Nou! Na een weekendje lekker knutselen met de soldeerbout, is na een lange tijd van ontwerp en uitdenken dan eindelijk resultaat behaald!
De schakeling werkte nagenoeg in 1x, afgezien van wat kleinde oneffenheden welke eenvoudig waren weg te werken door wat weerstandjes en condensators aan te passen. De "Master Reset" duurde te kort naar mijn zin -> rc tijd iets vergroten d.m.v. een grotere weerstand. Het opstarten van het 32KHz klokje ging niet helemaal vlekkeloos. C'tje van 12pF naar 10pF loste ook dat op. De powerbutton ontdendering was een beetje te ruim bemeten: C'tje van 10uF naar 1uF en gaan met dat ding.
De firmware voor het brein op het printje werkte vlekkeloos en behoefde geen enkele aanpassing 
De foto gallerij:
Op mijn gemak de componenten monteren..
De afregel potmeters voor de symetrische voorversterker voeding.
En netjes afregelen op precies + en - 15V ..
Circuit om mijn speakertjes te beschermen voor DC (Komt van org. schema van de versterker uit elektuur '86)
Een clubje nette Finder relais voor het inschakelen dan wel uitschakelen + Fan relais
Het brein achter de hele schakeling. Regelt het opstarten/afsluiten, de fan, de speaker relais a.d.h.v. de diverse input signalen.
Het chipje verzorgt tevens de interface voor de aan te sluiten uC.
En last but not least: Een kort filmpje wat het in/uitschakelen laat zien. Als je goed luistert, hoor je de relais schakelen. De led is een duoled van Conrad. Rode stand is uit/standby, groene stand is aan.
De hele schakeling werkt naar behoren, en dat is de tijd van het ontwerpen en bouwen dubbel en dwars waard geweest

P.S. Imageshack is vreselijk traag vandaag!
Ziet er goed uit MagicBox!
Mooi ook dat die aard-layout werkt, ik vreesde toch dat je met losse draadjes zou moeten gaan werken.
Thanks
Ja ik ben er ook ape trots op, nu 'ie helemaal goed werkt. Ik heb met de scoop de voedingen ook bekeken, en deze zag er heel schoon uit. Het regelen van de LMs kon ik zichtbaar krijgen, maar dat is op zo'n ontiegelijk hoge frequentie, dat beinvloed het geluid totaal niet.
Ik heb de voorversterker er nog niet op aangesloten, maar wel gekeken op een ohmse belasting of de spanning goed was. Ik kon geen brom of ripple zichtbaar krijgen.
De volgende stap die ik in de planning heb, is het maken van het bedienings paneel. Van de week ga'k een 19" kist bestellen, en de 8 eindtrap elco's van elk 10.000uF/100V, en dan dit zaakje in de kast bouwen. Tegen die tijd zal ik wel weer een paar foto's posten 
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
mijn complimenten.
afgezien van het schema vind ik dat de plaatsing van de componenten zeer netjes is. goed doordacht!
ga zo verder.
ps. hoelang ben je er al aan bezig?
Op 15 augustus 2005 20:28:45 schreef Jeroen Boere:
mijn complimenten.
afgezien van het schema vind ik dat de plaatsing van de componenten zeer netjes is. goed doordacht!ga zo verder.
ps. hoelang ben je er al aan bezig?
Dank u
Ja, de componenten plaatsing heef erg veel tijd gekost ja. Ik probeer het altijd zo compact mogelijk te doen in logische groepen, om draadbruggen/vias te vermijden en de sporen kort te houden. Ik ben niet echt ongeduldig en zoek graag naar de 'beste' layout.
De eerste backup van dit deelproject dateert van 18-6-'05, maar dat was met het een ongerout pcb'tje. Ongeveer begin Mei was ik begonnen met het schema uit te werken.
Ik heb een fulltime baan, dus ik heb alleen de avond uren en de weekenden, dus vandaar dat het allemaal wat langzamer gaat. 'k zou dit best voor mijn brood willen doen, maar wat ik nu doe vind ik ook leuk om mee bezig te zijn. Het zal dan ook nog lange tijd gaan duren voordat de versterker helemaal af is. Maar alles op zijn tijd 
Edit: leuk detail van de relais:
De inschakelweerstand is default (onbekrachtigd relais) kortgeloten. De eerste relaisklik die je hoort bij het inschakelen is het opengaan van het contact zodat de weerstand wordt tussengeschakeld. Zeer kort daarna wordt he relais ingeschakeld dat de power op de eindtrap gaat zetten. Een seconde later wordt de spanning weer van het weerstandrelais afgehaald met als gevolg dat de weerstand weer wordt kortgesloten. Hierdoor spaar ik weer wat extra energie uit
Bij de meeste ontwerpen is het zo dat het relais dat de weerstand kortsluit, continu onder spanning staat. Door het gebruik van de digitale controller, kon ik het op deze manier oplossen. Is toch weer 1 watt wat uitgespaard wordt.
[Bericht gewijzigd door MagicBox op ]
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Op 15 augustus 2005 21:01:11 schreef Evilest Aedolon:
Ok en dan de hamvraag: What the fuck does it do?
Als je je vingers in één van de aansluitingen onderaan stopt (als je dunne vingers hebt, en anders houdt je maar een koperdraadje vast wat je er in doet) dan kun je je zelf getimed onder stroom zetten 
Evilest Aedolon
Op 15 augustus 2005 21:06:13 schreef MagicBox:
[...]Als je je vingers in één van de aansluitingen onderaan stopt (als je dunne vingers hebt, en anders houdt je maar een koperdraadje vast wat je er in doet) dan kun je je zelf getimed onder stroom zetten
Dat opent ruimte voor perspectieven! getimede zelfmoord bvb
Op 15 augustus 2005 21:12:50 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Dat opent ruimte voor perspectieven! getimede zelfmoord bvb
Just don't try this at home 
super project! Zier er gewoon niet uit alsof het door een hobbyist gemaakt is. Complimenten. Printplaat heb je laten maken neem ik aan?
En als ik het goed begrijp is dit een stuurunit die deel uit gaat maken van een voor/eindversterkercombi? Ben benieuwd hoe die eruit komt te zien!
Op 15 augustus 2005 22:21:08 schreef daniel56:
super project! Zier er gewoon niet uit alsof het door een hobbyist gemaakt is. Complimenten. Printplaat heb je laten maken neem ik aan?En als ik het goed begrijp is dit een stuurunit die deel uit gaat maken van een voor/eindversterkercombi? Ben benieuwd hoe die eruit komt te zien!
Dat klopt, ik laat de printjes maken door The PCB shop. Geeft mij de mogelijkheid om wat complexere schakelingen toch goed onder te kunnen brengen, en omdat ik er zo lang over doe, valt het met de kosten ook wel mee.
Dit is inderdaad de stuurunit voor de eindversterker. Wat er allemaal op zit:
- Voeding voor de eindtrap driver stages (+90V/-90V)
- Voeding voor de ingebouwde voorversterker trap (+15V/-15V)
- Digitaal gestuurde Inschakel/afsluit vertraging.
- D.m.v. connectortjes de temperatuur sensor schakelingen aan sluiten. Het signaal wat deze afgeven (digitale 1 of 0) wordt weer door de Xilinx chip verwerkt en schakelt de fan aan, of als die al aan is en de hoogste temp wordt bereikt, schakelt automatisch de versterker uit.
- DC beveiliging
- Op de uC bus is de hele schakeling net een IO IC met 2 adres lijnen, 8 datalijnen, een R, W, CS en INT signaal. De uc kan daardoor de status van de relais opvragen, van de powerbutton, de DC detect ingang, de temp detect ingangen, de powerbutton led aansturen. En het ding geeft interrupts af indien de powerbutton wordt ingedrukt/los gelaten, wanneer de DC detect uitgang actief of inactief gaat, zelfde ook weer voor de temp detects. De uC kan ook de fan zelf aanzetten indien 'ie nog niet aan was.
Tevens geeft de controller een gecontroleerd reset signaal af voor de uC, en een active signaal om d.m.v een relais'tje dat op het "moederbord" komt, de +5V aan/uit te schakelen. De uC zelf wordt een ATmega64 (maar als 't even kan, een ATmega16)
Kortom, de uC kan alle belangrijke info uitlezen en er op reageren, maar heeft geen directe invloed op het in/uitschakelen. Dat zou niet goed zijn.. een bug in de software is een zekering die om de oren vliegt b.v. Wel kan de uC het uitschakelen starten. Dit is weer handig als je b.v. vergeetachtig bent. Dat 'ie na 30 minuten zonder audio signaal vanzelf uitschakelt 
ziet er heel erg proffesioneel uit, gewoon prachig. doordachte print man !!!
zal een mooi geheel zijn, als de versterker ook klaar is. - mooi zo 
Evilest Aedolon
Evilest Aedolon
Ik vind het heel mooi trouwens maar waarom geen SMD en een grotere print met alles op? is het een prototype? of final
Op 15 augustus 2005 23:05:36 schreef Evilest Aedolon:
Maar waarom vervang je die microcontroller ook niet door een FPGA of PLD?
Tja, dat zou ik kunnen doen, maar een beetje potige FPGA welke een embedded CPU kan herbergen zit altijd in zo'n FTQP ('k haal altijd de lettervolgorde door elkaar..) package. Ander nadeel is, als er iets fout gaat, chip opblazen door iets stoms als een bolletje soldeer wat nog ergens tussen is blijven zitten, of wanneer door verkeerd programmeren waardoor ISP niet meer mogelijk is, dan ben ik de pineut. Ik ben al niet blij dat die ATmega64 in een SMD package zit, 'k zit er over te denken om daarvoor een adapter printje te maken, dat als er iets fout gaat, toch dat ding er uit kan halen en vervangen.
En waarom niet alles op 1 bord? Omdat ik het modulair wil opbouwen.. Ik wil tussentijds resultaat zien. En het risico uitsluiten dat als ik een fout in het print ontwerp heb, niet het hele ding weg hoef te gooien en uren moet spenderen om onderdelen er weer af te halen als 't niet goed blijkt te zijn. Dus vandaar in hanteerbare modules.
Het "moederbord" wordt ook niet al te complex.. De uC, een ander type xilinx als interface om alle IOs op aan te sluiten, dus deze voedingscontroller, en evt. nog andere toeters en bellen die ik er later misschien bij wil maken. En op dat zelfde bordje komt ook de voorversterker. Met de eindtrappen meegerekend, komen er 5 printen in. Deze voedingscontroller, het uc-bord/voorversterker, de 2 eind trappen en het bedieningspaneel. De xilinx op het "moederbord" zorgt ook voor de interfacing met het LCD scherm, zodat ik geen timing hoef te programmeren of met waitstates te klooien. Dat gaat die CPLD wel regelen. Hierdoor ontlast ik de ATmega weer van dit soort dingen.. Hoop programmeerwerk, geheugenverbruik, terwijl dat simpel hardwarematig met de CPLD is op te lossen.
Dat is het verhaal er achter
Het is een hobby project, en hou er rekening mee dat ik zeker (domme) fouten kan maken. Ik heb geen bedrijf en bijbehorend budget 
[Edit] Dus ja, het is een prototype, maar tevens final. Als ik tijdens het ontwerpen twijfels heb over iets, maak ik dat onderdeel op gaatjesboard (evt. aan mijn xilinx test kit met header). Als de deelschakeling werkt, dan schema invoeren om tot een totaal schema te komen.
Evilest Aedolon
Ga je in het die CPLD de LCD text al in voorprogrammeren? Die je selecteert met de MCU? Dat is netjes! Dat is een mooie oplossing. Al had ik die MCU achterwege gelaten misschien.
is het met VHDL of die-hard schematic capture? Hmm als ik eraan denk begin ik al bijna te kwijlen...
Op 15 augustus 2005 23:48:38 schreef Evilest Aedolon:
Ga je in het die CPLD de LCD text al in voorprogrammeren? Die je selecteert met de MCU? Dat is netjes! Dat is een mooie oplossing. Al had ik die MCU achterwege gelaten misschien.is het met VHDL of die-hard schematic capture? Hmm als ik eraan denk begin ik al bijna te kwijlen...
Nou, dat nog net niet hoor.. Denk meer aan een klein fifo buffertje tussen de uC en het LCD. De uC kan dan de data voor het LCD wegschrijven op de standaard manier, net als of je naar het interne S-Ram schrijft. De xilinx stuurt dan de data in dit buffertje naar het LCD op een voor het LCD geschikte snelheid, dus tegen de max specs aan. De uC moet wel controleren d.m.v. het lezen van een status register of de xilinx weer nieuwe data kan ontvangen voor het LCD. Als ik de LCD rechtstreekts op de uC aan zou sluiten, dan moet ik op de IO poorten de hele lees en schrijf cyclus voor het LCD gaan programmeren. Met deze oplossing hoeft dat dan niet meer, want de xilinx presenteert zich als een geheugenlokatie ergens in de adresruimte, als een paar geheugenadressen welke de registers zijn.
Het meeste doe ik met schematic capture. Maar wel gelaagd, dus als het ware van elk register een schema maken. Dan in het hoofdschema de gemaakte registers plaatsen etc. Dus dat maakt het allemaal heel overzichtelijk. Voor het maken van statemachines gebruik ik StateCAD wat ook bij de xilinx software zit. Daarmee heb ik ook de statemachine voor het opstarten/afsluiten gemaakt op deze voedingscontroller. En voor het LCD zal dat ook wel een statemachine worden die op de zelfde klok gaat lopen als de Atmel (16MHz) en zo dus het LCD gaat aansturen.
Evilest Aedolon
Ja, dat zou best pittig worden... Ik ga het eens doen, lijkt me leuk om mijn digitale logica te oefenen.
Evilest Aedolon
Ja, dat is een feit, waar heb je die dingen gekocht? van Xilinx ? (hebben trouwens belgische manager)
Ik weet alleen dat digikey ze heeft maar ik heb liever een iets dichter bije webshop die ook aan particulieren levert.
Ik heb ze bij Xilinx zelf besteld ja. Maar xan 8 van die xcr3064xl's en 2 xc95108's. De verzendkosten zijn wel om van te schrikken..daarom had ik er zoveel besteld in 1x. Die kleintjes zijn ongeveer 3 of 4 dollar per stuk en gaan als warme broodjes. Ik heb geen idee waar je ze hier in de buurt zou kunnen kopen als particulier.
Evilest Aedolon
De programmeer kabel zat bij het CPLD Design Kit dingetje van Xilinx. Dat is een development bordje met 2 xilinxen er op, een 4tal female headers (om je eigen bordjes aan te prikken), een ledje, pushbutton en xtal klokje. Verder nog documentatie. Het hele spul bij elkaar was $50. Ik denk dat de kabel best zelf te maken is, er zit haast geen electronica op. Als ik het schema vinden kan, kan ik het altijd even opsturen.
Op 15 augustus 2005 23:21:07 schreef MagicBox:
[...][...]
Het "moederbord" wordt ook niet al te complex.. De uC, een ander type xilinx als interface om alle IOs op aan te sluiten, dus deze voedingscontroller, en evt. nog andere toeters en bellen die ik er later misschien bij wil maken. En op dat zelfde bordje komt ook de voorversterker. Met de eindtrappen meegerekend, komen er 5 printen in. Deze voedingscontroller, het uc-bord/voorversterker, de 2 eind trappen en het bedieningspaneel.
Dat lijkt mij niet de beste oplossing, een combinatie van analoge en digitale software op een bordje. Is het niet beter om dit los te koppelen? Dan kun je het digitale deel zo ver mogelijk weg zetten van je analoge delen, en door de voorversterker zo dicht mogelijk bij je eindversterker te zetten, je audio-lijnen zo kort mogelijk houden.
Ik ben me daarvan bewust ja.. echter heb ik daar al over nagedacht..:
De voorversterker komt aan de achterkant, aan de rand waar ook de connectoren komen te zitten (RCA / XLR). De digitale schakeling zal aan de voorkant van de print komen, met een redelijke tussenruimte er tussen. Het analoge deel krijgt zijn eigen groundplane om zaakjes af te schermen, zelfde voor de digitale zijde. Ik zorg dat ik er genoeg ruimte tussen de twee delen heb. Ook qua voeding geen probleem, de analoge voeding (+/-15V) is helemaal dedicated voor de voorversterker. Het digitale circuit heeft ook zijn eigen voeding (3.3 en 5V).
Voordeel is dat de volumecontrollers in het grensgebied komen te zitten. Ik weet nagenoeg zeker dat deze opstelling niet voor problemen gaat zorgen