Het moederbedrijf van Batavus, Sparta en Babboe is failliet. Het is mogelijk dat alle drie de fietsenmerken mee ten onder gaan: https://www.nu.nl/economie/6406013/moederbedrijf-van-fietsmerken-batav…, inc Raleigh, Koga en endere merken.

De financiële gegevens ken ik helaas niet, maar ik verwacht slecht nieuws voor de eigenaren van een elektrische Sparta. Dat wordt nog een hoop werk om support te geven aan die elektronica. Misschien een kans voor sommigen hier?

| Factor                              |         Omvang / indicatie | Mijn inschatting                    |
| ----------------------------------- | -------------------------: | ----------------------------------- |
| Schuld Accell vóór herstructurering |           ca. €1,4 miljard | Zeer belangrijk                     |
| Schuldreductie 2024/25              |           ca. €600 miljoen | Schuld was dus structureel probleem |
| Schuld daarna                       |           ca. €800 miljoen | Nog steeds zeer hoog                |
| Omzet 2023                          |             €1,294 miljard | -10%                                |
| EBITDA excl. eenmalig               |                €12 miljoen | Veel te laag t.o.v. schuld          |
| EBITDA 2022                         |               €140 miljoen | Enorme verslechtering               |
| Eenmalige lasten 2023               |               €344 miljoen | Zeer groot                          |
| Nettoverlies 2023                   |               €390 miljoen | Zeer groot                          |
| Babboe                              | onderdeel van die €344 mln | Belangrijk, maar niet alles         |
| Directiebeloning 2021               |       ca. €2,83 mln totaal | Verwaarloosbaar t.o.v. probleem     |

[Bericht gewijzigd door Hoeben op (59%)]

Tijdens de corona periode was er heel veel vraag naar fietsen. De onderdelen werden voor een deel veeeel te laat geleverd en toen na twee jaar de vraag instortte zaten ze ineens met onverkoopbare fietsen.
En volgens mij hebben ze ook een boel verlies geleden op die babboe fietsen. Dat merk hadden ze voor veel geld overgenomen en toen braken ineens al die fietsen in tweeën. (dat Babboe verhaal is niet 100% zeker dat dat zo gelopen is, dat komt uit de krochten van mijn geheugen)

Zie hier ook wielersport merken bijstaan.

[Bericht gewijzigd door Hubie op (45%)]

Als ik zo die Ebitda bekijk, is de winst tov de omzet ook erg klein. Ze draaiden weinig winst. Tenzij de schuldsanering daar ook voor een deel in zat.

Het betekent wel het einde van een hoop bekende fietsenmerken.

Wat ik uit m'n hoofd weet is dat er IETS was met babboe. Of dat nu kids-onder-de-trein was of in tweeen breken weet ik niet.

Maar zowiezo zal zo'n overname dus een issue zijn. Eventueel hebben ze zich in de belangrijkheid van het incident vergist. Mogelijk is babboe dan pas NA het incident in de verkoop gegaan, hebben ze het voor "een prikkie" gekocht denkende: Dat komt wel weer goed. Maar niet dus.

Bepaalde merken zullen wel overgenomen worden door een andere partij.

Zeker bij fietsen zal het me niets verbazen als een Chinees de merknaam/namen koopt van de curator.

Batavus/koga etc bekt net iets beter dan hong ling fietsen en werkt vertrouwen.

Maar let op: met Stellantis lijkt exact hetzelfde te gaan gebeuren

Een geval als dit geeft wel duidelijk de nadelen weer als één bedrijf veel concurrenten inlijft/opslokt, die worden ook meegesleurd.
(ik neem aan dat merkfietsen op zich best flinke winst opleveren, vrij simpel apparaat voor een flinke verkoopprijs)

En als ze de fietsen veel te duur in de markt zetten (de prijzen zijn soms absurd hoog) koopt niemand ze meer...

Quote uit de Volkskrant:

Nadat de fietsenverkoop in de coronaperiode explodeerde – fietsen was nog de enige legale sociale activiteit – nam KKR het bedrijf samen met Teslin voor 1,6 miljard euro over in de hoop er snel geld mee te kunnen verdienen. De overnamesom kwam als schuld op de balans van Accell zelf te staan.

KKR is zo'n amerikaans sprinkhaan fonds, maar nu weet je hoe die schuld van 1.4 miljard op de balans kwam.

https://www.volkskrant.nl/economie/boze-stiefmoeder-van-de-zwarte-cros…

[Bericht gewijzigd door JoWi op (13%)]

OK. Maar aan wie is die 1,4 miljard dan uitbetaald?

Lijkt mij interessant voor de curatoren om dat na te pluizen.
Kom op met dat geld.

De tweedehands prijzen voor fietsen van die merken zullen wel kelderen als er geen doorstart komt. Immers wie levert dan nog de accu's voor de e-bikes met hun dichtgetimmerde systemen. Wat als de systemen voor de dealers het niet meer doen, zoals de licentieserver. Dan kun je een nieuwe accu niet eens meer aan de fiets koppelen.

Op dinsdag 11 augustus 2026 16:19:18 schreef rew:
Wat ik uit m'n hoofd weet is dat er IETS was met babboe. Of dat nu kids-onder-de-trein was of in tweeen breken weet ik niet.

De Babboe brak in tweeën en het was de Stint die met kindjes onder een trein terecht was gekomen.

Op dinsdag 11 augustus 2026 18:00:45 schreef mvdk:

Lijkt mij interessant voor de curatoren om dat na te pluizen.
Kom op met dat geld.

Aangepast:
Het is een heel geschuif met aandelen geweest...

https://mena.nl/strategie-en-marktontwikkeling/kkr-draagt-aandelen-acc…

[Bericht gewijzigd door revado op (43%)]

Op dinsdag 11 augustus 2026 16:41:24 schreef High met Henk:
Zeker bij fietsen zal het me niets verbazen als een Chinees de merknaam/namen koopt van de curator.

Och, vrijwel alle onderdelen worden al in China gemaakt, dus wat zou het. Mensen die echt nog denken dat een omkeer in de afhankelijkheid van China eraan komt zijn goedgelovig, zij zitten al veel te diep overal in om er ooit nog uit te komen.

Op dinsdag 11 augustus 2026 17:03:40 schreef JoWi:
Nadat de fietsenverkoop in de coronaperiode explodeerde – fietsen was nog de enige legale sociale activiteit –

Uh, wandelen dan? Bah. Wat zijn kranten soms toch irritante media.

@ topicstarter: bij een schuldreductie van maar liefst 800 miljoen (meer dan de helft!) zou ik niet zeggen dat het een structureel probleem is. Ik denk dat menig bedrijf een gat in de lucht springt als een schuld zo fors geminderd wordt.

niet enkel baboe brak in 2, ook vogue was zo een merk. ze kochten de frames in vanuit china en bouwden hier verder op. dat scharnierpunt onder de bak waar de rest op zat was te zwak. allé, die kon misschien niet zoveel dragen. het draagvermogen was 150kg ofzo, en velen hebben daar meer in geladen.

de 2de serie had een sterker scharnierpunt en toen braken de lasnaden van dat punt naar het frame af.

de stint was idd een fiets waar ze kabels hadden verlengd om 10kindjes te kunnen vervoeren, en die kregen dan storingen waardoor ze voluit er vandoor gingen en de remmen zwakker dan het motorvermogen.

batavus en koga verkochten toch goed de laatste tijd, sparta was wel wat minder. ik bleef bij al die merken ver weg van de 2dehands markt. was weinig mee aan te vangen

accell maakte volgens mij nog VEEEEEEEEL batterijen en motoren van andere minder populaire merken, ik heb er zo een paar voorbij zien komen in mijn zaak

De bedrijfseconomische situatie boeit me niet erg. De balans en resultatenrekening geloof ik wel. Ik heb geen aandelen of ander zakelijk belang erbij.

Maar in m'n directe omgeving hebben een aantal mensen wel een electrische fiets van Sparta. En je kunt weinig aan die fiets doen *zonder* dat hij niet 'even' naar de fietsenmaker moet om weer aan de PC-met-internet gehangen te worden. Een achterband verwisselen (waarbij het achterwiel er even uit moet) is een behoorlijke procedure, vergeleken met m'n eigen, ouderwetse 'trapfiets' (zonder ondersteuning - dat hadden ze nog niet in 1978. Een Sturmey-Archer AW3 3-speed naafje was toen al heel wat! En die doet het nu nog steeds prima, zonder fabrieksondersteuning maar alleen met af en toe een scheutje olie.)

Gelukkig heb ik een momentsleutel want de achtermoeren moeten, in stappen (ik meen 5-10-30-50Nm, maar is al weer lang geleden voor me), op een aanhaalmoment van 50Nm gezet worden. Daarna moet je zelf een reset ('consumentenreset') doorvoeren, waarna je weer kunt fietsen. Maar omdat een familielid klaagde dat hij toch 'anders' aanvoelde is ze ermee naar de fietsenmaker gegaan. Die hangt hem eventjes aan de computer (MET internetverbinding naar Sparta - anders werkt het hele spul niet) en boem, daarna fietste hij weer net als vroeger.

Een accu vervangen, of een display, of eigenlijk *alles* wat verder gaat dan het allersimpelste onderhoud, is onmogelijk zelf te doen - het werkt gewoon niet. Via de software moet de nieuwe hardware aan de oude hardware gekoppeld worden.

Er zal wel een handige zakenman zijn die dat gedeelte overneemt. Zo niet dan verwacht ik dat de protocollen vrij snel op straat liggen en er public-domain software geschreven wordt om deze fietsen toch in eigen beheer in omloop te kunnen houden. Of dat er heel actief ge-reverse-engineered gaat worden door enkele handige, gemotiveerde personen.

Anders worden het wel héle dure presse-papiers.... De fietsen waar ik nu over spreek kostten 3500 euro in 2010.

M'n fietsenmaker heeft me destijds de Sparta-cursus, die hij heeft moeten volgen, uitgeleend. Was interessant maar ging niet heel diep in op de electronische details. Wel zag ik al heel snel hoe dichtgetimmerd alles was in dat systeem. Gevolg is dat, zonder ondersteuning, de hardware vrijwel direct waardeloos is geworden....

Op dinsdag 11 augustus 2026 18:00:45 schreef mvdk:

Wat denk je van KKR ?

Een een stukje uit het artikel van 2025 wat over Vendex gaat:

Begin deze eeuw begon KKR ook de Nederlandse markt af te grazen. Zo nam KKR in 2004 het Vendex KBB-concern over, waarvan de naam werd veranderd in Maxeda. In een jaar waren 72 panden voor 1,4 miljard verkocht, waarmee KKR meteen al quitte speelde. Daarna gingen de formules een voor een de deur uit: eerst Hema, toen Claudia Sträter, De Bijenkorf, M&S, Dixons, Schaap & Citroen, Praxis en uiteindelijk ook V&D.

In totaal zou KKR ergens tussen de 5- en 7,5 miljard euro aan de Vendex KBB-deal hebben verdiend, wat neerkomt op een winst van 100 tot 200 procent op de investering.

Reverse engineering voor de software is één ding, maar het vinden van onderdelen (met name de koppelsensor voor de fietsen met voorwielmotor) zal lastig worden. De meeste andere onderdelen zijn redelijk goed uit te wisselen en in heel veel verschillende fietsen gebruikt. Als de software eenmaal gekraakt is, zou het ook mogelijk zijn om accu's te reviseren.

Wie weet wat er boven water komt als het echt klaar is met dat bedrijf en alle NDAs en andere geheimhoudingsplicht effectief ophouden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (27%)]

Mijn fiets is van het merk RIESE en MULLER, voor ik daar doorzak zal er heel wat meer nodig zijn. Alles is versterkt en in dik aluminium. Hij is zwaar ja, maar dat hindert niet. Het is en blijft een degelijke fiets met alles erop en eraan. Koste belachelijk veel geld maar kreeg hem via leasing op mijn werk. Uiteindelijk slechts iets van 1100 euro betaald en is nu van mij. Ik wou geen andere en weer drie jaar afbetalen, dus deze afgekocht.
Het grootste bedrag is afbetaald met mijn fietsvergoeding waar ik zelfs nog van over had iedere maand.

Ja die babboe is zelfs in radar geweest en ze deden op die bureau daar heel vreemd allemaal. In een grote ruimte allemaal koffie aan het drinken, terwijl het klachten regende en TV aan de deur stond. Ze wilden niemand spreken en die man van radar sloop zelf de bureau binnen overal, echt hilarisch om te zien.
Knotsgekke situatie en zo raar dat die medewerkers zich gedroegen, alsof ze met iets illegaals bezig waren.

Ik ben bang dat ze het met al die merken (het zijn er véél meer dan ik dacht) een beetje te hoog in de bol hebben gekregen. Heb zelf een paar Koga's versleten en was al een tijdje niet meer te spreken over de service. Laatste is een elektrische Koga Tesla (model is nog van vóór die auto's). Best goedkoop 2ehands gekocht, na een paar jaar moet de accu vervangen, dat kost dan al bijna 700 euro. Die begeeft het ook na bijna een jaar, nog in garantie gelukkig. Kostte wel een hele Brugman-rede om ze zover te krijgen dat dat ding ook onder garantie gingen vervangen. Die accu was niet goed, hoge zelfontlading, en bij de montage was er iets gebeurd dat het display niet meer werkte. Nooit opgelost. Ik heb uiteindelijk een sloop-exemplaar gekocht, dat display met een andere fietsenmaker aan de praat gekregen.
Onderdelen zijn ook niet meer verkrijgbaar, displays niet, knoppen niet motoren niet (niet dat die kapot gaan) alles moet van sloopfietsen komen. Dat terwijl het in principe een buitengewoon degelijke fiets is, net een tank, goed ontworpen, met prettige rijsoftware. Jammer alleen dat alles tot-en-met is dichtgetimmerd, je komt er niet in al had je het nog zo graag. Nieuwere modellen zijn minder dicht heb ik begrepen, maar die dat wel zijn zullen vanaf nu wel een enorm probleem hebben. Nieuwe accu's, displays, etc aanmelden kan gewoon niet meer. Dat maakt zo'n fiets tot de bekende 'brick'. :(

286: t334081: c0 s0 o117700

334 seconden na opstarten tot stilstand gekomen met 1.177 km op de odometer. Mijn koga met mijn software doet het prima. Die motoren doen het prima. :-)

Is er in de EU niet recent een richtlijn aangenomen v.w.b. het 'right to repair', of over de repareerbaarheid van producten? In het kader van die richtlijn zou het mogelijk moeten zijn dat het hele systeem van de fiets 'open' wordt?

(not holding my breath....)

[Edit: gevonden: https://ondernemersplein.overheid.nl/wetswijzigingen/recht-op-reparati…

Die wet ( Recht op reparatie ) gaat gelden voor nieuwe apparaten, niet voor bestaande helaas.

Hensz: dat valt wel mee hoor, de beveiliging is ongeveer zo sterk als een plastic hangslot, maar blijkbaar heeft niemand met verstand van zaken tot dusver een serieuze poging gedaan. Ik heb jaren geleden de encryptie van de data file die het protocol beschrijft van de dealer software gekraakt met Excel, een hex editor, en een flinke kop koffie.