Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor de bezitters die (net als ik) een ZT-703s hebben:
Het blijkt dat er een Microne ME4086B laadchip in zit die doorgaat met laden tot 4.35v terwijl er een standaard 18650 in zit. (4.20v)
Laden kan leiden tot capaciteitsverlies, korte levensduur, of pyrotechnische effecten... 
Advies wat ik vond is de cel omwisselen voor een speciale cel die wel geschikt is voor 4.35v, bijv. de Samsung ICR18650-30B
Of de ME4086B omwisselen voor een ME4086A (voor de diehards onder ons...
)
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
https://nl.aliexpress.com/item/1005010452531322.html
Misschien collectief kopen? Als je er 20 bestelt, komen ze op 0,85 per stuk + de prijs van een postzegel in NL.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bedankt voor de tip Arco!
Zelf heb ik dan weer de voorkeur om de chip te vervangen. Ik zal een setje bestellen. Zijn er nog meer gegadigden? Volgens mij lukt het wel om één chip voor minder dan €3 in de brievenbus te krijgen.
Arco
Special Member
Doe mij er dan maar eentje.
(die 4.35v cellen zijn toch een stuk duurder als 'normale' en moeilijk te verkrijgen)
Je vraagt je wel af hoe zo'n 'rare' chip erin komt...
(sommigen zeggen dat ze 'per ongeluk' de verkeerde versie hebben gekozen...)
Is goed, zodra ze hier (bijna) zijn stuur ik wel even een mailtje. Als je dat op een ander adres wil dan in je profiel mag jij mij wel alvast een mail sturen.
Als er nog andere mensen interesse hebben, ik heb er meerdere besteld dus laat maar weten.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hier nog een 703 eigenaar die er ook graag eentje wil. Toch geen fijn idee om lithiumcellen te overladen...
Geen probleem, ik zie dat je email adres niet openbaar staat, zou je mij een mailtje wilen sturen? Dan heb ik alvast contactgegevens.
Arco
Special Member
Men heeft als 'kludge' er een protected cell ingezet, die stopt ergens op de 4.26-4.28v met laden.
Nog veel te hoog en geeft weer andere problemen.
De cel is veel te groot voor de houder en die staat helemaal bol aan de uiteinden door die veel te grote cell (67+mm ipv 65mm)
Het veertje is ook helemaal platgeperst en veert zo niet meer...
Beter een gewone cel erin zetten, of het protectieprintje eraf halen. (anders breekt de houder vroeger of later aan de kopse zijden)
Roland van Leusden
Ik wil de INR18650-MJ1 3500mAh van NKON erin zetten na modificatie.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zaterdag 29 augustus 2026 11:33:08 schreef Arco:
Je vraagt je wel af hoe zo'n 'rare' chip erin komt...
(sommigen zeggen dat ze 'per ongeluk' de verkeerde versie hebben gekozen...)
Cha bu duo
(not off by too far)
Ik las het inderdaad al in het EEVblog topic. Geen gek idee om er een cel in te zetten van wellicht een betere kwaliteit. Moet eerlijk zeggen dat ik tot dusver lithium cellen heb ontweken voor mijn projecten, vind ze toch een beetje 'eng'.
Roland van Leusden
Die "no-name" Chinese cel die nu af en toe overladen wordt vind ik gevaarlijker dan een merkcel van NKON. En met het juiste ic er straks in wordt het nog veiliger. 18650-cellen vind je tegenwoordig overal in terug en waar mogelijk vervang ik ze door merk cellen. Met een grotere capaciteit.
Nu ik er over nadenk, ik heb mijn 703 pas één keer op hoeven laden. Daarbij viel me op dat het laadproces niet vanzelf leek te stoppen terwijl de accu indicator al geruime tijd op vol stond, het laatste beetje wilde er maar niet in. De meter werd ook vrij warm. Ik heb toen de lader maar afgekoppeld temeer omdat ik de meter op locatie nodig had. Maar achteraf kan het dus heel goed zijn dat de chip door probeert te laden tot 4,35v terwijl de cel dat niet haalt, waardoor het laadproces nooit eindigt. Lekker idee.... Ik ben blij hier tijdig achter gekomen te zijn door dit topic, ik zal vanavond het ding eens open maken om te kijken wat er bij mij in zit aan chip en cel.
Arco
Special Member
De ICR cel die er standaard in zit is ook vrij gevoelig voor thermal runaway, een INR cel heeft dat een stuk minder...
@90000006: Ik heb de mijne een keer getest. Laden ging na 4.20v gewoon door; ik ben bij 4.24 maar gestopt...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Waar zit die laadchip? Is het inderdaad de SOP8 versie?
Ik zie dat LCSC de 4086E heeft. Met een datasheet waar alleen A en B in genoemd wordt.
Die aliexpress chinees koopt er dus 500 in bij LCSC en verkoopt ze dan voor het dubbele.
Roland van Leusden
Die aliexpress chinees koopt er dus 500 in bij LCSC en verkoopt ze dan voor het dubbele.
Kan, maar ik heb er maar 1 nodig. En als ik er meer bestel blijven die toch liggen, ik ken mezelf inmiddels 
Inderdaad één van de SOP8'jes. Ik had nog even bij LCSC gekeken, maar vond daar niet direct de A versie. En zo via AliExpress is in dit geval nog wel te overzien. De postzegel is het duurste.
Arco
Special Member
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Van mij zit er een protected XTAR 4000mAh 18650 cel in, het veertje heb ik met een fijn tangetje een beetje ingekort, en staat nu niet meer bol van de spanning. Ik ga niet in dat apparaat zitten solderen of klungelen. Zo is het nu ook opgelost, werkt perfect en geen gevaar voor over of onder laden, of iets kapot te maken met solderen.
En ook nog maar eens voorzien van de laatste firmware versie.
Arco
Special Member
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Nee maar die cel zelf stop het laden omdat het een protected 18650 is. Dat veertje heb ik ongeveer voor de helft afgeknipt en dat werkt goed. Als mijn mijn meter vol toont meet ik aan de cel iets van 4.19V. Dus ik hoef me geen zorgen te maken.