Ik ben van voornemens tot een (tijdelijke, doch duurzame) oplossing te komen om een stuurautomaat aan boord van mijn zeilboot werkende te krijgen. Ik ben m.b.v. ai tot een schema gekomen, maar wegens gebrek aan kennis kan ik die niet toetsen. We gaan er gemakshalve even vanuit dat alle capaciteiten op orde zijn, het gaat mij om schema, en de veiligheid. De eerst basis opzet was; https://i.imgur.com/yriDX8P.png

met nog wat back and fourth kwam dat tot wat we in de bijlage kunnen zien.

Valt daar nog zinvolle gaten in te schieten?

Niet echt. Het is geen flowchart en geen schema, hoewel het op een flowchart lijkt. Misschien is het wartaal maar zelfs dat weet ik niet zeker. Ik weet ook niet hoe zo'n gat er uit zou moeten zien en of een bilgepomp daarna nog nut heeft.

Enigszins uit nieuwsgierigheid en ook om toekomstige fouten te voorkomen, wat voor AI en wat voor prompts?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (25%)]

wegens kleurstelling voor mij niet te lezen.

En een kleine omschrijving met woorden van wat het moet worden is ook altijd nuttig.

"werkt m'n schema" kan heel regelmatig gewoon met "jep het doet wat het volgens het schema zou moeten doen" (De toevoeging "maar de kans is groot dat het waarschijnlijk niet is wat je zou willen" kan dan op tactische gronden verzwegen worden.... )

[Bericht gewijzigd door rew op (80%)]

@maartenbakker, deepseek volgens de naamgeving van het plaatje.

Ik ga ervan uit dat de pijlen draadjes zijn. Dan vind ik de manier dat de startmotor bedraad is een beetje vreemd. De startmotor haalt zijn stroom van de dieselmotor. Hoe?
Van de startaccu naar de hoofdschakelaar startaccu loopt 16 kwadraat en van de hoofdschakelaar naar de startmotor loopt 35 kwadraat.
Daar moet je eens naar kijken, want dat snap ik niet.

wegens kleurstelling voor mij niet te lezen.

Idem hier, plus dat de letters te klein zijn. Kan er geen pdf vanaf?

En een kleine omschrijving met woorden van wat het moet worden is ook altijd nuttig.

Getweedst!

back and fourth

Als je geen Engels kan blijf je er beter af. Er zijn toch zat Nederlandse woorden en uitdrukkingen voor?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (22%)]

De png op imgur is beter leesbaar. Daar heb ik twee twijfels bij:

1/ is 12 Ah niet heel erg weinig voor een woonbatterij? Dat ligt er natuurlijk aan wat er nog meer uit gaat gevoed worden. Maar in campers ziet men woonbatterijen van 80 Ah tot soms wel 200 Ah;

1b/ de stuurautomaat lijkt mij eerder bij de startbatterij te horen dan bij het wooncircuit;

2/ de dynamo laadt de startbatterij via een hoofdschakelaar, meestal is dat een directe verbinding. Trouwens, wat is de meerwaarde van die hoofdschakelaar? Kan hij niet weggelaten worden?

Op woensdag 22 juli 2026 17:56:12 schreef Paulinha_B:
[...]Idem hier, plus dat de letters te klein zijn. Kan er geen pdf vanaf?

Je kan dubbelklikken op het plaatje en dan downloaden. Met je favoriete beeldbewerkingsprogramma kan je het gedownloade plaatje zo bewerken dat de letters leesbaar worden. ;) :+

Op woensdag 22 juli 2026 18:26:12 schreef ohm pi:
[...]Je kan dubbelklikken op het plaatje en dan downloaden. Met je favoriete beeldbewerkingsprogramma kan je het gedownloade plaatje zo bewerken dat de letters leesbaar worden. ;) :+

Favoriete beeldbewerkingsprogramma? Als ik dat nu eens had...

Trouwens ik vind dat de topicstarter zelf maar voor leesbare plaatjes te zorgen heeft, als zij/hij graag wil geholpen worden.

Ik begrijp dat hele schema niet daar staat deels onzin in.
Accu eerst met 16m2 en dan verderop een stuk 35mm2.
Maar ja, AI weet niet beter...

Als je alleen een stuurautomaat wil aansluiten, en dan ook nog eens tijdelijk ( wat je zelf aangeeft in het openingstopic) dan heb je toch alleen 12 volt nodig, wat is het nut van dat "schema" dan?

Zweefzekering naar de accu of achter de hoofdschakelaar en verder niet te ingewikkeld maken?

Vind ik ook hoor, Paulinha_B. heel onleesbaar idd!

ik zal context proberen te verschaffen om tot een meer samenhangend verhaal te komen. De boot heeft dieselmotor gekoppeld aan een startaccu met een hoofdstroomschakelaar ertussen. Het boordnet en service accu moet opnieuw opgetuigd worden. Dat behelst veel meer componenten dan alleen een stuurautomaat en eventueel een bilgepompje. Dat kunnen we denken aan walstroom, navigatie- & binnenverlichting, diepte/snelheid/wind meter, entertainment, etc. Dat is allemaal voor latere zorg, het tijdelijke systeem waar ik aan werk moet alleen de stuurautomaat geaccommodeerd worden ( Uit ervaringen en handleidingen blijkt dat deze gemiddeld tussen de 0,5A en 1,5A verbruikt), ik heb een 12V 12AH - 12000mAh VRLA Batterij. De vuistregel is dat je een deep-cycle accu niet verder dan 50% van zijn capaciteit moet ontladen om de levensduur te verlengen. Met die 6Ah kom je bij een verbruik van 1A uit op een veilige vaartijd van ongeveer 6 uur. En dat is voor mijn doel afdoende. Daar heb ik een XH-M609 Digitale Laagspanning Uitschakelaar voor die mij daarbij kan helpen. Maar ik wil met een Victron Energy BlueSolar PWM DUO-LCD & USB 12 / 24V-20A Laadregelaar voor zonne-energie PWM 12 V, 24 V 20 A + bijv. Phaesun Sun Plus 30 S 30W 12V (ca. 18V Voc) tot een opzet komen waarbij de start- en serviceaccu bijgeladen kunnen worden wanneer de motor niet draait, zodat ik op dat vlak wat meer comfort heb.

ik wil graag tot een schema/flowchart komen die leesbaar is voor de technisch onderlegde persoon die mij hierbij wil helpen. Ik wil het voorwerk voor hem zoveel gedaan hebben. maar ik heb geen idee wat betreft gewenste draaddikten, afgezekerde waarden, en waar die te plaatsen. En vergeet waarschijnlijk nog wel e.e.a. Daar zou ik wel graag een beetje hulp bij willen hebben om tot iets verantwoords te komen.

Eventjes - als eerste stap - het vocabularium oppoetsen:

* "service accu" begrijp ik niet zo best, gewoonlijk spreekt men van een woonbatterij of huishoudbatterij.

* een flowchart is een (ietwat gedateerd) element van softwareontwikkeling; wat er hier nodig is is een schema.

Verder zou ik misschien wel kunnen helpen met het tekenen, maar er is hier een deelnemer die veel fraaier tekent dan ik, en uitvoerig ervaring heeft met elektronica op bootjes; ik wil hem vooral niet voor de voeten lopen!

Ook wil ik mijn opmerking herhalen: er is geen meerwaarde aan een tweede batterij, hoe ze dan ook moge heten, voor het voeden van een functie die enkel wordt gebruikt bij draaiende motor. Het nut van een tweede batterij zit hem in het voeden van niet-essentieels, bv. koelkast, teevee, binnenverlichting, opladen gsm/tablet/laptop &c. zonder de startbatterij leeg te trekken.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (27%)]

Dit heeft totaal niets met een schema te maken, maar dan ook totaal niets.

Je boord accu is veel te klein, die solarlader is niets, dat ding doet pwm. Neem een goede van Victron en niet zo'n pwm ding. Een goed schema maken is best veel werk, ook qua uitzoeken.

Kabels moeten berekend worden en je zekeringen. Het laden kun je het beste doen via een Argofet van Victron, zowel je boordaccu als je startaccu. Ik weet niet of je ook 230VAC aan boord wil.

Zoiets kun je niet aan AI vragen, dan krijg je onzinnige "wat zei een schema noemen"

Zoiets kun je niet aan AI vragen, dan krijg je onzinnige "wat zei een schema noemen"

Hm, of misschien heeft de topicstarter verwarring gezaaid bij de AI-software door te vragen naar "een schema/flowchart"?

Overigens, waarom zou die boordbatterij te klein zijn? Ik mag toch begrijpen dat dat slaat op de 74 Ah startbatterij? Die lijkt het toch al een hele poos goed te doen?

Op woensdag 22 juli 2026 19:05:05 schreef Lorne Malvo:

ik wil graag tot een schema/flowchart komen die leesbaar is voor de technisch onderlegde persoon die mij hierbij wil helpen. Ik wil het voorwerk voor hem zoveel gedaan hebben.

Dat kun je vergeten. Hier bezorg je hem juist extra werk mee, hoe goed bedoeld en zelfs als je het in de juiste vorm zou proberen uit te werken. Tenzij iemand van het forum het zelf vanaf 0 optekent. De meeste vaklieden werken veel sneller en foutlozer als ze zoiets zelf uitwerken.

Ik denk dat je beter een lijstje gewenste verbruikers kunt maken met daarbij vermeld wat ze verbruiken en wanneer ze stroom moeten krijgen. Dus gewoon zoals elke goed geïnformeerde leek het zou doen.

Het schema gaat fout vanaf de 74A accu. Dat moet met 35mm2 naar de schakelaar dan met 35mm2 naar de startmotor van de diesel. Dus die 30A zekering die moet achter het verdeelpunt van die startaccu zitten.

ik wil graag tot een schema/flowchart komen die leesbaar is voor de technisch onderlegde persoon die mij hierbij wil helpen.

IK heb geen enkel probleem om je schema te begrijpen maar maartenbakker heeft wel gelijk en werkt mogelijk enkel maar verwarrend en ik denk dat je ook nog wel wat dingen vergeten bent. Zelf zou ik de Victron ook dichter bij de accu zetten en mogelijk ook iets vergeten aan verlichting?
Maak gewoon een lijstje met wensen.

Een zekering achter een zonnepaneel doe men nooit omdat het geen enkel nu heeft een zonnepaneel kan al niet genoeg stroom leveren bij een kortsluiting om een zekering door te laten branden. Zelfs als Imax van het paneel net iets boven de 5A zit zeg 5,2A dan blijft de zekering altijd heel

Aanvullend bij de eerdere suggesties: inderdaad, probeer maar niet om zelf iets te tekenen en al zeker niet met kunstmatige hulp.

Tip: bedenk een maximale uitbouw, met alle mogelijke toeters en bellen, ook al moeten die zeker niet allemaal van het begin af aan aanwezig zijn. Maar denk er aan, en voorzie de planning op dit maximum. Dan kan komen wat nog niet was.