Iemand heeft het laadgedrag met een protected cell gemeten. Zodra de cell in protection gaat begint de boel te "klapperen". Dat is ook de reden dat de laad led gaat knipperen als t ding vol is.
Er komt daar vervolgens een discussie los of dat een probleem is of niet. De één zegt "het ding schiet toch in de beveiliging" dus het werkt zoals het hoort. De ander is van mening dat die beveiliging een laatste redmiddel is en dat het geen gewoonte moet zijn om die beveiliging te "gebruiken".
Ik zelf deel die tweede mening wel. Aan de andere kant, als je t ding maar sporadisch hoeft op te laden en dat dan een beetje in de gaten houdt om m tijdig af te kunnen koppelen, is er misschien ook wel niet zoveel aan de hand. Echter dat laatste ben ik zelf niet altijd even goed in 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Murphy is altijd in de buurt...
(als iets mis kan gaan dan doet het dat ook een keertje)
Daarbij bleek zoals ik al zei dat de protection pas ruim boven de 4.20v ingreep bij de meeste cellen, en dat wil je zeker niet.
En juist vooral ICR cellen (zoals standaard in de meter) zijn zeer weinig vergevingsgezind:
Ze zijn niet erg blij met overlading of sluiting door hun hoge energiedichtheid.
In een auto rijdt je toch ook niet door als de remmen kapot zijn? ("ik heb toch nog een handrem?..."
)
Deze cel zit er bij mij in, een Yannai 3.7V/3400mAh ICR. Een poging om er een datasheet bij te vinden levert helaas niks op. Zonder hem open te pellen kan ik dus niet met zekerheid zeggen of dit een protected cel is maar gezien de lengte (67mm) en het dunnere stukje bij de minpool vermoed ik van wel.
De laadchip is inderdaad een 4086B. Zit goed bereikbaar gelukkig, dus zodra de a-versie binnen is gaat die eruit. Ik heb ook nog wel wat 18650's liggen uit laptop packs, dus dan kan die ICR cel er ook gelijk uit. Beter voor de nachtrust.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een 18650 cel die 67mm lang is, heeft een protectieprintje...
(Alleen de 17670 cellen zijn 'van nature' 67mm lang...)
Arco
Special Member
Op maandag 31 augustus 2026 16:07:53 schreef rew:
Waar zit die laadchip? Is het inderdaad de SOP8 versie?
Ik zie dat LCSC de 4086E heeft. Met een datasheet waar alleen A en B in genoemd wordt.
De -E versie is de 12.6v (3S) uitvoering... (-C versie is een 8.4v (2S) uitvoering)
De chips zijn begin deze week binnen gekomen. Ik heb de chip in mijn Zoyi ZT-703S gisteravond vervangen omdat ik zeker wilde zijn dat deze chips goed werken voordat ik ze op de post zou doen. Alles lijkt goed! De led achter de power knop gaat nu netjes uit zodra de meter vol is.
Uiteindelijk waren de ME4086A €0,95 per stuk, een postzegel kost op het moment €1,40. Mocht je nog geïnteresseerd zijn stuur me dan even een mailtje, voor €2,35 komt er een chip naar je brievenbus.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Vorige week post van leime gehad, afgelopen weekend de chip erin gezet. En ook bij mij gaat de led achter de powerknop nu netjes uit zodra de meter vol is. Over de cel meet ik 4.18V met mijn BM860.
Leime bedankt. 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ik laat het voor mijn meter zoals het is, ik laad de accu sowieso nooit voor meer dan 90 procent op, en schakel af ervoor voor langere levensduur van de accu. Meestal stop ik op 80 procent met laden dan meet ik rond de 4.0V. Das voor mij voldoende voorlopig. En er zit een accu in van 4000mAh, dus bijna dubbele capaciteit nu. De meter gaat nu twee keer zo lang mee met een lading.
Er is trouwens alweer een firmware update voor de 703S; V1.6.27
Mijn nieuwe meter de Zoyi ZT-706S komt eraan, benieuwd hoe ze die gedaan hebben intern.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.