Ik heb een heleboel USB kabels waarvan sommige wel en andere niet (goed) werken voor gegevens en/of stroom-overdracht. Dus ik zou een kabeltester willen maken, liefst voor alle USB varianten. Heeft iemand suggesties hiervoor?
Alvast dank!!
Ja die zag ik, iets van 25 euro bij Amazon dacht ik? Bevalt dat ding, is ie in elk geval geschikt om te bepalen of een kabel überhaupt voor data-overdracht gebruikt kan worden?
Bij ali waren ze iets van 8 euro toen ik hem kocht.
En voor mijn toepassing werkt het ding prima, en dat is kijken of en welke datalijnen er zijn.
Dank, ik ga deze bestellen! Zelf maken kan natuurlijk maar dit is nou niet echt een interessant project en ik ben alleen duurder uit met alle losse hardware.
Bij alie gezien voor €12.- heb je er 2 voor de prijs van een bij amazon.
Heb hem zelf ook.
Om af en toe een kabel testen is hij goed genoeg.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Ik zag laatst bij Bright daar een grappig filmpje over, incl. kabeltester (aan het eind ergens). Ter inspiratie: https://youtu.be/sE5Oo7wxsw4?si=Mtb3QWWtN3LvUzJB
Kun je ook zelf bouwen, is leuk om te doen. Voor ongeveer 7 Euro aan onderdelen en dan nog een 9V batterij heb je dat. Heb er wel een circuit voor, mocht je dat willen hebben. Al zijn die ook op het internet te vinden.
Hoewel we een hobby forum zijn .... met al die connectors .. ain't nobody got time for that.
Zeker niet als je het voor een tientje kunt kopen 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op vrijdag 7 augustus 2026 22:09:52 schreef ATO_P:
Kun je ook zelf bouwen, is leuk om te doen.
Zelf die USB-C connectors op een print solderen vind ik niet veel leuks aan... 
Op vrijdag 7 augustus 2026 21:50:22 schreef winands:
Bij alie gezien voor €12.- heb je er 2 voor de prijs van een bij amazon.
Heb hem zelf ook.
Om af en toe een kabel testen is hij goed genoeg.
Ik heb dat testerje van Treedix binnen. Die Chinezen die dergelijke dingen maken zijn toch ook wel sympathiek, het zijn echte nerds zoals wij
: de handleiding is zeer beknopt en bedoeld voor mensen die alles van USB kabels weten..... Ik zie inderdaad verschillen tussen mijn verschillende kabeltjes. Wat ik niet goed begrijp is hoe ik de twee pinrows (A en B) moet interpreteren als die een verschillende indicatie geven, wat meestal zo is. Je zou zeggen dat bij een data kabel aan beide kanten D+ en D- moet branden maar bij bv Arduino kabels, die goed werken met data, branden alleen de D+ en D- aan de linkerkant. Bij sommige andere kabel alleen aan de rechterkant. Dat vind ik vreemd. Iemand sjoege?
En wat is eigenlijk het verschil tussen USB type A 2.0 en USB type A 3.0 ? Verschilt de bedrading?
Net ontdekt dat als ik een lightning (Apple, iphone) stekkertje omdraai, de D+ en D- lichtjes wisselen tussen A en B, evenzo bij een USB C stekkertje.
Groet! Michiel
IJzerhersteller
Een supertweeter heeft altijd 0% vervorming. In de meterkast heb ik audiofiele gouden zekeringen op de wasmachine groep. Eerst hoorde ik nauwelijks verschil. maar na 100 uur inspelen, FANTASTISCH!
Op maandag 10 augustus 2026 22:32:15 schreef IJzerhersteller:
Type 2 is 4 aders, type 3 is 9 aders. Achter in de plug zitten 5 extra contacten.
Dank! Ik ben weer wijzer. Maar ik zit nog met die andere vraag over dat testertje: waarom zijn niet de D+ en D- lampjes aan beide kanten aan, communicatie vergt toch twee partijen?!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 7 augustus 2026 23:02:00 schreef Arco:
[...]
Zelf die USB-C connectors op een print solderen vind ik niet veel leuks aan...
Ik wel, maar dan wil ik er niet 1 maar liever 20 of 40 doen. Voor een ik heb er 1 nodig project hou ik er dan te veel over en sluit ik me toch bij jou aan. 
Op dinsdag 11 augustus 2026 10:59:42 schreef michielper:
waarom zijn niet de D+ en D- lampjes aan beide kanten aan, communicatie vergt toch twee partijen?!
Die snap ik ook niet. En wat ik eerder niet snap is: waarom heeft ie lichtjes aan beide kanten van de kabel. Wat ik zou willen weten is: "is er een draadje tussen D- (of GND, of V+) met de D1 (of GND of V+) aan de andere kant. 1 ledje kan dat aangeven. Waarom twee?
[Bericht gewijzigd door rew op (41%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
USB-C connectors hebben een contactrij midden onder de connector, die is handmatig niet soldeerbaar...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De USB-C connectors die ik gebruik hebben dat niet. Dat komt omdat ik tot nu toe de > 480MBps niet bedraad heb. Maar goed, een kleine serie is prima te doen als je een stencil hebt, en daarna de boel door de reflow oven kan duwen. (ik heb nu zo'n lopende band ding: De oude pizza-oven heb ik daadwerkelijk weggemikt!).
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik heb mezelf een paar degelijke usb-c kabels gekocht, niet goedkoop maar dan heb je ook wat. 240W en USB 4.0 compatibel, die werken met alles wat je maar kan bedenken, 1 kabel voor alles. De andere heb je niet meer nodig. Ze zijn vrij dik, maar je kan niet alles willen, ik ben er elk geval blij mee en hoef nu niets meer uit te zoeken.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (21%)]
Arco
Special Member
Op dinsdag 11 augustus 2026 21:51:02 schreef rew:
De USB-C connectors die ik gebruik hebben dat niet. Dat komt omdat ik tot nu toe de > 480MBps niet bedraad heb.
Da's dan dus een 16 pins USB-C 2.0... (dan test je de helft van de aders niet...)
rew
Ja, voor deze toepassing is een compleet bedrade USB stekker natuurlijk wel aan te raden. Maar met een stencil en een reflow oven is zo'n volledig bedrade USBC ook prima te doen. Met de hand moet je niet willen / is onmogelijk.
Arco
Special Member
Het lijkt me dat zo'n goedkope tester niet de weerstand meet van de diverse aders?
(heel belangrijk als je wilt snelladen met hoge stromen)