Op maandag 6 juli 2026 14:28:25 schreef RAAF12:
Gezien de twee verzonken potmeters links en rechts naast het klavier lijkt het merk Loewe Opta te zijn. Hier een soortgelijke constructie.
De piano keys (drukknoppen) zijn exact die van de Nordmende Rigoletto 59, maar het is een totaal ander chassis:
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik denk dat beide radio's het zelfde schakelmodule en potmeters gebruiken.
En dit dan verder gebruiken in hun eigen chassis/schema.
In de radio tijdschriften in de 50 en 60 jaren van de vorige eeuw vind je regelmatig advertenties van deze units.
Groet,
Bram
Op dinsdag 7 juli 2026 16:22:01 schreef Tidak Ada:
Kan ook zijn dat iemand met een meubelmakershobby, een toestel in een eigen gemaakt meubel, of een van een ander merk, gemonteerd heeft....
Dat is een optie. In the old days had je zo Brandsteder in Amsterdam die dat deed voordat zij Sony dealer werden.
Ik denk echter dat het een Radio Bell (had ik in 1e instantie nog niet eens aan gedacht) is, waarbij de fabrikant heeft geshopped bij wat andere fabrikanten voor onderdelen.
Het uiterlijk van de voedingstrafo is typisch Belgisch c.q. Frans. Bij Franse radio's zat de net spanningscarrousel bovenop die trafo d.m.v. een jumper stekker.
RAAF12
Golden Member
Op dinsdag 7 juli 2026 16:47:12 schreef erikdenhouter:
[...]
De piano keys (drukknoppen) zijn exact die van de Nordmende Rigoletto 59, maar het is een totaal ander chassis:
[bijlage]
[bijlage]
Met een verschil, zie het resp. zes en zeventoets klavier op de foto en ook de knoppen van de toonregelpots zijn anders. De extra toets dient om de AM antenne om te schakelen van draad naar ferroceptor, iets wat meestal een ferrite antenne wordt genoemd. In mijn zoektocht ben ik de ware nog niet tegengekomen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het uiterlijk van de voedingstrafo is typisch Belgisch c.q. Frans. Bij Franse radio's zat de netspanningscarrousel bovenop die trafo d.m.v. een jumper stekker.
Doorheen de vage nevelen der lang vervlogen jeugd meen ik me te herinneren dat ik ook dat wel gezien heb in Belgische radio's.
Wat mij ook opvalt is dat er namen van heel verre (Delhi, Singapore,…) radiostations op de KG schaal staan. Ik kan mij dat niet echt meer herinneren maar was dat destijds gangbaar?
Op dinsdag 7 juli 2026 17:47:47 schreef RAAF12:
Met een verschil, zie het resp. zes en zeventoets klavier op de foto en ook de knoppen van de toonregelpots zijn anders.
Blijkt ineens dat ik niet meer tot zeven kan tellen.
Knoppen zijn door eentje meer ook wat smaller zie ik nu.
Toonknoppen zie ik alleen het messing plaatje ontbreken, maar het is wel in dezelfde fabriek gemaakt.
Dit (eind jaren '50) was gezien de modellen wel de tijd van kruisbestuiving tussen merken en fabrieken.
[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (11%)]
hobby luke
Honourable Member
Op maandag 6 juli 2026 14:28:25 schreef RAAF12:
Gezien de twee verzonken potmeters links en rechts naast het klavier lijkt het merk Loewe Opta te zijn. Hier een soortgelijke constructie.[bijlage]
Er zijn schema's van de Loewe Opta Magnet te vinden op het net als dat makkelijker is om het ding te repareren.
Novak gebruikte ook zulke verzonken potmeters:
https://www.radiomuseum.org/r/novak_b_681.html
Ik heb een Nordmende Turandot, (ook al oud, verliest zijn tanden) en die heeft ook van die verzonken pot's.
Moet dringend stofzuigen
[Bericht gewijzigd door eSe op (13%)]
Van vroeger bij mijn ouders thuis herinner ik me de Blaupunkt Granada; die had ze ook.
(Die radio heeft nog tot ver in de jaren 70 gespeeld in de spoelkeuken van het bejaardentehuis een paar straten verderop.
)
Radio Bell dus..Kun je nagaan hoe de radios uit die tijd (jaren 50-60) allemaal op elkaar lijken.Zelfs als er een merknaam op staat is het nog een hele uitzoekerij.Allemaal dezelfde kleur luidsprekerdoek + een gepolitoerde kast en gele paardentanden (toetsen) Een soort eenheidsworst.Pas in de jaren 70 kwam daar verandering in.Mijn tante had zelfs een spierwitte Grundig tafelradio en,ongelooflijk,daar zaten zelfs een paar transistoren in..
,nee maar..
Bij ons thuis stond er een Flip Plano uit Pippi Langkousland met een lichtblauwe schaal,heeeel apart..zei iedereen. 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op dinsdag 7 juli 2026 18:21:48 schreef New Beetle:
Wat mij ook opvalt is dat er namen van heel verre (Delhi, Singapore,…) radiostations op de KG schaal staan. Ik kan mij dat niet echt meer herinneren maar was dat destijds gangbaar?
Kwam meer voor in die tijd: Wij hadden een Waldorp (tussen '49 em '55)
staan waar o.a. Ljubljana en Reyjavik naast elkaar op de schaal stonden.
Rare namen vond ik als klein jongentje....
Pikant detail: Er zat een afsten oog in met een gloeilampje en een merkte ik jaren later bij de sloop. Beeld zag er van buiten als een EMx uit. Vreselijke spijt dat ik dat kwijtgeraakt ben 
RAAF12
Golden Member
Op dinsdag 7 juli 2026 20:57:16 schreef Hubie:
Bij ons thuis stond er een Flip Plano uit Pippi Langkousland met een lichtblauwe schaal,heeeel apart..zei iedereen.
Ja die plano stond hier ook werd destijds in de regio Rotterdam verkocht en was veel goedkoper dan een Philips met NL opschrift en schaal.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163888/2?mode=or&query=2…
nonius
set SCE to AUX.
das er een uit de hoogdagen van plastiek
Le plastique c'est fantastique! 
(vooralsnog lijkt de 22RR700/00 goed te spelen op FM, op z'n langzaam verhogende netspanning (nu 160V)). Maar in elk geval de aandrijfriempjes zijn slecht.
Pikant detail: Er zat een afsten oog in met een gloeilampje en een merkte ik jaren later bij de sloop. Beeld zag er van buiten als een EMx uit.
Of het pikant is weet ik niet, maar saillant is het in elk geval wel! 
Hoe werkte dat oog dan? Een soort electromagnetisch aangedreven vlinder/diafragma?
In sommige filmcamera's zat een diafragma dat heel licht liep en aangedreven werd door een soort mechaniekje als in een analoge meter (magneetje, spoel en veer). Daar leek het dan mogelijk enigszins op, qua werking?
Op dinsdag 7 juli 2026 22:22:41 schreef nonius:
[...]Le plastique c'est fantastique!
(vooralsnog lijkt de 22RR700/00 goed te spelen op FM, op z'n langzaam verhogende netspanning (nu 160V)). Maar in elk geval de aandrijfriempjes zijn slecht.
[...]
Of het pikant is weet ik niet, maar saillant is het in elk geval wel!
Hoe werkte dat oog dan? Een soort electromagnetisch aangedreven vlinder/diafragma?
In sommige filmcamera's zat een diafragma dat heel licht liep en aangedreven werd door een soort mechaniekje als in een analoge meter (magneetje, spoel en veer). Daar leek het dan mogelijk enigszins op, qua werking?
Ik denk dan aan de blinker in een oude telefoon.
Die werken ook mechanisch.
Op dinsdag 7 juli 2026 22:14:27 schreef RAAF12:
[...]Ja die plano stond hier ook werd destijds in de regio Rotterdam verkocht en was veel goedkoper dan een Philips met NL opschrift en schaal.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163888/2?mode=or&query=2…
Veel goedkoper maar (bij ons)ook een korte levensduur...Binnen een jaar was de trafo ter ziele met een onvergetelijke brandlucht.Misschien waren ze daar in Zweden de zekeringen vergeten?
of de carrousel stond op de verkeerde netspanning,who knows..
Juist de exporttoestellen hadden vaak zekeringen. De Nederlandse philipsen hebben eigenlijk alleen maar zo'n waardeloos temperatuurzekeringetje op de trafo.
Nu je het zegt,dat zag eruit als 2 soldeerlippen.1 lip uit het midden van de trafo en 1 lip lag op de trafo?
Precies. Dat is de standaard benelux uitvoering, maar juist die voor export naar Zweden waren vaak voorzien van standaard glaszekeringen.
De U-toestelletjes hier hadden uberhaupt geen zekering dus de voedingsweerstand fikte gewoon maar direct uit bij ieder probleem, maar die voor de export juist weer wel.
Ik denk dat dit de boosdoener is,als ik daar aan wikkel, het ronde knopje met 220 erop speelt de radio terug, zie foto
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dat ronde knopje (en wat erachter zit) noemen we de netspanningscaroussel. Daar zit duidelijkerwijs een slecht contact in. Contacten reinigen, solderingen checken.
Het is niet uitgesloten deze caroussel buitenspel te zetten en het toestal vast te bedraden overeenkomstig een van de mogelijke standen. Weet dan wel goed wat je doet! Ik zou zelf eerder kiezen voor 250V dan voor 220.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Met de huidige netspanning is het waarschijnlijk de beste keuze.
De gouden regel is de gloeispanning van de buizen (spanning op het schaalverlichtingslampje) meten tijdens normaal bedrijf. Deze moet zo dicht mogelijk bij 6,3V zitten, liever iets te laag dan iets te hoog en liefst binnen 5% maar dat is niet altijd mogelijk. Binnen 10% moet altijd wel lukken.
Als de radio nog nooit is gereviseerd dan moet je wel de algemene staat even goed bekijken. Hij heeft kennelijk regelmatig gespeeld dus de elco's zullen nog wel in orde zijn. Echter als er nog papiercondensatoren in zitten, bijvoorbeeld de koppelcondensator naar de eindbuis, dienen deze wel zonder meer vervangen te worden.
Paulinha_B
Honourable Member
Op zondag 12 juli 2026 14:13:31 schreef Dansas:
Mag ik deze verzetten naar 250v dan?kan dit geen kwaad?Mvg
Neen, integendeel, de diverse voedingsspanningen zullen nu allemaal wat lager worden, waardoor sommige componenten langer zouden kunnen leven, tengevolge lagere spanning en/of lagere vermogensopname. Maar er zijn natuurlijk grenzen, zie de excellente inbreng van @maartenbakker.