Pelgrim MAG495RVS combi oven Touchscreen reageert niet en geen geluid, LNK364PN wellicht?

Beste,

Sinds een tijdje reageert het touchscreen van mijn Pelgrim MAG495RVS niet meer als de spanning van het toestel is geweest. Tevens maakt deze dan geen piep geluid meer als je de spanning terug plaatst door de stekker in het stopcontact te steken. Nu heb ik al wat speurwerk online gedaan en kom tegen dat LNK364PN wel eens problemen kan geven. Echter gaat dan meestal het gehele toestel niet meer aan wat bij mij niet het geval is, deze gaat het display wel aan maar kan hem niet aanzetten omdat deze niet reageert. Na heel vaak de stekker erin en eruit wil hij wel eens aan de gang maar de laatste keer is dit niet meer gelukt. Nu heb ik het bedieningspaneel gedemonteerd en zie rondom deze een soort van "roetveeg". Zie de bijgevoegde foto's van de voor en achterkant. Zou dit het euvel kunnen zijn? En zo ja, is het voldoende om enkel de LNK364PN te vervangen of nu deze zo ver open is toch nog iets meer mee te pakken? Rondom de trafo lijkt op de foto ook zwart maar dat is niet zo, dit is schaduw. De roetveeg zit bij het linker bovenste pootje.

Zou kunnen, roet is koolstof en dat kan geleiden.
Schoonmaken kan het je vertellen.
Hoe oud is de oven, de twee elco's zou ik ook nameten vooral op ESR.
Mogelijk kan het weer gaan werken als je de Elco's met een fohn wat warm stookt NIET HEET, is dat zo dan is dat een aanwijzing voor slechte elco's.

Ik zie ook wat solderingen (niet echt scherp) die weleens slecht kunnen zijn, het devies even na-solderen met wat verse Soldeertin.
Deze voeding maakt AC 12 en AC 5 volt zo te zien, De rest van de print staat niet op de foto, maar dat zal wel gelijkgericht worden.
zijn die spanningen aanwezig?

[Bericht gewijzigd door vergeten op (25%)]

De leeftijd is mij niet exact bekend maar wij hebben hem circa 9 jaar nu. Donderdag avond ben ikweer in de gelegenheid om verder te werken aan de oven en zal de print schoonmaken en de spanningen meten. Ik neem aan dat de spanning over de blauwe lijnen uit de foto 5v spanning moet zijn? En de rode 12v. Als ik hier geen spanning meet of andere waarden ga ik de Elco's voozichtig verwarmen en meten wat er gebeurt en het resultaat hier met jullie delen.

Volgens mij is dat de secundaire vd trafo. Ik verwacht geen interne diode dus meet gewoon over de secundaire elcos ipv op de trafo uitgang.

Mijn advies is ook de haardroger.
Maar touchscreens reageren niet op de haardroger dus bij geen reactie verwacht ik een brakke touch folie of kruipstromen door koolpoeder. Proper maken dus.

Vervang zowizo de elcootjes secundair, en plaats het liefst een 5,6 V Zender diode over de 5 V heen, deze printen zijn uit de Midea fabrieken en nogal berucht om de voeding die de processor op blaast. Print is niet los leverbaar en is alleen complete unit met front en print en kost ruim 200 Eu. Is de touch glasplaat goed schoon??

Vandaag de spanning gemeten en kwam op circa 3,5v uit. Zachtjes aan de elco's verwarmd met een föhn en al vrij snel hoorde ik de piep en werkte het touchscreen weer. Ik ga dus deze dus vervangen. Is het verstandig om de zener diode gelijk bij de elco te plaatsen nu deze toch los moet?

Edit: uiteraard ook de koolstof schoongemaakt.

Wat een meevaller. Best case scenario. Elco's vervangen en klaar. Zener kan over de achterkant vd elco. Daar is de lak toch al weg.

Yup, de elco's zijn dus rot en ja, je heb zeker mazzel! Ja, plaats de zener diode direct achter de elco. Is bescherming van je processor.

Van het weekend nieuwe elco's erin gezet samen met de zener diode en het werkt weer perfect.
Bedankt allemaal voor de hulp!

En voor beneden 10tje weer klaar, mooi man!