Linkerkanaal van vintage versterker Duson PA 100 valt soms weg.

Op dinsdag 18 augustus 2026 09:39:02 schreef fatbeard:
[...]
Misschien een 'wervende' tooltip toevoegen in de trand van "Dit invullen kan helpen om hulp te krijgen bij reparaties en projecten" ?

Tja, als men dat zelf niet kan bedenken .. dan kan ik het ook niet helpen. Je wilt / moet dat in ieder geval niet dwingend maken naar mijn mening.

En het hoeft er natuurlijk niet meteen met straat en huisnummer in, liever niet zelfs ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op (56%)]

Op maandag 17 augustus 2026 16:09:01 schreef Sine:
Als je gaat vervangen, neem dan het andere kanaal ook meteen mee. Dat relais is immers even oud. Kost je dan maar één keer gepruts ;)

Het is dacht ik 1 relais (duppelpolig), niet twee.

Niet met een heteluchtbout proberen, dat is voor smd. Je schroeit er de print mee. Met litze en een bijtelpuntje, of met een goede tinzuiger, moet het ook lukken.

Er zijn ook slechte tinzuigers, ik had er jaren een, waardoor ik het idee had dat ze allemaal niet werken. Lag aan mijn exemplaar, dat uit zo’n soldeer-startset kwam. Ik heb nu iets van Atten, dat werkt wèl. Hoef je dus niet een door een YouTuber gepromoot duur ding te hebben.
(Een AT-E330A is een euro of 5)

Op maandag 17 augustus 2026 14:57:06 schreef Sine:
Dat is een 621D012 12V dubbel wissel, niet verguld.

Dat exacte type wordt niet meer gemaakt, een vervanger is bijvoorbeeld de Finder 40.52.7.024.012.5000 die wel vergulde contacten heeft.

https://www.tme.eu/en/details/40.52.7.012.5000/miniature-electromagnet…
https://www.elektrobode.nl/products/finder-relais-2w-8a-12vdc-s-40-52-…

Je links wijzen naar de 012, ik neem aan dat je die bedoeld (en ik vermoed dat het de spoelspanning is).

Dus als TS via een van de links besteld heeft, heeft ‘ie de goeie, maar als ‘ie op typenummer gezocht heeft heeft ‘ie waarschijnlijk de 24 V spoel variant.

Idd een flinke bout bout gebruiken bijv. een Weller 50W en met zuiglitze eraf halen evt extra tin en vloeimiddel toevoegen om het copperwire goed te laten sucken zodat al het tin weg is, dat kan ook met een old skole stuk resin=hars uit de violenwinkel. De fabrikant heeft het geld binnen en laten reparateurs het vuile werk doen ;-)

Op dinsdag 18 augustus 2026 10:01:51 schreef Roland11:
[...]Het is dacht ik 1 relais (duppelpolig), niet twee.

Als ik het goed zie heeft iedere versterker print er eentje, het is inderdaad een dubbelpolig relais, wellicht hebben ze de contacten prallel staan

Op dinsdag 18 augustus 2026 10:03:51 schreef Lucky Luke:
Niet met een heteluchtbout proberen, dat is voor smd. Je schroeit er de print mee. Met litze en een bijtelpuntje, of met een goede tinzuiger, moet het ook lukken.

Er zijn ook slechte tinzuigers, ik had er jaren een, waardoor ik het idee had dat ze allemaal niet werken. Lag aan mijn exemplaar, dat uit zo’n soldeer-startset kwam. Ik heb nu iets van Atten, dat werkt wèl. Hoef je dus niet een door een YouTuber gepromoot duur ding te hebben.
(Een AT-E330A is een euro of 5)

[...]
Je links wijzen naar de 012, ik neem aan dat je die bedoeld (en ik vermoed dat het de spoelspanning is).

Dus als TS via een van de links besteld heeft, heeft ‘ie de goeie, maar als ‘ie op typenummer gezocht heeft heeft ‘ie waarschijnlijk de 24 V spoel variant.

Ik heb 2Finder luidspreker relais besteld bij Elektobode…vlgns de link van Sine wèl 2 weken levertijd maar dat is geen probleem.

Op dinsdag 18 augustus 2026 10:50:59 schreef RAAF12:
Idd een flinke bout bout gebruiken bijv. een Weller 50W en met zuiglitze eraf halen evt extra tin en vloeimiddel toevoegen om het copperwire goed te laten sucken zodat al het tin weg is, dat kan ook met een old skole stuk resin=hars uit de violenwinkel. De fabrikant heeft het geld binnen en laten reparateurs het vuile werk doen ;-)

Ik heb deze fijne soldeerbout, waarbij een kleine tinafzuiger geleverd werd