ik heb mijn eigen thuis batterijen gebouwd, en loop tegen de traagheid aan.
batterij 1: een 200Ah 36V accu met 3 microinverters IQ7+ van enphase.
dat duurt dus tot 5min voor ze vol vermogen terugleveren.
situaie: er is nu 300W injectie, de batterijen laden op met 300W, meter staat op 0. ik krijg ineens 800W verbruik (iets van 800W aangezet) er komt 800W verbruik op de P1, de laders schakelen binnen de 10sec af en ik heb 500W net verbruik.
nu schakelt mijn accu dus 2 inverters aan. aangezien dat tot 3min duurt voor ze aan die 500W geraken, betaal ik dus die 3min.
daarna komen ze op 600W teruglevering uit, zit ik met 100W injectie en schakelt er weer een lader in.
prima, de verbruiker schakelt ineens uit, heb 800W injectie, en de batterij schakelt laders bij tot die stroom op is.
na X minuten, indien niet meer nodig, schakelt die de inverters uit. zodat ik niet in een aan/uit/aan/uit situatie kom.
nu heb ik een 2de accu gebouwd met dezelfde software. en ze werken elkaar tegen. de ene zit 600W terug te leveren, de andere zit 600W te laden. meter blijft op 0 en geen van beide schakelt af.
ik wil dus mijn software gaan herschrijven om dit te voorkomen. MAAR ik zit nog steeds met die traagheid.
dus ik kreeg een nieuw gedacht, en weet niet of ik goed redeneer:
1) ik koop zo een marstek venus 5kWh bij. die reageren naar schijnt heel snel op veranderen op de P1
2) ik sluit die aan met een smartplug aan een stopcontact.
sitautie1: ik heb 300W injectie, de marstek laad 300W op. prima zoals met mijn eigne spul.
ineens heb ik 800W verbruiker die aanspringt, quasi instant levert die marstek die 500W nodige stroom. beter dan mijn systeem.
nu heb ik 14kwh in zelfbouw zitten, en is die marstek maar 5kWh. die trekt het dus niet in de winter, en daar komt die smartplug naar boven.
die smartplug detecteerd dus dat die marstek 500W levert (er was immers 300W injectie van de panelen).
mijn eigen thuis battery zegt dan: ik ga die marstek zijn 500W overnemen en zet zijn inverters aan.
na 3min levert die 500W. en de marstek zag de P1 stroom zakken naar 0 en verminderd dus zijn vermogen.
uiteindelijk stopt mijn inverter op 600W, heb ik 100W injectie en gaat dit in de marstek (prima, die mag even laden). die smartplug zit 100W opladen en kan mijn diy battery aansturen om toch weer 100W op te nemen. exact zoals in mijn eerste geval, alleen heb ik die traagheid niet meer.
de marstek wordt dus een 'snelle' buffer en mijn grote batterijen komen dan vertraagd op gang. dat geeft me totaal 19kWh aan capaciteit zonder dat ik dure marstek extra moet kopen. dus ook voor de winter wat meer reserve
alleen weet ik niet of ik ergens in conflict ga komen met het één of het ander. de aankoop is wel ineens 1300€ om iets te testen.
ik kan evengoed 20kWh aan accu bijkopen voor die prijs en die traagheid aanvaarden zoals het is
Tja, of je daar conflicten mee krijgt ligt helemaal aan hoe je het gaat aansturen, die Marstek's doen modbus-TCP en kun je in principe aansturen zoals je zelf wilt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wat ik heb gezien bij PV omvormers dat ze bij een netuitval langzaam hun vermogen weer opbouwen als het net terugkomt. dat is een veligheid. bij een 40KW model gezien dat deze steeds plat ging door een rotte automaat ( emat ) maar die automaat had geen zichtbare knettersporen rond het defect. de omvormer viel gewoon uit als er vermogen ging lopen.
benleentje
Golden Member
Er was een topic over van lambiek waar heel veel inverters stonden en die problemen zijn nu door hem opgelost, was dacht gewook zorgen dat alles bekabeling dik genoeg en als goed aansluiten.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/167724#highlight=problemen.
Als je via een WCD gaat injecteren en laden dan zit je met het relatief dunnen draad tussen de WCD en de rest van je woning dat kan eventueel problemen geven vanwege de spanningsval over die bedrading.
En als daar veel spanningsval zit kan het denk ik wil raar gaan doen
En als je een marstek microinverter plaatst . Ik heb hier een 800 watt inverter achter een b2500 marstek accu. Daar kan ik het afgegeven vermogen naar de inverter toe via de app wijzigen wat binnen een halve minuut bijv van 100w naar 300w gaat.
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Hoe “snel” is je P1 data? Per 10 seconde of iedere seconde? Is daar nog winst te halen door zelf sneller met spoelen te meten?
ik heb zowieso te weinig capaciteit aan batterijen, dus moet er nog bijkopen.
ofwel breid ik mijn huidige 'traag' systeem uit (100€/kWh),
ofwel koop ik zo een sneller commerciele plugin batterij (250€/kWh).
ik heb het aan AI eens gevraagd: die zei me dat ik beter een enphase gateway koop, en mijn IQ7 omvormers hun instellingen aanpas. je kan die namelijk op instant zetten (wel verboden) zodat ze vanaf seconde 1 na het aanqschakelen van het relais instant naar vol vermogen gaan.
Op maandag 27 juli 2026 15:01:30 schreef Sine:
Tja, of je daar conflicten mee krijgt ligt helemaal aan hoe je het gaat aansturen, die Marstek's doen modbus-TCP en kun je in principe aansturen zoals je zelf wilt.
aansturen hoef ik zelf niet. als die marstek zijn plan trekt met de P1, kan ik met die smartplug zien wat hij doet en mijn accu traag laten op ingrijpen. ik weet alleen niet of het zal werken, of dat ik met mijn batterijen en die marstek in een loop zal komen waar ze elkaar tegen werken?
t is een dure investering om even te 'testen'.
ik heb destijds 80€ uitgegeven aan mijn ecoflow powerstream, 150€ voor 2 zonnepanelen, 900€ voor een delta 2 accu van 2kWh, en dan stopt ecoflow met de powerstream serie (als de omvormer kapot gaat is de accu voor het schroot).1200€ voor 2kWh.
ik heb voor 1000€ zelf mijn 7,5kWh systeem gebouwd. ik had die snachts ook kunnen instellen dat die 150W teruglevert zoals de ecoflow doet.
met mijn plan nu kan ik 2 richtingen uit:
1) ik koop voor 1300€ die 5kWh marstek en alles werkt
2) ik koop die marstek maar het werkt niet en had beter 1300€ uitgegeven aan een lifepo om mijn DIY systeem uit te breiden (11kWh aan capaciteit maar nog steeds de traagheid)
Op maandag 27 juli 2026 22:12:28 schreef BenI2C:
En als je een marstek microinverter plaatst . Ik heb hier een 800 watt inverter achter een b2500 marstek accu. Daar kan ik het afgegeven vermogen naar de inverter toe via de app wijzigen wat binnen een halve minuut bijv van 100w naar 300w gaat.
apps wil ik niet. ik stuur mijn eigen systeem aan en ga echt niet met cloud toepassingen enzo gaan werken.
mijn ecoflow powerstream is ook zo, via de app instant van 10 naar 800W instelbaar maar geen mogelijkheid om ze via mijn ESP te sturen.
ik zou bv wel 10ecoflows kunnen kopen, 1 instellen op 100W, 1 op 200W, 1 op 400W ... en ze zo afzondelijk in en uitschakelen.
het moet dus lokaal draaien. P1 en accu die zelf hun plan trekken. geen cloud, geen apps (tenzij éénmalig configureren).
Op maandag 27 juli 2026 22:31:48 schreef rudig76:
Hoe “snel” is je P1 data? Per 10 seconde of iedere seconde? Is daar nog winst te halen door zelf sneller met spoelen te meten?
elke seconde een telegram. de P1 enzo is niet het probleem, mijn opbouw met die inverters is te traag.
als ik een inverter inschakel, duurt het even voor ze opstarten:
een IQ7 begint na 2min 30 op te wekken en dan komt er elke minuut 24W bij
een IQ8 begint na 1min30 al op te wekken en hier komt er elke minuut 26W bij.
het duurt bij beide dus 12min voor ze op vol vermogen staan.
zet mijn vrouw dus de microgolf aan, verbruikt die 900W. mijn inverters starten op. de microgolf staat alweer uit voor ze gestart zijn.
ik ben dan overgeschakelt naar IQ7+ . die begon op 1min 20 al op te wekken. elke minuut komt er 60W bij. na 6min stond die reeds op 280W terwijl de andere 2 daar 12min voor nodig hebben. vol vermogen na 6min30sec.
een oplossing zou zijn als ik die opstarttijd weg zou kunnen halen uit de firmware want ze werken hier niet meer op zonnepanelen maar op een accu.
en hier kwam AI mee op de proppen. ik zou er een ander grid profiel kunnen insteken waardoor ze bv na 30sec aangekoppelt zijn al terugleveren, en kan ook de rampup instellen (10W/minuut tot instant vol vermogen)
vroeger gebruikte ik een DS3 maar die is direct 800W. maar is wel snel
1m13: 66W
1m20: 277W
1m30: 660W
1m35: 844W
maar deze kan ik dus niet gebruiken om even snel 300W op te wekken. t is 800W of niks. ook zijn ze net te traag als er bv een wolk voor de panelen schuift en 30sec later weer weg is.
in de winter draait alles goed, dan heb ik een constante stroom die teruglevert, omdat de batterijen
1) te kleine zijn en anders binnen de x uur leeg
2) ze niet opgeladen raken.
in de zomer nu heb ik veel korte pieken door bewolking en daar verlies is dus veel energie in.
gisteren was het dus erg met die bewolking.
33KWh verbruik en 2.5kwh van het net gehaald
36kwh solar en 4.3kwh injectie
mijn batterijen savonds waren NIET vol geladen. ik had hier dus perfect alles op 0 kunnen hebben
Ik heb de Marstek V3 nu een paar dagen in gebruik, en als hij regelt gaat het wel snel. Maar ik kreeg de automatische "zelfconsumptie" met de ct03 P1 meter niet aan de praat. Ik vermoed omdat hier nog een 3*240VAC net binnenkomt, en de Landis&Gyr E360 3F meter is op een speciale manier aangesloten. Hierdoor blijven de fasevermogens A,B en C altijd 0, de totale som klopt wel perfect. Maar de Marstek wil blijkbaar de aparte fase vermogens zien alvorens te gaan regelen.
Dan maar via de "local api" via Lan. Mijn Pi krijgt de P1 data, en stuurt dan de Marstek aan. In eerste instantie dacht ik ook lekker snel te gaan regelen aan 1 sekonde update, maar dan vliegt de Marstek er na enkele uren uit. Schijnbaar een bekend probleem. Met een 10 sek update gaat het nu wel prima. Ik heb nu wel het probleem dat er vele belastingen (kookvuur, broodmachine...), erg snel schakelen (sekonden). Die kan je dus onmogelijk perfect bijregelen. Mijn volgende plan : in de zomer (batterij zit toch vol tegen de middag) snel omhoog regelen bij belastingen, maar traag terug regelen als de belasting wegvalt.
Maar dat is finetuning die me maar enkelen centen per dag zal opleveren. Ik zit nu met een dagverbruik van 500 Wh, thuisverbruik ongeveer 10 kWh. Die 500 Wh kan je dus met slimme regelingen nog naar 100 Wh brengen, dat is dan ongeveer nog eens 8 €cent besparing....
ik werk hier ook trager. er zijn 10tallen apparaten die ondertussen mijn P1 uitvragen, zou te gek zijn als ze dat allemaal elke seconde doen.
mijn batteryen controlleren maar elke 30sec. vind ik zat snel. maar als je bij terugleveren nog een delay hebt van 3-4minuten, dat is erover nu.
ik zou ook contant een inverter kunnen aanzetten en de overschot met laders in de accu dumpen. zeker in de zomer een optie omdat er toch genoeg stroom is. de 2 conversieverliezen neem ik er dan bij.
ik dacht dat enphase op 97% conversie draait.
dus 300W terugleveren is 309W uit de accu.
als ik dan met laders die 300W weer in het net steek verliezen die 10% aan warmte. dus nog eens 30W verlies. dat is een totaal verlies van 39W dan of 0,9kWh per dag.
als ik dan kijk naar mijn 'verlies' door de traagheid is die meer dan die 0,9kwh.
gisteren 2,5kWh netverbruik en 4,3kWh injectie. had dus 2,5kWh kunnen besparen of 1€ door sneller te schakelen
ik ga nu eens zo een iq gateway kopen en zien of ik het grid profiel kan verbeteren. er zou ook een eilandbedrijf instelling in zitten dat er 0s delay is (even snel als marstek dus).
ik kan dan thuis mijn batterijen anders configueren. 1tje ingesteld als heeel snelle buffer, en 1 die trager is met meer capaciteit voor het lange terugleveren
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 27 juli 2026 14:53:15 schreef fcapri:
1) ik koop zo een marstek venus 5kWh bij. die reageren naar schijnt heel snel op veranderen op de P1
Tijdconstante is een seconde of vijf.
die smartplug detecteerd dus dat die marstek 500W levert (er was immers 300W injectie van de panelen).
Die smartplug is niet nodig. Geef hem een netwerk verbinding (wifi of ethernet) en je kan hem over het netwerk commanderen en status uitvragen.
Ik ben op het ogenblik bezig met verbeteren van de situatie als ik commando=-1600W (1600W laden) en teruggelezen vermogen is 0 (accu is vol, kan niet meer laden). Enkele uren later begin ik wat stroom te verbruiken (zeg 20W) en dan duurt het erg voordat ie -1580, -1560, -1540.... eindelijk bij +20 aankomt om iets bij te springen.
@rp6conrad: Ik bereken iedere seconde een nieuwe waarde en stuur die naar de venus. Als ik dan naar de logging kijk zie ik in rond de 50% van de gevallen geen "ACK", maar ik heb nog nooit gehad dat ie "kapt" of zo. Nouja, wel 1 keer, dat was een fout in mijn algorithme: als de waarde niet verandert stuur ik niets. Als ie een tijdje "pegged" is (bv boiler is aan het opwarmen 1.6kW en hij kan maar 800W terugleveren), dan staat de waarde lang op 800W, stuurt geen updates en de venus doet dan een timeout omdat ie geen commando meer krijgt. (ik had in de eerste instantie de timeout op 10s gezet, dus dat was al snel).
[Bericht gewijzigd door rew op (27%)]
Wat voor financiële winst (besparing in Euro's) valt er te behalen door het te optimaliseren? Valt er wel een positieve business case van te maken? Je zegt dat je een extra batterij wil kopen, dat kost ook gauw €1000. Als het je dan misschien €2-3 per maand bespaart dan verdien je dat nooit terug voordat die batterij versleten is...
Perfect op nul ga je het toch nooit krijgen. Of je moet al in eilandmode (offgrid) gaan draaien.
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (27%)]
mijn batterijen zijn te klein. op maandbasis injecteer ik nu in de zomer nog altijd 200kWh. op 30dagen tijd is dat gemiddeld 6kwh.
ik ga dus zowieso nog accu bijkopen. voor 1000€ koop ik 10kWh erbij om in te pluggen op mijn bestaand ontwerp.
of voor 1300€ koop ik een marstek erbij die veel sneller reageert. ik laat de marstek dan snel de pieken opvangen, en daarna laat ik mijn DIY accu (14KWh) op het gemak bijbenen en de last overnemen.
in de zomermaanden heb ik nog 60kWh netverbruik, terwijl ik 200kWh injectie heb.
die 60kwh kan elke zomermaand nog weg wat op 20€/maand komt. meer accu zal in de herst/lente ook nog opbrengen. de 4 wintermaanden, tja, dan staan ze bijna stil. ik schat dat er nog een 150-200€/jaar te rapen valt met finetunen. die accu is eruit op 5jaar dan.
in de overige maanden heb ik nog altijd pieken waar ik te traag op reageer. dat ga ik niet oplossen met 10kWh extra, maar 'misschien' wel met een 5kWh snellere marstek.
ik vind het jammer dat al die fabrikanten nie toelaten om extra accu extern aan te koppelen. als ze nu zeggen: wij hebben een 52V lifepo intern, je mag op die externe adapter ook een 52V lifepo parallel koppelen, dan zou ik alles wat ik nu heb bij de marstek zetten.
maarnee, je moet bij de fabrikant blijven en je MOET volgens hun systeem koppelen. en als ze er volgende maand mee ophouden, sta je daar met je cloud spul.
ecoflow heeft me 1x liggen gehad, nooit meer.
nu ecoflow laat toe dat je maximaal 2 batterijen van 2kWh parallel kan koppelen. is dan 6kWh.
ik heb mijn 'eigen' lifepoblok kunnen aankoppelen zonder dat ecoflow het ziet. ik kan dus vandaag gewoon 10kWh erbij zetten en dat zal gewoon werken. en dat kost een fractie van een originele (900€ voor 2kWh origineel en ik bouw 5kWh voor 480€). met de originele app, met de originele omvormer en met de bestaande zonnepanelen. alleen.... 5+2kWh krijg ik op een dag niet vol met 2 paneeltjes en een omvormer die max 600W haalt
rudig76
En een victron omvormer pakken? Aan te sturen met nodered, schakelt zeer snel volgens de documentatie. En altijd zelf de controle over het device zonder cloud integraties en andere koppelingen die op termijn veranderen of betaalde opties worden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Net als fcapri heb ik na meting: "te weinig accucapaciteit".
Ook ik moet nog significant meer dan de "regelverliezen" aan energie inkopen. Minder heftig dan fcapri, maar toch.
Rudig76, Heb je een typenummer of serienaam om mee te beginnen, De "1 maatje groter" of "1 maatje kleiner" kan ik dan zelf wel vinden.
De victron multiplus 2000 kost rond de 800 euro. Dan kan je beter een 2.5kW Marstek kopen, dan krijg je 4 echte kWh er voor een prikkie bij!
die multiplus had ik idd al bekeken en lijkt precies te doen wat ik wil, alleen:
1) 600-900€ afhankelijk het model, dat is gewoon DUUR. dan geef ik 300€ meer uit voor de marstek met 5kWh accu bij.
2) die victron is vaste installatie en moet dus gekeurd worden. met mijn systeem nu gebruik ik micro omvormers en die zitten in de lijst van goedgekeurd plugin toestellen. beetje grijze zone aangezien zij daar spreken met zonnepanelen eraan, en de mijne hangen aan batterijen.
3) ik draai op 36V batterijen, en dat hebben ze niet. het is 24 of 48V.
bij mij is dat historisch gegroeid omdat mijn thuis batterij origineel begon als een ebike accu tester: overdag opladen met zonnestroom en savonds de test draaien op een 250W omvormer.
dit had als grote voordeel dat de 250W belasting stabiel is. met een weerstand de energie verstoken was zo makkelijk niet omdat de accu van 42 naar 30V gaat.
als 2de voordeel werkt die ook goed op 24 en 48V batterijen. dat ging met een weerstand niet zo makkelijk lukken.
en als helemaal-de-top voordeel: ik recupereer de energie ipv weg te stoken.
de omschakeling naar thuis battery was gewoon de toevoeging van 2 relais. 1 om automatisch op te laden, 1 om te ontladen. daarna kwam een P1 integratie. nog later 2 extra relais erbij om meer vermogen om op te laden, en meer om te ontladen. het kwam uiteindelijk op 8 relais uit.
de batterij werd dan ebike batterijen (8-9stuks parallel) tot ik besliste het prototype om te bouwen naar een deftige sturing in behuizing en grote 88Ah accu cellen.
het prototype werd dan een 2de maal gebouwd om de ebike batterijen cluster en die grote op te splitsen (ik heb nu 36V 310Ah zitten verspreid over 2 ESP controllers die elk hun ding doen.
wat ik eigenlijk zoek is de printplaat van zo een thuis accu. hetgeen in een marstek ofzo zit.
wat een victron is, maar waarschijnlijk iets minder ingewikkeld opgebouwd.
dynamisch iets hebben die kan terugleveren en opladen. gestuurd via simpele commandos. een simpele 1kW dynamisch lader is me al niet gelukt om zelf te bouwen.
ik heb ook tal van defecte ecoflow powerstreams zitten. ik heb al proberen uitzoeken hoe ze het doen en of ik de sturen kan hermaken met een esp ofzo. want veel zit daar echt niet in
misschien maak ik er een topic van om zo eentje te doorgronden en aan de praat te krijgen? ze sneuvelen veel ene ecoflow is de productie gestopt. als die kapot gaat, krijg je geen vervanging, enkel je geld terug. maar als je daarbij een accu kocht, krijg je daar niks voor en is die voor het schroot (dichtgetimmerd systeem)
rudig76
Op dinsdag 28 juli 2026 22:37:13 schreef rew:
Net als fcapri heb ik na meting: "te weinig accucapaciteit".Ook ik moet nog significant meer dan de "regelverliezen" aan energie inkopen. Minder heftig dan fcapri, maar toch.
Rudig76, Heb je een typenummer of serienaam om mee te beginnen, De "1 maatje groter" of "1 maatje kleiner" kan ik dan zelf wel vinden.
De victron multiplus 2000 kost rond de 800 euro. Dan kan je beter een 2.5kW Marstek kopen, dan krijg je 4 echte kwH er voor een prikkie bij!
Voor 6000Watt https://www.nkon.nl/victron-multiplus-ii-48v-6k5va-100a.html
Tsja ze zijn niet gratis maar je hebt wel de garantie dat je deze altijd zelf kan sturen en instellen.
Op woensdag 29 juli 2026 07:46:17 schreef fcapri:
die multiplus had ik idd al bekeken en lijkt precies te doen wat ik wil, alleen:
1) 600-900€ afhankelijk het model, dat is gewoon DUUR. dan geef ik 300€ meer uit voor de marstek met 5kWh accu bij.
Ben ik het niet mee eens
Die victron blijft 600-900 euro opstartkosten ongeacht je accu
Bij 5kwh is een marstek goedkoper
Bij 20kwh zit je met victron <€3000
Terwijl 4 marsteks al richting de 4.5k gaan
Dan heb je ook nog het probleem dat de meeste stekkeraccu's nogal beroerd samenwerken
Dat of je moet inderdaad zo'n ding uit elkaar slopen en zelf extra accu gaan mcgyveren, maar dan gooi je meteen al je garantie weg.
Plus dat een beetje serieus installateur daar helemaal geen zin in heeft
ik werk ook niet met 20kWh aan marsteks. dat vind ik net te duur.
1 marstek en daar de mogelijkheid bijvoorbeeld om capaciteit bij te koppelen, zou ideaal zijn. maar ze blokkeren het telkens om hun eigen systeem te verkopen.
ecoflow dacht hetzelfde, maar daar ben ik rond geraakt. ik kan met gemak 10kWh op 52V bouwen en parallel zetten op die 2kwh van ecoflow. alleen is die omvormer beperkt tot 600W opladen en 600W ontladen over de accupoort. en het opladen gebeurt enkel met 2 zonnepanelen.
12kWh duurt dus 20uur om met 600W op te laden. en dat lukt niet
victron houd mij tegen omdat ik op 36V sta en ze geen omvormers hebben voor 36V. dan valt mijn hele huidige 11kwh systeem waardeloos. ik vond die net handig. 24V is te laag in spanning en stromen te hoog. 36V vind je ALLES voor omdat het quasi de standaard is voor ebikes (laders, BMS, ...).
48V komt maar langszaam op,
Op dinsdag 28 juli 2026 06:56:48 schreef fcapri:
aansturen hoef ik zelf niet. als die marstek zijn plan trekt met de P1, kan ik met die smartplug zien wat hij doet en mijn accu traag laten op ingrijpen. ik weet alleen niet of het zal werken, of dat ik met mijn batterijen en die marstek in een loop zal komen waar ze elkaar tegen werken?
Ja, die wil je wel zelf aansturen. Dan kom je zeker niet in die situatie dat accu's elkaar gaan tegenwerken. Smart plug is ook niet nodig. Je krijgt alle data van die marstek accu's. Tot op individuele celspanning aan toe.
nu heb ik het probleem dat alle batterijen met P1 communiceren, en ook moeten kijken naar elkaar.
als ik die marstek met de P1 laat kijken, dan kan die naar 0 regelen.
mijn batterij laat ik naar de smartplug kijken (tasmota) van de marstek. en mijn accu probeer die meter op 0 te krijgen. ze kunnen elkaar niet tegenwerken dan.
als de marstek teruglevert, zal mijn accu dat proberen tegenwerken door zelf terug te leveren en de marstek naar 0 te brengen.
die marstek is dan een 'snelle' buffer die in principe quasi altijd vol blijft.
mijn 'goedkope' batterijen zullen dan wel de capaciteit leveren
eigenlijk mag die capaciteit ook veel lager zijn dan die 5kWh.
1 a 2kWh voor de sneller respons is meer dan genoeg.
ik was nu eens naar zo een mini marstek aan het zien met 2kWh.
https://docs.tubotek.be/Marstek_VENUS_E_Mini_productfiche_NL.pdf
volgens bovenstaande specs werkt die met een 2S batteru 6,4V 314Ah.
2S!!!
die kan 1.5kW leveren en opladen. daar loopt dan 234A intern die accu
Regelstrategie van de Marstek in de zomer (overschot aan zonnestroom) : snel naar omhoog regelen als er een belasting inschakelt, traag terug regelen als de belasting wegvalt.
Update Marstek powervraag : elke 5sek indien nodig.
Omhoog regelen : 0.9 * de "vermogen afwijking van setpoint".
Omlaag regelen : 0.2 * de "vermogen afwijking van setpoint".
Setpoint is nu ook lichtjes positief (25 W), omdat er toch overschot is. Op de grafiek zie de typische belasting van een warme lucht oven, maar ook mijn kookpitten zijn gelijkaardig. Ik hoop hiermee mijn dagverbruik onder de 250 Wh te regelen (als er genoeg zonnestroom is !!).
joopv
Golden Member
Op woensdag 29 juli 2026 11:51:05 schreef fcapri:
ik was nu eens naar zo een mini marstek aan het zien met 2kWh.
https://docs.tubotek.be/Marstek_VENUS_E_Mini_productfiche_NL.pdf
volgens bovenstaande specs werkt die met een 2S batteru 6,4V 314Ah.
2S!!!
die kan 1.5kW leveren en opladen. daar loopt dan 234A intern die accu
Lijkt me dat je bij die stromen flinke ohmse verliezen gaat krijgen, cq een slecht rendement.
rew
Een trafo van 6V naar 230V is nauwelijks duurder dan de 48V -> 230V die je anders nodig hebt. De mosfets zijn ongeveer hetzelfde. 60V 1kW mosfet zijn in prijs vergelijkbaar met hetzelfde vermogen in een lagere spanning. (alhoewel 6V wel erg weinig is en je waarschijnlijk 3x te grote mosfets moet kopen omdat 20V het minimum is voor powertransistoren).
De 300+ Ah LIFEPO cellen zijn uitermate betaalbaar voor "ongeveer een kWh".