propeller clock

als de prijs voor zo'n bouwpakketje meevalt, wil ik het graag proberen, ik zoek namelijk een aparte klok en heb helaas de tijd niet om zelf aan zo'n project te beginnen. Ik hoop nog iets te horen!

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)
Lucky Luke

Golden Member

en anders mischien losse draaitrafo's/draaitrafobouwpakketjes-met-garantie?

daar lopen er meer vast denk ik (ik zal toch niet de enige zijn?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op mijn site (www.goudmus.nl) heb ik een paar pagina's bijgezet waarin ik wat vertel over de bouw van de klok. Zodra ik tijd heb, zet ik er weer meer info bij. Graag commentaar.

't wordt al duidelijker! En mn interesse wordt steeds groter! Ik heb er geen problemen mee als ik een proefpersoon wordt!

Mvg, Erwin

Edit: Je site groeit! Duidelijk beschreven, Prachtig!

[Bericht gewijzigd door erwinj op dinsdag 22 augustus 2006 17:54:42

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)

Op 20 augustus 2006 23:06:50 schreef erwinj:
't wordt al duidelijker! En mn interesse wordt steeds groter! Ik heb er geen problemen mee als ik een proefpersoon wordt!

Mvg, Erwin

Edit: Je site groeit! Duidelijk beschreven, Prachtig!

Dank voor je reaktie. De rest volg binnenkort, inclusief printen en de software met de beschrijving erbij.

Heb je dat project gezien in elektuur??? met die lazer en de spiegeltjes, ook zot gemaakt!!

Mooie dingen die lichtshows!

Lucky Luke

Golden Member

is dat ook een klok of is 't iets wat meer in show your projects hoort?

heb trouwens wel een ideetje, maar weet niet of het wil lukken:

spoelen uit videokop gebruiken (eigenlijk hele videokop bhalve de motor)
andere motor er aan zetten (moet nog uitvissen hoe...

en dan de propellerclok opbouwen op die videokop...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

die draaitrafo blijft een moeilijk verhaal...
ik wil bij een volgend project ipv 2 spoelen toch eens kogellagers proberen.

ook wil ik dan via 2 lagers via rs232 praten met het draaiende gedeelte....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Mag ik vragen wat jullie rendement ongeveer is bij zo'n draaitrafo?

Kwas bezig met een simpele smps en een prop klok lijkt mij ook wel wat. Dus heb een snel een draaitrafo in elkaar geflanst en kreeg de volgende rendementen uit:

1e poging: 7%, vond ik al redelijk, omdat iemand 2,4% had
2e poging: 9% iets beter
3e poging: 20% schrik, dikker draad en meer windingen
4e poging: 23% wikkelverhouding iets anders
5e poging: 28% beetje te hoge spanning onbelast (36V :D)

Ik vind 28% ontzettend veel voor zo'n ding. Ik stuur hem op 50kHz met een Picje. En ik denk dat het ook wel komt door de metalen ring in het rotortje.

Ik blijf nog ff proberen ;).

Het rendement heb ik niet echt uitgerekend, maar zal hier een poging doen.De voeding die ik gebruik is een netadapter van 15 volt. De stroom is ongeveer 200 mA. 3 watt. De ventilator motor is een 24 volt 1,5 watt type, maar draait dus op 15 volt. Zal dus ongeveer 0,7 watt gebruiken. De secundaire kant levert 100 mA bij ongeveer 9 tot 12 volt voor de stabilisator. Ook ongeveer 1 watt. Rendement zal dan ongeveer op 40 procent uitkomen. Mijn experimenten met het doorzagen van de metalen rotorring hebben geen noemenswaardige verbetering van het resultaat gegeven.

Smash head on Keyboard to continue...(spelfouten inbegrepen)
Lucky Luke

Golden Member

en een updat van mijn kant:
heb wat geklooid met zo'n videokop, er staat nu 11zub in mijn hand, , de verbinding naar de spoelen van de draaitrafo is nu zwart (en er kwam rook af) en ik heb amper spanning secundair.

na te kijken zag ik dat er wel erg weinig draad in die spoelen zad, geprobeerd los te wrikken om te herwikkelen, breekt dat ferriet...

* Lucky Luke gaat een andere koppentrommel zoeken, of een andere optie bedenken

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

nieuwsflits:
heb de motor van die fan nu ook verpruts door een borgringetje kwijt te raken...

als ik de fanbladen had laten zitten had ik nu een UFFLO
(Unidentified Flying Fan-Like Object)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Sine

Moderator

Wat doe je toch allemaal met die dingen, ik heb ooit eens als proof op concept een fietsen lampje laten branden via de koppen trafo in de coppen trommel, secundair wikkelingen in serie, primair ook (of was dat parallel?) mosfetje er aan, toonfiets er aan, en een ideaal punt uitzoeken.

No problemo !

Na de vele foto's en alles te lezen heb ik eindelijk door hoe je die transformator opbouw moet maken, ik bleek het maar niet te snappen :p

Maar nu heb ik nog 1 vraagje.

De primaire kant is de kant die stilstaat toch en de secundaire kant is de kant die meedraait ( eventjes ter controle toch vragen hé )

En voor je spoelen te wikkelen .. Mij heeft men altijd geleerd, primair, veel wikkelingen en dunne draad, secundair, weinig wikkelen en dikke draad. Geld dit ook voor dit soort 'transformatoren' ?

Greetz Math -

Primair is de kant waar de voeding op aangesloten is. Secundair is de kant de weer energie levert.
De dikte van de draad heeft te maken met de stroom die je er doorheen wil sturen en niets met primair of secundair. Wel is het over het algemeen zo dat je van een hoge spanning naar een lage spanning transfomeerd met als resultaat dat je secundair grotere stromen kan verwachten. Daar zal je dan ook dikkere draad nodig hebben.

Op 6 november 2006 14:21:46 schreef Angela:
Primair is de kant waar de voeding op aangesloten is. Secundair is de kant de weer energie levert.
De dikte van de draad heeft te maken met de stroom die je er doorheen wil sturen en niets met primair of secundair. Wel is het over het algemeen zo dat je van een hoge spanning naar een lage spanning transfomeerd met als resultaat dat je secundair grotere stromen kan verwachten. Daar zal je dan ook dikkere draad nodig hebben.

Maar nu heb ik nog geen antwoord :)

Bij deze klok staat de primaire kant stil en draait de secundaire.
De dikte van de draad is van belang bij alle transformatoren, dus ook bij deze. Maar.......... wanneer je gaat rekenen aan deze toepassing, kom je tot de ontdekking dat de draaddikte veel te dik is. De reden hiervan is dat de draad ook mechanische sterkte moet hebben.

okey ik heb een nieuwe vraag
mijn kristal gaat telkens stuk
eerst werkt telkens maar eventjes :s
weet iemand hoe dat komt?

Lucky Luke

Golden Member

nee sorry, mijn glazen bol is stuk.

welk schema heb je gebruikt?
wanneer gaat het kristal stuk? gewoon opeens, of als de klok net 5 minuten draait, of als je er met een hamer op mept, of whatevver.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 13 augustus 2005 18:12:23 schreef Lucky luke:
ok, daar staan schema's...

maar nog geen code gezien...

(en dat elke 10 minuten aangaan enzo, word denk ik ook vrij lastig, dat moet ik dan zelf nog zien te realiseren, want hij moet wel gelijk blijven lopen...)

ik denk dat ik eerst maar eens met dat draadloos energie overdracht ga knoeien. ik moet nog ergens een fan hebben. (en een kapotte stappenmotor uit een scanner om draad uit te halen, of ik koop wat draad)

dan moet ik eerst een ne555 hebben om dat aan te sturen. die IA zit ik dus ook nog wat op te wachten...

maargoed, hier heb ik in elk geval alvast wat aan, maar meer info is altijd welkom.

er staan veel klokken op het net, maar vaak zonder code of schema's...

(en dan moet ik de code nog aanpassen aan mijn wensen... dat zal wel ff lastig worden...)

alle hulp is welkom dus!

Licht het nou aan mij of kan je gewoon een pot-meter aan de motor hangen en de juiste frequentie opzoekken?
zodat het beeld stilstaat...??

Op 14 januari 2008 16:40:14 schreef nickMMM:
[...]

Licht het nou aan mij of kan je gewoon een pot-meter aan de motor hangen en de juiste frequentie opzoekken?
zodat het beeld stilstaat...??

jep dat kan

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 16 augustus 2005 10:56:44 schreef Jan Bot:
hallo,

Ja, maar jij hebt heel dun draad. en dat is juist het probleem. Die draden worden natuurlijk warm.

Als je door een draadje van 0.2mm 8 ledjes van 20mA wil persen dan worden ze warm.

straal x straal x pie
0.1 x 0.1 x 3.14 = 0.0314

Als ik 4A per mm2 neem is dat 126mA en 8 ledjes is samen 160mA. Natuurlijk knipperen ze niet allemaal tegelijk aan, maar als er van deze pieken kunnen zijn, dan smelt de boel natuurlijk wel.

Ik heb daar van te voren al rekening mee gehouden. En ik heb 0.4mm draad gepakt en dat is genoeg voor 500mA en dat is dik genoeg voor 8 ledjes. Ik heb ook nog even lopen spelen met het aantal wikkelingen en voor mij is 30 wikkelingen secundair en 25 primair meer dan voldoende, wel jammer dat als ik een pittige belasting heb dat de spanning wel inzakt, maar daarvoor heb ik een buck-boost converter van maxim:)

edit: trouwens, door uw mooie 3D foto's kan ik opmaken dat u wat dunner draad gebruikt anders was de boel niet zo dik als lucky luke:)

moet je voor de buitenste spoel ook dunner draad gebruiken als de binnenste?

doe eens een gok.... je quote een bericht uit 2005

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Lucky Luke

Golden Member

Op 8 oktober 2006 16:17:02 schreef Lucky luke:
na te kijken zag ik dat er wel erg weinig draad in die spoelen zad, geprobeerd los te wrikken om te herwikkelen, breekt dat ferriet...

* Lucky luke gaat een andere koppentrommel zoeken, of een andere optie bedenken

* Lucky Luke heeft een andere optie "bedacht". Het idee van sleepringen maar weer 's opgepakt:

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_3237_web.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_3238_web.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/filmbegin.jpg

Weet niet of ik het ook echt ga uitwerken tot een klok, maar dit werkt iig wel (2 0.6W 5V lampjes parallel aan de secundaire kant, maar ze draaien op 8V, dus meer dan 1.2W secundair).

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)