Ik zoek voor mijn motorfiets (F800GS) een relais dat schakelt als de motor loopt/ D+ simulator. Ik heb een draad nodig waar spanning op staat als de motor loopt/contact aan staat
Ik wil niet in de originele bekabeling rotzooien en deze motor heeft geen zekeringen dus ik kan ook niet een bypass zekering plaatsen op een contact geschakelde groep.

Nu zie ik van Healtech een module die heet Thunderbox en dit lijkt te zijn wat ik zoek. Maar deze kost €85.
Dat is het me niet per se waard.
Weet iemand toevallig een andere goedkopere oplossing?

Nee,

Iets wat op een motorfiets heel blijft (trillen, weer, wind)?
En voor die prijs ?

Een hall stroom sensor kost al meer. Dan ook nog een relais wat meeschakelt en een behuizing.

Succes.

Even bij healtech thunderbox gekeken en die lijkt een spannings meting te doen. Vind ik een beetje tricky... Moet dan iets van intelligentie in zitten om goed te zien wanneer je laad of niets doet.

Wil je weten of de motor loopt of dat het contact aan staat? Dat zijn twee verschillende dingen. Als de motor loopt, wordt de accu geladen en is de spanning 13.6V of hoger. Een volle accu die niet geladen wordt is 12.8V. Hier kan wel een beetje vertraging in zitten. AliExpress heeft daar relais voor met een stukje elektronica erin.

Hij doet dit inderdaad door het meten van laadspanning en werkt voor de meeste motoren gewoon prima. Een vriend van mij heeft hem en werkt perfect.
Op de motor die ik gekocht heb zitten verstralers die er later opgezet zijn. Maar die kun je gewoon aanzetten ook als de sleutel uit de motor is.
Ik weet uit ervaring dat er mensen/kinderen zijn die niet van je knopjes af kunnen blijven dus dan loop je het risico met een lege accu te staan.
Het is dat die verstralers er al opzitten, zelf had dat voor mij niet per se gehoeven. Daarom vind ik het een beetje zuur om hier €85 aan uit te geven.
Een Cyrix CT van Victron kost €40 en kan dit ook, alleen is bedoeld voor zware stromen en accu's te scheiden.
Lijkt me dat dit voor €20 euro ook wel gerealiseerd had kunnen worden. Het is echt alleen een stuurspanning die ik nodig heb wanneer het apparaatje >13V meet...

Op dinsdag 18 augustus 2026 21:43:19 schreef SparkyGSX:
Wil je weten of de motor loopt of dat het contact aan staat? Dat zijn twee verschillende dingen. Als de motor loopt, wordt de accu geladen en is de spanning 13.6V of hoger. Een volle accu die niet geladen wordt is 12.8V. Hier kan wel een beetje vertraging in zitten. AliExpress heeft daar relais voor met een stukje elektronica erin.

Beide is prima. Maar met lopende motor (dus laadspanning) lijkt mij makkelijker te realiseren.
Ik wil gewoon 12V stuursignaal op het moment dat mijn contact in elk geval NIET uit staat. En dat zonder in mijn bekabeling te rotzooien...

Een relais koppelen aan de gewone dimlicht lamp?
Die zal pas branden met contact aan / draaiende motor.
Dan kan de verstraler nooit aan zonder dat het licht aan is.

Zonder iets in de bedrading te knutselen of aan tee sluiten gaat het natuurlijk niet werken...

Of je koppelt de spanningsdraad van de verstralers gewoon af als je ze toch niet gebruikt :)

Votronic D+ simulator is ook een optie

Zonder iets in de bedrading te knutselen of aan tee sluiten gaat het natuurlijk niet werken...

Nou dat hoeft natuurlijk niet...
Zoals ik al zei bestaat er al zo iets wat ik zoek maar vind ik alleen best duur voor iets wat ik niet per se op mijn motor wil hebben. Ik kan de verstralers er ook gewoon afhalen zoals je zegt, maar liever niet.
En in de originele bedrading knippen etc wil ik gewoon niet. Ik ben zoveel fietsen tegengekomen waar er maar wat aangekloot is in de bedrading, is voor mijzelf ook echt een afknapper als ik hem zou kopen. Extreemste voorbeeld die ik heb is een kennis die tijdens het rijden ineens zijn remdruk kwijt was achter. Zijn slecht gemaakte verbinding was heet geworden lag tegen zijn remleiding aan en had zijn remleiding doorgesmolten.

Normaal gebruik ik voor assecoires zo iets: https://www.gamma.nl/assortiment/carpoint-steekzekeringhouder-bypass-1…
Ik zoek een groep waar 12V staat als het contact aan staat en dan zet ik die ertussen en gebruik die voor de stuurdraad van een relais. De verbruiker zelf komt rechtstreeks op de accu.
Maar een F800GS heeft géén zekeringen, wordt volledig beveiligd door de canbus modules, dat werkt dus niet.

Thanks, nog wat aan de prijzige kant maar ik hou hem in gedachte.

Op woensdag 19 augustus 2026 08:36:55 schreef DJSmiley:

ben benieuwd hoe lang dat heel blijft op een motorfiets:
.1 lomp kastje
.2 led aan de voorkant lijkt niet af te dichten
.3 de achterkant is volledig open.

Succes.

de Cyrix CT is een prima ding ook, maar in dezelfde prijsklasse en die is aan de onderkant ook gewoon open. Zelfde probleem. Vandaar mijn statement dat ik het ding van TS echt ideal vindt voor op een motorfiets.

waterdichtheid is idd een puntje al naar gelang de plek

Een Cyrix kan overigens vermoedelijk niet. Dat is een batterijscheider en die verwacht, ook aan de uitgang, een accuspanning. Zo niet dan beschouwd ie de 2e accu als defect en zal ie niet inschakelen.

Normaliter een mooie functie maar voor dit specifieke doel (Waar dus geen spanning aan beide kanten is) niet handig.

Ik ga wel gewoon voor de Healtech Thunderbox...
Hiervan weet ik dat het werkt.
Maar naar mijn mening zou dit veel goedkoper moeten kunnen. Een circuitje dat een mosfet schakelt bij >13,2V en uitschakelt bij =<12,9V met zo min mogelijk zelfconsumptie in standby. Voor max €30.
Ik weet zeker dat er veel motorrijders zijn die dit zouden waarderen :)

Zoals gezegd: het probleem is niet de schakeling: Als ik iets bouw is 70% connectoren en behuizing van de kosten.

De behuizing ontwerp en 3D print ik zelf.
De connectoren zijn een paar draden waar ik oogjes aan knijp voor op de accu.
De andere gewoon knijphulsjes voor naar de verstralers.
Hoe is dat zo duur?

De prijs is het verschil tussen product en knutsel.

Als jij een oogje aanknijpt kost je dat niets. Als dat voor een product gedaan moet worden moet je er een medewerker voor betalen.
En er moet een handleiding bij.
En er moet een technisch dossier zijn voor CE.
En de tussenhandelaar en detailhandelaar moeten eraan verdienen.

Ga er maar vanuit dat voor alle elektronica in de winkel de onderdelen minder dan 1/3 van de verkoopprijs zijn.

Op dinsdag 18 augustus 2026 23:48:14 schreef revado:
Een relais koppelen aan de gewone dimlicht lamp?
Die zal pas branden met contact aan / draaiende motor.
Dan kan de verstraler nooit aan zonder dat het licht aan is.

Of je koppelt de spanningsdraad van de verstralers gewoon af als je ze toch niet gebruikt :)

Waarom deze oplossing niet? 1 draadje omleggen of doorknippen, kost niks, behalve een beetje tijd.

Op woensdag 19 augustus 2026 10:00:00 schreef Profane199:
Maar naar mijn mening zou dit veel goedkoper moeten kunnen. Een circuitje dat een mosfet schakelt bij >13,2V en uitschakelt bij =<12,9V met zo min mogelijk zelfconsumptie in standby. Voor max €30.
Ik weet zeker dat er veel motorrijders zijn die dit zouden waarderen :)

Geen enkel probleem, een opamp, iets van een referentie en een relais, een handje vol klein grut er tegenaan en je hebt wat je wilt hebben.

die extra lichten zijn die door en relays aangestuurd ?
zo ja dan kan je de schakel stroom zoeken aan het rem contact bij de voet rem heb je +12v als het contact op sta

https://www.youtube.com/watch?v=tFmzvvqmGBA

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (12%)]

Waarom deze oplossing niet? 1 draadje omleggen of doorknippen, kost niks, behalve een beetje tijd.

Het sleutelen is het probleem niet, dat doe ik graag.
De reden heb ik al gegeven. Ik wil niet in de orignele kabels knippen. Ook werkt alles met canbus modules die de stroom van elke aangesloten verbruikers meten (zoals ik zei, ik heb géén zekeringen).
Nu lijkt het me sterk dat een stuurstroompje van een relais een foutmelding in het systeem zal geven. Maar ik wil het gewoon niet.

Geen enkel probleem, een opamp, iets van een referentie en een relais, een handje vol klein grut er tegenaan en je hebt wat je wilt hebben.

Als iemand me kan helpen met de onderdelen die ik nodig heb en eventueel een schematje kan tekenen... dan zie ik het wel zitten op te maken en een behuizing eromheen te printen.

Thnx daar heb ik wel wat aan. Die stekker ben ik volgens mij wel tegengekomen. Ik ga eens op onderzoek.

Thnx daar heb ik wel wat aan. Die stekker ben ik volgens mij wel tegengekomen. Ik ga eens op onderzoek.

al nieuws of je het opgelost heb ??

Ik heb een LPG relais in de auto, welke met een losse draad om de bobinekabel gewikkeld is, hiermee ziet hij of er ontsteking is en schakelt de gasinstallatie in.

Dit is te realiseren zonder de originele kabels aan te passen en vrij goedkoop.

Op maandag 24 augustus 2026 08:35:23 schreef maus0611:
Ik heb een LPG relais in de auto, welke met een losse draad om de bobinekabel gewikkeld is, hiermee ziet hij of er ontsteking is en schakelt de gasinstallatie in.

Dit is te realiseren zonder de originele kabels aan te passen en vrij goedkoop.

kan ook op olie druk contact