propeller clock

Lucky Luke

Golden Member

jullie zullen wel denken: heeft die lucky luke het niet al druk genoeg met zijn plintmod (is overigens min of meer af,moet nog ff de boel netjes afwerken eigenlijk), stappenteleler (wacht nog op de NE555 IA) en RCD programmer?

het antwoord is ja, maar toch, ik kwam eens een proppeler clock tegen op internet, en ik dacht: dat ga ik bouwen! (ik kom altijd overal te laat, zodoende)

nou kan ik nergens klokken vinden met schema's en/of de code voor de pic.

mischien is er iemand anders hier, die toevallig zelf zo'n clock heeft staan, of hierdoor op het idee komt er een te bouwen, die mij wil helpen met code een schema's?

ik heb al het een en ander gevonden over draadloze energie overdracht, en denk dit te doen met een pc fan (zal nog wel even de link op zoeken waar ik zag hoe hier dus, aleen wil ik de puls door de primaire spoel met een ne555 doen(of 2 torren, wat weerstanden en 2 c's) (pic vind ik een beetje zonde voor dit))

ik wil de clock om de 10 minuten op laten spinnen en tijd en datum laten tonen, en 's nachts uitzeten om 's ochtends wakker te worden doordat ie weer opspint.

verder wil ik 'm ook enkele teksten laten tonen en eigenlijk het liefst zonder een pc nodig te hebben om de tekst te wijzigen.

om het geheel af te maken wil ik die teksten ook nog op een vooraf in te geven tijd laten tonen... (7:00 opstaan! enzo)

ik heb wel al een clock gevonden die tekst en datum, en tijd kon weergeven, maar daarvan geen code op de site waar ie staat (ben de link aan het zoeken) en ook geen schema.

ik heb wel ergens een schema gevonden maar die werkt niet met een pc fanmotor... en die heeft weer een ingewikkeld circuit om de motor aan te sturen...

ik zal alle links waar ik heb gezocht even posten (op de juiste plek in deze post) en dan hoop ik dat er als dit topic een pagina of 4 lang is, ik in elk geval die draadloze energoie-overdracht goed heb...

dit lijkt mij wel een leuke klok:http://www.arjan-swets.com/tekst_hobby_propklok_inleiding_N.html

maar hier staat dus alles over dat ding:
http://www.arjan-swets.com/tekst_hobby_robot_elec_N.html (en dan die propeller klok ergens halverwege de pagina) maar een heleboel onderdelen ervan zijn niet klikbaar...

ook op de zite met het eigenlijke idee voor de klok (Henk Sourbry (schrijf ik het goed?) kan ik geen schema, code of whatevver vinden...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Was Fuzzbass hier ook niet mee bezig?
Je moet eens op zijn site kijken.

Lucky Luke

Golden Member

Op 13 augustus 2005 16:39:05 schreef DIY:
Was Fuzzbass hier ook niet mee bezig?
Je moet eens op zijn site kijken.

zal ik eens doen. waar? of staat ie in zn signature? (ik ga eens kijken)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

ok, daar staan schema's...

maar nog geen code gezien...

(en dat elke 10 minuten aangaan enzo, word denk ik ook vrij lastig, dat moet ik dan zelf nog zien te realiseren, want hij moet wel gelijk blijven lopen...)

ik denk dat ik eerst maar eens met dat draadloos energie overdracht ga knoeien. ik moet nog ergens een fan hebben. (en een kapotte stappenmotor uit een scanner om draad uit te halen, of ik koop wat draad)

dan moet ik eerst een ne555 hebben om dat aan te sturen. die IA zit ik dus ook nog wat op te wachten...

maargoed, hier heb ik in elk geval alvast wat aan, maar meer info is altijd welkom.

er staan veel klokken op het net, maar vaak zonder code of schema's...

(en dan moet ik de code nog aanpassen aan mijn wensen... dat zal wel ff lastig worden...)

alle hulp is welkom dus!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
"What are we going to do tonight, Brain?". "Same thing we do every night, Pinky: try to take over the world!"
Sine

Moderator

Alsjeblieft, schema, code, beschrijving, EN printontwerp :)

http://www.bobblick.com/techref/projects/propclock/propclock.html

Wat je wilt kan wel, maar om texten er in te proggen zul je hem toch aan een pc moeten hangen.

Of je moet er ook nog een toetsenbord bij gaan ontwerpen en een stukje user interface in die pic / avr gaan rammen. En daar zul je een groot deel van je hard en software zelf voor moeten onwerpen.

Snie echt simpel zeg maar :P

Begin eens met een simpel ontwerp, dat kun je altijd nog uitbouwen

http://members.home.nl/guidomennen/propklok1.jpg
http://members.home.nl/guidomennen/propklok2.jpg

Lucky Luke

Golden Member

Op 13 augustus 2005 19:16:43 schreef No_Brain:
[...]

http://www.panoramix.demon.nl/pics/bart.gif

I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.
I have used google before I asked this dumb question.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/7664/1

[/quote]

die had ik ook al gevonden, maar nu zie ik pas HOE veel links er in staan... (was vanaf pagina acheraan naar voren gebladerd...)

ik ga eens kijken, bedankt!

Op 13 augustus 2005 21:01:27 schreef Sine:
Alsjeblieft, schema, code, beschrijving, EN printontwerp :)

http://www.bobblick.com/techref/projects/propclock/propclock.html

ik zal eens kijken wat het is

Wat je wilt kan wel, maar om texten er in te proggen zul je hem toch aan een pc moeten hangen.

dat kan ook wel, als ik maar kan kiezen welke tekst welke tijd met de klok zelf, dan verzin ik wel wat standaartteksten

Of je moet er ook nog een toetsenbord bij gaan ontwerpen en een stukje user interface in die pic / avr gaan rammen. En daar zul je een groot deel van je hard en software zelf voor moeten onwerpen.

Snie echt simpel zeg maar :P

nee, dat is wat moeilijker, maar met het alfabet in dat ding en 21 knopen om te selectren? velleman lapt het ook op die manier met hun lichtkrantje. of gewoon een paar standaartteksten die te selecteren zijn? dat lijkt me minder lastig.

Begin eens met een simpel ontwerp, dat kun je altijd nog uitbouwen

[afbeelding]
[afbeelding]

dan heb ik wel al vast de motor en ales om spanning op die print met de controller te krijgen...

maar een beetje een wat grotere (en mooiere, en meer van al mijn ideen erin) klok lijkt me leuker om alle code en schema's te hebben. liefts geschikt om op gaatjesboard te bouwen want ik kan niet etsen.

maar ik zal alles even gaan bekijken, vooral met die links in het topic dat no_brain aangeeft zal aardig wat werk worden, maar ook erg leerzaam.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

hoi lucky luke,

ik ben ook bezig met een propellor clock. Het deel van de ventilator is me al gelukt ik heb een draadloze stroom overdracht. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

je moet eerst eigenlijk een ventilator zoeken met een bijpassende pijp en een ruimte tussen het midden van de ventilator en de pijp ongeveer 5mm. Ik heb toen dubbelzijdig tape gepakt en het erom gebonden tot dat er niet meer dan 1mm tussen de pijp en het dubbelzijdig tape zat. toen erom gewikkeld met 4mm draad, en 30 wikkelingen om het dubbelzeidigtape gelegd (daarvoor heb je ongveer 5 meter voor nodig)

dit zelfde doe je ook om de pijp, en klaar ben je. Ik heb een SG3524 gebruikt om een blokgolf van 25KHz erin te proppen.

moet je nog foto's?

MvG Jan Bot

Lucky Luke

Golden Member

Op 14 augustus 2005 17:25:38 schreef Jan Bot:
hoi lucky luke,

ik ben ook bezig met een propellor clock. Het deel van de ventilator is me al gelukt ik heb een draadloze stroom overdracht. Het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.

je moet eerst eigenlijk een ventilator zoeken met een bijpassende pijp en een ruimte tussen het midden van de ventilator en de pijp ongeveer 5mm. Ik heb toen dubbelzijdig tape gepakt en het erom gebonden tot dat er niet meer dan 1mm tussen de pijp en het dubbelzijdig tape zat. toen erom gewikkeld met 4mm draad, en 30 wikkelingen om het dubbelzeidigtape gelegd (daarvoor heb je ongveer 5 meter voor nodig)

dit zelfde doe je ook om de pijp, en klaar ben je. Ik heb een SG3524 gebruikt om een blokgolf van 25KHz erin te proppen.

moet je nog foto's?

MvG Jan Bot

dan ga ik eens een geschikt stuk pijp zoeken.
foto's genoeg over dit op internet gezien om het voor me te kunnen zien.

als die draadloze energie overdracht lukt, ga ik doorexpirimenteren. eerst mn progger maar eens aan de praat slingeren...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Op 14 augustus 2005 18:00:36 schreef Arjan Swets:
Hier alle links van Henks z'n pagina... tuurlijk staan de schema's en de source kode op zijn pagina, alleen werkt zijn java menu opeens niet meer in de internet explorer. Met Opera of een andere browser gaat alles goed.

http://home.tiscali.be/henkenkatrien/propellerclock/Description.htm

http://home.tiscali.be/henkenkatrien/propellerclock/Mechanics.htm

http://home.tiscali.be/henkenkatrien/propellerclock/Electronics.htm

http://home.tiscali.be/henkenkatrien/propellerclock/Software.htm

http://home.tiscali.be/henkenkatrien/propellerclock/PictureGallery.htm

http://home.tiscali.be/henkenkatrien/propellerclock/History.htm

http://home.tiscali.be/henkenkatrien/propellerclock/faq.htm

dank dank dank.

ik zal t eens uitpluizen.

edit1: leuk klokje, als ik t zo zie kan ie ook teksten weergeven... dat zal ik nog ff verder moeten uitpluizen vrees ik. evenals dat gedoe met die afstandsbediening... want het zou jammer zijn als ik een afstandsbediening heb die niet werkt... (of ik moet zo'n universele afstandsbediening kopen (in horloge vorm :D) die wel werkt...

@ Arjan Swets: op je homepage staat dat jij ook deze klok hebt gebouwd, dus ik hoop dat je me kunt helpen als ik ergens tegenaan loop?

einde edit1
edit2:
ik heb trouwens al wat lopen knoeien met een pcfan:

fototjes:
[img=100x100]http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=dik+draad.jpg[/img]
klikbaar!

is dit niet wat te dik draad voor de secundaire?
(het in nu op :( , dus de primaire moet sowiso met wat anders)

en:
[img=100x100]http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=dun+draad.jpg[/img]
ook klikbaar!

dus de primaire met dit draad word het dan, of met dit draad?

of dit?

of allebij met een van deze 2 soorten draad?

geef jullie ideën hierover eens, ik heb nog nooit een trafo gemaakt...

edit3: ik heb nu firevox gedownloaded. eens kijken wat die site daar in doet...

edit4: firevox doet t ook niet. ook niet als ik de plugin download...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 15 augustus 2005 15:36:39

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

hoi, bekijk mijn filmje van mijn pc ventilator:

http://members.lycos.nl/electrojan/

kies: film

ik heb er een ledje aangesloten. Je kan het beste doel opslaan als doen. tot zover zit ik met mijn propellor clock:)

heb je overigens wel het aantal wikkelingen geteld?:P dan kan je dat primair ook doen

[Bericht gewijzigd door VWG3JB op woensdag 17 augustus 2005 11:10:57

Ik ben er wel achter gekomen dat het niet mee val om die draaitrafo goed te krijgen...

mijn eerste testen was met een plastic-fan waar ik dus de bladen af gezaagd had, dubbelzijdig tape erom...daar een spoel omheen gewikkeld. een dop van een spuitbus paste er precies omheen... die erop vast gelijmt spoel erom heen...

ik er ook een paar ledjes op gemaakt, en laten draaien (net als Jan Bot), dit werkte prima...

maar toen ik het later met klok probeerde werd na 10 minuten de primaire spoel zo warm dat het plastic zo zacht werd dat alles vast liep....

en dat is dus het probleem, als je wat meer vermogen naar het draaiende gedeelte haal gaat het nogal gauw mis...

wel viel me op dat bij iedereen waar het goed werkte de rotor van ijzer was...

toen op me werk een ijzere bus gedraait die precies om het draaiende gedeelte van het motortje paste, en de buitenkant van de bus pas precies in een stuk pvc buis...

en nu met ijzer in de rotor werkt het prima...

wel kan ik met de afstandsbediening de frequentie en de duty cycle van de spanning die ik op de primiare spoel regelen, en hiermee is ook heel veel verschil uit het geheel te halen...

en ik denk dat met een 555-circuitje het niet mee valt de optimale ingangsspanning te vinden....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

hallo,

Ja, maar jij hebt heel dun draad. en dat is juist het probleem. Die draden worden natuurlijk warm.

Als je door een draadje van 0.2mm 8 ledjes van 20mA wil persen dan worden ze warm.

straal x straal x pie
0.1 x 0.1 x 3.14 = 0.0314

Als ik 4A per mm2 neem is dat 126mA en 8 ledjes is samen 160mA. Natuurlijk knipperen ze niet allemaal tegelijk aan, maar als er van deze pieken kunnen zijn, dan smelt de boel natuurlijk wel.

Ik heb daar van te voren al rekening mee gehouden. En ik heb 0.4mm draad gepakt en dat is genoeg voor 500mA en dat is dik genoeg voor 8 ledjes. Ik heb ook nog even lopen spelen met het aantal wikkelingen en voor mij is 30 wikkelingen secundair en 25 primair meer dan voldoende, wel jammer dat als ik een pittige belasting heb dat de spanning wel inzakt, maar daarvoor heb ik een buck-boost converter van maxim:)

edit: trouwens, door uw mooie 3D foto's kan ik opmaken dat u wat dunner draad gebruikt anders was de boel niet zo dik als lucky luke:)

Lucky Luke

Golden Member

dus die dikke secundaire is goed? en dan een primare van 0,6mm? of 0,8mm?

Want dit draad heb ik niet meer. ik weet ook niet hoe dik het was...

het zijn iets meer als 30 wikkelingen (zegmaar 35)

hij is alleen niet perfect rond en ook niet echt erg netjes gewikkeld...

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 16 augustus 2005 11:15:40

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 16 augustus 2005 11:14:45 schreef Lucky luke:
dus die dikke secundaire is goed? en dan een primare van 0,6mm? of 0,8mm?

Want dit draad heb ik niet meer. ik weet ook niet hoe dik het was...

het zijn iets meer als 30 wikkelingen (zegmaar 35)

hij is alleen niet perfect rond en ook niet echt erg netjes gewikkeld...

jep secundair zit wel goed... alleen ga je om dat papier primair wikkelen?

je hebt aan 0.6 ook wel genoeg. ik zou dan primair iets mider nemen want dan kom je secundair met je spanning iets hoger uit. dus neem primair iets van 25 wikkelingen (zegmaar 30:P:P)

Lucky Luke

Golden Member

Op 16 augustus 2005 11:19:11 schreef Jan Bot:
[...]

jep secundair zit wel goed... alleen ga je om dat papier primair wikkelen?

je hebt aan 0.6 ook wel genoeg. ik zou dan primair iets mider nemen want dan kom je secundair met je spanning iets hoger uit. dus neem primair iets van 25 wikkelingen (zegmaar 30:P:P)

okidoki. dan wacht ik toto electronica-onderdelen weer print heeft, en dan bestel ik gelijk dat draad mee (moet ook gaatjesboard hebben vandaar)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 16 augustus 2005 11:23:25 schreef Lucky luke:
[...]
okidoki. dan wacht ik toto electronica-onderdelen weer print heeft, en dan bestel ik gelijk dat draad mee (moet ook gaatjesboard hebben vandaar)

ennehh hoe doe je dat met de 20khz blokolf? zoals arjan swets als zei dat het niet zo'n mooie oplossing is met een NE555. Ik zou gaan net zoals mij voor een SG3525.

zoals deze dus, alleen dan natuurlijk niet de mosfets en trafo enzo, maar alleen het ic. D3 hoeft eigenlijk ook niet perse, en remote moet aan de + hangen.

je moet even kijken hoeveel je fan trekt, maar deze SG kan iets van 300mA leveren ofzo... ik weet het niet zeker, want als de fan minder trekt dan hoef je hier geen mosfet achter te zetten.

Deze schakeling geeft wel 50KHz af maar dat is wel aan te passen, ff in de datasheet kijken.

http://sound.westhost.com/p89-f9.gif

maar je moet het zelf weten hoor:)

mvg Jan Bot

P.S. weet iemand eigenlijk of ik de motorregeling van deze site op de fan kan zetten? want die maakt ook een blokgolf en gaat dat de trafo niet beïnvloeden?

Lucky Luke

Golden Member

ik denk dat ik het maar ga doen zoals op die site. dus de pic voor de blokgolf laten zorgen.

edit: je moet ook nog zien of je een afstandsbediening had met het juiste protocol. zou een "universele" AB voldoen?

en het xtal op 20mhz krijgen om de clok gelijk te laten lopen, hoe doe ik dat? het frequentie meten van mn multimeter gaat maar tot 20 khz...

er zat wel een testpunt wat 25khz moets zijn, als dat 25 khz is, is het xtal dan exact 20mhz?

(en hoe meet ik dan die 25khz?)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 16 augustus 2005 12:28:52

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 16 augustus 2005 12:00:47 schreef Lucky luke:
ik denk dat ik het maar ga doen zoals op die site. dus de pic voor de blokgolf laten zorgen.

edit: je moet ook nog zien of je een afstandsbediening had met het juiste protocol. zou een "universele" AB voldoen?

en het xtal op 20mhz krijgen om de clok gelijk te laten lopen, hoe doe ik dat? het frequentie meten van mn multimeter gaat maar tot 20 khz...

er zat wel een testpunt wat 25khz moets zijn, als dat 25 khz is, is het xtal dan exact 20mhz?

(en hoe meet ik dan die 25khz?)

een gewone standaard RC5 afstandbedining .... in de source kan je zelf de toetsen kiezen...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 16 augustus 2005 10:56:44 schreef Jan Bot:
hallo,

Ja, maar jij hebt heel dun draad. en dat is juist het probleem. Die draden worden natuurlijk warm.

Als je door een draadje van 0.2mm 8 ledjes van 20mA wil persen dan worden ze warm.

straal x straal x pie
0.1 x 0.1 x 3.14 = 0.0314

Als ik 4A per mm2 neem is dat 126mA en 8 ledjes is samen 160mA. Natuurlijk knipperen ze niet allemaal tegelijk aan, maar als er van deze pieken kunnen zijn, dan smelt de boel natuurlijk wel.

Ik heb daar van te voren al rekening mee gehouden. En ik heb 0.4mm draad gepakt en dat is genoeg voor 500mA en dat is dik genoeg voor 8 ledjes. Ik heb ook nog even lopen spelen met het aantal wikkelingen en voor mij is 30 wikkelingen secundair en 25 primair meer dan voldoende, wel jammer dat als ik een pittige belasting heb dat de spanning wel inzakt, maar daarvoor heb ik een buck-boost converter van maxim:)

edit: trouwens, door uw mooie 3D foto's kan ik opmaken dat u wat dunner draad gebruikt anders was de boel niet zo dik als lucky luke:)

ik heb allerlei draad geprobeerd... van 0,2 0,25 0,35 en 0,5....

maar het ging pas echt goed toen ik eenmaal ijzer in me rotor had.... en ik heb da 100 en 125 wikkelingen... en de frequentie weet ik niet... omdat ik die kan regelen via de afstandbediening...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 15 augustus 2005 20:31:01 schreef Jan Bot:
hoi, bekijk mijn filmje van mijn pc ventilator:

http://members.lycos.nl/electrojan/

kies: film

ik heb er een ledje aangesloten. Je kan het beste doel opslaan als doen. tot zover zit ik met mijn propellor clock:)

heb je overigens wel het aantal wikkelingen geteld?:P dan kan je dat primair ook doen

raar printje trouwens in die PDF... staan de leds niet een beetje ver uit elkaar?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Op 17 augustus 2005 22:37:49 schreef Arjan Swets:
[...]

raar printje trouwens in die PDF... staan de leds niet een beetje ver uit elkaar?

valt wel mee, ik maak een pittig grote klok en ik moet de boel wel goed in evenwicht houden.

Op 18 augustus 2005 10:41:28 schreef Jan Bot:
[...]

valt wel mee, ik maak een pittig grote klok en ik moet de boel wel goed in evenwicht houden.

hmm arjan,

heb jij de PIC en de 78L05 niet eens ontkoppeld?