pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Beste CO'ers,
D1, 5mm ultra bright LED, geeft licht indien triac niet geschakeld. Hoe kan dit / weerstand waarde aanpassen?
Hij moet namelijk alleen aan en uit branden vanaf de optocoupler.
Je ziet wel wat verschil, alleen op "uit" stand, geeft hij nog steeds wat licht.
Groet, Wouter van Wegen, PascalByThree
rob040
Golden Member
Wat is je load, oftewel, hoe hoog- of laagohmig is die? Er kan namelijk altijd een klein wisselstroompje lopen via de 47Ω met 47nF in serie.
En (moderne) LED's hebben maar heel weinig nodig om iets op te lichten.
Als je alleen maar wil weten of de opto aangestuurd wordt, kun je ook gewoon een led in serie zetten met de led van de optocoupler.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het probleem is lekstroom. Ultrabright LED's branden al bij een paar micro-ampere. Ik zie 3 dingen die je kunt proberen:
- Steker omdraaien in het stopcontact / nul en phase verwisselen
- R1 hoger nemen en een weerstand parallel aan de LED plaatsen.
- Voor D1 een "ouderwetse" LED nemen in plaats van een ultrabright.
pascalbythree
Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Het probleem is lekstroom.
Het probleem is zeker geen lekstroom maar wel XC.
Zie sterk vereenvoudigd equivalent schema bij gesperte triac
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is een mogelijk oorzaak van lekstroom door de load. Daar gingen mijn puntjes 2 en 3 over. Mijn puntje 1 ging over lekstroom naar aarde. Mijnsinziens kunnen beide het geval zijn, afhankelijk van de load.
Meet de wisselspanning over R2 in uitgeschakelde toestand.
Zet parallel over de led een weerstand van 2,2kΩ x 2V(brandspanning led) / (gemeten spanning over R2)
Kijk of de led nu goed functioneert tijdens in- en uitgeschakelde toestand.
Geeft de led nog steeds licht in de uittoestand, verlaag dan de weerstand die je net parallel over de led gezet hebt.
Geeft de led geen licht tijdens in of uitgeschakelde toestand, verhoog dan de waarde van de weerstand parallel aan de led.
R1 heeft eigenlijk geen functie in deze schakeling en kan eventueel weggelaten worden.