Gegroet. Ik denk dat de adapter van mijn monitor kapot is (geen beeld, adapter is koud) dus ik wil deze doormeten. Op welke stand moet ik de multimeter zetten? En wat zou ik dan moeten zien?

Het 20V DC bereik. Daarop kan de 12V gemeten worden.

Je zou +- ongeveer 12V moeten zien op je meter, onbelast kan dat wat meer zijn. Iets tot 13V is zeker ok

En dat zegt helaas nog niet alles, als die adapter defect is kan hij best nog 12V leveren, totdat je hem belast.

Maar als je 0V meet weet je in ieder geval zeker dat hij defect is.

Doordat ik kennelijk de titel niet goed las dacht ik even dat je van plan was de 3A te gaan controleren op de "stroom" stand. (dat gaat niet).

Ter info: Er staat botweg 12V 3A, maar wat ze eigenlijk bedoelen is

ongeveer 12V (12V +10% -5% of ietsdergelijks)
bij een stroom van 0 tot 3A.

Voor leds kan je tegenwoordig ook adapters krijgen die bijvoorbeeld:

ongeveer 350mA (gebruikelijke toleranties weet ik niet)
bij een spanning van 10 tot 36V.

De "range" en "ongeveer" zijn kwa spanning en stroom omgewisseld!

Op dinsdag 28 juli 2026 10:33:07 schreef rew:
Doordat ik kennelijk de titel niet goed las dacht ik even dat je van plan was de 3A te gaan controleren op de "stroom" stand. (dat gaat niet).

Ik ben een leek dus het kan ook aan mijn verwarrende titel liggen hoor :) Bedankt voor alle uitleg.

Doorgemeten en hij is inderdaad kapot. Ik ga hem vervangen al was het moeilijk om er een te vinden met de juiste plug. De kapotte is 6,5mm (buitenmaat) en die vind ik nergens. Ik heb er dus eentje gekocht met 5,5mm plug (die is heel gangbaar) en dan ga ik mijn oude plug er aan solderen (dat heb ik met jullie hulp geleerd vorig jaar bij mijn kersthuisjes).

Als je 0 volt meet kan het ook nog aan de kabel liggen.
Heb hier al vaker een defecte kabel van de adapter gehad.

Op dinsdag 28 juli 2026 10:50:28 schreef winands:
Als je 0 volt meet kan het ook nog aan de kabel liggen.
Heb hier al vaker een defecte kabel van de adapter gehad.

Heel toevallig dat ik daar mee bezig ben, een adapter die bij 3 een slecht contact heeft. Er wat aan morrelen en de spanning valt weg. Het beste zou een stekker zijn op die plek want kabels gaan vroeg of laat problemen geven bij de doorvoer naar de buitenwereld. En het is soms lastig om de adapter te openen én te repareren. 'Koop maar een nieuwe' is het adagium.

edit: Ah er is een nieuwe gekocht dat had ik nog niet gelezen.

Op dinsdag 28 juli 2026 10:45:51 schreef Maxol:
[...]

Ik ben een leek dus het kan ook aan mijn verwarrende titel liggen hoor :) Bedankt voor alle uitleg.

Doorgemeten en hij is inderdaad kapot. Ik ga hem vervangen al was het moeilijk om er een te vinden met de juiste plug. De kapotte is 6,5mm (buitenmaat) en die vind ik nergens. Ik heb er dus eentje gekocht met 5,5mm plug (die is heel gangbaar) en dan ga ik mijn oude plug er aan solderen (dat heb ik met jullie hulp geleerd vorig jaar bij mijn kersthuisjes).

Let wel op dat de polariteit dan weer in orde is.
Het middencontact is niet altijd de pluspool.
Doorgaans staat het wel op de adapter en/of het te voeden apparaat.
Veel apparaten zijn niet beveiligd tegen het verwisselen van plus en min. Zeker nameten........

In dit geval staat het op het stickertje van het scherm en is de plus de binnenste aansluiting. Meet nadat je je nieuwe adapter omgebouwd hebt even na of het klopt met wat er op het scherm en als dat zo is mag je het met een gerust geweten aansluiten, dat zal wel werken.

Op dinsdag 28 juli 2026 10:33:07 schreef rew:
Ter info: Er staat botweg 12V 3A, maar wat ze eigenlijk bedoelen is

ongeveer 12V (12V +10% -5% of ietsdergelijks)
bij een stroom van 0 tot 3A.

Het zal met de tolerantie wel meevallen. Aangezien de ingangsspanning 100-240V is kun je wel aannemen dat het een schakelende voeding is. Die leveren een tamelijk stabiele spanning. Totdat je over de nominale stroom gaat.

Op dinsdag 28 juli 2026 13:18:46 schreef KellyDK:
In dit geval staat het op het stickertje van het scherm en is de plus de binnenste aansluiting.

Is dat hier op te zien?

Op dinsdag 28 juli 2026 15:31:40 schreef Maxol:
[...]

[bijlage]

Is dat hier op te zien?

Hier niet, maar op uw eerste foto wel...
Dit moet erop staan, anders nameten: buitenkant (lichaam) min, binnenkant plus.

Hier niet, maar op uw eerste foto wel...
Dit moet erop staan, anders nameten: buitenkant (lichaam) min, binnenkant plus.

Ah, oh, weer wat geleerd. En hoe meet ik dan of ik het goed heb gedaan? Doe ik dat met de zwarte en rode 'pennen' van de multimeter? Zwart buiten en rood binnen bijv. en als dat geen spanning oplevert dan moet ik ze omdraaien?

Dan verschijnt er -12V op het display. Check ook even de 230V AC om te wennen aan het onbekende stuk gereeedschap.

Als de polariteit verkeerdom is, komt er een minteken voor het getal te staan. maar de aangegeven spanning blijft hetzelfde.

Op dinsdag 28 juli 2026 16:17:05 schreef Maxol:
Zwart buiten en rood binnen bijv.

Ja. En dit is de 'goed om' manier, dus zal je +12V meten. Maar om te oefenen kan je ook even kijken wat er gebeurt als je ze omdraait.

Als je de nieuwe adapter binnenkrijgt, knip je de connector eraf, strip de twee draden en doe hetzelfde met de connector van de oude voeding. Draai de draden dan per paar in elkaar en meet met de multimeter dus in die 20V stand. (zwart buiten, rood binnen aan de oude connector). Zie je ongeveer 12,0 verschijnen: prima, solderen, tape errond en dat was het dan.
Zie je ongeveer -12,0 verschijnen: draden omwisselen, en meet opnieuw. Dan zou je dus 12,0 moeten zien en dan kan je het dus afwerken. Vaak hebben die draden trouwens wel een markering (ze zijn doorgaans zwart en één van beiden heeft een grijze lijn). Als je "grijze lijn" met "grijze lijn" verbindt is het doorgaans wel juist. Maar meet het toch nog maar eens na.

Op dinsdag 28 juli 2026 16:32:49 schreef RAAF12:
Dan verschijnt er -12V op het display. Check ook even de 230V AC om te wennen aan het onbekende stuk gereeedschap.

Het advies om aan de 230 volt netspanning te gaan meten geef ik zelf niet graag aan iemand die aangeeft niet ervaren te zijn...
Er is geen enkele reden om dat te gaan meten in dit geval!
Wil je dat toch doen dan de meter dan wel op de 600v AC stand ( rechts naast off) zetten, anders is de meter er ook aan :)

[Bericht gewijzigd door revado op (22%)]

Er zit nog een 'verdikking' (weerstand) aan de oude kabel. Zal ik deze ook meenemen en aan de nieuwe kabel vastmaken?

Dat is waarschijnlijk een storingsonderdrukker. Die zou ik ook meenemen.

Als TS in zuidlimburg woont dan kan hij er mee langs komen.
De kabel vervangen is zo gebeurd.
Het moet ook geisoleerd worden.
Ik doe dat met een paar krimpkousjes.

Op dinsdag 28 juli 2026 17:17:38 schreef KellyDK:
Als je de nieuwe adapter binnenkrijgt, knip je de connector eraf, strip de twee draden en doe hetzelfde met de connector van de oude voeding. Draai de draden dan per paar in elkaar en meet met de multimeter dus in die 20V stand. (zwart buiten, rood binnen aan de oude connector). Zie je ongeveer 12,0 verschijnen: prima, solderen, tape errond en dat was het dan.

Zo gezegd zo gedaan _/-\o_

De monitor doet het weer!

(y) Bedankt allemaal (y)

Op woensdag 29 juli 2026 15:34:36 schreef Maxol:
Er zit nog een 'verdikking' (weerstand) aan de oude kabel. Zal ik deze ook meenemen en aan de nieuwe kabel vastmaken?
[bijlage]

Dat is een in-geplastificeerde ferrietkraal.