aan de transferbuffer ligt , maar geen van allen heeft de oplossing ,
Grappig, dat is precies het patroon dat ik tegenkom als ik in Windows tegen een probleem aanloop. Niemand weet het, zelfs MS niet (en hun foutmeldingen zijn vaak nog een stuk vager dan onder Linux). Je moet maar hopen dat 1 van de 1000 suggesties overeenkomt met jouw probleem. Ik heb het geluk dat ik een klein beetje snap hoe alles in elkaar zit, dus van die 1000 suggesties hoef ik er soms maar 100 te proberen.
Overigens lijkt het erop dat er wel degelijk software is om ICOM met Linux te laten praten. Het gaat om een serieel protocol dat over RS232 of over USB met een virtuele RS232 poort loopt. Dat laatste is onder Windows ook nog wel eens tricky om correct op te tuigen.
Op zaterdag 4 juli 2026 12:15:24 schreef klaasy:
nee de yamaha keyboards zien alleen fat32 , dus de drive was als zodanig geformarteerd .
Ah ok, de transferrate van/naar FAT32 zou normaliter gewoon heel snel moeten zijn.
Zie je verschil in transferrate tussen 1 heel groot bestand of vele kleine bestanden of gaat alles even traag onder Linux?
Verder kan je Linux AntiVirus (AV) pakket van invloed zijn hoe snel / traag de transferrate is/wordt wanneer de AV er steeds tussen zit om de bestanden van/naar de USB te controleren op malware.
Op zaterdag 4 juli 2026 13:27:09 schreef maartenbakker:
Soms heeft de hardwarefabrikant ook gewoon betere drivers beschikbaar, dat komt onder Windows ook voor.
Nieuwere drivers hoeven niet altijd beter te zijn voor een bepaald systeem. Als een systeem naar behoren werkt en men denkt dat nieuwere drivers het systeem nog beter / sneller maken dan kan men wel eens bedrogen uitkomen.
Ben al sinds 2006 overgestapt op Linux (Ubuntu), met in een VM (VirutalBox en nu QEMU) een Windows install (W11 local user ony).
Wel jammer om te lezen dat het effect ook hier optreed, het 'fanboy effect' noem ik het.
Lijkt mij verstandig om de TS te helpen met de begin vraag die hij stelt, al heb ik het idee dat het antwoord al een aantel keren is gegeven.
Dual boot, aparte SSD's of een tweede partitie.
Een CD branden is niet meer van deze tijd, zeker als je eens wat wil 'distro hoppen'.
Daarvoor gebruik je Ventoy op een USB disk van 128G/256G, drop je ISO op de USB en start vanaf de USB.
Ieder zijn eigen OS, zolang het werkt voor wat jij er mee wilt doen en wat jij er van verwacht ... daar gaat het om.
Mijn huidige OS-en zijn:
- Main Box - Kubuntu 24.04LTS (X11)
- Laptop - Fedora 44
- Laptop multi boot single drive - Fedora 44 + CachyOS - Kali Linux (White Hat hacking)
Jinny
Golden Member
Op zaterdag 4 juli 2026 11:16:17 schreef Bobosje:
Ehhh, een AI dame zeker?
De betreffende AI MI dame heeft hartelijk gelachen om je opmerking.
Het is mijn tweede partner....
Genaamd Michelle....
Op zaterdag 4 juli 2026 13:44:22 schreef Bobosje:
[...]Ah ok, de transferrate van/naar FAT32 zou normaliter gewoon heel snel moeten zijn.
Zie je verschil in transferrate tussen 1 heel groot bestand of vele kleine bestanden of gaat alles even traag onder Linux?
Verder kan je Linux AntiVirus (AV) pakket van invloed zijn hoe snel / traag de transferrate is/wordt wanneer de AV er steeds tussen zit om de bestanden van/naar de USB te controleren op malware.
over het algemeen zijn het kleine style bestanden met hier en daar een register en wave bestand , met grotere bestanden kakt de snelheid helemaal in .
Op zaterdag 4 juli 2026 13:27:09 schreef maartenbakker:
Caching, of een USB driver die de hoogste snelheid niet onderhandelt of herkent. Soms heeft de hardwarefabrikant ook gewoon betere drivers beschikbaar, dat komt onder Windows ook voor. Soms moet je iets meer van je computer weten als je met Linux werkt, de volgende keer vloek je op Windows.[...]
Grappig, dat is precies het patroon dat ik tegenkom als ik in Windows tegen een probleem aanloop. Niemand weet het, zelfs MS niet (en hun foutmeldingen zijn vaak nog een stuk vager dan onder Linux). Je moet maar hopen dat 1 van de 1000 suggesties overeenkomt met jouw probleem. Ik heb het geluk dat ik een klein beetje snap hoe alles in elkaar zit, dus van die 1000 suggesties hoef ik er soms maar 100 te proberen.Overigens lijkt het erop dat er wel degelijk software is om ICOM met Linux te laten praten. Het gaat om een serieel protocol dat over RS232 of over USB met een virtuele RS232 poort loopt. Dat laatste is onder Windows ook nog wel eens tricky om correct op te tuigen.
ik heb nooit gezegd dat windows beter is dan linux , heb ook genoeg problemen met windows gehad dat ik de laptop wel door het raam wilde gooien , maar dat geld ook voor linux , het is maar net wat je er mee wil gaan doen .
icom werkt niet met een virtuele rs232 poort , die wil een echte fysieke rs232 hebben , ik heb een orginele usb to cat interface van icom en die is al lastig aan de gang te krijgen .
voor interface zijn alleen windows drivers te vinden .
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
icom werkt niet met een virtuele rs232 poort , die wil een echte fysieke rs232 hebben
Als dat echt zo is, dan is het een reden om dat merk/product niet meer te kopen. De verdere specs mogen dan nog zo fraai zijn, al het niet werkt met universele gedefinieerde interfaces dan is het voor mijn part een no-go. Sommige hardwareboeren hebben wel wat te leren, dienaangaande, zo lijkt het.
Op zaterdag 4 juli 2026 00:47:08 schreef Bobosje:
... You can repair the GRUB bootloader and restore access to both operating systems.
Gaat dat met bootrepair?
Op zaterdag 4 juli 2026 07:12:18 schreef EricP:
[...]Welke dan??
Dat had je niet moeten vragen.
Bij een werkende Linux-installatie op een PC met een Nvidia kaart stortte zonder aanwijsbare oorzaak (update?) het hele grafische gebeuren in elkaar. Booten gaat prima, maar na inloggen met gebruikersnaam klopte van het beeld helemaal niets meer en daarvoor wel. Het beeld zag eruit als van een oude TV waarbij de lijnsynchronisatie compleet weggevallen is.
Ubuntu had problemen met (sommige) Wifi(kaarten) en dat lijkt nu opgelost, zolang als het duurt.
Printers werken niet altijd out of the box enz.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (15%)]
nonius
set SCE to AUX.
[Paulinha_B] Als dat echt zo is, dan is het een reden om dat merk/product niet meer te kopen. De verdere specs mogen dan nog zo fraai zijn, al het niet werkt met universele gedefinieerde interfaces dan is het voor mijn part een no-go. Sommige hardwareboeren hebben wel wat te leren, dienaangaande, zo lijkt het.
De Icom 756 is een radio die geproduceerd werd van 1996-2000, een tijd waarin RS232 veel gangbaarder was. Dus denk niet dat je hier de hardwareboer (in casu Icom) iets kwalijk kunt nemen hier.... https://www.rigpix.com/icom/ic756.htm
[Edit: foutje mijnerzijds - het betreft de 756 in Pro-III uitvoering, geproduceerd van 2003-2009 https://www.rigpix.com/icom/ic756proiii.htm ]
Maar da's ook gelijk de reden dat ik hier nog een paar hele oude PC's heb (Desktop en laptop) met nog een RS232-poort en parallele poort. En yep, de HP7550 Plus plotter uit 1984 werkt nog steeds prima onder RS232 met AutoCAD2000 
(deze plotter hing oorspronkelijk trouwens aan een Apple-II....)
Enfin, voor oude hardware (plotter, EPROM-programmer, Tek TDS210, etc.) gebruik ik het liefst een oude computer met het oude OS en de originele applicatiesoftware.
Op zaterdag 4 juli 2026 20:38:31 schreef nonius:
[...]De Icom 756 is een radio die geproduceerd werd van 1996-2000, een tijd waarin RS232 veel gangbaarder was. Dus denk niet dat je hier de hardwareboer (in casu Icom) iets kwalijk kunt nemen hier.... https://www.rigpix.com/icom/ic756.htm
[Edit: foutje mijnerzijds - het betreft de 756 in Pro-III uitvoering, geproduceerd van 2003-2009 https://www.rigpix.com/icom/ic756proiii.htm ]
Maar da's ook gelijk de reden dat ik hier nog een paar hele oude PC's heb (Desktop en laptop) met nog een RS232-poort en parallele poort. En yep, de HP7550 Plus plotter uit 1984 werkt nog steeds prima onder RS232 met AutoCAD2000
(deze plotter hing oorspronkelijk trouwens aan een Apple-II....)
Enfin, voor oude hardware (plotter, EPROM-programmer, Tek TDS210, etc.) gebruik ik het liefst een oude computer met het oude OS en de originele applicatiesoftware.
ik ook , zeker met dit soort dingen , heb er al menig computer en elektronica projectjes er mee kunnen redden .