Nieuwe HS lijn in gebruik (vooral voor Antwerpse haven en een beetje NL)

Op donderdag 6 augustus 2026 08:56:17 schreef KellyDK:
Dus zelfs met inflatie zouden we er voor die prijs een tunnel naast moeten kunnen leggen.

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat als er vroeger iets gebouwd werd dat volgende personen er iets aan verdienden:

-De metser
-De schrijnwerker
-De elektricien
-De loodgieter

Tegenwoordig is dat:

-De CEO van het bouwbedrijf
-Aandeelhouders van het bouwbedrijf
-Management van het bouwbedrijf
-HR van het bouwbedrijf
-Marketing van het bouwbedrijf
-Voetballers gesponsord door het bouwbedrijf
-Het bedrijf dat de maaltijdcheques voorziet voor boven- en onderstaande
-De metser

En bovenstaande kan dan nog 4x herhaald worden. Ik heb er geen cijfers van maar ik heb het gevoel de hoeveelheid overhead ten opzichte van banen die echt wat opleveren flink omhoog gegaan is, en dat moet allemaal betaald worden.

Op dinsdag 4 augustus 2026 23:14:05 schreef nonius:
[...]

Het is toch ook de bedoeling dat er in Borsele kerncentrales bijkomen? Deze hoogspanningslijn kan helpen om het overschot richting BE te zenden.

(vraag me wel af hoe lang het gaat duren eer er een nieuwe producerende kerncentrale in Borsele staat; in China kan men zoiets in 2-3 jaartjes bouwen maar in het Westen wordt de constructietijd meestal in decennia gemeten, niet in jaren....)

Maar infrastructuur 'op de groei' ontwerpen is altijd verstandig, toch zeker met de enorme electrificatiegolf die eraan zit te komen.

Ze hebben niet voor niets een nieuw verdeelststion gebouwd langs het Rijn-Schelde kanaal en de A58/A4....

Op donderdag 6 augustus 2026 09:18:51 schreef Harrie729:
[...]

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat als er vroeger iets gebouwd werd dat volgende personen er iets aan verdienden:

-De metser
-De schrijnwerker
-De elektricien
-De loodgieter

Tegenwoordig is dat:

-De CEO van het bouwbedrijf
-Aandeelhouders van het bouwbedrijf
-Management van het bouwbedrijf
-HR van het bouwbedrijf
-Marketing van het bouwbedrijf
-Voetballers gesponsord door het bouwbedrijf
-Het bedrijf dat de maaltijdcheques voorziet voor boven- en onderstaande
-De metser

En bovenstaande kan dan nog 4x herhaald worden. Ik heb er geen cijfers van maar ik heb het gevoel de hoeveelheid overhead ten opzichte van banen die echt wat opleveren flink omhoog gegaan is, en dat moet allemaal betaald worden.

Je vergeet alle adviseurs, consultants en marketing- communicatie- en pr-juffies (m/v/x).
Mijn project analyses puilden uit van dat "soort volk". Maar ja, iedereen moet geld verdienen, hè? ? Leven en laten leven! ?

Ze hebben niet voor niets een nieuw verdeelststion gebouwd langs het Rijn-Schelde kanaal en de A58/A4....

Tidak, volgens mij zijn we zelfs nog bij de opening van dat station op bezoek geweest :) Er wordt in die hoek in elk geval flink aan het electriciteitsnet gewerkt.

hoeveelheid overhead ten opzichte van banen die echt wat opleveren flink omhoog gegaan is,

Ik vraag me ook vaak af hoeveel toegevoegde waarde dergelijk volk heeft.... Maar ongetwijfeld kan een communicatiebureau of een consultant van McKinsey/KPMG/Coopers je dat allemaal haarfijn uitleggen (voor een zacht prijsje). En vervolgens kunnen diezelfde consultants over 5 jaar ook weer haarfijn uitleggen waarom het toch echt héél belangrijk is om die overtollige balast weer te kwijt te raken, te downsizen rightsizen en te focussen op de core-business. En weer 5 jaar later.... ad nauseam.

Maar ja, iedereen moet geld verdienen, hè? ?

Vraag is alleen waarmee. Een samenleving die merendeels uit PR-miepjes, juristen en adviseurs bestaat ziet er na 50 jaar heel anders uit dan eentje waar het merendeel arts, ingenieur, bouwvakker, lasser of electriciën wordt. Het ene voegt waarde toe, het andere redistribueert waarde.

Leven en laten leven! ?

Onwillekeurig komt de 'B-ark' van Douglas Adams me toch weer voor de geest. Geef toe, het was een creatieve oplossing voor de problemen van Golgafrincham! Misschien dat Musk iets op dat vlak kan organiseren? >:)

En vooral niet te vergeten alle advocaten van de bezwaarmakers.

Op donderdag 6 augustus 2026 12:43:20 schreef nonius:
Het ene voegt waarde toe, het andere redistribueert waarde.

En ambtenaren voegen helemaal niets toe aan de economie.

Maarre, nog effe over die lijn. Er zal wel ergens een dwarsregeltrafo staan, (misschien meer dan een). Wie heeft daarvan de op en neer knoppen? Elia, of TeNNeT? Bedoel, Belgenland komt stroom tekort, gaat aan NL trekken, en hier stort de boel in. Of omgekeerd. Als ze allebei kunnen bedienen, loop je kans dat de een op, en de ander neer gaat regelen.

Dit soort vragen houdt mij bezig. :+

Tis natuurlijk een beetje komkommernieuws. Net zoals dit:
https://www.at5.nl/artikelen/239397/brandweerkazerne-osdorp-inbraak-am…

[Bericht gewijzigd door mvdk op (15%)]

Het gaat niet echt meer over elektronica.