Broerlief heeft een 48V 100Ah accu op de kop getikt van een stapelbaar serie-systeem. De accu's zijn 48V en door ze te stapelen vormen ze een hogere spanning voor een thuis-accu-omvormer. Hij heeft maar één module.

Hij heeft verder geen aanstuur-module dus hij zou de bestaande BMS er af kunnen gooien en vervangen door een nieuw BMS maar als het bestaande BMS kan worden hergebruikt is dat natuurlijk veel mooier.

Google vond niets op het typenummer (SST19-727B) maar wel als ik er de letters BMS achter zette...
Zou gaan om een PACE SST19 serie BMS.

Voorlopige doel is alleen de cellen levend houden, ze stonden bij aankoop op 52,5V (cellen niet apart gemeten).

Kan het kwaad om gewoon 53V op de eindterminals te zetten als de accu onder de 51V zakt?
Hoe groot is de kans dat het BMS zelf gaat balanceren als je dit opvoert tot 56V terwijl er niets met het BMS communiceert?
Is de 5V die op het BMS staat aangegeven een voorwaarde voor het BMS om te werken?

heb je ergens aansluitingen zitten? er moet toch iets van seriele, RS485 of canbus om zitten om mee te praten.

absolute zekerheid dat het werkt kan je met een universele BMSen wifi connectie de accu wel weer aan de praat krijgen.
of het lukt met die BMS blijft een groot vraagteken wat van firmware de fabrikant erin heeft gestoken.
aangezien je ze kan stapelen zal het wel iets custom zijn

Aansluitingen zijn aan de boven en onderkant voor het stapelen en dan dus meteen serieel doorlussen.

veel kans dat jp4 daar op door gelust zit en dat daar dan RS485 ofzo tussen zit. GND en 5V kan je vinden, de overige signalen wat onderzoeken

onlangs al een stel thuisaccu's aangesloten, maar deze optie met stekker boven en onder hebben meer merken. rubber dop die je moet verwijderen om de accu optieset toe te voegen. de omvormer en basic accu zijn en blijven de bovenste unit.

ik mag denken dat dit een hele set was, waar de omvormer unit van stuk was ofzo? mag hopen dat de datum een goedkeur van type is, want 2010 voorspelt anders weinig goeds. hoewel wie had toen al een solar accu?

Hier hoort inderdaad een top-unit op waar oa ook de commucicatie op zit

Dit is een domme accu die alleen binnen het systeem met de top unit communiceert, maar die interne communicatie staat alleen binnen de producent op papier

Op dinsdag 8 september 2026 15:16:02 schreef r-p:
De accu's zijn 48V en door ze te stapelen vormen ze een hogere spanning voor een thuis-accu-omvormer.

Dat denk ik niet. Als het systeem gemaakt is om op 1 accu te kunnen werken, dan is ie gemaakt voor 50V en dan is het onhandig als ie ook op 100V, 150V, enz moet kunnen werken. Veel makkelijker is om de accus parallel te zetten. Zo neemt de capaciteit eenvoudig toe zonder dat de omvormer onnodig hoge spanningen aan moet kunnen die hij in de kleinere configuraties nooit gebruikt.

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar de PDF die ik eerder had toegevoegd toont dat ze echt stapelbaar zijn en dan verschillende spanningen afgeven afhankelijk van het aantal accu's.

Working Voltage Range(Vdc) 129.6-350.4

Ergens stond geloof ik ook dat het minimaal serie 3 accu's zou moeten zijn. (129,6V met 3x16 cellen is 2,7V per cel).
Accu zou wel redelijk nieuw moeten zijn en waarschijnlijk zelfs nooit geïnstalleerd. Indien dat klopt was de (geloof ik) 150€ een nette prijs.

[Bericht gewijzigd door r-p op (21%)]

Op woensdag 9 september 2026 17:06:32 schreef r-p:
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar de PDF die ik eerder had toegevoegd toont dat ze echt stapelbaar zijn en dan verschillende spanningen afgeven afhankelijk van het aantal accu's.
[...] Ergens stond geloof ik ook dat het minimaal serie 3 accu's zou moeten zijn. (129,6V met 3x16 cellen is 2,7V per cel).
Accu zou wel redelijk nieuw moeten zijn en waarschijnlijk zelfs nooit geïnstalleerd. Indien dat klopt was de (geloof ik) 150€ een nette prijs.

gezien de toestand lijkt mij 15 jaar ook raar. amper vuil en dergelijke accu's zijn er nog niet zo lang. lijkt me eerder een demo achtergrond ofzo te hebben. dat is op t werk ook wel vaker, voor een klus een demo toestel of armatuur gekregen. tijd later ligt dat nog ergens op n bureau of in n kast, gaat t magazijn in want je weet maar nooit. dan is het een keer nodig, blijkt het ding gewoon kapot te zijn of incompleet want zo ontstaan demo dingen.