TME.eu is ook een aardige. Versturen uit Polen, voor een euro of 8 (of iets meer als het spoed heeft, dan kan het in 2 dagen. Of 1. Maar de "Je mag er een week over doen" optie is vaak ook veel sneller dan die week).
En ze hebben nogal een ruim assortiment (electronica-componenten en mechanische dingen, maar ook een deel van het kantoorspul dat Reichelt enzo ook hebben). Meestal vrij lage prijzen, bovendien.

Ik heb Kiwi Electronics nog niet voorbij zien komen.
Of is (bijv.) 21 euro voor een geassembleerde Adafruit feather HUZZAH met ESP8266 WiFi en headers te duur?

Op vrijdag 7 augustus 2026 08:04:52 schreef GJ_:
[...]

AU$3.16
AU$2.64 each, ≥ 10 pieces
Free shipping

Dat is omgerekend 1,93 euro

Kortom incl BTW (ik weet niet hoe dat in AU zit), is ie 16 cent goedkoper dan bij verzenden naar NL...

Wachteffe... In NL is ie 1.73 ex btw. Doe daar 10% AU GST bij en je zit op EUR 1.90. Dat is binnen 2 % hetzelfde als de 1.93 die je geadverteerd ziet op de australische site.

(opgezocht: In AU moet Aliexpress incl GST prijzen noemen, en incasseert net als hier die belasting om dat dan in 1x aan de australische belastingdienst af te dragen.) .

Kortom: Ik weet niet hoe Aliexpress het voor mekaar krijgt, maar ik betaal die EUR 3 niet.

Op vrijdag 7 augustus 2026 11:51:10 schreef maartenbakker:
Ik denk dat dat met zorgvuldig inkopen wel goedkoper moet kunnen.

Bedoel je dan gezamenlijk?
Maar voor me zelf is het nu gewoon meer zoeken en puzzelen waar het goedkoper kan en op zich is 3,65 per item duurder wel te doen als je maar genoeg aantallen besteld. BV als je 4 arduino samd21 wilt dan word het per item ca 1,- duurder en dan zit je nog steeds goedkoper als elders bestellen denk ik.

Maar 1 ledje, 2 weerstandjes en 3 condensatoren zal dan elders snel goedkoper kunnen. Dan betaal ik via Reichelt wel 6,99 verzendkosten maar 3 x 3,63 > 6,99
En de items 6 stuk totaal zal dan ipv 50 cent 1- kosten dus dan maakt het niet zoveel uit. En het voordeel van Reichelt is dat je per stuk kan bestellen en da ze trager zijn dan vanuit China dankzij de Duitse post :(.

Op vrijdag 7 augustus 2026 16:35:18 schreef rew:
[...]
Kortom: Ik weet niet hoe Aliexpress het voor mekaar krijgt, maar ik betaal die EUR 3 niet.

Hier wordt die 3 euro pas berekend bij het afronden van de betaling; Dan weten ze pas hoe vaak ze die 3 euro per categorie afgedragen moet worden..

[Bericht gewijzigd door RoelA op (40%)]

Op vrijdag 7 augustus 2026 20:37:39 schreef benleentje:
[...]Bedoel je dan gezamenlijk?
Maar voor me zelf is het nu gewoon meer zoeken en puzzelen waar het goedkoper kan en op zich is 3,65 per item duurder wel te doen als je maar genoeg aantallen besteld. BV als je 4 arduino samd21 wilt dan word het per item ca 1,- duurder en dan zit je nog steeds goedkoper als elders bestellen denk ik.

Maar 1 ledje, 2 weerstandjes en 3 condensatoren zal dan elders snel goedkoper kunnen. Dan betaal ik via Reichelt wel 6,99 verzendkosten maar 3 x 3,63 > 6,99
En de items 6 stuk totaal zal dan ipv 50 cent 1- kosten dus dan maakt het niet zoveel uit. En het voordeel van Reichelt is dat je per stuk kan bestellen en da ze trager zijn dan vanuit China dankzij de Duitse post :(.

Ik bedoelde inderdaad de kleine onderdeeltjes of in grotere hoeveelheden of lokaal bestellen. Als hobbyist was het altijd al zo dat je beter een weerstandsassortimentje kon kopen dan losse weerstandjes, maar dat is nu een stuk duidelijker.

Ik koop vaak meer stuks in dan dat ik nodig heb. Dan heb ik een voorraad als iets kapot gaat, maar het is ook goedkoper. Afhankelijk van wat de kwaliteit moet zijn, koop ik Chinees spul of merkelectronica. Prijs wil ik ook goedkoop hebben, maar dat is ook afhankelijk van de verkrijgbaarheid.

Halo ik heb nu deze geprobeerd https://nl.aliexpress.com/item/1005006068979075.html
de onderdelen zijn goedkoop voorbeeld ik had voor 7,5 e onderdelen gekocht en bij het afrekenen moest ik invoerrechten betalen toen was het bedrag ineens 16e geworden dat heb ik niet gedaan , en bij die andere diensten die u opgenoemd zijn Gordon en andere kan ik nog geen IC IP2312 vinden ik heb overal gaan zien nergens te vinden alleen bij aliexpres.com

Op zaterdag 8 augustus 2026 13:08:35 schreef Rapperder:
bij die andere diensten die u opgenoemd zijn Gordon en andere kan ik nog geen IC IP2312 vinden ik heb overal gaan zien nergens te vinden alleen bij aliexpres.com

Gordon:
Kan niet zingen, houd van mannen en verkoopt geen componenten/onderdelen alleen veel gezwam. :+
Je zal Gotron bedoelen. _/-\o_

Halo ik heb nu deze geprobeerd https://nl.aliexpress.com/item/1005006068979075.html
de onderdelen zijn goedkoop voorbeeld ik had voor 7,5 e onderdelen gekocht en bij het afrekenen moest ik invoerrechten betalen toen was het bedrag ineens 16e geworden dat heb ik niet gedaan , en bij die andere diensten die u opgenoemd zijn Gordon en andere kan ik nog geen IC IP2312 vinden ik heb overal gaan zien nergens te vinden alleen bij aliexpres.com

Amazon heeft hem - weliswaar enkel met 50 stuks...
https://www.amazon.com/Fullnightfirefly-50PCS-IP2312-SOP8/dp/B0FHQDHD6…

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (22%)]

de onderdelen zijn goedkoop voorbeeld ik had voor 7,5 e onderdelen gekocht en bij het afrekenen moest ik invoerrechten betalen toen was het bedrag ineens 16e geworden dat heb ik niet gedaan

https://www.tinytronics.nl/nl/sensoren/magnetisch-veld/as5600-magnetis…
Alleen even niet op voorraad.

Trouwens ik weet niet hoe jij op €16 komt, ik kom niet verder dan €9.78
Dit is een 'Choice' artikel, zoek erwat bij om to >€10 en zijn de verzendkosten gratis.

Ik kies voor "choice" en krijg dan gewoon de incl BTW prijs te betalen. Geen 3 euro extra. Nu afwachten of ik nog verrassingen krijg bij import.

Op zaterdag 8 augustus 2026 14:57:16 schreef marcob:
Trouwens ik weet niet hoe jij op €16 komt, ik kom niet verder dan €9.78

Ga maar een stap verder naar checkout, dan zie je dat er nog ruim €3 invoerrechten bijkomt per bestelregel.

Weet iemand hoe jlpcb dat doet? Is een print met 30 weerstanden 1 trafo en een esp chip (puur als voorbeeld) samen 1 product en dus eenmalig 3 euro of per gebruikte categorie 3 euro? Of erger nog alle weerstanden per stuk 3 euro extra?

Halo ik heb daar onderdelen aangeduid het waren 2 stuks daarop moest ik 1.99 e verzending bij betalen dat ging nog maar ik bestelde nog een stuk meer een blokje met 2 pennetjes en ineens was de verzending 4.99 e geworden en dan heb ik nog niet afgerekend

ik heb hier een voorbeeld wat ik ging aankopen
https://www.aliexpress.com/p/shoppingcart/index.html?spm=a2g0o.home.he…..
en bij afrekenen moest ik 48,05e neerleggen

Wij kunnen niet in jouw boodschappenwagentje kijken... :)

@Arco kan ik daar dan geen print van maken of hoe moet ik dat doen wat ik aangeduid had

Op zondag 9 augustus 2026 10:37:52 schreef rudig76:
Weet iemand hoe jlpcb dat doet? Is een print met 30 weerstanden 1 trafo en een esp chip (puur als voorbeeld) samen 1 product en dus eenmalig 3 euro of per gebruikte categorie 3 euro? Of erger nog alle weerstanden per stuk 3 euro extra?

Ik weet niet hoe JLCPCB het doet, maar ze moeten het wel heel erg fout doen om op meer dan 3 euro uit te komen. Iets dat 1 geheel vormt valt in 1 categorie. Nou zal een douanekenner daar vast wel uitzonderingen op kunnen vinden maar die zullen hier niet van toepassing zijn.

Even Googelen op HS codes levert een schat aan informatie op over de categoriën.

Je kunt een screenprint maken met de Print screen (of Prt Scr) toets...

Op zondag 9 augustus 2026 10:37:52 schreef rudig76:

Dat zou eenmalig 3 Euro moeten zijn. Het is geen PCB wat je koopt maar een PCBA, een deelproduct. Maar wel 1 geheel met 1 bestelnummer. Dus 1 keer heffing.

Het doel van die heffing is om import van kleine hoeveelheden tegen te gaan. Dat is dan vooral om die enorme ladingen goedkope kleding (giftig) en plastic speelgoed (ook giftig) tegen te gaan. Wij zijn door al die verschillende partnummers die we in elektronica hebben daar de dupe van.

De douane kon de toestroom van pakketjes niet meer aan, onmogelijk om ze allemaal te controleren.
Door de invoering van de €3 heffing per productregel probeert men de toestroom terug te dringen, de douane krijgt zo nog meer werk voor haar kiezen om alle pakbonnen/facturen te gaan controleren op een juiste heffing en daarbij ook nog steeds de pakketjes te moeten openen of de inhoud overeenkomt met de pakbon/factuur.

Mijn inziens zal door de heffing de toestroom van pakketjes wel minder worden maar het werk voor de douane allerminst.

@Bobosje: Ik heb de indruk dat bijna alle grote bedrijven die veel zaken doen met de EU de zaakjes goed op orde hebben. Dat betekent dat inklaren een paar muisklikken is, dus dat extra werk valt reuze mee.
Verder is de instroom van pakjes al dalende, PostNL merkte dat al op bij de presentatie van de (halfjaar?)cijfers.

Op zondag 9 augustus 2026 14:44:49 schreef Bobosje:
Mijn inziens zal door de heffing de toestroom van pakketjes wel minder worden maar het werk voor de douane allerminst.

Het voordeel voor de douane is dat die controle nu geld oplevert.
Het nadeel voor de kopers is dat het maanden kan gaan duren voordat de spullen worden afgeleverd, en dat zal de animo om in het verre oosten te bestellen wel temperen.