Op woensdag 8 april 2026 10:16:32 schreef fcapri:
en als je nu eens eentje besteld via bol.com, de boel activeert en dan terugstuurt naar bol omdat die niet op wifi werkt maar enkel ethernet en je dat niet hebt in je 'schuurtje'.ik heb er helaas ook geen liggen. staan er op martkplaats wel te koop vanaf 80€
Dat werkt dus niet zo, een 'envoy' wordt gezien als het hart van je installatie. Die kun je ook niet resetten naar fabrieksinstellingen. Die blijft altijd dingen onthouden. Ask me how I know.
Dus ook even kopen en dan weer verkopen is (net als een 2ehands envoy kopen) een slecht plan.
Daarnaast is het :
1. Onzin om aan te geven dat je geen ethernet hebt, die dingen doen PLC en weten vanaf zo ongeveer elk stopcontact de panelen op het schuurtje nog te vinden. En ze hebben Wifi
2. Onzin om bolletje (en daarmee alle kopers van bolletje) op kosten te jagen voor zo'n 'ik gebruik heb toch maar eventjes' truc.
De omvormers zouden het overigens prima moeten doen zonder envoy.
Op maandag 8 juni 2026 16:20:28 schreef BenI2C:
[...]Niemand ?
Hoi, ik heb een paar dagen geleden 37 EQ8H Enphase Micro-Omvormers gekocht, vandaag geprobeerd, labvoeding van 30VDC erop, en uitgang op de 230VAC.
Werkt niet - Groen lampje bij DC spanning, veranderd naar Oranje, en daarna knipperend rood.
Net Enphase Nederland gebeld, deze kennen de Serie omvormers niet, ze staan niet bij de oude gebruiker gekoppeld volgens hun, maar dat vraag ik me af want ik kan ze niet koppelen met mijn eigen IQ Gateway [Metered].
Heb je nog ideeen?
het lijkt me vreemd dat er een gateway gekoppeld moet zijn?
omdat ze gewoon een uitgangspanning moeten kunnen genereren toch?
en on grid zouden ze ook moeten werken maar dat doen ze ook niet.
graag hoor ik van je!
Bij het koppelen als installateur aan mijn eigen installatie, ziet hij geen van de barcodes, deze staan niet in het systeem [Database] van Enphase blijkbaar...
Op maandag 10 augustus 2026 15:21:01 schreef BenI2C:
Ik heb de mijne EQ8H ook nog niet werkend. Even op pauze i.v.m. met andere prioriteiten.
Okay helaas.
het ziet er niet best uit als ze ook niet eens gekoppeld kunnen worden met mijn gateway, of zouden ze anders ingesteld moeten worden?
als ik op internet lees, dan is deze serie de voorloper van de IQ8+.
Misschien dat je ze dus op een andere manier kunt instellen ofzo omdat het gaat over een soort prototype?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 5 juni 2026 10:45:05 schreef BenI2C:
Ik kom steeds meer de Marstek MI800 tegen.
Weet iemand of die zonder "cloud" werkt en dus lokaal om o.a. de power in te stellen?
Ik heb een marstek Venus 3.0 5.12kWh.
Deze kan ik locaal instellen. Via de app moet ik "local API" aanzetten (Of heet het "open API"?).
Update: Dat is natuurlijk een micro-omvormer, en na nog wat dieper onderzoek... vermoed ik dat dit ding gewoon alleen "max" kan. Niet regelbaar. Verder zou ik direct een "lader" er bij willen hebben zodat ik net als m'n marstek kan zeggen 100W laden / 150W ontladen.
[Bericht gewijzigd door rew op (27%)]
ik heb iq7+, iq7, iq8+ en om de firmware te tweaken heb ik ook een gateway gekocht (envoy). (69€ inclusief verzending)
mijn IQ7 doen namelijk niks voor 2,5min en gaat dan per minuut ongeveer 20W bijleveren. ik heb gelezen dat je met een gateway de settings kan aanpassen zodat ze veel sneller omhoog gaan.
mijn IQ7+ start namelijk na 1,5min en daar komt elke min 60W uit. van fabriek uit starten ze allemaal gelijk op, en die snellere dat ik heb zijn mogelijks geconfigureerd voor duitsland.
je kan ze ook instant naar vol vermogen laten gaan, maar wettelijk mag dit enkel in eilandbedrijf en niet netgekoppeld.
voor mijn thuis batterij ga ik hier dus mee spelen
als me dat lukt wil ik die IQ8H ook wel eens activeren, of mijn gateway eens over en weer sturen voor de config? ik zit namelijk centraal west vlaanderen in belgie
Op maandag 10 augustus 2026 20:07:02 schreef fcapri:
als me dat lukt wil ik die IQ8H ook wel eens activeren, of mijn gateway eens over en weer sturen voor de config? ik zit namelijk centraal west vlaanderen in belgie
Ik wil de mijne wel toesturen om uit te zoeken, kun je er mee spelen .
PS stuur pm voor eventueel adres.